Picture of David Bierton

David Bierton

Autor

Featured articles

Silnik Frostbite rozpoczął generację od Battlefield 4, lecz przez ostatnie cztery lata technologia znacznie się rozwinęła i całkiem możliwe, że Star Wars Battlefront 2 jest najbardziej imponującym przykładem jej zastosowania. Wiele opcji i usprawnień przeniesiono z Battlefield 1, ale ostatnie testy beta pokazały, że oglądamy nie tylko nowe mapy, bronie i postacie, ale także poprawki w sferze oprawy graficznej.

Równoległe prace na wielu platformach to obecnie codzienność, z dzieleniem kodu i elementów grafiki na kilku systemach. To stawia Nintendo Switch w trudnej pozycji, jako mocny sprzęt przenośny, lecz nie tak potężny, by w pełni sprostać grom „AAA” - dlatego też FIFA 18 różni się od odsłon PS4 i Xbox One. Czy rzeczywiście przygotowano jednak osobną, dedykowaną wersję, jak obiecywało EA? A może pomogły powstające nadal odsłony PS3 i X360?

Nasze pierwsze spojrzenie na możliwości Xbox One X pochodziło z wizyty w siedzibie Microsoftu, gdzie pokazano nam demo technologiczne Forzy Motorsport - bez żadnego numeru w nazwie. Specjalna odsłona bazowała na specyfikacji standardowego Xbox One, ale z grafiką 4K i stałym poziomem 60 klatek na sekundę, co nadal nie wykorzystywało jednak pełni możliwości nowej konsoli. Co studio Turn 10 zrobiło z tym zapasem i jak Xbox One X wypada w porównaniu z PC oraz słabszym bratem? Publikacja dema Forza Motorsport 7 zapewnia kilka odpowiedzi.

Project Cars 2 zbiera pierwsze oceny, Forza Motorsport 7 otrzymała demo, a zza zakrętu wyłania się już Gran Turismo Sport. Fani gier wyścigowych czekają interesujące miesiące, a ta pierwsza pozycja oferuje bardzo dobry start, pełen technologicznych nowości. Pozostaje jednak kilka pytań: co ze spadkami, które dokuczały niekiedy w pierwszej grze? Jakie dodatki przygotowano dla PS4 Pro?

Jeszcze jakiś czas temu Digital Foundry przygotowywało analizy dla niemal wszystkich ważniejszych premier. Twórcy śpieszyli się z wydawaniem tytułów, więc ich techniczna jakość czy płynność działania były kluczowe przy podejmowaniu decyzji o ewentualnym zakupie. Wydaje się, że sytuacja pod tym względem jest teraz lepsza, lecz Ark: Survival Evolved nadal ma spore problemy z wydajnością, nawet po zakończeniu okresu wczesnego dostępu.

Wybranie telewizora 4K do gier może nastręczyć nie lada problemów, zwłaszcza jeśli zależy nam na wysokiej jakości odtwarzania treści HDR. Maksymalna jasność ekranu, paleta kolorów i metoda przyciemniania ekranu mają ogromny wpływ na obraz, a rynek telewizorów jest istnym polem minowym. Pod uwagę musimy też wziąć poziom input laga, co znacząco wpływa na komfort rozgrywki - z czym problem w trybie HDR miało wiele ubiegłorocznych modeli. Poszczególne panele cechował na tym polu spory rozstrzał, również po wybraniu ustawień „Gra”. Na części telewizorów uzyskanie niskiego opóźnienia z włączonym HDR-em było po prostu niemożliwe (swoją drogą, nawet ustawienie trybu HDR było niekiedy sporym wyzwaniem).

Po trudnym starcie, Unreal Engine 4 zaczyna zyskiwać na popularności wśród twórców gier multiplatformowych i pewnym zaskoczeniem może być fakt, że sami autorzy technologii - Epic Games - dopiero teraz wydają pozycję na konsole i PC, za pośrednictwem Fortnite. Na wiele sposobów deweloperzy osiągnęli rezultaty podobne do innych firm stosujących ten silnik - PS4 ma mocniejsze GPU, więc oferuje lepszą jakość obrazu. Gdzie indziej są jednak niespodzianki - przyjemniej gra się na Xbox One.

Trzy lata temu Bungie postawiło na identyczny poziom oprawy w Destiny na konsolach obecnej generacji, zapewniając 1080p na obu systemach, taki sam zestaw efektów i podobną płynność działania na PS4 i Xbox One. Czy to samo uda się osiągnąć w bardziej ambitnym sequelu? Wersja beta Destiny 2 sugeruje, że tak właśnie będzie, a są też pewne wskazówki na temat konwersji Xbox One X.

Nie wiedzieliśmy, czego spodziewać się po Final Fantasy 12: The Zodiac Age na PS4 i PS4 Pro. Odpowiedzialne za prace studio Virtuos Games z Chin poradziło sobie dobrze z remasterami Final Fantasy 10 oraz 10-2, z wartościowym odświeżeniem oprawy do rozdzielczości 1080p. Z drugiej strony, ta sama firma zajmowała się portem Batman: Return to Arkham, z minimalnymi usprawnieniami na PlayStation 4 Pro. Dobra widomość jest taka, że wersja The Zodiac Age to teraz najlepszy sposób na rozgrywkę w Final Fantasy 12. Złe wieści: posiadacze mocniejszego modelu PS4 ponownie otrzymują niewiele więcej niż właściciele podstawowej wersji konsoli.

Spider-Man od studia Insomniac był jedną z najciekawszych pozycji tegorocznych targów E3. Sony pokazywało grę na PS4 Pro podpiętym do topowego ZD9 UHD TV, jednego z najlepszych telewizorów HDR na rynku. Rozszerzona wersja demo prowadzona przez dewelopera prowadziła od walki na szczycie budowanego wieżowca, aż do wybuchowego pościgu za helikopterem przez Nowy Jork. To skrupulatnie wybrany fragment głównej misji, ze spojrzeniem na najważniejsze elementy: wielkie lokacje, bogate w skrypty sekwencje z intensywną akcją czy walkę z imponującym wykorzystaniem fizyki i elementów otoczenia. Jeśli tak ma wyglądać „druga fala” tytułów na PlayStation 4 Pro, może być bardzo ciekawie.

Xbox One X ma dużo do udowodnienia przed zaplanowaną na 7 listopada premierą. Forza Motorsport 7 demonstruje, jak pięknie autorski silnik od wewnętrznego studia Microsoftu skaluje się ponad 1080p, ale co z tytułami zewnętrznych deweloperów, działającymi na standardowych Xbox One najczęściej w 900p? Pokaz po konferencji E3 obejmował między innymi Assassin's Creed Origins, a tytuł Ubisoftu potwierdził, że imponujące 4K nie jest wykluczone także w sferze third-party.

Digital FoundryDigital Foundry kontra Dirt 4

Udanie na konsolach, najlepiej na PC.

Studio Codemasters wraca z kolejną odsłoną rajdowej serii Dirt, a także z prostym celem: zachować i rozszerzyć zaawansowaną symulację Dirt Rally, ale w połączeniu z bardziej przystępnym trybem arcade. Autorski silnik Ego zmuszany jest do jeszcze większych wysiłków, więc nie sposób nie zastanawiać się, czy technologia poradzi sobie z rosnącymi ambicjami deweloperów? Czy uda się ponownie zaoferować 60 klatek na sekundę, jak w poprzedniej części? Jakie bonusy może zapewnić odsłona PC?

Po trudnej premierze Disonored 2 na PC, Prey od Arkane ukazuje się jako jeden z najlepiej zoptymalizowanych tytułów, jakie mieliśmy okazję testować w ostatnim czasie. Bez względu na to, czy posiadamy zaawansowany sprzęt dla entuzjastów, czy też coś bardziej budżetowego - zabawa będzie przednia. To pewne zaskoczenie, skoro „pod maską” mamy całkiem wymagający silnik CryEngine.

Digital FoundryLG OLED B6 4K TV - Test

Fantastyczny telewizor z górnej półki.

Jaki jest najlepszy ekran 4K do gier? Jeśli mowa o stosunku możliwości do ceny, to trudno pobić Samsungi KS7000 i KS8000 - konstrukcje wyjątkowo udane, choć z pewnymi kompromisami. Tymczasem „w tle” cały czas spada cena fenomenalnej serii B6 OLED od LG, teraz także ze specjalnym trybem niskich opóźnień dla gier. Koszt zakupu nadal jest wysoki - i wyższy od Samsungów - lecz w naszej opinii to właśnie nowy lider w klasyfikacji możliwości i ceny.

Testowanie Nintendo Switch pod kątem istniejących silników graficznych było dotychczas całkiem interesujące. Na nowym urządzeniu mieliśmy okazję zobaczyć już Unreal Engine 4 oraz Unity, a teraz pora na autorską technologię Traveller's Tales, napędzającą serię LEGO. Co więcej, LEGO City: Tajny Agent to konwersja liczącej cztery lata pozycji z Wii U, odświeżonej teraz na współczesne konsole i PC.

Straciliśmy już rachubę, ile razy w naszych porównaniach jedyne zauważalne korzyści na PC to wyższa liczba klatek na sekundę oraz wsparcie dla wybranej rozdzielczości. Jasne, ładniejsze efekty - jak dokładniejsze mapy cieni - są często jedną z wprowadzanych modyfikacji, lecz znaczące i namacalne usprawnienia to rzadkość. W przypadku Mass Effect: Andromeda jest jednak inaczej. Zgodnie z tradycją ustaloną w kilku ostatnich tytułach na świetnym silniku Frostbite od studia DICE, gra pokazuje pełnię możliwości właśnie na komputerach osobistych.

Na kilka dni przed premierą można chyba przyznać, że odbiór Mass Effect: Andromeda jest raczej mieszany. Opinie recenzentów poznamy w poniedziałek, lecz posiadacze specjalnych subskrypcji EA na PC i Xbox One natknęli się na liczne błędy i niedoróbki, bogato dokumentowane w sieci. W poniższym artykule koncentrujemy się jednak na wydajności i skalowaniu pomiędzy PS4 i konsolą Microsoftu, gdzie BioWare musiało postarać się nieco bardziej, by zachować podobną jakość na obu urządzeniach.

Różnica w mocach obliczeniowych między Switch oraz PS4 oznacza, że sprzęt Nintendo zapewne nie otrzyma nigdy współczesnych hitów z półki „AAA”. Mniej ambitne pod względem technicznym produkcje to już jednak inna sprawa, a możliwość wyjęcia sprzętu ze stacji dokującej i kontynuowania zabawy w dowolnym miejscu tylko pomaga w niwelowaniu wrażenia, że gramy na słabszym sprzęcie. Dlatego też I am Setsuna od Square Enix to świetny przykład na to, co Switch może zaoferować w grach multiplatformowych.

Digital FoundryDigital Foundry kontra For Honor

Świetnie na konsolach, najlepiej na PC.

Jeśli mowa o porównaniach konsolowych, zestawienie For Honor na PS4 i Xbox One jest spektakularnie nudne. Wszystkie znaczące elementy są identyczne i to na poziomie, którego nie widzieliśmy już dawno. Zajmiemy się detalami, ale osoby poszukujące znaczących zmian w rozgrywce muszą szukać gdzie indziej. Nie mówimy o odsłonie na PS4 Pro - choć tutaj Ubisoft poradził sobie sprawnie - ale wersji PC. For Honor na konsolach to wyborna średniowieczna bijatyka, ale zablokowana na 30 klatkach na sekundę. Na komputerach osobistych tej granicy oczywiście nie ma.

Natywne renderowanie Resident Evil 7 w 1260p na PS4 Pro okazało się być zaskoczeniem, oferując względnie skromny wzrost liczby pikseli w porównaniu ze standardowym PlayStation 4. To skłoniło nas do rozważań - jak produkcja włączona na najnowszej konsoli wypada w zestawieniu z pełnym 4K? Jakie znacznie ma rozdzielczość w tytule o tak mocno stylizowanej oprawie?

Resident Evil 7 to największa rewolucja w serii od czasów szerszego postawienia na akcję w RE4. Za pośrednictwem widoku z oczu bohatera i elementów rozgrywki przypominających anulowane PT od Konami otrzymujemy nie tylko świeże spojrzenie na cykl, ale także powrót do korzeni gatunku survival horror. Z technicznego punktu widzenia, poziom 60 klatek na sekundę przekłada się na płynność, którą w obecnej generacji widzimy raczej w remasterach, nie w całkiem nowych tytułach. W zmianie perspektywy i innych założeń nie chodzi jednak tylko o nawiązanie do przeszłości, ale także o wsparcie dla PlayStation VR, gdzie widok FPP oraz odświeżanie w 60 Hz pozwalają zagłębić się w sam środek akcji.

Digital FoundrySamsung KS7000 - Test

Najlepszy telewizor 4K z obsługą HDR w cenie ok. 5 tys. zł.

Kiedy pierwszy raz testowaliśmy KS7000 od Samsunga, telewizor nie obsługiwał zawartości HDR w trybie „Gra”. Żeby posmakować wysokiego zakresu dynamicznego, musieliśmy włączyć ustawienia „Film”, gdzie input lag sięgał 117 ms. I bardzo nam było z tego powodu przykro, ponieważ Samsun opracował świetny panel, na którym zawartość HDR robi naprawdę duże wrażenie, a KS7000 (na rynku amerykańskim znany jako KS8000) to naszym zdaniem najlepszy telewizor ze średniej półki cenowej. Lecz mamy dobrą wiadomość: po ostatniej aktualizacji zawartość HDR jest już dostępna w trybie „Gra” - technologia wyświetlania autorstwa Samsunga wreszcie rozwinęła skrzydła i to przy lagu na poziomie 23 ms.

Xbox One S to pierwsza konsola obsługująca HDR oraz multimedia w rozdzielczości 4K. Nie trzeba było długo czekać, by tę funkcję zaimplementowało Sony - PlayStation 4 Pro również obsługuje szeroki zakres dynamiczny - podejrzewamy, że tak samo będzie z Project Scorpio, kiedy zadebiutuje w przyszłym roku. W międzyczasie Nvidia zaprezentowała aktualizację HDR dla pecetów. Dema, które pokazano, rzeczywiście robią wrażenie, ale pamiętajmy, że do poprawnego wyświetlania obrazu w HDR potrzebny jest przystosowany do tego monitor, który obsłuży zarówno UHD, jak i szeroki zakres dynamiczny.

Skyrim Special Edition to jeden z pierwszych tytułów ze wsparciem dla PS4 Pro, ze stosowną aktualizacją umieszczoną już na płycie z grą. W odróżnieniu od większości produkcji startowych na tej konsoli, twórcy celują w natywną rozdzielczość 4K - pełne 3840 × 2160 - bez skalowania. Możemy potwierdzić, że tak właśnie jest, bez dynamicznej zmiany liczby pikseli czy innych rozwiązań tego typu. Wzrost rozdzielczości to natychmiastowy skok jakościowy w zestawieniu z 1080p na bazowym PS4, z większą liczbą detali w świecie gry.

Skyrim dociera na sprzęt obecnej generacji w ramach wydania Special Edition. Otrzymujemy swego rodzaju remaster, z kilkoma graficznymi usprawnieniami względem oryginału. Dobrze znane widoki wzbogacono o przeprojektowane oświetlenie i efekty, przygotowano też zmiany w bazowych obiektach i powierzchniach. Zasięg rysowania jest dłuższy, a doczytywanie danych szybsze, co dodatkowo szlifuje wrażenia. Wszystko to przekłada się na wzrost jakości, zwłaszcza w porównaniu z konsolami poprzedniej generacji. Ale gdzie najlepiej cieszyć się odnowionym Skyrimem?

Pierwsza Poprzednia