Skip to main content
Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Radeon HD 7790 - Test

Digital Foundry: Układ graficzny nowego Xboksa już dziś dostępny dla miłośników PC?

A gdyby tak umieścić w komputerze kartę graficzną z nadchodzącego Xboksa? Według niektórych komentatorów, Radeon HD 7790 otwiera przed miłośnikami PC taką właśnie możliwość. Karta kosztuje około 550 zł i jest pierwszym produktem wydanym przez AMD w tym roku. Z nieoficjalnych informacji na temat GPU nowej konsoli Microsoftu wynika, że układ ma wiele wspólnego z budżetowym HD 7790. Te same korzenie obu projektów może potwierdzić dopiero porównanie wydajności po premierze konsoli. Ostatecznie pierwsze tytuły wieloplatformowe będą przecież konwersjami z komputerów.

HD 7790 i Durango łączy kilka podstawowych rzeczy. Należą do nich zastosowana technologia Graphics Core Next w wersji 1.1 układu Bonaire XT, wykonanego w procesie technologicznym 28nm. Jest to poprawiona wersja architektury Cape Verde znanej z HD 7770, zmniejszona do 160 mm2. Dzięki temu ograniczono emisję ciepła i pobór prądu, a także koszty masowej produkcji.

Główna cecha poprawionego chipsetu to możliwość wykonywania dwóch prostych instrukcji w jednym takcie zegara, podczas gdy HD 7770 mógł wykonać tylko jedną. Dzięki temu, karta lepiej radzi sobie z obliczeniami i tesselacją, zbliżając się wydajnościowo do kart na rdzeniu Pictairn pokroju HD 7850 i 7870. Oczywiście, oczekujemy tego typu usprawnień od każdej nowej karty. Zaskakuje jednak, że po raz pierwszy pojawiają się one w budżetowym układzie. Tak energooszczędny i chłodny procesor GPU idealnie pasuje do konfiguracji Durango. Na podstawie obecnych danych wiemy, że Microsoft stara się ograniczyć koszty produkcji do minimum, a taka specyfikacja układu idealnie do tego pasuje. Istotnych założeń tejże specyfikacji sprzętowej nie da się już na tym etapie zmienić. Ponieważ za główne komponenty odpowiada AMD, nie dziwi, że usprawnienia w kwestii energooszczędności zastosowano także na rynku PC, a to za sprawą HD 7790.

Jest jednak również kilka zasadniczych różnic pomiędzy testowaną przez nas kartą a tym, co wiemy na temat podzespołów Durango. Przecieki z Microsoftu wspominają, że układ konsoli będzie posiadał 12 jednostek obliczeniowych, podczas gdy HD 7790 ma ich 14 (a PS4 - 18). Zamiast 1Ghz prędkości taktowania rdzenia, graficzny procesor konsoli będzie działać z prędkością zaledwie 800Mhz. Według naszych informacji, platforma Microsoftu może się za to pochwalić 256-bitowym interfejsem.

Niestety, zastosowane w nim pamięci DDR3 poważnie ograniczają przepustowość do zaledwie 68GB/s. Na szczęście, podnieść ma ją pamięć ESRAM o pojemności 32MB i przepustowości 102GB/s, która ma działać wspólnie z DDR3. Szkoda zatem, że HD 7790 korzysta z szyny danych o wielkości 128 bit. Wprawdzie zamontowano na niej szybsze kości pamięci GDDR5 o wielkości 1GB, lecz szyna ogranicza przepustowość do zaledwie 96GB/s.

HD 7790 w obecnej cenie ma potężną konkurencję ze strony innych kart z tej samej półki. Karta plasuje się gdzieś pomiędzy Radeonem HD 7770 a HD 7850. Problem w tym, że HD 7850 w wersji z 1GB pamięci kosztuje już około 600 zł, zaś cena podobnego wydajnościowo GTX-a 650 Ti oscyluje w granicach 500 zł.

Jak wspominaliśmy w artykule na temat przygotowania pecetów na nadejście nowych konsol, tanie karty z 1GB pamięci w zupełności poradzą sobie z grami w rozdzielczości FullHD. Trzeba jednak przyznać, że HD 7850 pod pewnymi względami znacząca przewyższa możliwości HD 7790.

Choć nowa karta jest wyżej taktowana, to jej starszy brat ma 256-bitową szynę danych, 32 jednostek ROP (Render Output Unit) i 1024 procesorów strumieniowych. Układ Bonaire może pochwalić się zaledwie połową szyny danych, 16 jednostkami ROP i zmniejszoną liczbą procesorów strumieniowych - do 896. W pewnych względzie karta jest mocno zbliżona do GeForce'a GTX 650 Ti, a to oznacza, że jeśli nowy Radeon ma być szybszy, to tylko za sprawą ulepszonej technologii GCN.

Analiza wydajności: testy w grach

Karty poddaliśmy naszemu flagowemu testowi w Crysis 3. To jedyny, oprócz Battlefielda 3, tytuł dający pogląd na jakość efektów graficznych i technik renderowania, które ujrzymy na najnowszym sprzęcie konsolowym. Frostbite 3 i CryEngine 3 znajdą niedługo zastosowanie niemal we wszystkich tytułach od Electronic Arts. Dobrym przykładem są tutaj serie Dragon Age i Mass Effect studia Bioware.

Z tego powodu karta podobna do nadchodzącego układu montowanego w Durango powinna bez problemu działać w rozdzielczości 1080p w każdej grze. Nie wiemy jeszcze, czy będzie w stanie osiągnąć 60FPS. By się tego dowiedzieć, zbudowaliśmy konfigurację sprzętową z procesorem Core i5 Sandy Bridge, podkręconym do 4,2GHz i 8GB pamięci DDR3.

Na wstępie można powiedzieć, że HD 7790 i GTX 650 Ti osiągają w Crysisie 3 około 50FPS na średnich ustawieniach, przynajmniej w oskryptowanych scenach. AMD prowadzi zazwyczaj o około dwie klatki, choć podczas potyczek na początku gry różnica potrafi sięgnąć nawet 10 klatek animacji. Efekty pogodowe i duża liczba przeciwników na ekranie odkrywają niedobór mocy obliczeniowej karty Nvidii.

„Nasze testy zdradzają przewagę HD 7790 nad GTX-em 650 Ti. Nadal wyprzedza go jednak HD 7850. Co zaskakujące, we wszystkich testach, poza Battlefieldem 3.”

Podstawowym testem karty był Crysis 3 uruchomiony na średnich detalach w rozdzielczości 1080p. Widać tu nadzwyczaj wyrównany pojedynek pomiędzy HD 7790 i GTX 650 Ti. Karta AMD w każdym teście sprawuje się świetnie, choć HD 7850 jest bez porównania bardziej wydajny.Zobacz na YouTube
Alternatywne porównanie: Radeon HD 7790 kontra Radeon HD 7850Zobacz na YouTube

Podobna różnica utrzymuje się także w Battlefieldzie 3 na najwyższych ustawieniach z postprocessingowym wygładzaniem krawędzi, SSAO i standardowym rozmyciem. Podobnie jak w przypadku gry Cryteka, efekty te silnie wykorzystują biblioteki DirectX 11. Swoją cegiełkę dokłada także tesselacja obiektów i otoczenia. Niestety, gdy dojdzie do raptownych potyczek w misji „Operacja: Łamacz Mieczy”, obie karty nie są w stanie osiągnąć pułapu 60FPS. Animacja utrzymuje się na poziomie około 50 klatek, przy czym w trakcie ruchu można zauważyć lekkie przycinki. Ogólnie, GTX 650 Ti osiąga tutaj wyniki około 15% gorsze niż HD 7790.

Nowy Radeon słabo radzi sobie z obecnym w nowych grach wygładzaniem krawędzi typu Multi-Sample Anti-Aliasing. W Skyrimie na najwyższych detalach osiąga jedynie około 40FPS przy 8xMSAA. Karta jest tylko o włos gorsza od rywala ze stajni Nvidii, lecz nigdy jej nie wyprzedza.

A jak karta wypada na tle innego produktu AMD - HD 7850? Jej konstrukcja nie dorasta mu do pięt pod względem współczynnika wypełniania. Przepustowość wynosząca aż 153,6GB/s pozwala na wykorzystanie mocy karty w wysokich rozdzielczościach z włączonym wygładzaniem krawędzi MSAA. W Skyrimie karta wyprzedza stawkę, osiągając najlepsze możliwe rezultaty dla monitorów o odświeżaniu 60Hz i na maksymalnych detalach. Podobnie jest w przypadku Crysisa 3, gdzie zdarzają się spadki do 45FPS, jednak są o wiele mniejsze niż te, jakich doświadczamy przy HD 7790.

W Battlefieldzie 3 widzimy za to dziwne zachowanie testowanej karty. Nawet w najcięższych momentach potrafi osiągnąć wyniki podobne do HD 7850. To niesamowite, jak bardzo obie karty się do siebie zbliżyły. Wprawdzie silniejszy brat pokonuje w większości przypadków HD 7790, ale obie dzielnie walczą o osiągnięcie 50FPS.

Poniżej zamieściliśmy kompilację filmików z wbudowanych w gry benchmarków. Wszystkie tytuły, od Metra 2033 po Bioshocka Infinite, działały w rozdzielczości 1080p na najwyższych detalach.

Przegląd benchmarków uruchomionych na HD 7790. Podobnie jak w przypadku testów z rozgrywki, chcieliśmy sprawdzić, jak karta radzi sobie w rozdzielczości 1080p z dwukrotnym wygładzaniem krawędzi MSAA (i czterokrotnym w Metrze 2033).Zobacz na YouTube
Dodatkowy materiał porównawczy: GeForce GTX 650 TiZobacz na YouTube
Dodatkowy materiał porównawczy: Radeon HD 7850 1GBZobacz na YouTube

Podobnie jak przy GTX 650 Ti Boost, również tutaj widać, że karty AMD działają szybciej, zwłaszcza w tytułach wydanych przez Square Enix. Może to zbieg okoliczności, ale w Hitmanie: Rozgrzeszenie, Tomb Raider i Sleeping Dogs nasz HD 7790 osiąga o 20% lepsze wyniki względem GTX-a 650 Ti. Wszystkie gry działają z prędkością 30 klatek przy dwukrotnym wygładzaniu krawędzi MSAA. Gra działa niemal idealnie także w Tomb Raider na wysokich ustawieniach z włączoną fizyką włosów TressFX.

GTX 650 Ti 1GB Radeon HD 7790 1GB Radeon HD 7850 1GB
BioShock Infinite 61.1 60.5 81.5
Hitman Rozgrzeszenie 28.2 35.5 46.7
Batman: Arkham City 71.0 65.0 89.0
Tomb Raider 49.1 53.4 69.4
Sleeping Dogs 38.0 45.9 56.3
Metro 2033 19.0 23.7 32.6

Benchmark wbudowany w Metro 2033 kładzie na łopatki każdą kartę w DirectX11 wraz z głębią pola. Na szczęście, nie odzwierciedla on rzeczywistej wydajności w grze, aczkolwiek zastosowanie w nim praktycznie wszystkich możliwych efektów fizyki powoduje, że jest to najlepszy tego typu test wydajności. Widać w nim jasno różnice w wydajności pomiędzy testowanym HD 7790, GTX-em 650 Ti i HD 7850. Wszystkie karty osiągają bowiem wyniki adekwatne do ich przedziału cenowego. Warto przy tym wspomnieć, ze 7850 osiąga wręcz nieproporcjonalnie lepsze wyniki - zwłaszcza w grach na Unreal Engine 3, jak choćby Batmana: Arkham City. Kosztuje tylko kilkadziesiąt złotych więcej.

Radeon HD 7790: Werdykt Digital Foundry

„HD 7790 to dobra karta, która świetnie radzi sobie z rywalem ze stajni Nvidii. Jednak silniejsza HD 7850 kosztuje zaledwie kilkadziesiąt złotych więcej.”

Pierwsza tegoroczna karta AMD wyróżnia się względem swego poprzednika - HD 7770. Jest rewolucją w tym segmencie cenowym. HD 7790 to mocna karta z obsługą DirectX 11, o bardzo niskim współczynniku TDP, który wynosi zaledwie 85W. To imponujące, że osiąga lepsze rezultaty niż potrzebujący aż 110 watów GTX 650 Ti. Ulepszona architektura GCN sporo zyskała w wymagających tytułach pokroju Battlefielda 3. Wyniki testu w strzelaninie od studia DICE zaskakują, bowiem nowy produkt AMD dogania droższego HD 7850 z 1GB pamięci, dosłownie depcząc mu po piętach.

Podejście AMD do stworzenia cichszej, mniejszej karty, która emituje mniej ciepła, czyni model HD 7790 udanym wprowadzeniem tej technologii. Jeśli układ Bonaire ma związek z procesorem GPU najnowszego Xboksa, to wróży to konsoli świetlaną przyszłość w kwestii emisji ciepła i mocy, a także kosztów produkcji. Innymi słowy, różnice pomiędzy HD 7790 a układem z Durango są duże, choćby pod względem liczby jednostek obliczeniowych i taktowania rdzenia i pamięci. W tych aspektach przewagę ma PC, za to nadchodzący Xbox pochwalić się może większą przepustowością. Mimo to, jeśli mielibyśmy ocenić technologię GCN, HD 7790 udowadnia, że płynna rozgrywka w rozdzielczości 1080p w najnowsze tytuły jest w zasięgu ręki.

Za kartę warto zapłacić 550 zł. Oczywiście, mogłaby być nieco tańsza, pozostawiając nieco miejsca dla mocniejszej HD 7850. Warto pamiętać, że dopiero pojawiła się na rynku, więc po obniżce ceny zakup będzie jeszcze bardziej opłacalny. Ogranicza ją, co prawda, 128-bitowa szyna danych, lecz jeśli nie zamierzamy porywać się na rozdzielczość 1440p, to wybór jest jak najbardziej korzystny.

Read this next