Skip to main content
Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Baldur's Gate 3 - dostępne rasy

Elfy, diabelstwo, drow, ludzie, githyanki, krasnoludy, półelfy i niziołki.

Rasa w grze Baldur's Gate 3 wpływa w bardzo dużym stopniu na rozgrywkę. Przekłada się nie tylko na zdolności bojowe danej postaci, lecz także na to, jak postrzegają ją inni mieszkańcy świata gry. W tym rozdziale przedstawiamy dostępne w grze rasy i ich podrasy, a także to, dla których klas postaci najlepiej się spiszą.

BG3 oferuje 11 ras do wyboru oraz podrasy dla niektórych z nich, które nieznacznie modyfikują cechy klasowe, jak na przykład poprawa widzenia w nocy czy nieco inne biegłości. Rasy nie możesz zmienić po rozpoczęciu gry.

  • Człowiek - najbardziej klasyczna rasa, która otrzymuje premię +1 do wszystkich cech. Nie ma żadnych dodatkowych biegłości i umiejętności. Świetnie sprawdzi się w roli każdej klasy postaci.
  • Elf - ta klasyczna w grach fantasy rasa posiada biegłość w długich i krótkich mieczach. Elfy mogą widzieć w ciemności, mają też biegłość w Percepcji i nie da się ich uśpić. Elfy dzielą się na wysokie (+1 punkt do Inteligencji) i leśne (+1 Mądrości). Świetnie sprawdzają się w roli Łowców i Magów.
  • Półelf - półelfy są mieszanką elfów i innej rasy Faerunu. Posiadają premię +2 do Charyzmy, widzą w ciemności i są odporne na zauroczenia (a na uśpienie niewrażliwe). Rasa ta dzieli się na elfy wysokie, leśne i mroczne. Świetnie sprawdzają się w roli Kleryków.
  • Diabelstwo - diabelstwa wyróżniają się swoją odpornością na ogień (otrzymują połowę obrażeń z tego źródła) i widzeniem w ciemności. Podrasy Diabelstwo Asmodeusza i Mefistofelesa otrzymują +2 do Charyzmy i +1 do Inteligencji, a Diabelstwo Zariel +2 do Charyzmy i +1 do Siły. Diabelstwa doskonale spisują się jako Czarownicy, nieźle też jako Wojownicy.
  • Drow - odłam elfów, którego przedstawiciele jeszcze lepiej widzą w ciemności. Posiadają odporność na magię umysłu, są odporni na efekt uśpienia, biegle radzą sobie także z krótkimi mieczami i rapierami, a także z kuszami ręcznymi. Podrasy to Drow Seldarine i Drow zaprzysiężony Lolth.
  • Githyanki - rasa o długich, szpiczastych uszach, która jest biegłą w użyciu krótkich, długich i dwuręcznych mieczy, a także lekkich i średnich pancerzy. Githyanki otrzymują +2 do Siły i +1 do Inteligencji, przez co są świetnym wyborem jeśli chodzi o klasę Wojownika.
  • Krasnolud - przedstawiciele tej klasycznej w świecie rasy fantasy są odporni na trucizny i widzą w ciemności. Krasnoludy biegle posługują się toporami i młotami bojowymi, a także lekkim i średnim pancerzem. Bazowa premia dla tej rasy to +2 do Kondycji - Krasnoludy tarczowe otrzymują dodatkowo +2 do Siły, a złote +1 do mądrości. W zależności od podrasy, doskonale spiszą się w roli Wojownika bądź Kleryka.
  • Niziołek - niziołki charakteryzuje szczęście : w przypadku rzutu o wysokości 1 oczka, mogą go powtórzyć. Niziołek śmiały otrzymuje +2 do Zręczności i +1 do Kondycji, a także odporność na trucizny, przez co bardzo dobrze radzi sobie w roli Łowcy. Niziołek lekkostopy z kolei zyskuje +2 do Zręczności i +1 do Charyzmy, a także biegłość w Skradaniu się, będzie wiec doskonałym wyborem dla Łotrzyka.
  • Gnom - zaliczając się do ras niższych, jak niziołki i krasnoludy. Ich główna cecha to ułatwienie w rzutach obronnych na inteligencję, mądrość i charyzmę, a więc większość zaklęć i uroków oraz dobre widzenie w ciemności. Gnom skalny posiada lepszą wiedzę historyczną (biegłość); gnom leśny potrafi rozmawiać ze zwierzętami od początku gry; gnom głębinowy dużo lepiej widzi w ciemności i otrzymuje premie do Skradani się.
  • Półork - niezbyt lubiana rasa przez innych mieszkańców krainy. Są jednak genialnymi wojownikami: nie umierają przy utracie życia (jednorazowo po utracie wszystkich punktów zdrowia otrzymują 1 punkt, by przeżyć), a także zadają dodatkowe obrażenia (kolejny rzut kością) przy obrażeniach krytycznych.
  • Drakon - smocza rasa. Cechuje ją (poza wyglądem) podklasa oparta o wybrany żywioł. Na jej podstawie zyskasz odporność na dany czynnik oraz atak klasowy pozwalający się nim posługiwać. Na przykład wybierając ogień możesz nim ziać oraz otrzymujesz nań niewrażliwość.

Pamiętaj, by nie trzymać się ślepo ras. Jeśli zdecydujesz się grać krasnoludzkim magiem, będzie on radził sobie gorzej niż w przypadku elfa czy człowieka, ale w dalszym ciągu będzie w pełni grywalną postacią. Miej na uwadze, że niektóre rasy - jak Githyanki i Drow - nie cieszą się sympatią mieszkańców Faerunu i niektóre postacie mogą być wrogo nastawione.

Następnie: Baldur's Gate 3 - cechy postaci i premie

Spis treści: Baldur's Gate 3 - Poradnik, Solucja

Poprzednio: Baldur's Gate 3 - klasy postaci: cechy i role

Read this next