Picture of Dawid Szulc

Dawid Szulc

Autor

Featured articles

Dziesiątki godzin spędzonych z jednym tytułem, uczucie frustracji i znużenia towarzyszące niezliczonym próbom zaliczenia trudnego etapu lub kolejnemu przejściu gry. Z drugiej strony - ogromna satysfakcja i przyjemność. Wszystko to dla wirtualnego potwierdzenia naszej determinacji i umiejętności w postaci wyskakującego na ekranie powiadomienia o zdobyciu osiągnięcia. Co sprawia, że jest to tak angażujące dla wielu graczy, a innych odrzuca?

ArtykułMetroidvania, soulslike i ewolucja gier

Narodziny nowych gatunków gier.

Wiele współczesnych gier to zbiór znanych i powielanych na przestrzeni lat schematów, wykorzystujących najbardziej sprawdzone rozwiązania oraz popularne motywy. To, co dziś mamy na wyciągniecie ręki, jest wypadkową wieloletniej ewolucji. Obecnie wiele aspektów rozgrywki to rzeczy oczywiste, kiedyś jednak musiały powstać przełomowe tytuły, które wyznaczyły trendy na kolejne lata, definiując cały gatunek od nowa lub wręcz tworząc nowe typy gier.

Q.U.B.E. 2 - Recenzja

Coś dla fanów Portala.

Pierwsza część Q.U.B.E. wyróżniała się ciekawym pomysłem na rozgrywkę, z dostrzegalnymi inspiracjami Portalem, również pod względem oprawy. Produkcja walijskiego studia Toxic Games została ciepło przyjęta przez graczy, choć lokacje były nieco surowe, a warstwa fabularna praktycznie nie istniała (co poprawiono w wersji Director's Cut). Kontynuacja rozwija koncepcję znaną z pierwowzoru pod niemal każdym względem.

Choć płeć piękna przez niektórych uważana jest za słabszą, w historii ludzkości natknęliśmy się na wiele przykładów kobiet, które swoją siłą oraz odwagą były w stanie zawstydzić niejednego mężczyznę. Nie inaczej wygląda to w przypadku gier wideo.

ArtykułPodróż ważniejsza od celu

Motyw wyprawy w grach wideo.

Podróż to nieodłączny element życia, zarówno w znaczeniu dosłownym, jak i metaforycznym. Siłą rzeczy motyw drogi jest obecny w kulturze i sztuce od zarania dziejów. Gry wideo równie chętnie wykorzystują ten temat jako środek narracji. Co prawda nie zawsze jest to zamysłem twórców, niemniej dzięki własnej interpretacji, możemy doszukać się wielu analogii i odniesień, często niedostrzegalnych na pierwszy rzut oka.

Mity, legendy oraz wierzenia towarzyszą nam od zamierzchłych czasów, przekazywane z pokolenia na pokolenie na całym świecie. Choć często brzmią niewiarygodnie, to niektóre mają w sobie ziarno prawdy. Jedne były dawnymi religiami, inne ewoluowały w nie i są kultywowane do dziś.

W ciągu ostatnich dziesięciu lat o polski rynek gier wideo dynamicznie się rozwinął. Dziś w rodzimych studiach deweloperskich powstają gry znane i doceniane przez media oraz graczy na całym świecie. Obok Wiedźmina 3, do najbardziej rozpoznawalnych tytułów z pewnością należy obecnie Dying Light. To produkcja wrocławskiego Techlandu, który w tym roku obchodzi 25-lecie istnienia.

ArtykułPiękno przyjaźni w cyfrowym świecie

Realna więź nierealnych postaci.

Jedną z najważniejszych wartości w życiu jest przyjaźń. Niełatwo jest odnaleźć prawdziwego przyjaciela, na którego zawsze można liczyć. Czasami potrzeba wielu lat i wielu emocji, by zbudować silne relacje. Jeszcze trudniej jest w przypadku nieistniejących postaci, w wirtualnym świecie gry komputerowej. A jednak niektórym twórcom udało się wykreować piękne, cyfrowe przyjaźnie nad wyraz pomyślnie.