Baldur's Gate 3 - cechy postaci i premie

Działanie cech postaci i obliczanie płynących z nich premii.

W Baldur's Gate 3, jak w każdym tytule ze świata DnD, wszystkie postacie opisane są przez szereg cech, które wpływają na ich skuteczność w walce, lecz także podczas eksploracji czy rozmów z innymi. W niniejszym rozdziale znajdziesz wyjaśnienie wszystkich cech postaci, jak i obliczania premii z nich płynących.

W Baldur's Gate 3 każda postać posiada 6 cech. Są to:

337
  • Siła (1) - ma wpływ na szansę na trafienie i ilość zadanych obrażeń przy pomocy broni opartych o siłę (długie miecze, topory, broń dwuręczna). Od tej wartości uzależniona jest także odległość skoku postaci i jej maksymalny udźwig. Siła jest kluczowa dla postaci walczących wręcz przy pomocy broni opartych o siłę - we wczesnym dostępie jest to jedynie wojownik.
  • Zręczność (2) - określa finezję postaci, wpływa na szansę na trafienie i obrażenia zadawane przy pomocy broni opartej o zręczność (jak sztylety, rapiery czy łuki). Zwiększa także inicjatywę postaci i jej klasę pancerza. Cecha ta jest kluczowa dla łotrzyków i łowców.
  • Kondycja (3) - wpływa na ilość punktów wytrzymałości (zdrowia), które posiada postać. Od Kondycji uzależniona jest także koncentracja postaci. Kondycja kluczowa jest dla postaci walczących wręcz - jak kleryk czy wojownik - jednak w miarę możliwości warto zwiększyć jej poziom dla każdego.
  • Inteligencja (4) - cecha kluczowa dla klasy mag, gdyż to w oparciu o nią postacie te rzucają swoje zaklęcia. Im wyższy jej poziom, tym większa szansa na trafienie celu przy pomocy czaru.
  • Mądrość (5) - cecha w oparciu o którą swoje zaklęcia rzucają klasy takie jak kleryk czy łowca, jest więc dla nich kluczowa.
  • Charyzma (6) - cecha najważniejsza dla czarowników, gdyż wpływa na skuteczność rzucanych przez tę klasę zaklęć.

Dodatkowo, wszystkie cechy prócz Kondycji wpływają na skuteczność testów umiejętności. Sprawdzić możesz to klikając na dowolną cechę - wyświetli się wtedy lista umiejętności (7), na które wpływ ma dana cecha.

Premie do umiejętności liczone są za każde 2 punkty cechy powyżej wartości 10. Dla przykładu, przy Charyzmie równiej 12 postać otrzyma +1 do testów na Oszustwo, Zastraszanie, Występy i Perswazję, przy 14 jest to +2, przy 16 +3 i tak dalej. Jeśli jednak postać posiada cechę o wartości niższej niż 10, otrzyma karę do umiejętności - dla 8-9 jest to -1 do testu.

Punkty cech przydziela się podczas tworzenia postaci i nie można ich potem zmieniać. Jednakże, wraz z rozwojem postaci i awansowaniem na kolejne poziomy, będziesz mógł odblokować atut, który pozwoli ci rozdać 2 dodatkowe punkty do cech. Pierwsza (i jedyna we wczesnym dostępie) tego typu okazja ma miejsce na 4 poziomie doświadczenia postaci. Niektóre przedmioty - jak Opaska wypaczonej mocy - zwiększają poziom cechy postaci gdy są przez nie noszone.

Cechą, na której możesz zaoszczędzić w przypadku dużej ilości klas - za wyjątkiem maga - jest Inteligencja. Spokojnie możesz zmniejszyć jej wartość do 8 i zaoszczędzone punkty zainwestować w inne, ważniejsze cechy. W większości sytuacji staraj się uzyskiwać parzyste wartości (12, 14, 16, 18) cech, by zyskać zwiększoną premię z cechy.

Następnie: Baldur's Gate 3 - umiejętności postaci i ich wpływ na testy

Poprzednio: Baldur's Gate 3 - dostępne rasy