Skandal w serii Trackmania. Najlepsi gracze oszukiwali

Ujawniono efekty śledztwa.

  • Kilku szanowanych graczy w Trackamania zostało oskarżonych o oszukiwanie
  • Jeden z nich przyznał się do spowalniania gry
  • Skandal jest efektem rozbudowanego śledztwa

Dwójka z grona najlepszych graczy w historii serii Trackmania - riolu oraz Techno - została oskarżona o oszukiwanie w popularnych grach wyścigowych. Ten drugi przyznał się już do używania zewnętrznego oprogramowania, by ułatwić rozgrywkę.

Raport specjalny w tej sprawie przygotowali donadigo oraz Wirtual. Zwłaszcza ten pierwszy - Polak - już od dłuższego czasu pracował nad narzędziem do analizowania powtórek. Te służą do weryfikacji rekordów, ale zawierają też dokładne informacje na temat tego, jakie przyciski wciskał grający.

Podsumowanie śledztwa

Szybko okazało się, że w przypadku niektórych osób - jak wspomniani wyżej - liczba wciśnięć czy zmian kierunków na sekundę była znacznie wyższy niż standardowo.

W przypadku riolu liczba takich poleceń - po przeanalizowaniu 573 powtórek - wyniosła 11,73 dla Trackmanii United oraz 9,54 dla Trackmanii Nations. Tymczasem średnia wszystkich graczy wziętych pod uwagę w analizie to - odpowiednio - 6,56 oraz 7,14.

Co więcej, powtórki z podejść, które riolu przeprowadzał podczas transmisji na żywo, generowały znacznie bardziej „rozsądne” liczby. Stąd logiczne podejrzenie, że gracz oszukiwał tylko, gdy nikt nie patrzył.

Donadigo oraz Wirtual skrupulatnie wyeliminowali wszystkie inne potencjalne przyczyny: wadliwy kontroler, sterowanie na kierownicy, błędy w aplikacji analizującej powtórki i tak dalej. Została jedna wiarygodna odpowiedź - oszustwo.

Porównanie Techno i „normalnego” gracza ze światowej czołówki. Strzałki w rogu ekranu pokazują, jak mało płynne - dużo szybsze - są polecenia tego pierwszego.

Riolu nie skomentował jeszcze sprawy, lecz Techno wkrótce się przyznał. Tłumaczył się między innymi właśnie presją i konkurencją o wyniki ze strony tego pierwszego.

„Podczas gdy [riolu] odbierał mi kolejne rekordy świata i nie miałem dowodów, starałem się pokonać go jego własną bronią, co oznacza spowalnianie produkcji, w celu odbicia rekordów” - napisał na Discordzie.

„Absolutnie nie jestem z tego dumny. Nie wszystkie moje rekordy są efektem oszukiwania, lecz niektóre z tych, w których riolu miał niebywałe czasy. Grałem na 40-80 procent prędkości” - dodał.

Spowolnienie tempa działania gry umożliwia między innymi popularny program Cheat Engine. Jego stosowanie tłumaczy, w jaki sposób gracze są w stanie wygenerować znacznie więcej poleceń na sekundę niż „zwykły” śmiertelnik. „Sekunda” jest dla nich po prostu dłuższa.

Sprawa jest jak najbardziej rozwojowa, ponieważ analiza powtórek w nie najlepszym świetle postawiła także inne osobistości z pierwszej dwudziestki rankingów Trackmanii, jak Lanz, William B, Vins czy Neko.

Reklama

Skocz do komentarzy (0)

Autor

Daniel Kłosiński

Daniel Kłosiński

Autor

Daniel współpracuje z Eurogamer.pl od początku istnienia serwisu. Obecnie wspiera dział informacyjny oraz zajmuje się tłumaczeniami tekstów Digital Foundry.

Powiązane materiały

Na stronie

Komentarze (0)

Komentarze zostały zamknięte.

Ukryj komentarze z niską oceną
Sortuj:
Wątki z odpowiedziami