Skip to main content
Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Valorant - mapa: Split

Ważne miejsca, najlepsza taktyka.

Mapa Split w Valorant jest dość specyficzna, gdyż faworyzuje drużynę obrońców - ich zadanie jest tutaj łatwiejsze z uwagi na ograniczoną ilość wejść na strefy i możliwość szybkiego przemieszczania się po mapie. W niniejszym rozdziale przedstawiamy kluczowe miejsca i porady związane z mapą Split.

Uwaga - wszelkie nazwy, jak Ekrany A czy Garaż B użyte w tym rozdziale sprawdzić możesz w dowolnej chwili rozgrywki, wciskając klawisz M.


Split - punkt A

Punkt A jest zdecydowanie łatwiejszy do obrony - prowadzi do niego jedno wejście (nie licząc przejścia ze środka, o czym za moment), a obrońcy mają tutaj mnóstwo ścian, za którymi bezpiecznie mogą się schować i czekać na atakujących.

Ważne miejsca dla obrońców

Pierwszym kluczowym miejscem na punkcie A jest stanowisko na Wieża A / Rusztowanie A skąd obrońca ma świetny wgląd na wejście od strony Główna A (1). Daje to obrońcy przewagę wysokości, a w razie konieczności umożliwia błyskawiczne schowanie się za ścianą. Alternatywnie, obrońca może się skryć na dole, z prawej strony wspomnianego przejścia (2), by zaskoczyć wrogów.

Drugim ważnym miejscem jest Pochylnia A, skąd obrońca również może strzec przejścia od strony Głowna A (3), lecz ustawiając się z całkowicie innej strony. Dzięki temu uda się zaskoczyć atakujących z kilku kierunków.

Ważne miejsca dla atakujących

Atakujący mają bezpośredni dostęp do punktu A jedynie od strony Główna A. Wchodząc od tego kierunku trzeba być niezwykle czujnym, gdyż zaraz po wejściu, na wprost, na Pochylni A (4) z całą pewnością będzie czaił się wróg.

W tym przejściu należy także uważać na wroga, który czaić może się od strony Ekrany A (5) - długa, prosta ścieżka sprzyja wykorzystaniu snajperek. Po wejściu na strefę A natychmiast należy spojrzeć na prawą stronę (6) - jest szansa, że za wnęką będzie kolejny przeciwnik.

Przed wejściem do Główna A znajduje się Kanał A (7) - tunel prowadzący do środkowej części mapy. Pozwala on na szybkie przejście na środek bądź do punktu B, jednak strefa ta będzie najpewniej obstawiona przez 2-3 wrogów.


Split - punkt B

Punkt B również dużo łatwiej jest bronić niż go szturmować - atakujący wejdą tutaj przez jedno przejście, a obrońcy bardzo szybko przemieszczą się ze środka i wspomogą defensywę.

Ważne miejsca dla obrońców

Jedynym wejściem na punkt B (nie licząc przejścia ze środka) jest tunel oznaczony jako Garaż B (8). Najprościej ustawić się tutaj na wprost i oczekiwać nadejścia wrogów. Warto jednak wstrzymać się z walką i zawiadomić sojuszników o liczbie nadciągających wrogów - obrońcy w dosłownie kilka sekund dotrą na strefę B i wspomogą defensywę.

Alternatywnie ustawić możesz się na górze, na Rusztowaniu B, skąd będziesz mieć świetny widok na wspomniane wejście z Garażu B (9). Minusem tego rozwiązania jest fakt, że nie będziesz w stanie zareagować wcześniej na nadciągających wrogów i zawiadomić sojuszników.

Ważne miejsca dla atakujących

Atakujący maja tutaj bardzo trudne zadanie, gdyż normalnie na punkt B dostaną się wyłącznie przez Garaż B. Na drugim końcu długiej, prostej ścieżki (10) najpewniej czekać będzie wróg - a w późniejszych rundach prawdopodobnie wyposażony w snajperkę. Wejście tędy jest więc bardzo ryzykowne, także z uwagi na fakt, że w tej strefie jest mnóstwo miejsc, w których mogą się skryć obrońcy.

Alternatywnie atakujący mogą wykorzystać Łącznik B (11), skąd tunelem dostaną się na środek. Jak w przypadku przejścia z punktu A, warto jednak mieć na uwadze fakt, że będzie on najpewniej chroniony przez 2-3 obrońców i szturm nie będzie prosty.


Split - środek mapy (Mid)

Środek (oznaczony na niej jako Mid) to kluczowe miejsce na mapie Split. Obrońcy za wszelką cenę muszą utrzymać ten rejon, gdyż umożliwia im to dotarcie do strefy A i B w ciągu kilku sekund. Jeśli atakujący się przebiją, będą w stanie bardzo szybko dostać się do stref i podłożyć Spike'a.

Ważne miejsca dla obrońców

W przypadku obrońców są tutaj dwa kluczowe miejsca. Pierwszym jest przejście z Poczta Mid na Góra Mid (12). Z tego miejsca bezpiecznie obserwować można wejście na środek, a w razie konieczności, w dosłownie kilka sekund, przebiec na Wieża B, by bronić strefy B.

Drugie miejsce znajduje się przy Wentyle Mid i umożliwia obserwowanie wrogów nadciągających z Dół Mid (13), a więc wbiegających przez Łącznik B i Kanał A. Z tego miejsca obrońca może także szybko przejść wspomnianymi wentylami, by dotrzeć na punkt A i wspomóc tamtejszą defensywę.

Ważne miejsca dla atakujących

Atakujący mają tutaj najtrudniejsze zadanie, gdyż po wejściu na środek nie są w żaden sposób chronieni, a obrońcy mogą ich zaatakować zarówno od strony Wentyli Mid (14), jak i od Poczta Mid (15). Co więcej, najpewniej będzie tutaj przynajmniej dwóch przeciwników, co jeszcze bardziej utrudnia atak. Warto wykorzystać tutaj zdolności specjalne, jak zasłony dymne i oślepienia, by zwiększyć swoje szanse na przebicie się.

Na środek atakujący dostać mogą się za sprawą Kanału A i Łącznika B - przejścia te pokazaliśmy we wcześniejszej części tego rozdziału.

Następnie: Valorant - jak raportować innych graczy

Spis treści: Valorant - poradnik i najlepsze porady

Poprzednio: Valorant - mapa: Bind

Read this next