Cyberpunk 2077 - atrybuty i atuty, drzewko umiejętności

Jak wydawać punkty na zdolności.

Kwestia drzewka umiejętności w Cyberpunk 2077 jest dość skomplikowana. Otrzymujemy bowiem punkty Atrybutów i Atutów, które wydajemy w ramach różnych „działów” zdolności, a do tego dochodzą jeszcze Umiejętności. Wszystkie najważniejsze aspekty tłumaczymy poniżej.

Aby przejrzeć i rozwinąć drzewko umiejętności, przejdź do zakładki Postać (1) w głównym menu.

cyberpunk_2077_umiejetnosci_1

Po lewej zobaczysz punkty Atrybutów i Atutów (2), którymi dysponujesz. Punkty zdobywasz za osiąganie kolejnych poziomów, czyli najprościej - wykonywanie misji i różnych innych akcji.

cyberpunk_2077_umiejetnosci_2

Przyjrzyjmy się Atrybutom i Atutom oraz określmy, czym się charakteryzują.

Atrybuty

Atrybuty to segmenty na głównym ekranie rozwoju postaci - np. Budowa ciała, Refleks, Inteligencja, itd. Stoją wyżej w hierarchii rozwoju postaci - zwiększanie ich poziomu pozwala ci odblokować więcej Atutów danej kategorii (przejdziemy do tego później), a do tego podnosi inne ogólne statystyki postaci. Jeden punkt Atrybutu otrzymujesz co trzy poziomy postaci.

Najeżdżając kursorem na Atrybut, po prawej zobaczysz, na co wpłynie zwiększenie jego poziomu (3). Aby zwiększyć poziom, skorzystaj z opcji Kup (4). Jeden punkt Atrybutu to o jeden poziom więcej.

cyberpunk_2077_umiejetnosci_3

Atuty

Wejdź w dany Atrybut, aby zobaczyć powiązane z nim Atuty, czyli kwadratowe kafelki z ikonami. Są one podzielone na różne kategorie Umiejętności (5). Właśnie tutaj kupujesz poszczególne zdolności postaci - aktywne i pasywne.

cyberpunk_2077_umiejetnosci_4

Każda zdolność kosztuje jeden punkt Atutu, przy czym niektóre Atuty mają kilka poziomów - każdy z nich też kosztuje jeden punkt. Jeden punkt atrybutu otrzymujesz przy awansie postaci na kolejny poziom.

Aby kupić dany Atut lub zwiększyć jego poziom, skorzystaj z opcji Kup (6). Kupić możesz tylko Atuty, które są w obrębie twojego poziomu Atrybutu, związanego z danym Atutem. Jeżeli poziom Atrybutu jest za mały, ikona Atutu będzie szara, a ty zobaczysz o tym informację w oknie danego Atutu.

Najniższy Atut (7) danej kategorii Umiejętności wymaga rozwinięcia jej aż do 20. poziomu. Szczegóły poniżej.

Na koniec jeszcze kwestia kolorów Atutów:

cyberpunk_2077_umiejetnosci_5
  • Czerwony (8) - dostępny do kupienia
  • Niebieski (9) - kupiony, ale dostępny do ulepszenia
  • Żółty (10) - maksymalnie ulepszony
  • Wyszarzony (11) - niedostępny z powodu zbyt małego poziomu Atrybutu

Umiejętności

O umiejętnościach wspomnieliśmy już wcześniej (przypomnijmy, to zakładki nad kafelkami Atutów), ale warto przyjrzeć się im bliżej.

Kiedy w Cyberpunk 2077 wykonujesz jakąś czynność z danej kategorii, twoja postać automatycznie staje się w niej coraz lepsza. Przykładowo cicha eliminacja wrogów poprawia Umiejętność o nazwie Skradanie się. Stopniowy wzrost Umiejętności możesz zaobserwować dzięki powiadomieniom (12) w lewej części ekranu. Na ekranie zobaczysz też informację o wzroście (13) poziomu Umiejętności, kiedy ten nastąpi.

cyberpunk_2077_umiejetnosci_7

Poziom danej Umiejętności (14) widzisz na ekranie tej Umiejętności, pod Atutami:

cyberpunk_2077_umiejetnosci_8

Co zapewnia zdobywanie kolejnych poziomów Umiejętności? Przede wszystkim dodatkowe punkty Atutów. Jak już wcześniej wspomnieliśmy, 20. poziom umiejętności odblokowuje też najniższy z Atutów danej kategorii.