Surviving Mars - poradnik na start

Pierwsze kroki, porady ogólne, jak zacząć.

Witamy w poradniku do Survivng Mars. To złożony symulator, w którym zarządzamy pierwszą kolonią ludzkości na Marsie. Rozgrywka opiera się o mechaniki produkcji i wydobywania surowców, co napędza rozwój marsjańskiej osady. Łatwo doprowadzić do sytuacji, w której nowa kolonia potrzebuje znacznie więcej zasobów, niż może wyprodukować.

Jeżeli na powierzchni planety znajdują się ludzie, to najszybsza droga do ich śmierci i fiaska misji. Tak naprawdę niewielu graczom udaje się pokonać ten problem już przy pierwszym podejściu.

Dla tych, którzy chcą łatwo i przyjemnie rozpocząć przygodę z kolonizacją Czerwonej Planety, przygotowaliśmy ten poradnik i siedem najważniejszych zagadnień na start zabawy. Znalazło się tu wszystko, co trzeba wiedzieć, aby poradzić sobie we wczesnej fazie rozgrywki.

1. Pierwsze decyzje

Przed rozpoczęciem właściwej kolonizacji musimy podjąć kilka wyborów, które będą miały wpływ na cały przebieg rozgrywki. To bardzo ważny etap, ponieważ każda decyzja odpowiednio zwiększa lub zmniejsza poziom trudności gry. Stopień trudności jest na tym etapie wyświetlany w górnej części ekranu jako procentowa wartość „Wyzwania poziomu trudności”.

001
Przygotowanie misji to czas podjęcia kluczowych wyborów

Te ustawienia już na Marsie mają wspływ na praktycznie każdy aspekt gry - od ilości zasobów początkowych, przez sposób, w jaki będzie wzrastać kolonia, aż po rozmaite możliwości dostępne w określonym czasie. Na start najważniejsze są wybory odpowiedniego sponsora misji, profilu dowódcy oraz ładunku, który znajdzie się na pokładzie pierwszej rakiety.

Sponsor misji - wybierany w tej chwili sponsor może całkowicie zepsuć lub wyjątkowo usprawnić rozwój kolonii. Każdy z nich jest odpowiedni dla konkretnego sposobu prowadzenia rozrywki i zapewnia określone profity. Na początek najlepsze są USA oraz Międzynarodowa Misja Marsjańska. Dzięki największej ilości bonusów startowych o wiele łatwiej jest przetrwać pierwsze dni na Marsie.

Profil dowódcy - ten wybór ma nieco mniejsze znaczenie, jednak jest na tyle istotny, że warto przemyśleć każdy z dostępnych wariantów. Każdemu z nich przypisano określone bonusy oraz cechy. Bardzo dobrym, uniwersalnym wyborem na początek jest Astrogeolog, którego rola jest bardzo jasno określona: zwiększa wydobycie surowców o 10%. Znaczenie tego dowódcy rośnie wraz z rozwojem koloni i jest uzależnione od tego, w jaki sposób nią zarządzamy. Jest jednak odczuwalne już na starcie, czyli wtedy, kiedy zasoby są najtrudniejsze do zdobycia.

Ładunek - w zależności od wybranego sponsora, ładowność pierwszej rakiety jest inna. W każdym jednak wypadku jest w stanie pomieścić tyle sprzętu i zasobów, ile potrzeba do rozpoczęcia budowy pierwszej kolonii. Gra domyślnie dobiera optymalny ładunek, jednak już na powierzchni planety może się okazać, że czegoś brakuje, a coś innego jest w nadmiarze.

002
Odpowiedni ładunek pierwszej rakiety może zapewnić błyskawiczny rozwój już na starcie

W ładowni pierwszej rakiety powinny się znaleźć:

  • Sondy orbitalne (przynajmniej 4)
  • Części do konserwacji pierwszych budynków (polimery, części maszyn, art. elektroniczne)
  • Drony (przynajmniej 4)
  • Eksplorator sterowany
  • Wytwórnia paliwa (z kategorii Prefabrykowane budynki)

Powyższa lista zawiera minimum, które jest niezbędne do rozpoczęcia rozbudowy. Trzeba jednak pamiętać, że od razu po pierwszym lądowaniu można przysłać kolejną rakietę lub zasobnik z Ziemi, aby szybko uzupełnić zapasy.

2. Lądowanie

Kolejnym krokiem jest wybór miejsca lądowania pierwszej rakiety. W widoku ukazującym całą planetę możemy określić dokładną lokalizację. Statystyki po lewej stronie ekranu obrazują warunki, z jakimi będą musieli zmierzyć się kolonizatorzy.

Na początek najistotniejsze są poziomy zagrożeń oraz zasobów (1). Te pierwsze powinny być jak najniższe, a drugie jak najwyższe.

003

Warto też zwrócić uwagę na pozostałe wskaźniki (2). Średnia wysokość wpływa np. na wydolność elektrowni wiatrowych. Odpowiednio wysokie położenie takiej instalacji może już na starcie zapewnić podwójną ilość energii przy minimalnym nakładzie zasobów.

Po dokonaniu decyzji przenosimy się do kolejnego ekranu, na którym widzimy wybraną lokację podzieloną na sektory. Zanim wybierzemy sektor, w którym zaczniemy budować pierwszą kolonię, rozglądamy się za miejscem najbardziej obfitującym w złoża cementu i wody.

Jeżeli zaopatrzyliśmy rakietę w Sondy orbitalne, możemy z nich teraz skorzystać. Klikamy ikonę sondy (3), by zeskanować kilka sektorów i odkryć położenie złóż.

004

Gdy jesteśmy gotowi, klikamy ikonę rakiety (4) i tym razem już precyzyjnie określamy dokładne miejsce lądowania w wybranym sektorze.

Po wylądowaniu rakieta pełni rolę Gniazda dronów. Od jej zasięgu uzależniony jest obszar naszych wpływów. Ważne jest, aby miejsce pierwszego lądowania było położone odpowiednio blisko złóż cementu i wody. Bez cementu nie będziemy w stanie wznosić budowli, a bez wody utrzymać przy życiu osadników.

3. Pierwsze kroki na Marsie

Od czegoś trzeba zacząć. Żeby wywołać menu budowy, najprościej jest kliknąć w dowolnym miejscu ekranu prawym klawiszem myszy. Pierwszymi konstrukcjami na Marsie powinny być Składy (5). Do zbudowania nie wymagają żadnych zasobów.

005

Gdy tylko je umiejscowimy, drony przystąpią do rozładunku rakiety oraz pozyskiwania znajdujących się w zasięgu surowców.

Do podstawowej rozbudowy niezbędny jest Ekstraktor cementu (6). Budynek należy umieścić w żółtej strefie oznaczonej odpowiednią ikoną. Ekstraktor do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje zasilania. Na początku rozsądnym i ekonomicznym wyborem są panele słoneczne (7). Należy je umieścić odpowiednio blisko lub połączyć za pomocą Kabli elektrycznych z budynkiem, który mają zasilać.

006

Po zapewnieniu naszej bazie stałego dopływu cementu, możemy zająć się budową Ekstraktora wody (8) z własnym systemem zasilania. Wodę możemy wydobywać tylko w miejscach oznaczonych jako podziemne złoża wody.

4. Tankowanie rakiety

Następnie powinniśmy zadbać o to, by nasze rakiety miały wystarczające zapasy paliwa. Jeżeli wyposażyliśmy się w prefabrykowaną Wytwórnię paliw, teraz możemy ją zbudować bez żadnych dodatkowych kosztów. To jedna z niewielu budowli produkcyjnych niewymagających żywych pracowników.

007

Wytwórnię należy połączyć nie tylko ze źródłem energii, ale także wody. Zbudowany wcześniej Ekstraktor wody łączymy z Wytwórnią paliw za pomocą Rur.

Gdy produkcja ruszy, możemy wezwać pierwszy transport dodatkowych zasobów z Ziemi, które od tej pory powinny kursować regularnie.

5. Przygotowanie

Teraz możemy przystąpić do przeobrażenia naszej bazy w prawdziwą, żywą kolonię. W pierwszej kolejności powinniśmy się rozejrzeć, czy w naszym zasięgu znajdują się obszary wpływające w jakiś sposób na osadników. Mogą to być przykładowo strefy zwiększające komfort lub przyśpieszające postępy w badaniach prowadzonych przez mieszkańców kolonii.

Pierwszą Kopułę musimy zbudować dostatecznie blisko złóż wody oraz w zasięgu naszych dronów. Jeżeli mamy już odpowiednią ilość zasobów, możemy zlecić dronom rozpoczęcie budowy. W międzyczasie powinniśmy zbudować i uruchomić w niewielkiej odległości od Kapsuły MEGATLEN, czyli budynek wytwarzający tlen.

008

Ukończoną Kopułę należy podłączyć rurami do źródeł wody i tlenu, a także zadbać o odpowiednia poziom energii elektrycznej. Warto też wybudować kilka Zbiorników tlenowych oraz Wież ciśnień, które będą dostarczać życiodajne składniki kolonizatorom w przypadku awarii lub niewydolności systemu.

Wnętrze Kapsuły także wymaga zabudowy. Zanim na miejsce przybędą żywi ludzie, warto przygotować Apartamenty, w których będą mieszkać, a także Farmy, na których będzie produkowana żywność.

6. Przyślij z Ziemi pierwszych kolonizatorów

Gdy wszystkie powyższe warunki są spełnione, kolonia jest gotowa na przyjęcie pierwszych mieszkańców. Jeżeli nie dysponujemy żadną wolną rakietą na Ziemi, możemy odesłać jedną z naszych, które już powinny być zatankowane do pełna.

009

Przed wysłaniem rakiety możemy wybrać załogę z listy wszystkich ochotników z Ziemi. Na liście potencjalnych pasażerów znajdują się ludzie o przeróżnych profesjach, umiejętnościach i cechach. Na etapie początkowym najcenniejsi są młodzi geolodzy i botanicy.

Gdy załoga pierwszej rakiety pasażerskiej dotrze do Marsa, właściwa gra dopiero się zaczyna!

7. Porady ogólne

  • Wyślij Eksplorator sterowany do badania anomalii, gdy tylko wylądujesz na Marsie. Niech będzie w ciągłym ruchu. Każda zbadana anomalia zapewnia korzyści.
  • Eksploatuj złoża powierzchniowe.Metal i polimer występują na powierzchni Marsa w postaci skał, z których mogą być pozyskiwane przez drony. Postaw Skład w zasięgu, a drony same zajmą się robotą.
  • Odkrywaj nowe technologie. Odkrycia i przełomy naukowe to podstawa rozwoju prawidłowo funkcjonującej kolonii. Usprawnienia dotyczą praktycznie każdego budynku i wszystkich aspektów zarządzania kolonią.
  • Zarabiaj pieniądze. Pieniądze to najważniejszy zasób, dzięki któremu możemy zakupić transporty dowolnych materiałów, a nawet prefabrykowanych budynków. Najskuteczniejszym sposobem zarabiania jest wydobycie i sprzedaż rzadkich metali.
  • Zamawiaj częste transporty z Ziemi. Nie dopuszczaj do sytuacji, w której zabraknie zasobów na konserwację kluczowych budynków.
  • Szukaj nowych złóż. Po zbudowaniu pierwszej kopuły rozglądaj się za dogodnym miejscem na ekspansję i kieruj rozbudowę w tym kierunku. Pamiętaj, że złoża nie są nieskończone!
  • Poszerzaj swój zasięg. Budowa Gniazda dronów na granicy kolonii pozwoli na rozszerzenie jej zasięgu. Na późniejszym etapie gry równie istotne są wahadłowce, które mogą przenosić zasoby i osadników pomiędzy oddalonymi od siebie Składami i Kopułami.
  • Dbaj o swoje budynki. Każda z budowli wymaga regularnej konserwacji i odbierania produkowanych zasobów. Zadbaj, by każda była w zasięgu dronów. Sprawdzaj, czy możesz je ulepszyć.
  • Dbaj o swoich ludzi. Aby kolonizatorzy pracowali wydajnie, nie chorowali i nie popadali w takie skrajności, jak próby wysadzenia się w powietrze razem z bazą, musisz dbać o spełnienie ich podstawowych potrzeb.
  • Zapewnij Gniazdom dronów osobne źródła zasilania. Nie licząc rakiet, Gniazda dronów wymagają zasilania, by drony w ogóle mogły się poruszać. Warto wyposażyć je w osobne źródła zasilania, aby na wypadek awarii innych budynków, drony były w stanie jdokonać napraw.
  • Przechowuj energię, wodę i tlen. Na wypadek awarii warto mieć zmagazynowane najważniejsze zasoby, bez których kolonia nie jest w stanie przetrwać. Buduj baterie, wieże ciśnień i zbiorniki z tlenem nawet na początkowym etapie gry.

Reklama

Powiązane materiały

Na stronie

Komentarze (1)

Ukryj komentarze z niską oceną
Sortuj:
Wątki z odpowiedziami