Skip to main content
Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Baldur's Gate 3 - walka: jak walczyć, żeby wygrywać

Przebieg walk, tury, akcje i akcje dodatkowe, zasięg ruchu.

Niezależnie od tego, jak bardzo będziesz starał unikać się walk w BG3, część z nich będziesz musiał stoczyć. Mogą się one wydawać skomplikowane - szczególnie przez zmiany względem poprzednich odsłon - jednak w tym rozdziale wyjaśniamy jak radzić sobie podczas walk, na co zwracać uwagę i jak zwiększyć swoje szanse na wygraną.


Na tej stronie:


Podstawy - inicjatywa, akcje, ruch

Istotną zmianą w Baldur's Gate 3 względem poprzednich odsłon - i gier z uniwersum Dungeons & Dragons - jest turowy tryb walki. W momencie rozpoczęcia starcia, ustalana jest kolejność ruchu wszystkich jednostek (1) biorących w niej udział - którą widać u góry ekranu.

Miejsce w tej kolejce zależy od inicjatywy danej istoty, na którą wpływ ma cecha Zręczność. Im bardziej będzie ona rozwinięta, tym wyższa inicjatywa - a przez to wyższe miejsce w kolejce ruchu. Oznacza to, że postacie klas takich jak Łotrzyk czy Łowca będą najczęściej poruszać się w pierwszej kolejności. Każdy jednak porusza się tylko raz na turę.

W trakcie walki każda istota wykonać może akcję i akcję dodatkową. Akcja to atak fizyczny przy użyciu broni (wybierając umiejętność wykorzystujące broń (2) - pomagańczowe - lub klikając na oręż (3)) czy wykorzystanie zaklęcia bądź zdolności specjalnej (4). Każda tego typu czynność posiada dopisek Akcja (5) w opisie. Każda postać może domyślnie wykonać jedną akcję w czasie swojej tury, choć istnieją zdolności, które jednorazowo pozwalają pozyskać dodatkowy punkt akcji.

Inaczej wygląda sprawa w przypadku zaklęć - chyba że są to sztuczki, które wymagają jedynie zużycia akcji. Bohaterowie czarujący posiadają komórki czarów (6), które zużywają się przy rzucaniu zaklęć, a gdy ich braknie - nie mogą czarować. Odnowisz je w trakcie długiego odpoczynku.

Akcja dodatkowa to z kolei jeden z ruchów na pasku skrótów (7) o szarym tle - jak skok, ukrywanie się czy pchnięcie, a nawet niektóre proste zaklęcia. Tego typu czynności oznaczane są poprzez napis Akcja dodatkowa (8). W trakcie swojej tury postać może wykonać jedną akcję dodatkową.

Co więcej, postać może także wykonać zwykły ruch z jednego miejsca do drugiego. Możliwy do pokonania dystans uzależniony jest od stanu paska ruchu (9). Niektóre czynności jak Skok także wymagają określonej części paska ruchu do wykonania.

Czynności podczas walki wykonujesz za pomocą kliknięć lewym przyciskiem myszy. Wskazanie na lokację wymusi na postaci ruch, kliknięcie na cel z kolei wykonanie ataku - a jeśli postać dzieli dystans, wpierw podbiegnie ona, a następnie wymierzy cios. Gdy wyczerpiesz punkty ruchu, akcji i dodatkowych akcji danej postaci, musisz oddać turę (10), by kolejna istota z kolejki mogła się ruszyć.

W czasie starć bardzo ważne jest odpowiednie pozycjonowanie jednostek. Jeśli uda ci się ustawić jednostkę za plecami wroga bądź na wyższym terenie, będziesz w stanie wyprowadzić atak z premią (11). Na ogół oznacza to prostsze trafienie w cel, czasami jednak - jak w przypadku ataków Łotrzyka - pozwala zadawać dodatkowe obrażenia.

Wszystkie istoty - czy to twoje postacie czy wrogowie - otrzymywać będą rozmaite wzmocnienia i osłabienia. Te sprawdzić możesz zarówno na portretach postaci (12) w kolejce ruchu, jak i - w przypadku twojej postaci - obok portretu.

Walka dobiegnie końca w momencie, gdy wybijesz wszystkie wrogo nastawione do twojej drużyny istoty. Jeśli z kolei wszystkie twoje postacie zostaną powalone - ich zostanie opróżniony - gra się zakończy i trzeba będzie wczytać zapisaną rozgrywkę.


Szansa na trafienie - co na nią wpływa

Na celność z broni dystansowych oraz trafiając zaklęciami, a szansę na trafienie przy atakach bronią białą ma wpływ wiele czynników:

  • posługiwanie się bronią, w której postać ma biegłość. Jeśli domyślnie te do walki wręcz są oparte o cechę Siła, zaś dystansowe i opisane jako "Finezyjne" są oparte o Zręczność. Im wyższa cecha, tym lepsza celność
  • różnica wysokości - jeśli stoisz wyżej, masz +10% celności z broni dystansowej i rzucając zaklęcia. Otrzymujesz karę, gdy stoisz znacznie niżej niż cel
  • status "zagrożenie", który jest aktywny, kiedy przeciwnik stoi tuż obok ciebie. Otrzymujesz wtedy karę -10% do celności atakami dystansowymi i zaklęciami
  • negatywne statusy - powalenie wroga czy jego ogłuszenie może pomyślnie wpływać na celność przeciwko niemu wszystkich, którzy go zaatakują, dopóki trwa efekt
  • światło - jeśli stoisz w ukryciu (pełne zaciemnienie), a cel stoi w pełnym świetle, otrzymujesz +10% celności
  • skradanie się - korzystanie z ataków z ukrycia również gwarantuje bonus do celności. Najlepiej skorzystać z niego przed walką, gdyż w jej trakcie aby się ukryć, musisz być poza zasięgiem wzroku oponentów
  • zaklęte bronie - jeśli broń jest zaklęta (tylko niektóre "kolorowe", rzadkie), otrzymujesz przy atakach z niej bonus do celności

Nasączanie broni ogniem lub trucizną

Przy każdej możliwej okazji korzystaj z żywiołów. Rozglądaj się za beczkami w okolicy: czy to z wodą (możesz ją naelektryzować), z winem czy tłuszczem (spowalnia ruch i możesz go podpalić). Dodatkowo każda broń może być nasączona, by zadać dodatkowe obrażenia lub aktywować efekt na wybranej powierzchni. Jeśli na przykład strzelisz do beczki z olejem zwykłą strzałą, ten rozleje się. Strzel podpaloną, a zobaczysz sporą eksplozję.

By wzbogacić broń o żywioł, na przykład ogień, wybierz akcję dodatkową Nasączanie. Co ciekawe, możesz wyciągnąć z ekwipunku świeczkę, podpalić ją (akcje te zabierają jedynie punkty ruchu), a potem schować do wyposażenia. W taki sposób zawsze będziesz mógł wzmocnić swój atak nie tracąc dodatkowych akcji.

Inny sposób nasączania, także truciznami, to interakcja z miksturą z ekwipunku, która pokryje broń. Rzuć ją na ziemię, by także inni towarzysze mogli skorzystać z nasączania.


Dodatkowe wskazówki

Kilka dodatkowych wskazówek, które pomogą ci wygrywać starcia w Baldur's Gate 3:

  • każde starcie traktuj jak poważną bitwę - nie oszczędzaj komórek czarów ani innych akcji, które wymagają odnowienia. Zawsze możesz odnowić je przy odpoczynku, z którego powinieneś korzystać często.
  • wciskają klawisz O możesz włączyć tryb widoku z góry, który ułatwia namierzanie celów
  • dokładnie analizuj otoczenie i korzystaj z przedmiotów: możesz zrzucić komuś na głowę lampę (warto użyć widoku z góry), czy stworzyć barykadę ze skrzynek (warto nosić kilka w inwentarzu - ich postawienie nie zużywa akcji)
  • zawsze po strzale z broni dystansowej, przełącz się na broń do walki wręcz - gdy przeciwnik przebiegnie obok lub odejdzie od ciebie, zostanie trafiony atakiem okazyjnym
  • możesz szybko eliminować wrogów zrzucając ich w przepaści (tracisz jednak wtedy możliwość zebrania ich przedmiotów)
  • możesz uleczyć sojusznika lub kilku w grupie, rzucając w nich miksturą leczenia
  • podnieś małego przeciwnika silnym bohaterem, by użyć go jako broni białej lub rzucić nim w innych wrogów
  • wychodząc na konstrukcję możesz zniszczyć drabinę, by uniemożliwić wrogom dotarcie do strzelca (jednak przeciwnicy często również umieją skakać - jednak możesz ich spychać z wysokości)
Proste budowle z drewna często są całkowicie zniszczalne, po uszkodzeniu podpór. To samo dotyczy niektórych drewnianych mostów.

Następnie: Baldur's Gate 3 - testy umiejętności

Spis treści: Baldur's Gate 3 - Poradnik, Solucja

Poprzednio: Baldur's Gate 3 - wymagania na PC

Read this next