Fallout 4 - Towarzysze i romanse
Zobacz, jakie postacie spotkasz na swojej drodze oraz z kim będziesz mógł nawiązać bliższą znajomość.
Podczas eksploracji świata w Fallout 4 natkniesz się na wiele postaci. Niektóre będą do ciebie nastawione wrogo, inne przyjaźnie, ale nie zabraknie też takich, które będą prosiły cię o pomoc, wykonanie zadań za pieniądze lub zapragną zwyczajnie pohandlować. We Wspólnocie nie brakuje również osób mogących dołączyć do głównego bohatera.
Pierwszą z nich jest pies Ochłap (obrazek poniżej), który będzie towarzyszył ci od początku zabawy. Szybko poznasz też robota Codswortha czy Prestona Garveya, którzy również mogą towarzyszyć ci w przygodzie. Towarzysze często są przydatni, ponieważ nie tylko wspomagają cię w walce, ale często dysponują różnymi przydatnymi umiejętnościami. Ochłap potrafi wywęszyć różne przedmioty w okolicy, z kolei inni mogą na przykład zaopatrywać się w stimpaki regenerujące zdrowie lub pomagać przy hakowaniu komputerów.
Każdy z kompanów posiada też unikalny charakter, co może mieć wpływ na twoje stosunki z daną osobą. Jeśli twój kompan jest praworządny, a ty będziesz przy nim mordował niewinne osoby i kradł, to wasze relacje szybko się pogorszą. Możesz wtedy stracić możliwość wykonania misji dla danego kompana (o ile taką oferuje) oraz uniemożliwić nawiązanie romansu (jeśli dana postać posiada taką opcję). Ponadto nawiązanie bardzo dobrych relacji odblokowuje specjalne profity (perki) podnoszące statystyki bohatera, kiedy towarzyszy nam konkretny towarzysz.
Pamiętaj, że w trakcie przygody może ci towarzyszyć tylko jeden kompan. Jeśli będziesz chciał przyłączyć do drużyny innego, to wyświetli się lista miejsc, do których możesz wysłać obecnego. Aby przywrócić go z powrotem będziesz zatem musiał pofatygować się do danej lokacji i zaprosić go do drużyny ponownie. Istnieje również inna opcja, wykorzystująca kod - znajdziesz ją na dole strony.
W sumie w grze spotkasz 13 kompanów. Niektórzy pojawią się w trakcie wykonywania misji głównych, innych będziesz musiał znaleźć samemu. Poniżej znajdują się miejsca, w których możesz ich spotkać, a także charakterystyki.
Cait
Dziewczyna uzależniona od narkotyków, którą spotkasz w barze „Strefa Walki" - patrz zadanie „Tommy i Cait". Jest to postać raczej negatywna i aby wzbudzić jej sympatię koncentruj się na kradzieżach, włamaniach do zamków, piciu alkoholu oraz byciu samolubnym. Dziewczyna nie lubi kiedy współczujesz innym i się nad nimi litujesz.
Z Cait jest związana misja dodatkowa o nazwie „Łagodna interwencja". Z czasem możesz nawiązać z tą postacią romans.
Profit : szybsza regeneracja punktów akcji, kiedy poziom życia bohatera spadnie do 20 procent.
Codsworth
Sympatyczny robot z przeszłości, którego spotkasz w prologu, a następnie w Sanktuarium. Codsworth to raczej przyjemna postać i możesz polepszyć z nim stosunki zachowując się miło dla innych, w tym przekazując im przedmioty. Nie przepada za uzależnieniem od chemikaliów, a także za kradzieżami i włamaniami.
Z Codsworthem nie są związane żadne zadania dodatkowe, nie możesz z nim również nawiązać romansu.
Profit: większa odporność na ataki innych robotów.
Curie
Kolejny robot, którego poznasz w trakcie wykonywania zadania dodatkowego „Dziura w ścianie" w Krypcie 81. Curie specjalizuje się w medykamentach (może dostarczać bohaterowi stimpaki), a poza tym jej usposobienie jest dobre i łagodne. Lubi kiedy postępujesz pokojowo i grzecznie odnosisz się do innych. Nie popiera natomiast kradzieży.
Po nawiązaniu z Curie dobrych relacji możesz wykonać dla niej zadanie dodatkowe o nazwie „Rozwój zachowania". Kiedy to uczynisz będziesz mógł nawiązać z nią romans.
Profit: w trakcie rozmowy możesz zdobyć od Curie stimpaki, ale tylko jeśli twój poziom zdrowia jest niski.
Deacon
Jest to jeden z agentów tajemniczej organizacji o nazwie Trasa. To właśnie w sztabie głównym tej frakcji spotkasz tę postać i, jeśli posiadasz zaufanie pozostałych członków, będziesz mógł dołączyć go do swojej drużyny. Deacon jest raczej osobą łagodnego usposobienia - lubi jeśli bohater zwraca się do osób grzecznie i przekazuje im przedmioty czy pieniądze. Ponadto nie ma nic przeciwko włamywaniu się do komputerów czy do zamków w drzwiach. Nie przepada natomiast za korzystaniem z chemikaliów.
Z postacią tą nie jest związane żadne zadanie dodatkowe. Nie można również nawiązać z Deaconem romansu.
Profit: obrażenia zadane z zaskoczenia zwiększają się o 20 procent. Wydłuża się też czas działania stealth boyów.
John Hancock
Ghul i jednocześnie burmistrz lokacji o nazwie Dobre Sąsiedztwo. Spotkasz go już w trakcie pierwszych odwiedzin tego miejsca, kiedy pomoże ci załatwić problem nadgorliwych przestępców. Hancock jest specyficzną postacią - z jednej strony lubi rozwiązania pokojowe, a z drugiej nie ma nic przeciwko przemocy. Nie przepada za samolubstwem oraz kradzieżami, ale jest za przyjmowaniem środków chemicznych.
Jeśli chcesz, aby Hancock dołączył do twojego zespołu to będziesz musiał wykonać zadanie dodatkowe o nazwie „Podkop stulecia". Warto dodać, że jeśli w trakcie misji postąpisz wbrew ghulowi, to stracisz możliwość przyłączenia go do drużyny. Z Hancockiem możesz nawiązać romans.
Profit: jeśli napromieniowanie gracza wynosi przynajmniej 250, to punkty akcji będą odnawiać się 20 procent szybciej.
Nick Valentine
Syntyk będący zarazem detektywem, którego spotkamy w trakcie misji głównej o nazwie „Detektyw o stalowym sercu". Po jego uwolnieniu będzie mógł towarzyszyć ci jako kompan. Jest to osoba nie lubiąca ubliżających czy sarkastycznych wypowiedzi i lubi przy tym pomagać innym.
Głównym konikiem Nicka są komputery i włamywanie się do nich - jeśli będziesz robił to często, to na pewno polepszysz relację z tą postacią. Detektyw nie lub natomiast wkradania się do cudzej własności oraz kradzieży. Jest z nim związane zadanie dodatkowe „Najwyższy czas". Z Nickiem nie możesz nawiązać romansu.
Profit: odblokowujesz jedną dodatkową próbę przy hakowaniu komputerów, a w przypadku niepowodzenia terminal odblokuje się o połowę szybciej.
Ochłap
Owczarek niemiecki, którego spotkasz na początku przygody. Oprócz atakowania przeciwników możesz wydać psu polecenia wyszukiwania przedmiotów. Jeśli znajdzie w okolicy coś ciekawego, to da ci o tym znać szczekając. Twoje działania nie mają wpływu na relacje z Ochłapem - więź z nim od razu jest na wysokim poziomie i nie spada.
Z tym towarzyszem nie jest związane żadne zadanie dodatkowe. Nie posiada też specjalnych Profitów, chociaż główny bohater może rozwinąć profit „Pies bojowy" podnoszący walory naszego czworonoga.
Paladyn Danse
Jeden z członków Bractwa Stali, którego spotkasz przy posterunku Cambridge, rozpoczynając tym samym misję dodatkową „Wsparcie ogniowe". Jeśli udzielisz mu pomocy, to będzie mógł zostać twoim kompanem. Nie jest z nim związane żadne zadanie dodatkowe, ale miej na uwadze, że jest bardzo przywiązany do Bractwa, chociaż w jednej z misji związanych z tą organizacją staniesz przed trudnym wyborem.
Paladyn Danse to oddany i ciężkozbrojny wojownik, świetnie spisujący się na polu walki. Jest osobą dosyć miłą, chociaż lubi rozwiązania siłowe i przemoc. Ma bzika na punkcie uzbrojenia, dlatego lubi, gdy bohater korzysta i modyfikuje pancerz wspomagany oraz ulepsza swoje bronie. Nie przepada natomiast za korzystaniem z narkotyków, kradzieżami i włamywaniem się do ludzi. Z Dansem możesz nawiązać romans.
Profit: zapewnia 20 procent do ataku przeciwko zdziczałym stworom, supermutantom i syntkom.
Piper
Dziennikarka, którą poznasz po dotarciu do Diamond City w ramach misji głównej „Klejnot Wspólnoty". Nie przepada za lokalnym burmistrzem i stale szuka kontrowersyjnych tematów do swojej gazety. Piper jest z natury dobrym charakterem - nie przepada za samolubstwem, cynizmem oraz używaniem przemocy. Jest za dawaniem ludziom pewnych rzeczy za darmo.
Nie ma nic przeciwko otwieraniu zamków, chyba, że dotyczy to wkradania się do czyichś rzeczy. Ponadto nie lubi kradzieży. Jest z nią związane zadanie dodatkowe o nazwie „Historia stulecia", a jeśli będziesz miał z nią bardzo dobre relacje, to możesz liczyć na nawiązanie romansu.
Profit: dwukrotnie podnosi punkty doświadczenia przyznawane ze udaną perswazję i odkrywanie nowych lokacji.
Preston Garvey
Przywódca jednej z frakcji - Minutemanów, którego poznasz podczas jednej z pierwszych misji o nazwie „Gdy wzywa wolność" . Głównym celem Prestona jest zapewnienie ludziom poszukującym swojego miejsca, osad, w których mogą poczuć się, jak w domu. To właśnie ta postać zleca ci różnego rodzaju misje związane z pomaganiem osadnikom i rozbudową kolejnych ośrodków. Pomimo, że sam jest zleceniodawcą tych drobnych zadań, to z nim samym nie jest związana żadna większa misja.
Preston jest charakterem dobrym, lubiącym ludzi i sytuacji w których główny bohater rozmawia z nimi bez cynizmu i sarkazmu. Nie przepada za przemocą, uzależnieniem od narkotyków, a także włamaniami i kradzieżami. Podoba mu się dawanie ludziom rzeczy i modyfikowanie broni przez głównego bohatera. Nie możesz nawiązać z nim romansu.
Profit: podnosi o 20 procent twoje ataki oraz obronę w momencie, gdy walczysz przynajmniej z trzema przeciwnikami.
Robert MacCready
Najemnik specjalizujący się w karabinach snajperskich. Spotkasz go w jednym z pomieszczeń w barze Trzecia Szyna. Gdy zakończysz z nim dialog będziesz mógł wynająć go za 250 kapsli (lub 200, jeśli posiadasz rozwiniętą charyzmę).
MacCready jest osobą neutralną, chociaż nie lubi, gdy rozmawiasz z ludźmi grzecznie i spokojnie. Lubi przemoc i groźby i nie ma nic przeciwko włamaniom oraz kradzieżom, chociaż nie przepada za uzależnieniem od narkotyków. Z najemnikiem jest związane zadanie „Początek długiej drogi", istnieje też możliwość nawiązania romansu.
Profit: szansa na krytyczny strzał w głowę w trybie VATS zwiększa się o 20 procent.
Silny (Strong)
Dość nietypowy towarzysz, ponieważ jest supermutantem. Możesz dołączyć go do drużyny po wypełnieniu zadania dodatkowego o nazwie „Owacje na stojąco", w której pomożesz mu opuścić niewolę. Jak przystało na supermutanta odznacza się ogromną siłą i może korzystać z wyrzutni rakietowych.
Usposobienie Silnego również jest dwojakie - z jednej strony lub groźby, ale nie przeszkadzają mu rozwiązania pokojowe. Towarzysz ten w ogóle nie zwraca uwagi na nałogi czy używki, z których korzysta gracz. Podoba mu się, jeśli pożywiamy się zwłokami (jest do tego wymagany specjalny Profit), a także jeśli rozprawiamy się z niewinnymi osobami. Nie lubi natomiast korzystania z pancerza wspomaganego, wkradania się do zamków oraz targowania się.
Z Silnym nie są związane żadne zadania dodatkowe. Nie możemy też nawiązać z nim romansu.
Profit: jeśli twoje zdrowie spadnie poniżej 25 procent, to bronią białą będziesz zadawać o 20 procent obrażeń więcej.
X6-88
Jest to łowca syntków, którego poznasz w trakcie wypełniania zadania dodatkowego o nazwie „Nadzór syntków" dla Instytutu. W misji będziesz współpracował z nieufnym początkowo robotem, a potem będziesz mógł dołączyć go do swojej drużyny.
X6-88 został stworzony przede wszystkim do walki i nie lubi, jeśli jesteś miły dla innych osób. Nie ma natomiast nic przeciwko arogancji oraz pokojowym rozwiązaniom wybieranym w trakcie rozmów przez głównego bohatera. Ma pozytywne nastawienie do korzystania z pancerza bojowego oraz modyfikowania go, a także broni. Ponadto popiera hakowanie komputerów i udane negocjacje. Nie lubi natomiast uzależnienia i korzystania z narkotyków.
Z łowcą syntków nie jest związane żadne zadanie dodatkowe, nie możesz również nawiązać z nim roamansu.
Profit: specjalna zdolność pozwala wzmocnić o 20 procent ochronę bohatera przed broniami energetycznymi.
Kod na przywołanie kompana
Inna możliwość szybkiego przywołania kompana w wersji PC, to skorzystanie ze specjalnej komendy w linii poleceń (aktywujesz ją tyldą - „~~"). Następnie wpisz komendę prid [id postaci] - np. „prid 00079305" (jest to id Cait), zatwierdź ją, a następnie wpisz kolejną „moveto player". W ten sposób towarzysz pojawi się nieopodal ciebie.
Poniżej lista postaci oraz ich id
- Cait: 00079305
- Codsworth: 0001ca7d
- Curie: 00102249
- Deacon: 00050976
- John Hancock: 00022615
- Nick Valentine: 00002f25
- Ochłap: 0001d162
- Paladyn Danse: 0005de4d
- Piper: 0002f1f
- Preston Garvey: 0001a4d7
- Robert MacCready: 0002a8a7
- Silny: 0003f2bb
- X6-88: 000e210a
Powrót do spisu treści: Fallout 4 - Poradnik, Solucja - opis przejścia i sekrety