Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

DIRT 5 i potencjał konsol nowej generacji

Jak gra wykorzysta moc PS5 i Xbox Series X.

DIRT 5 debiutuje 6 listopada, ale gra zadziała też na konsolach nowej generacji - uruchomimy ją na Xbox Series X/S czy też na PS5 w dniu premiery każdej z tych platform. Twórcy przygotowali oczywiście odpowiednie, next-genowe ulepszenia oprawy graficznej.

Nowa produkcja od Codemasters jest jednym z pierwszych wysokobudżetowych tytułów, który zaoferuje tryb 120 klatek na sekundę, oczywiście jeśli posiadamy dostosowany do takiej liczby FPS monitor czy telewizor. Ambitne rozwiązanie wprowadza dynamiczną rozdzielczość 1440p, momentami sięgającą do FullHD, by zaoferować maksymalną płynność rozgrywki.

Co ciekawe, twórcy mocno przyłożyli się, by właśnie liczba klatek na sekundę zawsze była priorytetem. W trybie 120 FPS spadki poniżej tej wartości są rzadkie i zazwyczaj sięgają co najwyżej 115 FPS - a to jeszcze dane z testów wczesnej, niezoptymalizowanej wersji, którą analizowali nasi koledzy z Digital Foundry.

Nocne wyścigi z burzą w tle zapowiadają się na wyjątkowo imponujące

Tryb dla oczekujących najbardziej next-genowej oprawy oferuje rozdzielczość 4K, nie poświęcając jednak zupełnie płynności - bo nadal celuje w 60 FPS, które często udaje się utrzymywać na stałym poziomie. Tryb jakości obrazu zapewnia też większą szczegółowość otoczenia.

Ewentualne wahania liczby FPS zdarzają się jednak rzadziej w trybie Performance, który priorytetyzuje już 60 klatek, praktycznie bez spadków, za to z częściej zmieniającą się dynamiczną rozdzielczością - choć nadal trzymającą się w granicach 4K.

Jeśli chodzi o kompromis między jakością obrazu a płynnością, jakże ważną w grach wyścigowych, inżynierowie z Codemasters stanęli na wysokości zadania. W żadnym przypadku nie można bowiem mówić o tym, by jeden z elementów (rozdzielczość lub klatki na sekundę) prezentował się źle.

DIRT 5 to jednak nie tylko rozdzielczość i wysoka płynność, a także inne elementy oprawy, które zostaną wzniesione na nieco lepszy poziom na konsolach nowej generacji i porządnych PC. Uwagę zwraca przede wszystkim każdy aspekt związany z różnymi efektami pogodowymi.

Śnieg, deszcz, błyskawice - wszystko to wygląda świetnie. Największe wrażenie robi jednak błoto, które potrafi odbijać promienie słońca, realistycznie oblepia różne części aut i rozpryskuje się na wszystkie strony.

Jest też strzelający spod kół żwir, pojawiające się na karoserii wgniecenia od kamieni, imponujące chmury kurzu, a każdy rodzaj nawierzchni - dzięki porządnemu modelowi fizyki - odpowiednio wpływa na zachowanie się pojazdu na trasie.

Błoto nowej generacji

Next-genowe ulepszenie DIRT 5 będzie dostępne za darmo dla posiadaczy wersji na konsole obecnej (jeszcze) generacji, czyli od 10 listopada na Xbox Series X i 19 listopada na PS5. Co ważne, tańsza wersja platformy Microsoftu - Xbox Series S - też zaoferuje lepszą jakość oprawy przy 60 lub 120 klatkach na sekundę, choć przy dynamicznej rozdzielczości, która nie przekroczy 1440p.

Komentarze