Picture of Richard Leadbetter

Richard Leadbetter

Technology Editor, Digital Foundry

Rich has been a games journalist since the days of 16-bit and specialises in technical analysis. He's commonly known around Eurogamer as the Blacksmith of the Future.

Featured articles

Digital FoundryRyzen 3 2200G i Ryzen 5 2400G - test procesorów od AMD

Granie na najwyższym poziomie bez karty graficznej?

AMD uwielbia oferować świetne i tanie (nieco ponad 400 zł) procesory, a wraz z premierą Ryzen 3 2200G, firma dostarczyła prawdziwego klasyka. Tradycja sugeruje, że podczas budowania sprzętu do gier musisz kupić zarówno procesor (CPU), jak i kartę graficzną (GPU), ale najnowsza oferta drużyny Czerwonych dostarcza pakiet „wszystko w jednym” - czterordzeniowy procesor Ryzen, połączony z grafiką Radeon RX Vega.

Tydzień po premierze, PlayerUnknown's Battlegrounds doczekało się aktualizacji na Xbox One. Łatka zajmuje się szeregiem błędów, a lista zmian i nowości obiecuje „pierwsze podejście” do optymalizacji, a także „nieco lepsze” wygładzanie krawędzi. Co się zmieniło? W naszej ocenie może przyznać, że wykonano dwa kroki do przodu oraz jeden krok wstecz.

PlayerUnknown's Battlegrounds jest obecnie bez wątpienia największą grą na świecie, więc wyłączność na Xbox One to ważne wydarzenie dla Microsoftu. Nie ma także wątpliwości, że odsłona PC ciągle się zmienia i pozostaje raczej mało stabilna, przez co udaną konwersję PUBG na konsole można postrzegać jako mały cud. Z drugiej strony, jasne jest, że w obecnym stanie port jest jeszcze daleki od standardów dopracowania, jakich można oczekiwać po grze konsolowej.

Publikacja kolejnych łatek ze wsparciem dla Xbox One X oznaczała głównie dobre wiadomości dla konsoli. Nie otrzymaliśmy może pełnego 4K w każdym przypadku - na co część osób miała zapewne nadzieję - i często widzimy różne techniki skalowania z 900p i 1080p na ekrany ultra HD. Poprawa grafiki jest jednak wyraźna i przekonująca, co tylko podkreśliło problemy Titanfall 2. Jak się jednak dowiedzieliśmy, twórcy z Respawn Entertainment wydali w ubiegłym tygodniu nową łatkę.

Po kilku latach przewidywalnych harmonogramów i małych przyrostów mocy, ostatnie dwanaście miesięcy zaoferowało bardziej radykalne zmiany na rynku sprzętu PC. Niewielu spodziewało się jednak wczorajszego ogłoszenia: Intel i AMD łączą siły, by rzucić wyzwanie Nvidii w sferze laptopów. Powstaje nowa linia procesorów - Kaby Lake G - łącząca układy Intel Core i7 z chipami graficznymi Radeon i pamięcią HBM2. Co taka współpraca oznacza dla graczy?

O Titanfall 2 było głośno podczas przedpremierowych pokazów Xbox One X w czerwcu, po tym jak Drew McCoy z Respawn Entertainment ujawnił, że system skalowania rozdzielczości potrafi dotrzeć nawet do 6K. Stosowna łatka pojawiła się w ubiegłym tygodniu, ale od razu widać, że coś jest nie tak. Usprawnienia są obecne, ale liczba pikseli spada w kampanii do wartości niższych niż na PS4 Pro, co przekłada się na większe rozmycie w wielu scenach.

Digital FoundryXbox One X - Test

Werdykt Digital Foundry.

Rok po debiucie PS4 Pro można chyba przyznać, że sukcesy mocniejszej konsoli Sony były raczej mieszane. Gran Turismo Sport czy Horizon Zero Dawn demonstrują, jak dobrze konsolowe produkcje mogą skalować się na telewizory 4K, lecz zbyt wiele pozycji stawia na mało znaczące aktualizacje, zatrzymując się najczęściej przy 1440p. Teraz pora na Microsoft, który za pośrednictwem Xbox One X oferuje dużo więcej brutalnej mocy.

Konami zaskoczyło w poniedziałek, informując na Twitterze o planach na wsparcie PS4 Pro w Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain - aktualizację opublikowano już we wtorek. Jako wielcy fani tytułu byliśmy ciekawi, co przygotowano na mocniejszą konsolę. Efekt końcowy jest jednak mało ambitny, ale każda okazja na powrót do tej produkcji to coś pozytywnego.

Intel Core i7 8700K z rodziny Coffee Lake-S to - według nas - najszybszy dostępny na rynku procesor do gier, ale co, jeśli nie mamy 2 tys. zł w budżecie? Nowa linia i5 wygląda równie interesująco, po raz pierwszy wprowadzając sześć rdzeni na „średnią półkę” rynku, skąd najczęściej wybierają gracze. 8600K kontynuuje tradycję ucinania hyper-threadingu i redukowania zegarów, zostawiając podkręcanie jako opcję. Równie intrygująco zapowiada się jednak jeszcze tańszy i5 8400, nadal z sześcioma rdzeniami.

Plotki się potwierdziły. Od czasów Core drugiej generacji - z linii Sandy Bridge (2011 rok) - żaden procesor nie zaoferował tak dużego przyrostu wydajności, co debiutujący właśnie Coffee Lake-S. O Core i5 2500K oraz i7 2600K krążyły legendy. Wielu użytkowników korzysta z nich po dziś dzień, wychodząc z założenia, że polityka małych kroczków w rozwoju CPU oferuje zbyt mało korzyści, by opłacało się rezygnować z tak dobrych procesorów. Coffee Lake-S ma z tymi klasycznymi CPU sporo wspólnego: jest wyraźnie potężniejszy od procesorów poprzedniej generacji, różnica w wydajności jest zauważalna gołym okiem i ma bardzo satysfakcjonujące limity podkręcania. Źródłem ogromnej mocy Coffee Lake jest z jednej strony dopracowana technologia, pozwalająca na zwiększenie częstotliwości taktowania, a z drugiej przejście na sześć rdzeni, co przełożyło się na ogromny przyrost mocy obliczeniowej.

Jakie są limity możliwości Nintendo Switch? Z perspektywy Digital Foundry, obserwacja rozwoju tej platformy jest bardzo interesująca i już kilka gier przekroczyło nasze oczekiwania pod względem mocy procesora Tegra X1. Ale konwersja strzelanki Doom z 2016 roku? To całkiem nowy poziom i musieliśmy zobaczyć to w akcji. Na całe szczęście, w ubiegłym tygodniu mieliśmy okazję spędzić z grą około 40 minut.

Kilka tygodni temu Microsoft rozpoczął promowanie Xbox One X, zaczynając od imponującego zestawu produkcji na targach Gamescom. Mieliśmy także okazję zarejestrować szereg materiałów z rozgrywki, z Rise of the Tomb Raider włącznie. Opisaliśmy już nasze wstępne wrażenia z tytułu, lecz teraz pora na zachwycające wsparcie HDR w tej grze.

Jakiś czas temu recenzowaliśmy świetnego Radeona RX Vega 56, czyli ograniczoną wersję karty, którą zajmujemy się w dzisiejszym tekście. Pomijając kilka różnic, 56-tka jest w najgorszym przypadku porównywalna z GTX 1070, a do tego bez problemu można ją podkręcić, dodatkowo zwiększając potencjał. Takie AMD lubimy: ich produkt jest konkurencyjny, może sporo namieszać na rynku i jest wart swojej ceny. Niestet,y tego samego nie można powiedzieć o RX Vega 64. To dobry produkt, który może stawać w szranki z ofertą Nvidii, ale nie powala - przynajmniej na razie.

Microsoft planuje cichą rewolucję w sposobie przesyłania i instalowania gier na Xbox One oraz Xbox One X. Nowy system - pod nazwą Intelligent Delivery - ma na celu zaoszczędzenie miejsca na dyskach twardych oraz przyśpieszenie pobierania danych przez internet, umożliwiając użytkownikom ściąganie tylko tych plików, które dany gracz potrzebuje, a nie od razu całego tytułu. Producent w przeszłości sugerował już podobne rozwiązanie, potwierdzając na przykład, że posiadacze Xbox One nie będą musieli martwić się pakietami tekstur 4K dla Xbox One X. Technologia jest jednak bardziej zaawansowana, wspierając nawet tytuły na kilku płytach, co obecnie nie jest możliwe na Xbox One.

Wersja beta Destiny 2 trafiła w końcu na PC, oferując dużo większą liczbę możliwości w menu grafiki w porównaniu do odsłon konsolowych. Zmienne ustawienia, odblokowana liczba klatek na sekundę, wsparcie HDR - produkcja Bungie zdaje się robić wszystko, by przypodobać się entuzjastom grania na komputerach osobistych. Otrzymujemy także pewien pogląd na optymalizację silnika i jego skalowanie pomiędzy różnymi urządzeniami, a więc także pewne wskazówki na temat tego, czy PS4 Pro i Xbox One X byłby zdolne do osiągnięcia poziomu 60 FPS.

Digital FoundryDigital Foundry na Gamescomie: test dziesięciu gier na Xbox One X

Quantum Break, Titanfall 2, Gears of War 4, F1 2017, Cień Wojny.

Stoisko Xbox One X na targach Gamescom ma dwa zakątki. Na pierwszy rzut oka ogromna przestrzeń gości małą liczbę dobrze znanych produkcji, jak Forza Motorsport 7, Assassin's Creed Origins i Super Lucky's Tale - wszystko widziane już na E3 - oraz imponujące Śródziemie: Cień Wojny w natywnym 4K. Poza produkcją Warner Bros. nie ma jednak zbytnio o czym pisać. Forza 7 nadal jest śliczna, ale nie różni się zbytnio od tego, co już pokazywano.

Nintendo na targach Gamescom oferuje małą niespodziankę - trzy stanowiska ze Skyrimem na Switch, w konfiguracji przenośnej. Odwiedzający mają piętnaście minut na eksplorację świata fantasy w dowolnym kierunku. Po odstaniu dłuższego czasu w kolejce możemy potwierdzić, że nawet ta mobilna wersja oferuje wysoce dopracowaną rozgrywkę.

Rise of the Tomb Raider opisywaliśmy już wielokrotnie w ostatnich latach, lecz nadciąga kolejna, chyba już ostatnia odsłona. Square Enix pokazuje na targach Gamescom demo włączone na Xbox One X, co umożliwia porównanie z PS4 Pro. Pierwsze wrażenia? Sprzęt Microsoftu rzeczywiście jest zdolny zaoferować zauważalne poprawki, nawet względem mocniejszej konsoli Sony.

Uncharted: Zaginione Dziedzictwo debiutuje w Europie w środę i stanowi pozycję obowiązkową - jak wykazaliśmy już w analizie. Rozwój naszego podejścia do materiałów wideo, razem z narzędziami przygotowanymi przez samych deweloperów pozwalają jednak powrócić do interesującego eksperymentu. Poniżej znaleźć można rozgrywkę w 60 klatkach na sekundę, w 4K i HDR. Jest pięknie, choć warto pamiętać, że nie oglądamy akcji w czasie rzeczywistym.

Od momentu premiery Core i5 2500K w styczniu 2011 roku, czterordzeniowce Intela stały się obowiązkowym zakupem dla każdego, komu zamarzył się solidny PC. Procesory i5 są szybkie, a po podkręceniu mogą posłużyć nawet 5-6 lat. CPU od AMD narobiły sporo „szumu” w innych segmentach rynku procesorów x86, a Ryzen 5 1600 oraz 1600X są produktami, którym trudno się oprzeć. Core i5 dorobiło się więc konkurencji z prawdziwego zdarzenia i straciło status „obowiązkowego” CPU. Nie owijając w bawełnę, gdybyśmy mieli wybierać między 7600K a tańszym Ryzenem 5 1600, zdecydowalibyśmy się na produkt AMD.

Digital FoundryAMD Radeon RX Vega 56 - Test

Godny rywal dla GTX 1070 - i nie tylko.

Linia RX Vega w końcu debiutuje na rynku, sygnalizując powrót AMD na rynek kart graficznych z wyższej półki, po latach koncentrowania się na budżetowych urządzeniach. Procesor Vega zapewnia 12,5 mld tranzystorów w sporej kości o rozmiarach 486 mm2, a także dwie „kolumny” po 4 GB zaawansowanej pamięci HBM2. To układ większy od GTX 1080 Ti i wyposażony w więcej RAM-u, ale to RX Vega 64 zbliża się do GTX 1080, podczas gdy RX Vega 56 to udany konkurent dla GTX 1070.

Pierwsza Poprzednia