Baldur's Gate 3 - walka: jak walczyć, żeby wygrywać

Przebieg walk, tury, akcje i akcje dodatkowe, zasięg ruchu.

Niezależnie od tego, jak bardzo będziesz starał unikać się walk w Baldur's Gate 3, część z nich będziesz musiał stoczyć. Mogą się one wydawać skomplikowane - szczególnie przez zmiany względem poprzednich odsłon - jednak w tym rozdziale wyjaśniamy jak radzić sobie podczas walk, na co zwracać uwagę i jak zwiększyć swoje szanse na wygraną.

Istotną zmianą w Baldur's Gate 3 względem poprzednich odsłon - i gier z uniwersum Dungeons & Dragons - jest turowy tryb walki. W momencie rozpoczęcia starcia, ustalana jest kolejność ruchu wszystkich jednostek (1) biorących w niej udział - którą widać w lewym górnym rogu ekranu.

073

Miejsce w tej kolejce zależy od inicjatywy danej istoty, na którą wpływ ma cecha Zręczność (2). Im bardziej będzie ona rozwinięta, tym wyższa inicjatywa - a przez to wyższe miejsce w kolejce ruchu. Oznacza to, że postacie klas takich jak Łotrzyk czy Łowca będą najczęściej poruszać się w pierwszej kolejności.

074

W trakcie walki każda istota wykonać może akcję i akcję dodatkową. Akcja to atak fizyczny przy użyciu broni (3) czy wykorzystanie zaklęcia bądź zdolności specjalnej (4). Każda tego typu czynność posiada dopisek Akcja (5) w opisie. Każda postać może domyślnie wykonać jedną akcję w czasie swojej tury, choć istnieją zdolności, które jednorazowo pozwalają pozyskać dodatkowy punkt akcji.

075

Akcja dodatkowa to z kolei jeden z ruchów na pasku skrótów (6) - jak skok, ukrywanie się czy pchnięcie - bądź proste zaklęcie typu Urok. Tego typu czynności oznaczane są poprzez napis Akcja dodatkowa (7). W trakcie swojej tury postać może wykonać jedną akcję dodatkową.

076

Co więcej, postać może także wykonać zwykły ruch z jednego miejsca do drugiego. Możliwy do pokonania dystans uzależniony jest od stanu paska ruchu (8). Gdy zostanie on wyczerpany, postać nie będzie już w stanie więcej się poruszyć - a jeśli dystans do pokonania będzie zbyt daleki, wyświetli się komunikat Cel znajduje się za daleko (9). Niektóre czynności jak Skok także wymagają określonej części paska ruchu do wykonania.

077

Czynności podczas walki wykonujesz za pomocą kliknięć lewym przyciskiem myszy. Wskazanie na lokację wymusi na postaci ruch, kliknięcie na cel z kolei wykonanie ataku - a jeśli postać dzieli dystans, wpierw podbiegnie ona, a następnie wymierzy cios. Gdy wyczerpiesz punkty ruchu, akcji i dodatkowych akcji danej postaci, musisz oddać turę (10), by kolejna istota z kolejki mogła się ruszyć.

W czasie starć bardzo ważne jest odpowiednie pozycjonowanie jednostek. Jeśli uda ci się ustawić jednostkę za plecami wroga bądź na wyższym terenie, będziesz w stanie wyprowadzić atak z premią (11). Na ogół oznacza to prostsze trafienie w cel, czasami jednak - jak w przypadku ataków Łotrzyka - pozwala zadawać dodatkowe obrażenia.

078

Wszystkie istoty - czy to twoje postacie czy wrogowie - otrzymywać będą rozmaite wzmocnienia i osłabienia. Te sprawdzić możesz zarówno na portretach postaci (12) w kolejce ruchu, jak i - w przypadku twojej postaci - obok portretu. Efekt przedstawiony jest przez ikonkę z cyfrą (13) - cyfra oznacza ilość tur, po upłynięciu których efekt zejdzie z postaci.

Walka dobiegnie końca w momencie, gdy wybijesz wszystkie wrogo nastawione do twojej drużyny istoty. Jeśli z kolei wszystkie twoje postacie zostaną powalone - ich pasek zdrowia (14) zostanie opróżniony - gra się zakończy i trzeba będzie wczytać zapisaną rozgrywkę.

Następnie: Baldur's Gate 3 - testy umiejętności

Spis treści: Baldur's Gate 3 - Poradnik, Solucja

Poprzednio: Baldur's Gate 3 - wymagania na PC

Reklama

Skocz do komentarzy (0)

Autor

Jakub Bugielski

Jakub Bugielski

Guide Writer

Fan strategii wszelakich - z naciskiem na RTS-y - i produkcji niezależnych, dla których na bok odkłada tytuły AAA. Entuzjasta gotowania, miłośnik elektroniki i majsterkowicz-amator.

Powiązane materiały

Na stronie

Komentarze (0)

Komentarze zostały zamknięte.

Ukryj komentarze z niską oceną
Sortuj:
Wątki z odpowiedziami