Returnal - śmierć, restart cyklu: co tracimy, a co zachowujemy

Gra od nowa.

Rozgrywka w Returnal podzielona jest na cykle. Każda śmierć bohaterki rozpoczyna nowy cykl, co oznacza, że odradzamy się przy statku i zaczynamy eksplorację od nowa, a lokacje są „przetasowane”.

Jak dokładnie działa cykl, a także co zachowujemy i tracimy po śmierci - tego wszystkiego dowiesz się na niniejszej stronie.

Na tej stronie:

Czym jest cykl i na co wpływa

Returnal to przedstawiciel gatunku roguelike, co oznacza, że śmierć ma tutaj poważne konsekwencje. Gdy Selene straci całe zdrowie, cofa się do momentu wypadku statku kosmicznego i właśnie przy tym pojeździe na nowo rozpoczyna podróż. Traci też większość zebranych przedmiotów - szczegóły w kolejnej sekcji.

returnal_smierc_1
Zabawę zawsze zaczynamy w tym samym miejscu

Oto kilka najważniejszych informacji:

  • rozgrywka od momentu startu do śmierci to jeden cykl
  • nie ma znaczenia, ilu cykli będziesz potrzebował do ukończenia gry - Returnal w żaden sposób nie kara za kolejne porażki
  • każdy cykl na nowo „losuje” świat i wyposażenie, które w nim znajdziesz

„Losowanie” świata oznacza, że nie można się nauczyć rozkładu pomieszczeń i przedmiotów, bo ten jest za każdym razem inny. Warto jednak nadmienić, że po kilku godzinach gry zauważysz, że same pomieszczenia się powtarzają.

returnal_smierc_2
Mapa za każdym razem wygląda inaczej

Zamknięcie Returnal (wyłączenie gry na konsoli PS5) oznacza przerwanie aktualnego cyklu. Po ponownym włączaniu gry, zabawę rozpoczniesz przy statku, niezależnie od tego, gdzie byłeś ostatnio.

Jeżeli musisz zrobić sobie przerwę od grania w trakcie cyklu, istnieje sposób na „zapisanie gry” i zachowanie postępów.

Aktualny cykl możesz też zakończyć sam, na własne życzenie. Aby to zrobić, naciśnij przycisk Options i wybierz opcję Zrestartuj cykl. Korzystaj z tego, jeżeli nie pasuje ci wyposażenie wylosowane w danym cyklu lub gdy wiesz na pewno, że nie dasz rady podołać wyzwaniu z aktualnym stanem zdrowia.

returnal_smierc_3

Warto jeszcze nadmienić, że przed śmiercią chroni Selene urządzenie zwane Rekonstruktorem, które pozwala odrodzić się na mapie bez restartu cyklu.

Co tracimy, a co zachowujemy po śmierci

Choć śmierć wiąże się z dość dotkliwą karą w Returnal, nie oznacza utraty wszystkiego. Poniżej szczegóły w wygodnym zestawieniu:

Co tracimy po śmierci:

  • zgromadzony Obolit
  • zebrane bronie (zaczynamy zawsze z podstawowym pistoletem bez ulepszeń)
  • zebrane artefakty
  • zebrane przedmioty zużywalne
  • znalezione pasożyty
  • wszystkie negatywne i pozytywne efekty „nałożone” na Selene

Co zachowujemy po śmierci:

  • zgromadzony Eter
  • obce technologie, np. obsługa teleportu, miecz
  • wyposażenie stałe, np. drugie miejsce na przedmiot zużywalny
  • poczynione główne postępy, które wystarczy zrealizować tylko raz, np. pokonany boss, odblokowane wrota do innego biomu
  • wpisy w bazie danych
  • znalezione szyfry, potrzebne do tłumaczenia zapisków obcej cywilizacji

W praktyce oznacza to, że nawet pomimo sporej liczby zgonów, w Returnal wciąż się rozwijamy, a stałe wyposażenie pozwala szybciej przebrnąć przez pierwsze biomy.

Więcej porad:

Spis treści: Returnal - Poradnik, Solucja

Reklama

Skocz do komentarzy (0)

Autor

Przemysław Wańtuchowicz

Przemysław Wańtuchowicz

News & Content Editor  |  PrzemWan

Przemek na początku przygotowywał u nas materiały wideo, a obecnie odpowiedzialny jest m.in. za dział informacyjny. Jako dziecko marzył, by zawodowo rysować, żonglować lub grać na gitarze - dwie pierwsze czynności wychodzą mu całkiem nieźle.

Powiązane materiały

Na stronie

Komentarze (0)

Ukryj komentarze z niską oceną
Sortuj:
Wątki z odpowiedziami