Baldur's Gate 3 - łotrzyk: porady, build

Charakterystyka łotrzyka, cechy i umiejętności, porady, specjalizacje.

Łotrzyk to jedna z dostępnych w Baldur's Gate 3 klas postaci, która nastawiona jest na finezję, zwinność i zadawanie obrażeń z ukrycia. W bezpośrednim starciu nie ma szans z wojownikiem, jednak w odpowiednich warunkach jest w stanie jednym ciosem zabić większość wrogów. W tym rozdziale wyjaśniamy jak grać łotrzykiem, w które cechy warto zainwestować i na co zwracać uwagę.

Łotrzyk to klasa postaci, która - obok łowcy - skupia się na wykorzystaniu Zręczności. Mimo faktu, że jego broń zadaje mniejsze bezpośrednie obrażenia, wykorzystuje on ataki z ukrycia, by wielokrotnie zwiększać skuteczność swoich ataków. Łotrzyk to także mistrz ukrycia, kradzieży kieszonkowych, rozbrajania pułapek i otwieranie zamków.

Łotrzyk - rasa i cechy

Tak jak w przypadku wszystkich klas postaci, dla łotrzyka szczególnie dobre są niektóre rasy, w tym wypadku trzy:

  • Leśny elf - najlepszy wybór dla czystego łotrzyka skupionego wokół ukrywania się. Premia +2 do Zręczności, biegłość w krótkich i długich mieczach i łukach, widzenie w ciemności, a także biegłość w Percepcji i Skradaniu się. Łotrzyk jest w stanie wykorzystać wszystkie te cechy.
  • Drow - premia +2 do Zręczności i +1 do Charyzmy, a także biegłość w korzystaniu z rapierów to rzeczy, które przydadzą się każdemu łotrzykowi. Wisienką na torcie jest wyjątkowe widzenie w ciemności (zasięg 2 razy większy niż w przypadku standardowej wersji).
  • Półelf - doskonały wybór jeśli chcesz stworzyć przebiegłą, świetną w rozmowach postać. Cechami charakterystycznymi są premia +2 do Charyzmy i możliwość rozdania 2 dodatkowych punktów cech, wraz z widzeniem w ciemności. Minusem jest brak jakichkolwiek dodatkowych biegłości.

Jak już wspominaliśmy, jeśli chcesz stworzyć łotrzyka świetnie radzącego sobie w walce skupionej na ukryciu, Leśny elf będzie tutaj najlepszym wyborem i tę właśnie rasę rekomendujemy.

W przypadku doboru cech (1), rekomendujemy następujący przydział: Siła 9, Zręczność 16, Kondycja 14, Inteligencja 8, Mądrość 14 i Charyzma 14. Jeśli jako rasę wybierzesz Półelfa, zwiększ siłę do 10 punktów, by zniwelować karę -1. Rozdane w ten sposób punkty pozwolą skutecznie walczyć i zaoferują wysokie premie do testów na umiejętności.

323

Pochodzenie i umiejętności

Jeśli chodzi o łotrzyka, dobrym pochodzeniem będzie Przestępca, Ulicznik bądź Szarlatan. Klasa ta ma dostęp do największej ilości umiejętności, dzięki czemu może osiągnąć nawet 7 biegłości (2) na 1 poziomie. Warto oczywiście skupić się na tych związanych z rozwiniętymi parametrami, czyli Zręcznością, Mądrością i Charyzmą. Kluczowe są tutaj jednak Zwinne dłonie, Skradanie się, Intuicja i Percepcja (którą otrzymasz za darmo jeśli wybierzesz rasę Leśnego elfa).

324

Podklasa - Złodziej i Mistyczny oszust

Łotrzyk może wybrać podklasę w momencie awansu na 3 poziom doświadczenia. Do wyboru są dwie opcje:

  • Mistyczny oszust - odblokowuje zaklęcia 1-go poziomu (wraz z dwoma komórkami tego poziomu), a także 2 sztuczki. Zaklęcia łotrzyka oparte są o Inteligencję - warto więc przydzielić do tej cechy przynajmniej 14 punktów, jeśli planujesz wybrać akurat tę podklasę.
  • Złodziej - łotrzyk otrzymuje tutaj 2 dodatkowe właściwości podklasy, Szybkie dłonie i Praca na wysokości. Pierwsza umożliwia wykonanie dwóch dodatkowych akcji w obrębie jednej tury (normalnie jedna dodatkowa akcja), druga z kolei niweluje obrażenia od upadku z wysokości, co przydaje się podczas pochodzenia do wrogów.

Wybór jak zwykle należy do ciebie, jednak rekomendowanym - przynajmniej we wczesnym dostępie - wyborem jest Złodziej, gdyż oferuje znacznie lepsze profity i nie wymaga inwestowania w Inteligencję.

Rozwój łotrzyka

Wraz z awansem na drugi poziom doświadczenia, łotrzyk otrzymuje bardzo użyteczną umiejętność, Sprint. Pozwala to podwoić prędkość poruszania się postaci podczas obecnej tury, przez co może ona po prostu dotrzeć dwa razy dalej. Jest to akcja dodatkowa, więc możesz ją aktywować, dotrzeć do celu - na przykład na wzniesienie - i wyprowadzić atak.

Na trzecim poziomie możesz wybrać podklasę. Jak wspomnieliśmy, do wyboru są dwie opcje - Mistyczny oszust i Złodziej. Rekomendujemy wybór Złodzieja, gdyż zyskasz dzięki temu możliwość wykonania dwóch dodatkowych akcji w obrębie jednej tury.

Czwarty poziom domyślnie pozwoli ci zwiększyć cechy postaci, rekomendujemy jednak zmienić atut na Oburęczny. Dzięki temu postać zyska +1 do klasy pancerza, gdy w obu rękach będzie mieć broń jednoręczną. Co więcej, łotrzyk będzie mógł teraz walczyć przy pomocy dwóch broni, które nie są lekkie (jak sztylety) - takich jak rapiery, które zadają 1-8 obrażeń, przez co są znacznie skuteczniejsze od sztyletów (1-4 obrażeń).

Ataki z ukrycia

Chlebem powszednim dla łotrzyków jest wyprowadzanie ataków z ukrycia - zwanych w grze Atakiem ukradkowym (3). Są to wzmocnione wersje zwykłych ataków, które zadają dodatkowe obrażenia, jeśli wyprowadzisz atak z przewagą. Przewagę zyskasz wtedy, gdy atakujesz ze wzniesienia, w plecy wroga bądź podczas skradania się. Działa to także przy obecności innej sojuszniczej postaci przy wrogu - możesz wtedy wyprowadzić atak z dowolnej pozycji, bez przewagi.

325

Obrażenia zadawane przez ataki z ukrycia zależą od broni i poziomu łotrzyka. Dla przykładu, łotrzyk na 4 poziomie, wyposażony w jeden sztylet, zada od 5 do 13 punktów obrażeń przy ataku z ukrycia. Jednak jeśli korzystał będzie z pary rapierów, obrażenia te wzrosną niemal dwukrotnie. Działa to na tej samej zasadzie w przypadku łuków - dla długiego łuku, atak z zaskoczenia zada od 5 do 19 obrażeń.

Ataki z zaskoczenia możesz wyprowadzać raz na każdą turę. Oznacza to, że warto z niego korzystać w przypadku każdej tury. Najłatwiej po prostu przeskoczyć za plecy wroga i wyprowadzić atak z ukrycia. Pamiętaj też, że tego typu atak może zakończyć się trafieniem krytycznym - co położy większość wrogów jednym ciosem.

Sposób rozgrywki i porady

W ramach podsumowania przedstawiamy garść porad związanych z klasą łotrzyka, mianowicie:

  • Dobierz broń. Przez początkowe godziny rozgrywki korzystaj z pary sztyletów, najlepiej z premią +1. Gdy łotrzyk wskoczy na 4 poziom, podmień bronie na rapiery, by zwiększyć obrażenia postaci. Rapiery zdobędziesz podczas eksploracji, możesz je też kupić w obozie goblinów.
  • Korzystaj z ataku z ukrycia w każdej turze. Dodatkowe obrażenia zawsze są w cenie, a wywołanie ataku z ukrycia nie należy do najtrudniejszych czynności - szczególnie gdy wybierzesz podklasę Złodziej i będziesz mógł wykonać 2 dodatkowe akcje w jednej turze.
  • Wykorzystuj łotrzyka do wykrywania pułapek. Zawsze wysyłaj tę postać przodem, by, dzięki zdolności Percepcji, wykryła pułapki, a następnie je rozbrajaj. Warto przed rozbrojeniem zapisać grę, na wypadek gdyby nie powiódł się test na umiejętność.
  • Wykorzystaj kradzież kieszonkową. Dzięki tej umiejętności możesz pozyskać sporo przedmiotów i złota. Szczegółowy opis tej mechaniki znajdziesz w rozdziale kradzież kieszonkowa: jak kraść.
  • Unikaj bezpośrednich starć. Mimo że łotrzyk walczy na bliskim dystansie, lepiej wykorzystać wojownika bądź kleryka do walki bezpośredniej, a łotrzykiem zachodzić wrogów od tyłu.
  • Korzystaj z łuków. Nie zapominaj, że łotrzyk może sprawnie korzystać z łuków - szczególnie długich łuków - z pomocą których może atakować z ukrycia. Jeśli nie możesz dotrzeć do celu, oddaj strzał z odległości - najlepiej ze wzniesienia.

Następnie: Baldur's Gate 3 - mag: porady, build

Spis treści: Baldur's Gate 3 - Poradnik, Solucja

Poprzednio: Baldur's Gate 3 - czarownik: porady, build

Reklama

Skocz do komentarzy (0)

Autor

Jakub Bugielski

Jakub Bugielski

Guide Writer

Fan strategii wszelakich - z naciskiem na RTS-y - i produkcji niezależnych, dla których na bok odkłada tytuły AAA. Entuzjasta gotowania, miłośnik elektroniki i majsterkowicz-amator.

Powiązane materiały

Na stronie

Komentarze (0)

Ukryj komentarze z niską oceną
Sortuj:
Wątki z odpowiedziami