The Medium - premiera i najważniejsze informacje

Dwa światy, opowieść i gameplay.

The Medium to nowy projekt studia Bloober Team - polskiego zespołu, specjalizującego się w horrorach. Deweloperzy ponownie stawiają na klimaty grozy, przenosząc nas do Krakowa w latach 90.

Najmocniej wyróżniającą się cechą, a zarazem motywem przewodnim The Medium jest dualizm. Akcja rozgrywa się w dwóch rzeczywistościach - świecie realnym oraz duchowym. Aby pokazać na ekranie taką kombinację, twórcy potrzebowali odpowiedniej mocy obliczeniowej, którą zapewniają dopiero nowe konsole. Z tego względu gra nie ukaże się na Xbox One.

Produkcja po części inspirowana jest cyklem Silent Hill. Kamera jest nieco niestandardowa, bo osadzona w konkretnych, ustalonych odgórnie miejscach lokacji, które odwiedzamy.

  • Premiera: 28 stycznia 2021
  • Platforma: PC, Xbox Series X/S
  • Gatunek: horror, TPP
  • Wersja językowa: polska (napisy)
  • Producent: Bloober Team
  • Wydawca: Bloober Team

Data premiery

The Medium zadebiutuje 28 stycznia 2021 roku - po przełożeniu premiery z grudnia. Trafi wyłącznie na PC (za pośrednictwem Steam i Epic Games Store) oraz Xbox Series X/S. Gra nie jest dostępna na PS5.

Premiera omija też poprzednią generację konsol z racji ich poważnych ograniczeń technologicznych, które według twórców uniemożliwiałyby wyświetlenie dwóch światów jednocześnie. Dopiero teraz sprzęt dysponuje odpowiednią mocą obliczeniową.

Gra jest dostępna tylko w wersji cyfrowej. Oprócz standardowej, nie ma też żadnych specjalnych edycji - nie licząc preorderu. The Medium kosztuje ok. 180 zł na premierę.

Składając zamówienie przedpremierowe, oprócz gry otrzymamy też:

  • ścieżkę dźwiękową, której współautorem jest twórca muzyki do gier Silent Hill, Akira Yamaoka
  • cyfrowy artbook
themedium_premiera_1

Fabuła i dwa światy

Akcję The Medium osadzono w Krakowie, w latach 90. Gracz wciela się w tytułowe Medium. Dzięki swoim nietypowym zdolnościom Marianna żyje na pograniczu świata żywych i duchów.

Medium nękają mroczne wizje z udziałem dziewczynki. Na zlecenie tajemniczego Thomasa - w którego wciela się Marcin Dorociński - bohaterka udaje się do opuszczonego, należącego dawniej do komunistów hotelu Niwa, by odkryć znaczenie tajemniczych snów i zapobiec zbrodni. Wizerunku Mariannie użyczyła Weronika Rosati.

O ile świat żywych będzie dla graczy dość znajomym widokiem, o tyle wymiar duchów jest zdecydowanie bardziej interesujący. Po przejściu na drogą stronę, te same lokacje stają się zniszczone i wypełnione grozą. Przy projektowaniu alternatywnego wymiaru twórcy inspirowali się obrazami Zdzisława Beksińskiego, którego dzieła słyną z atmosfery horroru i niepokoju.

themedium_premiera_4
W wymiarze żywych możemy liczyć na względny spokój

Jak przekonują twórcy, odbicie rzeczywistości, do którego przenosi się Marianna, jest miejscem, w którym „nieukarane występki, nikczemne żądze i plugawe sekrety nabierają kształtu”.

Alternatywne światy różnią się stylem artystycznym, między innymi zastosowaną paletą barw. Autorzy inspirowali się filmami Roya Andersona, który używał kolorystyki podkreślającej szarość życia codziennego. W rzeczywistym świecie dominuje błękit, a w zaświatach brąz i pomarańcz. Przygotowując świat duchowy twórcy wzorowali się też na obrazach Zdzisława Beksińskiego, którego dzieła słynął z klimatu niepokoju i grozy.

Hotel, w którym rozgrywa się historia, twórcy odwzorowali podobno w skali 1:1, posiłkując się planami budynku i wykonanymi przez zespół zdjęciami. Wewnątrz nie zabraknie odniesień do polski z lat 90., np. plakatu z napisem „Zimna wódka, ciepła publiczność” i zaproszeniem na dansing.

themedium_premiera_3
Dar Marianny to jednocześnie jej klątwa

Przed premierą The Medium nie znamy dodatkowych szczegółów dotyczących fabuły. Wiadomo, że bohaterka widzi, słyszy i czuje więcej niż zwykli ludzie, co pomaga jej stopniowo odkrywać kolejne tajemnice historii.

Bloober Team obiecuje nie tylko mroczną, ale i dojrzałą oraz pełną moralnych dwuznaczności opowieść.

Warto jeszcze wspomnieć o muzyce. Ze względu na motyw przewodni przygotowano dwie ścieżki dźwiękowe - skomponowane przez Akirę Yamaokę i Arkadiusza Reikowskiego. Yamaoka współtworzył muzykę do serii Silent Hill, a Raikowski pracował przy poprzednich projektach studia - Layers of Fear, Observer i Blair Witch.

Rozgrywka

W podstawowych założeniach The Medium jest horrorem psychologicznym połączonym z grą przygodową - zabraknie tu więc walki, ale pojawi się sporo eksploracji oraz zagadki środowiskowe do rozwiązania.

Twórcy zdecydowali się na kamerę trzecioosobową, zaprojektowaną na wzór serii Silent Hill, a więc statyczną. Oznacza to, że w kolejnych pomieszczeniach akcję będziemy obserwować z punktów odgórnie ustalonych przez Bloober Team. Twórcy tłumaczą, że taki widok pozwala opowiedzieć bardziej osobistą historię - przekaz jest mocniejszy, gdy możemy ujrzeć mimikę twarzy postaci.

Zazwyczaj bohaterka znajduje się tylko w jednym z dwóch światów, ale ok. jedną trzecią przygody spędzimy w obu na raz. W takich momentach The Medium będzie renderować dwie lokacje na ekranie, dzieląc go pionowo lub poziomo. Rozwiązanie jest na tyle nowatorskie, że zostało nawet opatentowane przez Bloober Team.

Gdy ekran zostanie podzielony, pokierujemy bohaterką w obu rzeczywistościach jednocześnie. Niektóre czynności można wykonywać tylko w jednym świecie, ale czasami pewne akcje wpłyną też na drugą stronę. Tę mechanikę oraz zdolność Marianny do przechodzenia pomiędzy wymiarami należy wykorzystać do rozwiązywania zagadek i kontynuowania przygody.

Główna bohaterka w alternatywnej rzeczywistości może na przykład zasilić mechanizm, który otworzy jej drogę w prawdziwym świecie.

themedium_premiera_2
Prawie jak lokalny coop

W momencie wyświetlenia podwójnej rzeczywistości The Medium staje się właściwie dwiema grami jednocześnie, bo światy, choć w tym samym momencie, renderowane są osobno. Z tego względu gra nie mogła trafić na konsole poprzedniej generacji.

Warto na koniec wspomnieć, że na PC The Medium skorzysta z ray tracingu (dwie opcje) oraz Nvidia DLSS - techniki zdecydowanie odciążającej karty graficzne z serii GeForce RTX.

Reklama

Skocz do komentarzy (0)

Autor

Przemysław Wańtuchowicz

Przemysław Wańtuchowicz

News & Content Editor  |  PrzemWan

Przemek nadzoruje nasz dział informacyjny oraz aktywnie wspiera inne sekcje serwisu. Jako dziecko marzył, by zawodowo rysować, żonglować lub grać na gitarze - dwie pierwsze czynności wychodzą mu całkiem nieźle.

Powiązane materiały

Na stronie

Komentarze (0)

Komentarze zostały zamknięte.

Ukryj komentarze z niską oceną
Sortuj:
Wątki z odpowiedziami