Kody źródłowe GTA 3 i Vice City znów w sieci. Modderzy walczą z Take-Two

W oczekiwaniu na ruch wydawcy.

  • Projekty re3 i reVC ponownie dostępne
  • Twórcy nie ugięli się żądaniom Take-Two
  • Sprawa może zakończyć się w sądzie

Fanowski projekt odtwarzający kody źródłowe Grand Theft Auto 3 oraz Vice City ponownie znalazł się w sieci, pomimo starań firmy Take-Two - właściciela praw do gier - by usunąć go z serwisu GitHub, gdzie był opublikowany.

Przypomnijmy: w lutym tego roku amerykańska korporacja - do której należy Rockstar - wystosowała wniosek DMCA o usunięcie inicjatyw pod nazwą re3 oraz reVC.

Fanowskie kody źródłowe były dostępne we wspomnianym serwisie, oferując od razu szereg istotnych poprawek i innowacji względem oryginałów, dostępnych dzisiaj na PC. Do działania potrzebna jest kopia GTA 3 i Vice City.

Szef projektu - niejaki „aap” - złożył kontr-wniosek, przez co GitHub - zgodnie z prawem - został zmuszony do przywrócenia plików. Take-Two nie skomentowało jeszcze sytuacji, lecz jeśli będzie chciało dalej dochodzić swoich praw, będzie musiało wystąpić na drogę sądową.

Autorzy argumentują, że ich dzieło mieści się w ramach instytucji Fair Use. Warto bowiem pamiętać, że mówimy o fanowskim odtworzeniu kodu źródłowego na bazie plików gry z pomocą inżynierii wstecznej, a nie - dla przykładu - na wykradzionym, autentycznym kodzie z serwerów Rockstara.

- Uważamy, że mamy dobry argument przemawiający za Fair Use, ponieważ poprawiamy i naprawiamy grę, przenosząc ją także na nowe platformy - zapewnia „aap” w rozmowie z Eurogamerem.

- Właśnie z tego powodu kilka osób kupiło grę od Take-Two, by zagrać na ulubionej platformie. Na dobrą sprawę generujemy więc dla nich pieniądze, więc niemądre z ich punktu widzenia byłoby dalsze ściganie nas - dodaje autor.

- Postawiliśmy więc na standardową ścieżkę. Jeden z członków zespołu złożył kontr-wniosek na GitHubie i po około 14 dniach oczekiwania repozytorium zostało przywrócone - opisuje.

Twórcy projektu konsultowali się podobno z prawnikiem przed podjęciem takich kroków. Pomimo tego, widmo sprawy sądowej nadal pozostaje realne.

Reklama

Skocz do komentarzy (1)

Autor

Daniel Kłosiński

Daniel Kłosiński

Autor

Daniel współpracuje z Eurogamer.pl od początku istnienia serwisu. Obecnie wspiera dział informacyjny oraz zajmuje się tłumaczeniami tekstów Digital Foundry.

Powiązane materiały

Na stronie

Komentarze (1)

Komentarze zostały zamknięte.

Ukryj komentarze z niską oceną
Sortuj:
Wątki z odpowiedziami