Picture of Thomas Morgan

Thomas Morgan

Senior Staff Writer, Digital Foundry

32-bit era nostalgic and gadget enthusiast Tom has been writing for Eurogamer and Digital Foundry since 2011. His favourite games include Gitaroo Man, F-Zero GX and StarCraft 2.

Featured articles

Aktualizacja wprowadzająca wsparcie Xbox One X w Destiny 2 oferuje wszystko, czego można spodziewać się po pracach utalentowanego studia na potężnym sprzęcie i pod wieloma względami trudno mówić o niespodziankach. Oczekiwana łatka w zasadzie bierze istniejący zestaw opcji z PS4 oraz Xbox One, podnosząc je do 4K - nic więcej, nic mniej. Pod względem rozgrywki przejście do standardu ultra HD realizowane jest bez kompromisów, więc zabawa jest równie solidna, jak na pozostałych konsolach.

Kilka ważnych produkcji nadal czeka na oficjalne wsparcie Xbox One X (halo, Forza Horizon 3?), lecz w tym tygodniu wydano dwie istotne aktualizacje: Skyrim wydaje się zapewniać natywne 4K, na równi z PS4 Pro, lecz to Fallout 4 oferuje więcej interesujących punktów do analizy. Przynajmniej na papierze przejście do ultra HD oznacza wyprzedzenie konkurencyjnej maszyny Sony, podczas gdy zachowano lub poprawiono inne elementy, jak lepszy zasięg rysowania czy ładniejsze promienie słońca.

Remaster LA Noire jest już dostępny na PS4 i Xbox One oraz na mocniejszych modelach tych konsol, ale prawdziwą ciekawostką jest odsłona Switch, gdzie po raz pierwszy możemy zobaczyć otwarty świat tego typu. To także debiut studia Rockstar na urządzeniu Nintendo i możemy tylko zastanawiać się, czy twórcy szykują też inne konwersje. Czy sprzęt poradziłby sobie z GTA 5? Port LA Noire nie odpowiada na wszystkie pytania, lecz oferuje pewne wskazówki na temat wyzwań związanych z taką produkcją.

Niedawno zajmowaliśmy się strzelanką Doom na Switch, określając ją jako „niemożliwy” port. Gruntownie obcięto współczesny silnik graficzny gry „AAA”, dopasowując go do możliwości konsoli. Konwersja Switch nie jest równie imponująca pod względem ambicji, ale na pewno bardziej udana, jeśli mowa o ostatecznych efektach. Jasne, w porównaniu z odsłoną PS4 widać kompromisy, ale rozgrywka jest solidna, a w wersji przenośnej po prostu świetna.

Wolfenstein 2 to jedna z najbardziej imponujących graficznie produkcji w tej generacji - 60 klatek na sekundę z pięknym, dynamicznym oświetleniem i cieniowaniem, cząsteczkami napędzanymi przez GPU i zaawansowanymi efektami post-processingu. Jest jednak jeden minus - wydajność. Pomimo celowania w 60 FPS, PlayStation 4, PS4 Pro i Xbox One nie do końca utrzymują taki poziom, przez co wydania konsolowe odbiegają nieco od płynności z najnowszej odsłony serii Doom, bazującej na tym samym silniku. To sprowadza nas do pytania: czy Xbox One X może poradzić sobie ze spadkami, poprawiając jednocześnie grafikę?

Diablo 3 prezentowane było w przyszłości jako jeden z przykładów rozgrywki w 4K na Xbox One X. Jak się okazuje, produkcja bazuje na rozwiązaniach z PS4 Pro, celując w natywne 2160p, ale za pomocą dynamicznego skalowania rozdzielczości w celu podtrzymania 60 klatek na sekundę, zmieniając liczbę pikseli na ekranie w zależności od obciążenia. Jest też kilka mniejszych poprawek wizualnych. Jak duże są jednak różnice pomiędzy obiema konsolami? Czy większe możliwości Xbox One X pozwalają częściej uzyskać pełne 4K?

Wolfenstein 2: The New Colossus od studia MachineGames to prawdziwy skok generacyjny od czasu powrotu serii w 2014 roku. Od pierwszej klatki obrazu widać wysokie standardy, głównie dzięki przejściu na silnik id Tech 6. Renderowanie bazujące na właściwościach powierzchni, dynamiczne oświetlenie oraz cieniowanie, cząsteczki napędzane GPU - to wszystko znaczna poprawa względem poprzedniej odsłony. Pod względem wizualnym deweloperzy oferują tytuł pierwszej klasy, tak samo, jak było w przypadku niedawnego wskrzeszenia cyklu Doom.

Choć pewne wnioski na temat PS4 Pro i Xbox One X możemy wyciągnąć już po lekturze samej specyfikacji, to obecnie bardzo trudno o rzeczywiste porównania „w akcji”. Nowa konsola Microsoftu powinna oferować wszechstronne usprawnienia dzięki większej puli pamięci, przepustowości i mocy obliczeniowej, ale w jakim stopniu wszystko to będzie miało znaczenie podczas zabawy, w świecie produkcji multiplatformowych? Bazując na rozszerzonym spojrzeniu na Śródziemie: Cień Wojny na Xbox One X z tegorocznych targów Gamescom, mamy dobre wieści, z zauważalnymi, szeroko zakrojonymi poprawkami, chyba najbardziej dramatycznymi, jakie dotychczas widzieliśmy.

Monolith Productions wraca z sequelem dla Śródziemie: Cień Mordoru, niespodziewanego hitu z 2014 roku. Cień wojny zamienia silnik Lithtech na całkiem nowy Firebird Engine, przygotowany z myślą o wielkich bitwach i rozszerzonym systemie Nemezis. Przetestowaliśmy grę na PS4, PS4 Pro oraz Xbox One - w oczekiwaniu na debiut Xbox One X najlepiej wypada właśnie mocniejsza konsola Sony, ale czy poprzeczkę zawieszono dostatecznie wysoko?

Wiedźmin 3 doczekał się aktualizacji 1.51, a wraz z nią wsparcia dla rozdzielczości 4K. CD Projekt obiecuje też mały wzrost wydajności. Łatka jest malutka - nieco ponad 100 MB - ale jej wpływ na grę jest już dużo większy. Pytań jest sporo: jaką formę 4K otrzymujemy? Jak tytuł wypada teraz w porównaniu ze standardowym PS4 i z PC? Co z telewizorami 1080p?

Na to czekaliśmy. Wiedźmin 3 pozostawał jedną z kluczowych gier, które chcieliśmy zobaczyć na PS4 Pro i ten moment właśnie nadszedł, dziesięć miesięcy po premierze urządzenia. Czy udało się zaoferować pełne 4K? Czy wprowadzono jeszcze jakieś inne zmiany lub poprawki?

Super Mario Odyssey to jedna z najbardziej oczekiwanych produkcji na Switch, prezentacja technicznych możliwości konsoli i umiejętności utalentowanych deweloperów z Nintendo. Postawiono na koncept eksploracji planet z Mario Galaxy, lecz nowa produkcja rozwija pomysły za pośrednictwem większych, rozbudowanych lokacji, możliwych do uzyskania na potężniejszym sprzęcie. Na E3 w tym roku widzieliśmy „realistyczny” Nowy Jork, lecz ostatnie demo to aż trzy nowe poziomy: monochromatyczne Cap Kingdom, kolorowe Luncheon Kingdom oraz nadmorskie Seaside Kingdom.

Wracając pamięcią do debiutu Xbox One w 2013 roku, startowe zestawienie gier na nową konsolę Microsoftu wyróżniało się kilkoma większymi tytułami, z Killer Instinct włącznie. Otrzymywaliśmy oczekiwany powrót zasłużonej serii, przygotowany z wykorzystaniem najnowszych technologii. Każdy cios generował wybuch cząsteczek i efektów przezroczystości, a wszystko to w 60 klatkach na sekundę. Produkcja prezentowała możliwości, ale przy sporym minusie w postaci rozdzielczości 720p.

Destiny 2 trafiło w końcu w nasze ręce. Od czasu premiery pierwszej części minęły trzy lata i w tym okresie odpowiedzialne za prace studio Bungie włożyło sporo wysiłków w to, by sequel był ładniejszy i bogatszy w treści. Sequel odpowiada na wiele zarzutów pod adresem oryginału, dodając bardziej rozbudowaną fabułę obok dalszego szlifowania rozgrywki i oprawy. Bazując na solidnych fundamentach „jedynki”, czy nowy tytuł satysfakcjonuje pod względem zmian w grafice? Czy też więcej czasu poświęcono na prace „za kulisami”, rozwijając narzędzia do tworzenia zawartości?

Digital FoundryKingdom Hearts 3 kontra „Toy Story”

Digital Foundry sprawdza, czy konsole dogoniły film.

„Toy Story” - pierwszy film pełnometrażowy w pełni wygenerowany komputerowo i rewolucja na polu animacji. Premiera produkcji w 1995 odbiła się szerokim echem nie tylko w kinach, ale także w świecie gier wideo. W okresie premiery PS2 w 2000 roku tytuł stał się swego rodzaju wyznacznikiem i celem dla deweloperów, choć marzenia szybko zostały rozwiane. PlayStation 2 brakowało bardzo dużo mocy do osiągnięcia podobnych rezultatów w czasie rzeczywistym. Teraz, dwie generacje później, czy dysponujemy w końcu odpowiednimi możliwościami sprzętowymi?

Trudno o lepsze zamknięcie konferencji na E3 niż pokaz Anthem na koniec tegorocznej prezentacji Microsoftu. Całość wyglądała niesamowicie, oferując sześć minut wysoce reżyserowanej akcji, włączonej na Xbox One X. Nie trzeba jednak dodawać, że Wiedźmin 3, Destiny czy pierwsze Watch Dogs nauczyły nas bardzo ostrożnie spoglądać na tego typu materiały wideo, a słowo „downgrade” na stałe wpisało się do słownika gracza. Uzbrojeni w źródłowy materiał wideo w 4K, zadajemy pytanie - ile prawdy jest w trailerze Anthem?

WipEout Omega Collection przywraca zasłużoną serię dla obecnej generacji, oferując jedne z najładniejszych gier na PlayStation 4 i PS4 Pro. Pakiet zawierający WipEout HD, Fury oraz 2048 to prawdziwy powrót do przeszłości i dorobku zasłużonego Studio Liverpool, ale połączone wysiłki Clever Beans, EPOS Game Studios oraz Sony XDev Europe to nie tylko hołd dla klasyków, a w pełni współczesna, pełnoprawna premiera i duże osiągnięcie techniczne.

Digital FoundryDigital Foundry kontra Tekken 7

Skalowanie poszczególnych wersji i bonusy na PS4 Pro.

Tekken 7 ukazał się kilka dni temu, lecz warto pamiętać, że korzenie gry sięgają 2015 roku i japońskich „automatów" bazujących na PC i konfiguracji System ES3. Bardzo szybko udowodniono w ten sposób, jakim sukcesem było przejście z autorskiego silnika na coraz popularniejszy Unreal Engine 4. W kolejnych latach przygotowano kolejne usprawnienia w oprawie i rozgrywce, więc teraz na PC, PS4 i Xbox One trafiła zaktualizowana odsłona - choć ze sporymi różnicami pomiędzy trzema systemami.

Digital FoundryDigital Foundry kontra Injustice 2

Świetna gra, ale najlepsze wrażenia zapewnia PS4 Pro.

NetherRealm Studios potwierdziło, że Injustice 2 bazuje na silniku Mortal Kombat X, czyli na zmodyfikowanej wersji Unreal Engine 3. Widać jednak wyraźnie, że mamy do czynienia ze znaczną poprawą oprawy pomiędzy tymi dwiema produkcjami: otrzymujemy jedne z najlepszych animacji twarzy w bijatyce, a do tego mnóstwo szalonych i efektownych ciosów. Rozczarowaniem jest brak wersji PC, choć odsłona PS4 Pro daje pewien pogląd na możliwości skalowania gry na mocniejsze urządzenia.

Jako jedna z najlepiej sprzedających się gier w historii, Minecraft jest dostępny niemal na każdej współczesnej platformie sprzętowej, ale niewiele z nich radzi sobie z rozgrywką stacjonarną i przenośną jednocześnie. Hybrydowa konsola Nintendo oferuje wystarczające zasoby mocy, by zapewnić wysokie ustawienia oprawy, a do tego podzielony ekran, nawet dla czterech osób i po wyjściu sprzętu ze stacji dokującej. Na ile odsłona Switch jest jednak zbliżona do innych konwersji? Jak wypada w zestawieniu z PS4?

Aktualizacja oprogramowania 4.5 dla konsol PlayStation 4 wprowadziła w końcu długo oczekiwaną opcję, znaną bardzo dobrze z Xbox One - pełne wsparcie dla zewnętrznych dysków, podpinanych przez port USB. Zwiększenie miejsca dostępnego na gry i inne pliki jest teraz bardzo proste i podłączyć można szereg przeróżnych urządzeń. Pozostaje pytanie: jak najlepiej skorzystać z funkcji?

Paladins: Champions of the Realm ukazało się w ubiegłym tygodniu także na PS4, PS4 Pro oraz na Xbox One, dołączając do wersji PC, która dostępna jest na rynku już od 2015 roku. Kolorowa estetyka, postacie, narrator, muzyka czy nawet HUD w dużej mierze przypominają Overwatch, lecz jeśli chodzi o wykonanie, to produkcja Hi-Rez jest bardzo udaną formą naśladownictwa. Za tytuł odpowiada utalentowany zespół twórców Smite, korzystając z silnika Unreal Engine 3, z fizyką Havok oraz 60 klatkami na sekundę na wszystkich platformach.

Pierwsza część Outlast była jednym z pionierów w gatunku horrorów ze skradaniem, oferując także wysoką brutalność - podobnie jest teraz w drugiej odsłonie. „Uzbrojeniem” gracza w Outlast 2 jest kamera z kilkoma trybami obrazu, więc jedyną taktyką podczas potyczek jest ucieczka i chowanie się. Z technicznego punktu widzenia ponownie otrzymujemy tytuł oparty o Unreal Engine 3, ale rozbudowany o zaawansowane modele postaci i tła czy też odpowiednie dla gatunku, mroczne efekty post-processingu.

Mario 8 Kart Deluxe debiutuje 28 kwietnia, lecz mieliśmy okazję spędzić z grą już całkiem sporo czasu - propozycja jest na pewno bardzo imponująca. Usprawnienia graficzne są nieliczne, ale mówimy przecież o rozszerzonej wersji jednej z najlepszych i najładniejszych gier z Wii U. Co więcej, nie brakuje przemyślanych modyfikacji w rozgrywce, subtelnie usprawniających wrażenia. Jest też nieco nowych „treści”.

Pierwsza Poprzednia