PS5 - premiera, wygląd, cena

Kiedy w sprzedaży, ile będzie kosztować.

Jak już wszyscy wiemy, nowa konsola Sony to PlayStation 5. Zdecydowano się właśnie na taką nazwę, kontynuując tradycję nazewnictwa z poprzednich generacji. Znamy też datę premiery platformy - urządzenie zadebiutuje w tym roku.

Ujawnianych jest coraz więcej informacji o nadchodzącym PS5, mimo że pewne kwestie wciąż pozostają owiane tajemnicą. Wszystkie pewne informacje zebraliśmy jednaj w niniejszym artykule. W niektórych fragmentach pokusiliśmy się też o lekkie spekulacje czy przytoczenie wiarygodnych, nieoficjalnych wiadomości.

Kiedy premiera PlayStation 5?

To już oficjalne - Sony podało przybliżoną datę premiery PS5, rozwiewając tym samym wszelkie wątpliwości. Zgodnie z zapowiedziami, konsola zadebiutuje pod koniec 2020 roku.

Minie jeszcze pewnie trochę czasu, zanim producent zawęzi okno premierowe do konkretnego miesiąca, ale możemy być pewni, że fani gier będą mieli doskonały prezent na Gwiazdkę.

ps7
Nowa generacja już za rogiem

Według informatora, który ujawnił prawidłową datę premiery The Last of Us 2 przed oficjalnym komunikatem, PS5 zadebiutuje 20 listopada 2020 roku. Dopóki producent nie ujawni szczegółów, wieść należy jednak uznawać za niepewną.

Sony nie będzie obecne na targach E3 w czerwcu, dlatego prawdopodobne jest, że dokładna data premiery oraz cena zostaną ujawnione nieco przed targami lub później - na przykład na Gamescomie w sierpniu.

Gry dostępne na PS5

PlayStation 5 z pewnością otrzyma wiele gier w momencie premiery, w tym wiele tytułów, które trafią też na inne platformy. Wiadomo już chociażby, że na konsoli będzie dostępna polska strzelanka Outriders. Zapewne pojawi się też jednak kilka gier na wyłączność.

Po czerwcowej prezentacji z grami na PS5 wiemy, że na konsolę trafi między innymi „rozszerzone” GTA 5, Spider-Man: Miles Morales, Gran Turismo 7, Ratchet and Clank: Rift Apart czy Horizon Forbidden West, czyli sequel Zero Dawn.

Do tego Hitman 3, Resident Evil 8 i remake Demon's Souls.

Zobacz: PS5 - gry startowe i nie tylko: potwierdzone oraz nieoficjalne

Cena PS5 - ile będzie kosztować konsola

Według informatora, który ujawnił datę premiery The Last of Us 2 przed oficjalnym komunikatem, PS5 będzie w Ameryce kosztować 500 dolarów. W Polsce, wraz z podatkiem VAT, cena może więc osiągnąć poziom 2500 zł. Taką cenę mogą też potwierdzać doniesienia o koszcie produkcji PlayStation 5, który przekracza 450 dolarów. To mogłoby sugerować, że ostateczna cena zostanie ustalona na wspomnianym poziomie 500 dol.

Odłóżmy jednak na chwilę na bok nieoficjalne informacje i zignorujmy przecieki. Jeżeli zależy nam na realistycznym oszacowaniu, jaki może być koszt zakupu PlayStation 5, musimy przede wszystkim odnieść się do cen sprzętu z obecnej generacji. Pierwsza wersja PlayStation 4 w momencie pojawienia się na rynku była wyceniona na 399 dolarów (ok. 1799 zł). Był to 2014 rok. Wersja Slim, która doczekał się debiutu w 2016 roku, kosztowała z kolei 299 dolarów (ok. 1299 zł za wersję 500 MB). Natomiast najmocniejsza wersja - Pro - wyceniona została jak pierwowzór. Jej debiutancka cena wynosiła również 399 dolarów.

ps4_pro
Czy cena PS5 będzie kształtować się na poziomie obecnej wersji Pro?

Sony najwyraźniej wyciągnęło więc wnioski po debiucie PS3, za który przyszło nam płacić od 500 do 600 dolarów (od 1700 do 2050 zł po obecnym kursie), w zależności od wersji. Jest mało prawdopodobne, aby firma chciała wrócić do poprzedniej polityki cenowej. Stawiamy więc na to, że PlayStation 5 w momencie premiery może kosztować około 400-500 dolarów.

Warto nadmienić, że wspomniany już Mark Cerny - architekt PS5 - zapewnił, że premierowa cena konsoli będzie „atrakcyjna dla graczy, biorąc pod uwagę zaawansowany zestaw funkcji”.

Jednocześnie prezes Sony Interactive Entertainment, Jim Ryan, stwierdził, że Cena PS5 nie będzie "najniższa", ale odzwierciedli wartość konsoli.

Trudno oczywiście wywnioskować coś konkretnego z przytoczonych wypowiedzi, ale niewykluczone, że PS5 będzie nieco droższe niż PS4, by sprzęt mógł lepiej radzić sobie z wymagającymi grami nawet lata po debiucie.

Specyfikacja, moc PS5 i inne nowości

Dokładna specyfikacja PlayStation 5 jest już znana - została przedstawiona podczas marcowej prezentacji Sony.

Jeśli chodzi o moc jednostki graficznej, mamy do czynienia z 10.28 TFLOPs. To znacząca różnica w porównaniu do PS4 (1.84 TFLOPs), ale nieco mniejsza wartość niż Xbox Series X, który osiąga 12.16 TFLOPs.

Zgodnie z wcześniejszymi zapewnieniami, PS5 otrzyma 8 rdzeni Zen 2 w 3.5GHz ze zmiennym taktowaniem. Do tego 16GB pamięci GDDR6. Wszystkie szczegóły specyfikacji i porównanie z Xbox Series X znajdują się poniżej:

Przewiń tabelkę w prawo, jeśli oglądasz na smartfonie.

PlayStation 5 Xbox Series X
CPU 8 rdzeni Zen 2 w 3.5GHz
(zmienne taktowanie z SMT)
8 rdzeni Zen 2 w 3.8GHz
(3.6GHz z SMT)
GPU 10.28 TFLOPs,
36 CU w 2.23GHz (zmienne taktowanie)
12.16 TFLOPs,
52 CU w 1.825GHz
Architektura GPU Autorskie RDNA 2
ze sprzętową obsługą raytracingu
Autorskie RDNA 2
ze sprzętową obsługą raytracingu
Pamięć 16GB GDDR6 16GB GDDR6
Przepustowość pamięci 448GB/s 10GB w 560GB/s,
6GB w 336GB/s
Pamięć wewnętrzna 825GB autorski NVMe SSD 1TB autorski NVMe SSD
Prędkość pamięci wewnętrznej 5.5GB/s (bezpośrednio),
8-9GB/s (po kompresji)
2.4GB/s (bezpośrednio),
4.8GB/s (po kompresji)
Rozszerzenie pamięci Slot na NVMe SSD 1TB Expansion Card
Pamięć zewnętrzna Obsługa USB HDD Obsługa USB HDD
Napęd optyczny 4K UHD Blu-ray 4K UHD Blu-ray
HDMI 2.1 (4K/120Hz, 8K, VRR) 2.1 (4K/120Hz, 8K, VRR)
Wsteczna kompatybilność PlayStation 4(*) Xbox, Xbox 360, Xbox One
Cena Nieogłoszona Nieogłoszona
amd
Z mocą niestety idzie w parze cena. Czy Sony znajdzie złoty środek?

Wiemy na pewno, że PS5 skorzysta z ray tracingu - techniki śledzenia promieni, dostępnej dotychczas jedynie na PC, dla właścicieli najdroższych kart graficznych Nvidii. Sprzęt ma pozwolić wyświetlić obraz w rozdzielczości 8K, ale chodzi tutaj prawdopodobnie tylko o filmy.

Co ciekawe, ray tracing na PS5 nie dotyczy jedynie światła, a więc grafiki, ale też dźwięku. Konsola obliczy przykładowo, czy gracz powinien usłyszeć wystrzał pistoletu, lub czy wróg byłby w stanie rozpoznać kroki bohatera gry, symulując fale dźwiękowe.

Raytracing na PS5 to nie tylko sztuczka w postaci programowej emulacji. Układ graficzny konsoli ma element odpowiedzialny wyłącznie za obliczanie śledzenia promieni.

control
Ray tracing nie tylko dla posiadaczy PC

Ponadto, PlayStation 5 zostanie wyposażone w szybki dysk SSD, który znacząco skróci czas ładowania gier. Inżynier Sony, prezentując działanie komponentu, skorzystał z szybkiej podróży w grze Spider-Man na PS4, a potem na deweloperskiej wersji PS5. W pierwszym przypadku proces zajął 15 sekund, natomiast w drugim - zaledwie 0,8 sekundy. Mowa więc o około 16-krotnym przyspieszeniu wczytywania względem poprzedniej generacji. To jednak nie wszystko, bo „błyskawiczne” ma być nie tylko wczytywanie konkretnych etapów czy części mapy, ale też włączanie gier.

Sony twierdzi, że SSD to nie tylko rewolucja w kontekście szybkości, ale też optymalizacji. Deweloperzy nie będą już musieli duplikować elementów gry, by z danych tworzyć bloki łatwe do odczytania na starym dysku. Pozwala to podobno zaoszczędzić sporo miejsca, które można wykorzystać do stworzenia większego lub bardziej szczegółowego świata, a także zmniejszyć rozmiar gier i aktualizacji.

Wiemy też na pewno, że PS5 pozwoli konfigurować instalację gier - przykładowo zainstalować tylko kampanię fabularną albo wyłącznie multiplayer. Po zainstalowaniu całości użytkownik będzie mógł też usunąć wybraną część, nie pozbywając się całej gry.

Zmian doczeka się też interfejs użytkownika. Nie będziemy musieli włączać danej gry, by dowiedzieć się, do których rozgrywek wieloosobowych możemy dołączyć lub jakie nagrody możemy dostać za określone misje.

DualSense, czyli pad do PS5

Sony akcentuje skok generacyjny, porzucając nazwę DualShock, i proponując nowego pada - DualSense. Urządzenie różni się nieco wyglądem i oferuje szereg nowych funkcji.

Nowy model jest nieco bardziej obły niż poprzednicy. Domyślnym kolorem - również w przypadku konsoli - jest natomiast biały.

p1
Nowy pad wygląda nieco inaczej niż DualShock 4
p2
Na powierzchni analogów zastosowano chropowatą powierzchnię

Być może największą innowacją są wibracje haptyczne, które pozwalają rzekomo poczuć jazdę autem przez błoto czy brodzenie w wodzie, a także rozpoznać teksturę dotykanego przez postać materiału.

Tak doznania z korzystania z „DualShocka 5” opisuje dziennikarz, który miał okazję przetestować urządzenie:

„Biegłem postacią przez platformówkowy poziom z różnymi powierzchniami, a każda zapewniała odmienne i zaskakująco wciągające dotykowe doznania. Piasek był powolny i trudny do poruszania się, tak samo błoto. Na lodzie, wysokiej częstotliwości reakcja analogów sprawiała, że czułem, jak moja postać się ślizga. Kiedy wskoczyłem do basenu, czułem opór wody, a na drewnianym moście »sprężyste« doznanie”.

Kolejną znaczącą nowością są adaptacyjne spusty, czyli przyciski L2 i R2. Deweloperzy będą mogli zaprogramować, jak triggery mają zachowywać się w konkretnych momentach lub sytuacjach.

Przykładowo, przygotowując się do strzału z łuku opór spustu będzie stopniowo narastał, by symulować wysiłek włożony w naciąganie cięciwy.

Kontroler ma złącze USB typu C (które pozwala oczywiście na jednoczesne granie i ładowanie), wbudowany mikrofon i pojemniejszą baterię.

Przycisk Share zastępuje natomiast Create, który zaoferuje więcej opcji nagrywania gameplayu i dzielenia się rozgrywką ze znajomymi.

Wygląd PS5

Zgodnie z przewidywaniami, wersja deweloperska PS5 wygląda zupełnie inaczej niż konsumencka. Sony postawiło na futurystyczny, odważny projekt.

Poniżej oficjalne zdjęcia od producenta:

ps1
ps2
ps3

Oprócz wersji klasycznej, klienci mogą się też zdecydować na edycję Digital. To konsola bez napędu na płyty, zdolna uruchomić gry tylko w wersji cyfrowej.

Ten wariant jest nieco smuklejszy:

ps4

Wsteczna kompatybilność: czy PS5 obsłuży gry z PS4

Dziennikarz redakcji Digital Foundry wspomniał, że „nie ma absolutnie żadnych wątpliwości”, że PS5 otrzyma omawianą funkcję. Miał rację.

Funkcję potwierdził Mark Cerny - inżynier Sony, zajmujący się konsolą nowej generacji. Wsteczna kompatybilność jest możliwa, ponieważ PS5 oparto na architekturze PS4 - platformie AMD Accelerated Processing Unit.

Nie wiemy, w jaki sposób opcja będzie działać, ale zgłoszone przez firmę Sony patenty zdają się potwierdzać, że na nowej konsoli uruchomimy zarówno gry cyfrowe, jak i z płyt.

Koncern interesuje się bowiem między innymi „remasterowaniem poprzez emulację” czy metodą wykrywania, czy dana produkcji została stworzona z myślą o nowej, czy poprzedniej platformie Sony.

Co ciekawe, druga technika miałaby też zasymulować oryginalne opóźnienia. Innymi słowy, wsteczna kompatybilność działałaby w oparciu o oprogramowanie i nie wymagałaby zastosowania dodatkowych podzespołów. Celem byłoby natomiast uruchamianie gier w pierwotnej formule.

Jeśli chodzi o liczbę gier działających w ramach techniki wstecznej kompatybilności, to Sony zapewnia, że PS5 uruchomi około 100 gier z PS4 w momencie premiery. Producent bierze ponoć pod uwagę najpopularniejsze tytuły wśród użytkowników.

Reklama

Skocz do komentarzy (22)

Autor

Redakcja

Redakcja

Eurogamer.pl

Bardzo lubimy pracę zespołową.

Powiązane materiały

Na stronie

Komentarze (22)

Ukryj komentarze z niską oceną
Sortuj:
Wątki z odpowiedziami