Picture of Martin Robinson

Martin Robinson

Features and Reviews Editor

Martin is Eurogamer's features and reviews editor. He has a Gradius 2 arcade board and likes to play racing games with special boots and gloves on.

Featured articles

ArtykułO co właściwie chodzi w The Division

Dwie godziny z ambitną strzelanką w otwartym świecie.

Czym właściwie zajmują się gracze w The Division? Maksymalnie upraszczając, eksplorujemy wspaniale autentyczne, otwarte, niedawno opuszczone ulice Nowego Jorku i strzelamy do różnych rzeczy oraz osób, obserwując rosnące liczby. Być może zdobędziemy jakąś interesującą broń z jeszcze wyższymi statystykami, a - kto wie? - może nawet znajdzie się nowe nakrycie głowy. Nietrudno pojąć koncept, przypominający inną produkcję z tytułem zaczynającym się na literkę D.

Sony postawiło w tym roku na nieco inne podejście, omijając targi Gamescom, niekorzystnie zbliżone do E3. Zamiast tego firma pojawiła się na Paris Games Week pod koniec października. Konferencja oferowała wszystko, czego można było się spodziewać: informacje na temat ogłoszonych już gier i nowe zapowiedzi, jak Gran Turismo Sport czy Detroit od Quantic Dream.

Pierwszy model PlayStation debiutował w Europie ponad dwadzieścia lat temu. Trzy generacje później pozycja konsoli jest silniejsza niż kiedykolwiek, a PS4 to najszybciej sprzedająca się wersja urządzenia w historii. Można więc wybaczyć Sony, że dwudziestą rocznicę obchodzono raczej hucznie.

ArtykułZaskakująco inne Dark Souls 3

Wideo i krótkie wrażenia z rozgrywki.

Kolejna porcja Dark Souls to zawsze dobra informacja, ale czy przypadkiem premiera nowej odsłony w tak krótkim odstępie czasu po dodatku Scholar of the First Sin i duchowym „towarzyszu” - w postaci Bloodborne - nie będzie klasycznym przypadkiem „zmęczenia materiału”?

ArtykułWspaniały świat Mafii 3

Ale rozgrywka pozostawia nieco do życzenia.

Głębokie południe Stanów Zjednoczonych ma w sobie to coś - upalne noce, zdradliwe bagna i zalewiska oraz nutkę przemocy, przenoszoną wraz z gorącym wiatrem. Wszystko to świetnie nadaje się na tło gry wideo, więc zaskoczeniem może być fakt, że Nowy Orlean i okolice nie pojawiają się w tej roli zbyt często.

Dzień po pierwszym konkretnym pokazie Scalebound na konferencji Microsoftu na Gamescomie, grupa dziennikarzy zbiera się w jednym z pomieszczeń w części hali zajmowanej przez producenta Xbox One. Przyjęcie pokazu nie było zbyt ciepłe: narzekano na mało klatek na sekundę, choć twórcy powtarzają z naciskiem, że to wczesna wersja gry.

ArtykułDriveClub dziewięć miesięcy później

Warto wrócić do produkcji Evolution?

Sporo opóźnień, problemy po debiucie, dodatkowe opcje w aktualizacjach - DriveClub to na wiele sposobów symbol obecnej generacji konsol: ranna bestia, potrzebująca czasu, by stanąć na nogi. Dziś, dziewięć miesięcy po premierze, gracze opłacający abonament PlayStation Plus mogą w końcu pobrać wersję testową, reklamowaną na pudełkach konsol jeszcze listopadzie 2013 roku. Co się zmieniło? Warto wrócić?

Dirt Rally dalekie jest od ukończenia, choć trafiło już do sprzedaży w programie wczesnego dostępu na Steamie. Decyzje podjęte przez Codemasters - także w kontekście opóźnionej edycji na konsole - mogą być kontrowersyjne, ale wykraczają poza najśmielsze oczekiwania części fanów. Nowy kierunek serii Dirt może być najlepszą od lat wiadomością dla miłośników rajdów.

Już w ubiegłym roku nie brakowało porównań między Titanfall i Advanced Warfare. Pierwszy tytuł oferował roboty i żołnierzy z plecakami odrzutowymi, a ostatnie Call of Duty skupiało się na egzoszkieletach i podwójnych skokach. W tym roku porównań będzie pewnie jeszcze więcej. Black Ops 3 - ze zmodyfikowanymi cybernetycznie postaciami i bieganiem po ścianach - oferuje rozgrywkę bardzo podobną do produkcji od Respawn.

W cieniu pojedynku pomiędzy Lewisem Hamiltonem i Nico Rosbergiem w stajni Mercedesa, poprzedni sezon zmagań F1 miał jeszcze innych, cichych aktorów, którzy nie przykuwali jednak takiej samej uwagi tabloidów. Mowa tu o samochodach. Moment obrotowy z nowych, hybrydowych jednostek napędowych współpracował z aerodynamiką, a bolidy dosłownie tańczyły na torze.

ArtykułPhil Spencer i jego nowa wizja dla Xbox One

O zmianie podejścia i wizji, która ma pomóc Microsoftowi w walce z PlayStation.

Po niezbyt udanej premierze i kłopotliwych pierwszych miesiącach w sprzedaży, sytuacja Xbox One rysuje się w coraz lepszych barwach. Duże zasługi przypisać można jednej osobie - Philowi Spencerowi. Menedżer objął dział Xbox One pod koniec marca ubiegłego roku i spędził ostatnie 12 miesięcy na zmienianiu kursu, prowadząc konsolę na spokojniejsze, bardziej obiecując wody.

ArtykułChaos w Just Cause 3

Wrażenia z pierwszego pokazu.

Wielu twórców korzysta z otwartego świata jak z wielkiego poziomu, swego rodzaju etapu. Wrzucają do niego typową kampanię dla pojedynczego gracza - mówi reżyser Just Cause 3, Roland Lesterlin. - To wspaniałe, uwielbiam gry tego typu. Ale Just Cause to jednak coś innego.

Zadanie ratowania świata dla wielu postaci z cyklu Final Fantasy nie jest czymś niezwykłym, ale nowa grupa „herosów” związanych z serią jest już inna, mniej wirtualna. Gdy Naoki Yoshida otrzymał misję uratowania bałaganu, jakim była pierwsza wersja Final Fantasy 14, wyzwanie wydawało się być niewykonalne. Ale z A Realm Reborn poradził sobie bardzo dobrze. Zrobił także coś więcej, ponad zrekompensowanie długich i drogich prac: przywrócił nadzieję w Square Enix i w serię, która od pewnego czasu zdaje się oddalać od swoich fanów.

ArtykułPrawdziwy atut Call of Duty

Eurogamer w studiu Sledgehammer Games.

Glen Schofield to góra człowieka. Osoba, która wraz z każdym krokiem wywołuje lokalne trzęsienia ziemi. To także idealny przykład dewelopera, jakiego można sobie wyobrazić, myśląc o twórcach Call of Duty: silny, bezpośredni, Amerykanin. Do pokoju, w którym prezentować ma najnowszą odsłonę serii wjeżdża na sporych rozmiarów skuterze, radośnie kończąc rajd na grupie kolegów i współzałożycielu studia - Michaelu Condreyu. Szeroki uśmiech, pomachiwanie do zgromadzonych dziennikarzy, styl dziecięcego magika. Może to jednak nie do końca idealny przykład twórcy Call of Duty.

W Slightly Mad Studios panują bojowe nastroje. W głosie dyrektora kreatywnego - Andy'ego Tudora - słychać pewność siebie, gdy po kolei wymienia elementy, które wyróżnią sfinansowane i współtworzone przez fanów Project Cars na tle największych, konkurencyjnych przebojów, takich jak Forza Motorsport czy Gran Turismo.

ArtykułNowe kino Naughty Dog

Droga do The Last of Us i spojrzenie w przyszłość.

Naughty Dog właściwie zawsze przewyższa oczekiwania. Kiedy ten związany z Sony zespół z Santa Monica wpadł na pomysł wykreowania beztroskiej przygody - Uncharted - na PlayStation 3, ostatecznie stworzył dynamiczną i niesamowicie kinową markę, właściwie zupełnie nowy gatunek interaktywnego filmu akcji. Pod koniec poprzedniej generacji deweloperzy połączyli elementy Resident Evil 4 z duchem Ico, doprawili całość postapokaliptycznym klimatem i poruszającą opowieścią o przerwanym dzieciństwie, dojrzewaniu i odpowiedzialności; o małych i dużych kłamstwach.

Lato 2010 roku nie było chyba najlepszym okresem na próbowanie nowych pomysłów w grach wyścigowych. Tuż przed upałami ukazały się dwa nowatorskie i wyprzedzające swój czas tytuły - Blur od Bizarre Creation i Split/Second od Black Rock Studios. Oba nie znalazły zbyt wielu odbiorców, a cały gatunek popadł w kryzys. Kryzys fatalny w skutkach zarówno dla Bizarre Creation, jak i Black Rock Studios. Problem mieli także deweloperzy z Playground Games, studia utworzonego w 2009 roku przez weteranów z Codemasters.

ArtykułJak No Man's Sky podbiło E3

Nad intrygującym projektem o eksploracji kosmosu pracuje obecnie siedem osób.

Główna scena podczas konferencji prasowej na targach E3 to raczej nienajlepsze miejsce na subtelność. Sean Murray z Hello Games zakończył właśnie własną prezentacją i oglądał resztę za kulisami, ze zdziwieniem przyjmując okrzyki radość na widowni po każdym udanym fatality w Mortal Kombat X. „O co chodzi?” - zastanawiał się. „Dla nas - Europejczyków - wygląda to nieco zbyt brutalnie.”

ArtykułCzy The Division spełnia obietnice?

Pierwsze spojrzenie na ekscytującą grę Ubisoftu.

Po kontrowersjach związanych z rzekomym obniżeniem jakości oprawy graficznej Watch Dogs w porównaniu z pierwszą prezentacją na E3, oczy zwrócone są teraz na inne gry Ubisoftu, w tym na pewno na imponująco zapowiadające się The Division. Pierwsze spojrzenie na cichszą prezentację - poza efektownymi konferencjami - daje mieszane odpowiedzi.

ArtykułKosmiczny symulator marzeń - Braben o odrodzeniu Elite

Jak stworzyć najbardziej wiarygodny świat science-fiction? Rozmawiamy z Davidem Brabenem.

Wszystko zaczęło się od komputera Acorn Atom. Młody David Braben rozpakował go w świąteczny poranek 1981 roku. Prosta, tania maszyna - z procesorem taktowanym 1 MHz i 2 KB pamięci RAM - wystarczyła, by odcisnąć piętno na wyobraźni, która z pomocą Iana Bella wkrótce miała sięgnąć gwiazd. Jakieś dwa lata po otrzymaniu pierwszego komputera, ta wyobraźnia zaprowadziła Brabena do londyńskiego biura firmy wydawniczej, by zaprezentować demo trójwymiarowej gry kosmicznej - Elite.

ArtykułOtwarta ewolucja Metal Gear Solid 5

Czy Ground Zeroes buduje podwaliny pod nowe otwarcie dla lubianej serii?

Jak na serię stawiającą w przeszłości na wolniejsze opowiadanie historii, tajemnica otaczająca zapowiedź nowego Metal Gear Solid nie powinna być zaskoczeniem. Rozbudowane ogłoszenie, pełne fałszywych wiadomości i krótkich zwiastunów. Kampania promocyjna, która zrodziła się z miłości Kojima Production do zwrotów akcji, igraniu z odbiorcami, gdzie najbardziej szokujące fakty pojawiają się dopiero na końcu. Oglądając demo produkcji w biurze firmy w Tokyo, szybko wychodzi na jaw, że nie mamy do czynienia z dobrze znanym Metal Gear Solid, ale z grą czerpiącą inspirację z serii Splinter Cell czy Assassin's Creed od Ubisoftu.

ArtykułD4 - wrażenia z pokazu na TGS

Kolejna, surrealistyczna gra twórcy Deadly Premonition.

Wszystkie gry w dorobku Hidetaki „Swery'ego” Suehiro i jego studia Access mają w sobie nutkę szaleństwa. Wyraźnie było to widać w przypadku skradanki Spy Fiction z 2003 roku oraz kilka lat później, w inspirowanym „Miasteczkiem Twin Peaks” Deadly Premonition, które zasłużenie zgromadziło rzeszę oddanych fanów.

Pierwsza Poprzednia