Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

BioShock - Hephaestus (Hefajstos)

Miejsce z głównym rdzeniem reaktora w Rapture.

Do tej lokacji trafisz po przepłynięciu batysferą z Fortu Frolic. Wyjdź na ląd i rusz przed siebie. Po chwili połączy się z tobą Atlas, który finalnie zleci ci zadanie udania się do biura Andrew Ryana i zabicia założyciela podwodnej metropolii. Po drodze miniesz komorę witalną oraz maszynę handlową.

Po dotarciu do miejsca rozwidlenia dróg odezwie się z kolei Ryan, który powie ci, że obecnie Cohen zupełnie nie przypomina dawnego artysty. Teraz jest zwyczajną, staczającą się miernotą, która czeka na poklask od głównego bohatera i chyba tylko dlatego pozwolił żyć twojej postaci.


Mapa - Hefajstos (Hephaestus)

Mapę możesz powiększyć oraz pobrać na dysk.

Legenda:

  • 1 - miejsce startu i droga do Fortu Frolic.
  • 2 - panel od odcięciea obwodu elektrycznego (Circuit Breaker).
  • 3a-3b - przejście ze sterowni do rdzeni.
  • 4 - Tatusiek i Siostrzyczka.
  • 5 - wejście do sterowni kontroli temperatury rdzenia.
  • 6 - Tatusiek z Siostrzyczką.
  • 7a-7b - przejście między dolną i górną częścią lokacji, w której kontrolowana jest temperatura rdzenia.
  • 8 - warsztat (Workshop), gdzie spotkasz Tatuśka z Siostrzyczką.
  • 9a-9b - przejście między górnymi i dolnymi warsztatami.
  • 10 - miejsce stworzenia bomby.
  • 11 - biuro Kyburza - kod do niego to 0126.
  • 12 - zawór aktywujący wyciek plazmy.
  • 13 - winda do rdzenia.
  • I - butelki z żelem jonowym potrzebne do wypełnienia jednego z końcowych celów misji.
  • C - komentarz reżysera - Director's Commentary.
  • D1 - dziennik - McDonagh - Ryan takes F Futuristic (w pudle).
  • D2 - dziennik - Kyburz - Scoping the Gate.
  • D3 - dziennik - McDonagh - Stopping Ryan (w ciele na filarze).
  • D4 - dziennik - Anya Andersdotter - Going to Heat Loss (w ciele na filarze).
  • D5 - dziennik - Andrew Ryan - A Man or a Parasite.
  • D6 - dziennik - McDonagh - Fontaine's Legacy (na piętrze).
  • D7 - dziennik - Pablo Navarro - Running Short on R-34S (na poziomie warsztatu - Workshop).
  • D8 - dziennik - Andrew Ryan - Impossible Anywhere Else (na nisko położonej platformie).
  • D9 - dziennik - Anya Andersdotter - Assassin (przy automacie Gatherer's Garden).
  • D10 - dziennik - Pablo Navarro - Kyburz Door Code.
  • D11 - dziennik - Pablo Navarro - Getting a Break oraz tonik Security Evasion 2.
  • D12 - dziennik - McDonagh - Genetic Arms Race.
  • D13 - dziennik - Kyburz - Device Almost Finished.
  • D14 - dziennik - Kyburz- The Dream.
  • D15 - dziennik - Kyburz - Assembling the Bomb.
  • D16 - dziennik - Andrew Ryan - Great Chain Moves Slowly.
  • D17 - dziennik - Pablo Navarro - Market Maintenance Code.

Kiedy dotrzesz do rozwidlenia udaj się w lewo lub prawo. Obydwie drogi doprowadzą cię do wejścia do centralnej sterowni (Central Control) przed którą spotkasz dwóch splicerów. Uważaj szczególnie na tego elektrycznego, ponieważ nie działa na nim plazmid błyskawica i nie będziesz w stanie unieruchomić go w ten sposób.

Próba wejścia do biura Ryana

Po wejściu do środka rozpraw się z przeciwnikiem. W narożniku z lewej znajdziesz skrzynię z dziennikiem (D1 na mapie) - McDonagh - Ryan takes F Futuristic, w którym autor opowiada o przejęciu przez Ryana firmy Fontaine'a. Nie podoba mu się to i czuje, że niedługo takie postępowanie może doprowadzić do wojny.

Przestaw przełącznik, aby odciąć zasilanie

Przejdź do kolejnej lokacji oznaczonej jako Office of Andrew Ryan (biuro Ryana). Z lewej znajdziesz kolejny dziennik (D2 na mapie) o nazwie Kyburz - Scoping the Gate, w którym autor opisuje, jak chciał zbliżyć się do bramy Ryana, ale ta jest zbyt silnie pilnowana i nie ma na to szans. Żali się, że w ten sposób traktuje się najlepszego inżyniera od elektryczności. Skieruj się do kolejnej lokacji na wschodzie.

Znajdziesz tu przełącznik (2 na mapie) służący do odcięcia prądu (Circuit Breaker - obrazek powyżej). Zanim z niego skorzystasz warto jednak przeszukać ciała przykute do filarów. Są przy nich dzienniki. W pierwszym (D3 na mapie) o nazwie McDonagh - Stopping Ryan, w którym autor mówi, że zabije Ryana, co może przyczynić się do zakończenia wojny i uratowania Rapture. W drugim (D4 na mapie) Anya Andersdotter - Going to Heat Loss, w którym kobieta opisuje sposób przeładowania rdzenia reaktora #3, co pozwoli jej się dostać do Ryana.

Wejście do rdzeni reaktora

Ponadto na południu znajdziesz pomieszczenie z tonikiem Frozen Field 2 (zapewnia ochronę przed atakami zimna, a używanie klucza francuskiego może zamrozić przeciwników) oraz kolejnym dziennikiem (D4 na mapie) o nazwie Andrew Ryan - A Man or a Parasite, w którym autor opisuje różnice między człowiekiem i pasożytem. Ten pierwszy buduje, tworzy i wymyśla, a drugi pyta: gdzie jest moja część? Co pomyśli sąsiad? Czy nie wejdziesz Bogowi na odcisk?

Kiedy będziesz gotów odetnij zasilanie - okaże się, że to za mało. Jeśli nie uczyniłeś tego wcześniej, to przeczytaj dziennik Andersdotter (D4 na mapie), w którym znajdziesz wskazówki związane z reaktorem. Po chwili zaatakuje cię grupa splicerów, którą odeprzyj. Następnie zacznij kierować się na południe w stronę przejścia do rdzeni (3a-3b na mapie, obrazek powyżej).

Schody prowadzące na dół

Po przejściu przez drzwi z lewej trafisz do miejsca (4 na mapie) ze splicerami oraz Tatuśkiem i Siostrzyczką. Jeśli dojdziesz do barierki przy komorze witalnej, to znajdziesz dziennik (D6 na mapie) o nazwie McDonagh - Fontaine's Legacy, w którym autor opisuje, jak po swoim upadku Fontaine'a wypuścił na ulicę splicerów atakujących wzniesione barykady. Po przeszukaniu piętra zejdź po schodach (obrazek powyżej) na dół.


Dotarcie do miejsca stworzenia bomby

Udaj się w lewo i zhakuj kamerę. Na lewo od niej znajdziesz dziennik (D7 na mapie) o nazwie Pablo Navarro - Running Short on R-34S, w którym mechanik ruga podkomendnych, aby lepiej konserwowali Big Daddy's, ponieważ kończą się zapasy ważnej części R-34S. Kolejne dwa dzienniki znajdziesz obchodząc tę okrężną lokację.

Pierwszy (D8 na mapie) znajdziesz na platformie na najniższym poziomie. Jest to Andrew Ryan - Impossible Anywhere Else, w którym założyciel Rapture pyta retorycznie gdzie indziej, niż na dnie morza, można byłoby wybudować Rapture - miasto bez pasożytów, wolnym rynkiem i bez władz pragnących śmierci swoich obywateli.

Drugi (D9 na mapie) jest przy automacie Gatherer's Garden. Nazywa się Anya Andersdotter - Assassin, w którym kobieta tłumaczy, że chociaż wierzyła w Ryana, to zamierza go zabić, ponieważ stracił wiarę w Rapture.

Przejście do lokacji, gdzie kontroluje się temperaturę rdzenia

Kolejnym krokiem jest udanie się do miejsca kontroli temperatury rdzenia (5 na mapie, obrazek powyżej), które znajduje się na jednym z niższych pięter. Wejdź do wąskiego korytarza z kręcącymi się trybami i ruszaj przed siebie. W trakcie marszu dwukrotnie zgaśnie światło, a ty usłyszysz śmiech.

Kiedy zbliżysz się do końca korytarza uważa, ponieważ światło zgaśnie po raz trzeci, a kiedy się zaświeci leżący wokół splicerzy wstaną i cię zaatakują. Po przejściu przez drzwi trafisz do miejsca (6 na mapie), gdzie spotkasz Siostrzyczkę z Tatuśkiem. W południowo zachodnim narożniku znajdziesz z kolei dziennik (D10 na mapie) o nazwie Pablo Navarro - Kyburz Door Code, w którym PAblo opowiada, że raz popił z Kyburzem, a ten po paru drinkach zdradził mu, że kod do jego biura jest datą Dnia Australii, czyli 26 stycznia (zapis amerykański, czyli najpierw miesiąc - 0126).

Możesz spróbować dostać się po dziennik skacząc po wodze pod napięciem lub włamując się do panelu z lewej

Skieruj się w stronę schodów (7a-7b na mapie) prowadzących na dół. Następnie udaj się w stronę stołu południowym zachodzie znajdziesz tonik Security Evasion 2 oraz dziennik (D11 na mapie) o nazwie Pablo Navarro - Getting a Break, w którym opisuje, jak przespała się z nim Anya Andersdotter, która chciała w ten sposób zdobyć dostęp do biura Kyburza, co było częścią jej planu zabicia Ryana. Musisz go przeczytać, aby otrzymać kolejny cel.

Zanim opuścisz pomieszczenie warto udać się na północny wschód, gdzie znajduje teren zalany wodą pod napięciem (obrazek powyżej). Możesz spróbować wyłączyć dopływ prądu korzystając z panelu z lewej, aby skakać po wodzie, aż do biurka w narożniku, gdzie znajdziesz kolejny dziennik (D12 na mapie) o nazwie McDonagh - Genetic Arms Race, w którym autor opisał, że poprosił Ryana, żeby przemyślał oddanie Fontaine Futuristic Atlasowi, żeby zażegnać konflikt. Ryan jednak nie słuchał, a zamiast tego rozdawał swoim ludziom plazmidy, byle zniszczyć przeciwnika, zamieniając ich w coraz większe potwory.

Przesuń drzwiczki i przejdź do następnego pomieszczenia

Po przeczytaniu dziennika (D11 na mapie) skieruj się do warsztatów (8 na mapie - Workshops), gdzie spotkasz Tatuśka i Siostrzyczkę. Zejdź na dół (9a-9b na mapie) i wejdź do lokacji przed sobą, gdzie znajdziesz dziennik (D13 na mapie) o nazwie Kyburz - Device Almost Finished, w którym opisuje, jak splicerzy zabijają dziewczynę (chodzi o Anya Andersdotter), którą autor, niesłusznie, posądził o szpiegowanie na rzecz Ryana.

Kolejny dziennik znajdziesz przy ciele w pokoju na wschodzie (D14 na mapie). W Kyburz- The Dream, w którym autor opisuje swój sen - początkowo myślał, że widzi sok lejący się z drzewa do gardła Ryana i dławiący go. Później okazało się, że chodzi o bramę, której Kyburz nie może sforsować. Następnie udaj się na wschód i w prawo, gdzie znajdziesz drewniane drzwiczki (obrazek powyżej). Przesuń je i skieruj się do następnej lokacji.

Miejsce do stworzenia bomby opracowywanej przez Kyburza

Z prawej strony znajdziesz tonik Damage Research, a tuż obok dziennik (D15 na mapie) o nazwie Kyburz - Assembling the Bomb, w którym autor wyjaśnia zasady działania ładunku stwierdzając, że albo wszystko pójdzie zgodnie z teorią albo wysadzi w powietrze pół miasta.


Stworzenie bomby, wysadzenie rdzenia i przejście do biura Ryana

Z lewej strony (10 na mapie) znajdziesz miejsce do stworzenia bomby (obrazek powyżej), jednak aby to uczynić będziesz potrzebował części wymienionych przez Kyburza w dzienniku. Warto dodać, że pod miejscem do stworzenia bomby, znajdziesz także komentarz reżysera (C na mapie).

W sumie potrzebujesz trzech składników:

  • Nitrogliceryny (Nitroglycerin Charge) - w biurze Kyburza (10 na mapie) - wciśnij przycisk z prawej strony biurka, a przedmiot wysunie ze się ściany.
  • 4 elementy R-34 (R-34 Wire Clusters) - znajdziesz je przy zabitych Tatuśkach. Jednego, martwego, spotkasz przy opuszczeniu pomieszczenia. Z pozostałymi będziesz musiał walczyć ponownie, jeśli już ich pokonałeś (4, 6, 8 na mapie).
  • 2 jednostki żelu jonowego (Quarter Can of Ionic Gel) - są to charakterystyczne niebieskie butelki, których do tej pory nie mogłeś zbierać. Znajdziesz je m.in. na platformie wokół rdzenia (I na mapie).
Zhakuj wieżyczki, a potem włam się do zamka lub podaj kod. Z lewej strony (#1) znajdziesz przejście do skrytki pod schodami

Warto udać się jeszcze do biura Kyburza (10 na mapie, obrazek powyżej) - aby dostać się do środka użyj kodu 0126. W środku znajdziesz sporo pułapek, ale także dziennik (D16 na mapie) o nazwie Andrew Ryan - Great Chain Moves Slowly, w którym Ryan opowiada, że Wielki Łańcuch działa powoli, ale rozsądnie, a jego podstawą są wolne prawa rynku. Przyspieszanie procesów powoduje lęgnięcie się pasożytów, których praktycznie nie da się już wyeliminować.

Ponadto warto udać się do tajnego przejścia na lewo od biura (#1 na obrazku powyżej), które zaprowadzi cię do skrytki pod schodami, gdzie znajdziesz sporo przedmiotów oraz ostatni dziennik (D17 na mapie) o nazwie Pablo Navarro - Market Maintenance Code, w którym mechanik tłumaczy przyczyny awarii rur i podaje kod 0512.

Zacznij kręcić pokrętłem, aby wypuścić magmę

Po stworzeniu bomby podnieś ją i skieruj się na północny zachód w stronę lokacji o nazwie Geothermal Control. Przejdź przez drzwiczki, zhakuj dwa działka, a potem zacznij obracać pokrętłem (12 na mapie, obrazek powyżej). W trakcie przekręcania zaworu odpieraj ataki splicerów. Kiedy skończysz wciśnij przycisk z prawej, żeby przyzwać windę, którą zjedź na dół.

Kiedy się tam znajdziesz rusz przed siebie. W pewnej chwili zobaczysz obrazy z przeszłości, a po zakończeniu wizji zobaczysz przed sobą tonik inżynierski Shorten Alarms 2. W międzyczasie zacznie przemawiać do ciebie Ryan wspominając o twojej rodzinie i znajomych, którzy są tak daleko. Słowem stwierdzi, że głównego bohatera ogarnia nastrój nostalgii.

Skorzystaj z panelu, aby aktywować windę

Kieruj się przed siebie w stronę windy do rdzenia (13 na mapie). Kiedy do niej wejdziesz skorzystaj z panelu z prawej (obrazek powyżej). Na koniec w wyznaczonym miejscu umieść stworzoną wcześniej bombę EMP. Po jej detonacji skorzystaj z przejścia, które otworzy się za twoimi plecami.


Powrót do spisu treści: BioShock - Poradnik, Solucja

Następnie: BioShock - Olympus Heights (Olimp)


Następnie zacznij korytarzami kierować się na wschód (2 na mapie) eliminując po drodze nowych splicerów. Na końcu dotrzesz do sali, którą odwiedziłeś na początku gry. Podejdź do panelu Circuit Breaker i włącz go. Po chwili drzwi przed tobą otworzą się. Skorzystaj z przejścia i udaj się do rozdzielni i biura Ryana (Rapture Control).

Nie jesteś zalogowany!

Utwórz konto ReedPop, dołącz do naszej społeczności i uzyskaj dostęp do dodatkowych opcji!

W tym artykule

BioShock: The Collection

PS4, Xbox One, PC, Nintendo Switch

Powiązane tematy
O autorze
Awatar Michał Basta

Michał Basta

Senior Guide Writer

Michał pracuje głównie nad poradnikami, ale od czasu do czasu wspiera zespół także innymi tekstami i materiałami.

Komentarze