Skip to main content
Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Prędkość SSD rodem z Xbox Series X/S wkrótce także na PC

Dzięki DirectStorage.

  • Rozbudowana wersja DirectStorage z Xbox Series X/S zmierza na PC
  • Technologia usprawnia komunikację między SSD i kartą graficzną
  • Premiera jeszcze w tym roku

Microsoft poinformował, że technologia DirectStorage - przyśpieszająca działanie niektórych napędów SSD, w stylu podejścia znanego z konsol Xbox Series X/S - trafi na PC jeszcze w tym roku.

Co więcej, podczas konferencji Game Stack Live 2021 potwierdzono, że rozwiązanie zadziała także na starszych napędach PCIe 3.0 NVMe, a nie - jak dotychczas informowano - tylko na nowszych urządzeniach PCIe 4.0.

Na konsolach Xbox Series X/S podobna technologia nosi nazwę Xbox Velocity Architecture i składa się z czterech filarów: specjalnych modeli SSD, sprzętowej dekompresji danych, sprawniejszego strumieniowania tekstur oraz właśnie biblioteki zapytań DirectStorage.

Nikt już nie pamięta kręcących się talerzy

Ten ostatni element - w rozbudowanej i ulepszonej formie - pojawi się właśnie na PC, usprawniając komunikację pomiędzy napędami SSD oraz kartami graficznymi. Potrzebna będzie jednak właśnie pamięć podłączana do slotu PCIe - Microsoft argumentuje, że standardowy sprzęt SATA jest po prostu za wolny.

Obsługa PCIe 3.0 znacznie zwiększy liczbę obsługiwanych urządzeń, ponieważ wsparcie dla PCIe 4.0 posiadają obecnie jedynie platformy Ryzen 3000 i 5000 oraz nadchodzące Rocket Lake od Intela.

Jeśli mowa o grach, rozwiązanie powinny obsługiwać wszystkie tytuły działające w DirectX 12, choć biblioteka DirectX 12 Ultimate ma zapewniać jeszcze lepsze rezultaty. Oczywiście, o odpowiednie działanie będą musieli zadbać deweloperzy.

Wybrani twórcy otrzymają dostęp do technologii latem, a pełna wersja powinna zadebiutować przed końcem roku.

Read this next