Skip to main content
Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Baldur's Gate 3 - testy umiejętności, rzuty kośćmi

Przeprowadzanie testów umiejętności, szansa na powodzenie.

W czasie gry w BG3 będziesz regularnie przeprowadzał testy umiejętności, któe polegają na rzucie kością. Czym one są i jakie wymagania trzeba spełnić, by je pomyślnie wykonać? Na te pytania odpowiadamy w niniejszym rozdziale. Wiedz, że testy można ponawiać. Inaczej liczone są rzuty kością na atak i obronę.


Na tej stronie:


Czym są testy umiejętności

Testy umiejętności pojawiają się głównie podczas rozmów z innymi postaciami. Mają na celu określić szansę na powodzenie jakiegoś działania: wyciągnięcia informacji, perswazji czy odwiedzenia agresora od walki. Jeśli test się nie powiedzie, efekt będzie negatywny - rozpoczęcie walki bądź pogorszenie relacji z daną postacią.

Na ogół masz tylko jedno podejście do testu - czasami pojawia się jednak możliwość jego ponownego przeprowadzenia. Pamiętaj też, że możesz zmienić postać, która weźmie udział w teście - warto z tego korzystać, jeśli inna postać posiada wyższy poziom umiejętności i/lub cechy.


Jak działa test umiejętności

Testy rozpoznasz po nazwie umiejętności przed konkretną kwestią dialogową - jak na przykład [ŚLEDZTWO]. Wybranie tego typu opcji dialogowej poskutkuje przeprowadzeniem testu na opisaną umiejętność.

Najeżdżając kursorem na nazwę zdolności dowiesz się, jakie posiadasz wzmocnienia i utrudnienia do rzutu. Nadal jednak nie znasz wyniku, jaki musisz uzyskać, dlatego ciągle ryzykujesz, że test może się nie powieść. Jeśli zamiast umiejetności występuje nazwa klasy, test jest znacznie łatwiejszy, a czasem nawet niewymagany.

W kolejnym oknie zobaczysz ekran rzutu kością.

  • Nazwa umiejętności (1) - tu widzisz, jaki test jest przeprowadzany i o jaką cechę się opiera
  • Stopień trudności (2) - mówi, jaka jest minimalna wartość, która pozwoli zdać test
  • Wzmocnienia i osłabienia (3) - mówią o tym, z czego otrzymujesz premie do rzutu: w tym przypadku od inteligencji (otrzymujesz +1 pkt. za każde dwa punkty powyżej 10) oraz dodatkowych biegłości czy posiadanych informacji. Wartości te są sumowane po rzucie
  • Premia dodatkowa (4) - gdy jeden z sojuszników posiada zaklęcia pozwalające wzmacniać cechy, możesz je wybrać. Pozwalają zwiększyć wynik o losową liczbę (w tym przypadku czar Wskazówki dodaje do rzutu wartość od 1-4).

W przypadku niepowodzenia możesz czasami wycofać się z akcji (takiej jak otwieranie skrzynki wytrychem) lub w przypadku kluczowego dialogu możesz użyć inspiracji - którą opisujemy na oddzielnej stronie poradnika - do ponowienia rzutu.


Premie do testów

Premie zapewniają odpowiednie zaklęcia. Najpowszechniejszym jest Wskazówka (sztuczka). Wystarczy, że odblokujesz taki czar, a możesz wywołać go w trakcie testu umiejętności wspomniamym przyciskiem (4). Inne przykłady to chociażby Bardowska Inspiracja (cecha pasywna Bardów) czy Przyjaźń - w tym przypadku jest to urok, który gwarantuje ułatwienie. Oznacza to, że rzucasz dwiema kościmi, po czym wybiegany jest wyższy wynik. Gdy działanie uroku zakończy się, osoba może mieć do ciebie pretensje, dlatego warto po teście szybko się oddalić.

Premie dodatkowe zwykle możesz użyć raz na odpoczynek i nie przy każdym teście - sprawdź opis zaklęcia. W przypadku walki także wybrane zaklęcia mogą zapewnić premie do testów jako statusy nadawane przeciwnikom. Zaklęciem takim jest choćby Zguba - czar nakładający na przeciwników karę do rzutu kością w przypadku testów ataku oraz rzutów obronnych.


Jak obliczana jest szansa na zdanie testu umiejętności

Twoją zdolność w danym teście oblicza się w prosty sposób. Musisz zsumować poziom danej umiejętności i modyfikator z cechy. Dla przykładu, jeśli twoja postać posiada 6 poziom Wiedzy tajemnej i 14 punktów Inteligencji, suma wyniesie 8 (6 poziomów umiejętności i +2 punkty za modyfikator z Inteligencji).

Im wyższym poziomem umiejętności i daną cechą dysponuje twoja postać, tym cel będzie niższy. By przeprowadzić sam test musisz po prostu kliknąć na kostkę. Zainicjuje to rzut kością k20 - czyli kością, która posiada 20 ścianek, z wartościami od 1 do 20. Jeśli w tym wypadku wypadnie ilość oczek równa bądź większa 10, test zostanie zaliczony.

Następnie: Baldur's Gate 3 - dialogi: jak rozmawiać z NPC

Spis treści: Baldur's Gate 3 - Poradnik, Solucja

Poprzednio: Baldur's Gate 3 - walka: jak walczyć, żeby wygrywać

Read this next