Baldur's Gate 3 - tworzenie postaci

Dostosowanie pochodzenia, rasy, wyglądu, klasy, umiejętności i cech postaci. 

Rozgrywka w Baldur's Gate 3 rozpoczyna się od etapu tworzenia postaci. Jest to bardzo ważny proces, gdyż większości ustawionych tutaj rzeczy nie będziesz w stanie zmienić podczas dalszej zabawy. W tym rozdziale wyjaśniamy wszystkie składowe postaci i doradzamy, na czym się skupić.

Okno tworzenia postaci załączy się po krótkiej chwili od rozpoczęcia rozgrywki. Wszystko podzielone jest na 6 kart - pochodzenie, rasa, wygląd, klasa, umiejętności i cechy.

Pochodzenie postaci

Domyślna karta to Pochodzenie (1). Przy lewej krawędzi ekranu znajdziesz podsumowanie wszystkich składowych postaci. Jest tutaj imię (2), informacje o rasie, klasie i podklasie (3), punkty zainwestowane w cechy (4), wszystkie biegłości (5) postaci, a także zdolności specjalne, sztuczki i czary (6).

010

Możesz określić tutaj płeć (7), jak i samo pochodzenie (8). Płeć wpłynie na część rozmów, a także na potencjalne romanse z towarzyszami. Pochodzenie to predefiniowana historia twojej postaci.

W wersji z wczesnego dostępu nie można tutaj nic zmienić - zmuszony jesteś do wybrania własnego pochodzenia. W pełnej wersji jednak będziesz mógł rozpocząć rozgrywkę jako jedna z postaci, które w trakcie rozgrywki stają się twoimi towarzyszami - jak Posępne Serce, Astarion czy Lae'Zel.

Wybierając własne pochodzenie, możesz dostosować imię postaci (9), jak i wybrać pochodzenie (10). Rodzaj pochodzenia wpływa na to, jakie biegłości (11) otrzymasz z tego tytułu.

Biegłości to umiejętności, które wykorzystać możesz w trakcie gry - do wymuszania konkretnych decyzji w czasie rozmów czy, w przypadku Percepcji, do odnajdywania ukrytych rzeczy. Im wyższy poziom biegłości, tym łatwiej będzie ci uzyskać konkretny efekt.

Rasa postaci

Po wejściu do zakładki Rasa (12) otrzymasz informacje o rasie twojej postaci. Wybrać możesz spomiędzy różnych ras (13) - w pełnej wersji gry ilość ta zostanie powiększona. Oprócz samej rasy, możesz także wybrać podrasę (14), która wprowadza dodatkowe zmiany dla postaci. Poniżej znajdziesz podsumowanie danej rasy (15) - dostępne dla niej sztuczki, biegłości czy premie do cech.

011

Wybór rasy postaci powinien być uwarunkowany klasą postaci. Dla przykładu, jeśli chcesz zostać łotrzykiem, dobrze w tej roli sprawdzi się Elf bądź Niziołek, najlepszym wojownikiem będzie z kolei Githyanki. Pamiętaj też, że wybór rasy wpłynie na postrzeganie twojej postaci przez inne osoby - nie każdy w świecie Faerun pała miłością do postaci ras Githyanki czy Drow.

Wygląd postaci

W zakładce Wygląd (16) możesz dostosować to, jak wyglądać będzie twoja postać. Możesz wybierać spomiędzy rozmaitych twarzy, fryzur, zarostów, tatuaży i makijażu, a także dostosowywać ich kolory. Nie zapomnij o ustawieniu głosu postaci (17) na taki odpowiadający jej płci - przez nieuwagę można grać elfką z głosem faceta.

012

Klasa postaci

W zakładce Klasa (18) czeka cię najtrudniejszy wybór - ustawienie klasy postaci. Do wyboru masz tutaj główną klasę (19), taką jak Wojownik, Łotrzyk czy Mag. Z każdą z nich powiązane są dodatkowe rzeczy - jak podklasa (20), czyli wariant danej klasy wprowadzający niewielkie zmiany czy dostępne dla klasy umiejętności specjalne, sztuczki i czary (21).

013

Poświęć chwilę na wybór klasy postaci, gdyż nie będziesz w stanie jej zmienić podczas samej rozgrywki. Nie przejmuj się jednak zanadto, gdyż po mniej więcej godzinie rozgrywki dołączysz do drużyny towarzyszy każdej dostępnej w grze klasy - ewentualne braki można więc szybko uzupełnić.

Umiejętności postaci

W zakładce Umiejętności (22) wybrać możesz umiejętności, w których biegła będzie twoja postać. W zależności od klasy, wybierzesz od 2 do 4 biegłości, poprzez zaznaczenie konkretnej umiejętności (23). O ile każda postać może w ograniczonym stopniu korzystać ze wszystkich umiejętności, te z biegłością rozwijają się co każdy poziom. Dla przykładu, wybierając Percepcję, postać z każdym kolejnym poziomem będzie lepsza w wykrywaniu niewidzialnych rzeczy.

014

Nie musisz tutaj przesadnie martwić się o umiejętności związane z rozmowami - jak Perswazja, Oszustwo czy Zastraszanie. Podczas rozmów możesz bowiem wybrać postać z drużyny, z pomocą której będziesz prowadzić dyskusję. Jedna postać może więc posiadać wspomnianą Perswazję, a inna Oszustwo.

Cechy postaci

Ostatnia zakładka, Cechy (24), to jedna z najważniejszych rzeczy przy tworzeniu postaci. Są one odpowiednikiem znanych ci z innych gier atrybutów czy statystyk. Do wyboru jest tutaj 6 cech:

015
  • Siła (25) - wpływa na szansę na trafienie i obrażenia zadawane przy pomocy broni opartych o siłę, odległość skoku postaci i maksymalny udźwig. Jest kluczowa dla postaci klasy Wojownik.
  • Zręczność (26) - zwiększa szansę na trafienie i obrażenia broni opartych o zręczność, inicjatywę postaci, jej klasę pancerza i wpływa na powiązane z nią umiejętności. Jest zdolnością kluczową dla postaci klasy Łotrzyk i ważną dla Łowcy.
  • Kondycja (27) - wpływa na maksymalną ilość punktów zdrowia twojej postaci. Jest kluczowa dla wszystkich postaci walczących na bliskim dystansie.
  • Inteligencja (28) - cecha ważna dla postaci klasy Mag, gdyż wpływa na testy umiejętności i zaklęć, ułatwiając im trafienie celu za pomocą czaru. Dla pozostałych klas kompletnie bezużyteczna i można ją zmniejszyć.
  • Mądrość (29) - cecha wpływająca na skuteczność umiejętności Percepcja i zwiększająca skuteczność zaklęć rzucanych przez Kleryków, Łowców i Druidów (którzy pojawią się w pełnej wersji gry).
  • Charyzma (30) - najważniejsza cecha dla Czarowników, a także dla nieobecnych we wczesnym dostępnie Paladynów i Bardów. Wpływa na skuteczność zaklęć tych klas, a także na umiejętności takie jak Perswazja czy Oszustwo.

Ustalając cechy, skup się na maksymalnym rozwoju jednej, która związana jest z twoją klasą - możesz ją rozpoznać po gwiazdce (31) znajdującej się obok konkretnej cechy. Pozostałe punkty rozdaj wedle uznania - postacią walczącym wręcz przyda się Kondycja, a tym korzystającym z lekkich zbroi Zręczność.

Pamiętaj, by zawsze ustawiać parzyste wartości w cechach. Wiąże się to z premiami z cech (32), które wzrastają o 1 punkt wraz z każdym kolejnym progiem. Dla poziomu 10 będzie to +0, dla 12 +1, dla 14 +2 i tak dalej.

Podobnie sprawa wygląda w przypadku wartości poniżej 10 - dla 8 będzie to -1, dla 6 -2. Premie te wpływają na szanse powodzenia danych testów, zwiększają skuteczność zaklęć postaci czarujących, jak i szansę na trafienie postaci walczących przy pomocy broni.

Następnie: Baldur's Gate 3 - odpoczynek i obozowanie

Spis treści: Baldur's Gate 3 - Poradnik, Solucja

Reklama

Skocz do komentarzy (0)

Autor

Jakub Bugielski

Jakub Bugielski

Guide Writer

Fan strategii wszelakich - z naciskiem na RTS-y - i produkcji niezależnych, dla których na bok odkłada tytuły AAA. Entuzjasta gotowania, miłośnik elektroniki i majsterkowicz-amator.

Powiązane materiały

Na stronie

Komentarze (0)

Ukryj komentarze z niską oceną
Sortuj:
Wątki z odpowiedziami