Nie tylko Skyrim i Portal - najciekawsze speedruny w grach wideo

Szalone rekordy.

Od 23 czerwca do 30 czerwca 2019 roku trwa Summer Games Done Quick, charytatywny maraton, w którym biorą udział speedrunerzy z całego świata. Gracze kolejny raz spróbują przejść jak najszybciej gry wideo na ustalonych zasadach. Na przestrzeni 9 lat organizatorzy akcji zebrali na cele charytatywne ponad 19 milionów dolarów.

Idea speedrunów, czyli wideo z nagranym najkrótszym przejściem gry, sięga lat 90. Szerzej historię tego zjawiska opisywaliśmy w artykule W pogoni za rekordami - historia speedrunningu. Speedruny dzielą się na kilka typów. Pierwszy z nich to any%, polegający na przejściu gry jak najszybciej. Nie liczy się, ile postać ma wyposażenia i w jaki sposób dotarła do końca, liczy się wynik.

Speedrun 100% zakłada, że gracz ukończył grę w pełni (lub spełniając konkretne warunki) najszybciej, jak potrafił. Typ Low% oznacza z kolei, że grę skończono z jak najmniejszą liczbą niezbędnych przedmiotów. Co ważne, nie każdy tytuł umożliwia spełnienie tego warunku.

Istotnym aspektem speedrunów są błędy w grze (glitche), które często są wykorzystywane do osiągnięcia jak najlepszego wyniku. Niektóre materiały, w tym any%, mogą posiadać oznaczenie „glitchless”. W takich speedrunach nie uświadczymy wykorzystywania błędów produkcji. Poniżej prezentujemy różne typy materiałów z trzynastu odmiennych gier wideo. Wśród nich znajdują się kilkuminutowe próby, choć nie brakuje rekordzisty, którego nagranie trwa niemal dobę.

Dark Souls 3

  • Gatunek: fabularna gra akcji
  • Platforma: PC
  • Typ: any%
  • Czas: 33:23

Nieco ponad pół godziny - tyle zajęło użytkownikowi Nemz38 ukończenie wymagającego Dark Souls 3. Przejście polega przede wszystkim na omijaniu większości przeciwników. Speedrunner zna również dobrze mapę gry, co umożliwia mu szybkie pokonywanie kolejnych etapów. Musi jednak toczyć walkę z tymi bossami, którzy odblokowują dostęp do kolejnych lokacji.

Powyższy materiał nie jest jednak rekordem świata w kategorii any%. Według statystyk na stronie speedrun.com, gracz I_r_foole był szybszy o 37 sekund (32:46). Jednakże na kanale Nemz38 znajdziemy playlistę z 180 (!) filmami, w których pokazuje, jak przechodzi Dark Souls III walcząc z każdym bossem za pomocą różnej broni. Do niego również należy rekord świata w kategorii All Bosses - w tym trybie przeszedł grę w godzinę, 16 minut i 19 sekund.

Sekiro: Shadows Die Twice

  • Gatunek: przygodowa gra akcji
  • Platforma: PC
  • Typ: wszystkie Wspomnienia i koraliki modlitewne
  • Czas: 1:13:45

Na liście nie mogło zabraknąć innej produkcji od japońskiego From Software. Wydane w 2019 roku Sekiro: Shadows Die Twice szybko znalazło się w kręgu zainteresowań speedrunnerów. Wracamy ponownie do gracza Nemz38, który przeszedł grę w godzinę z niecałym kwadransem. W tym przypadku celem było odnalezienie wszystkich Wspomnień oraz 40 koralików modlitewnych. Gracz w tym speedrunie wykorzystał błędy w grze na swoją korzyść.

Zdobycie powyższych przedmiotów wiąże się z walką z potężnymi bossami w grze, co wymaga doskonałej znajomości mechaniki walki. Co ciekawe, przejście gry z tymi samymi założeniami, lecz bez korzystania z błędów, zajęło innemu graczowi tylko niecałe 12 minut dłużej. Użytkownik FaraazKhan, zgodnie z informacją na stronie speedrun.com, dokonał tego w godzinę, 25 minut i 41 sekund.

The Elder Scrolls V: Skyrim

  • Gatunek: fabularna gra akcji
  • Platforma: PC
  • Typ: wątek główny glitched
  • Czas: 23:45

W niecałe półtorej godziny gracz Ben_Lolo poradził sobie z inwazją smoków w Skyrim bez wykorzystania większości błędów gry. Z kolei ukończenie wątku głównego z ich uwzględnieniem zajmuje niemal cztery razy krócej. Użytkownik Waz, który widnieje na pierwszym miejscu w rankingu speedrun.com w odpowiedniej kategorii, zakończył go w 23 minuty i 45 sekund bez uwzględniania ekranów ładowania.

Jego postać staje do walki z głównym antagonistą na pierwszym poziomie. Dużo więcej czasu zajęło graczom ukończenie 15 zadań od daedrycznych książąt. Najlepszy wynik (bez ekranów ładowania) uzyskał DrTChops, który wykonał wszystkie misje w ciągu 2 godzin, 2 minut i 7 sekund. Ten rekord czeka już trzy lata na pobicie.

Prey

  • Gatunek: FPS
  • Platforma: PC
  • Typ: any%
  • Czas: 06:59

Użytkownik seeker__ wykorzystał liczne glitche w Prey, aby osiągnąć imponujący wynik speedruna. Wątek główny w grze powinien wystarczyć na około 15 godzin gry, a gracz w swoim materiale pokazuje, jak dociera do finału w 6 minut i 59 sekund.

Użytkownik przede wszystkim wykorzystuje miejsca, do których nie można dostać się w trakcie zwykłego ogrywania - przykładowo wskakuje do szybu, aby pokonać kilka poziomów w dół. Pomijanie starć z przeciwnikami pozwala mu zyskać na czasie, podobnie jak błąd gry, umożliwiający przenikanie postaci przez ściany pomieszczeń. Uwagę zwraca również mistrzowskie opanowanie ruchów bohatera.

Super Mario Bros.

  • Gatunek: platformowa
  • Platforma: NES
  • Typ: any%
  • Czas: 4:55 i 796 milisekund

Ukończenie Super Mario Bros. w czasie poniżej pięciu minut wydawało się przez wiele lat nierealne. Dziś na stronie speedrun.com w kategorii any% pierwsze 101 miejsc to wyniki pokonujące barierę pięciu minut. Pierwsze miejsce zajmuje gracz somewes z wynikiem 4 minut, 55 sekund i 796 milisekund.

Jednym z widocznych w speedrunie glitchów jest błąd flagi. Polega na tym, że bohater szybciej przejdzie do zamku, jeśli nieco wyskoczy ponad blok, który jest dolną podstawą flagi. Kolejną ciekawostką jest fakt, że w grze istnieje ograniczenie aktywnych „uderzeń” w danym momencie. Z tego powodu nie każdy cios od przeciwnika faktycznie trafia w Mario. Dodatkowo użytkownicy korzystają z tak zwanych wrap zones, czyli teleportów pomiędzy planszami. Bez nich grę najszybciej ukończono w 19 minut i 655 milisekund.

GTA 5

  • Gatunek: przygodowa gra akcji
  • Platforma: PC
  • Typ: any%
  • Czas (bez ekranów ładowania): 5:29:59
  • Czas (z ekranami ładowania): 5:53:03

Wątek główny GTA V w pięć i pół godziny bez jednej sekundy - taki wynik uzyskał użytkownik burhác, przechodząc misje główne przy zachowaniu kilku warunków. Między innymi nie mógł pomijać zadań, a czas mierzono od momentu wyświetlenia napisu rozpoczynającego prolog aż do zakończenia misji „Przyszła pora” lub „Zdrowy rozsądek”.

Pomijanie misji, czyli ich porzucenie, skutkuje znacznym skróceniem czasu gry. Przy uwzględnieniu tego warunku pierwsze miejsce znów zajmuje gracz burhác z wynikiem 2:34:17. Speedrun 100%, polegający między innymi na zrealizowaniu 69 misji, zajmuje najlepszym mniej niż 10 godzin. W serwisie speedrun.com na pierwszym miejscu widnieje… burhác, z wynikiem 9:22:15 bez ekranów ładowania.

Amnesia: Mroczny Obłęd

  • Gatunek: surwiwal horror
  • Platforma: PC
  • Typ: any% glitchless
  • Czas: 37:53

Najszybciej jak to możliwe i bez wykorzystywania błędów w grze - to jedna z kategorii rankingowych speedrunów pierwszej części Amnesii. Podium zajęli gracze, którzy osiągnęli wynik poniżej 40 minut. Pierwszy z nich, Teravortryx, ukończył horror w 37 minut i 53 sekund bez wliczania ekranów ładowania.

Na kanale tego samego użytkownika w serwisie YouTube znajdziemy wiele innych speedrunów z Amnesią, które spełniają różnorodne warunki. Z kolei ci gracze, którzy zdecydowali się przejść grę z użyciem błędów, przekroczyli barierę 25 minut czasu gry. Najlepszy wynik bez ekranów ładowania to tylko 23 minuty i 34 sekundy.

Tetris

  • Gatunek: logiczna
  • Platforma: NES
  • Typ: 100 wierszy
  • Czas: 03:09

Wśród speedrunnerów Tetrisa osiągnięcie 100 usuniętych wierszy to jedno z najpopularniejszych wyzwań. Zgodnie z zasadami gry, im wyższy wybrany poziom, tym szybciej klocki przemieszczają się z góry na dół. Z tego powodu rekord wynoszący 3 minuty i 9 sekund był możliwy do osiągnięcia na 19. poziomie. Gracze JdMfX_ oraz NubbinsGoody zajmują ex aequo pierwsze miejsce w tej kategorii w rankingu speedrun.com.

Co ciekawe, JdMFX w opisie filmu w serwisie Youtube sugeruje, że osiągnięcie czasu poniżej 3 minut jest możliwe. Inną taktykę stosują gracze, którzy biją rekordy 100 wierszy na poziomie 0. Jako że klocki przemieszczają się wolniej, budują konstrukcję w górnej części ekranu, żeby jak najszybciej usuwać kolejne partie klocków. W tej kategorii pierwsze miejsce zajął gracz rcdrone, który osiągnął zawrotne 3 minuty i 47 sekund ponad rok temu.

The Elder Scrolls 3: Morrowind

  • Gatunek: fabularna gra akcji
  • Platforma: PC
  • Typ: any% glitched
  • Czas: 02:58

Niecałe trzy minuty użytkownikowi Volvulus zajęło dotarcie do fabularnego zakończenia szczególnie lubianej przez speedrunnerów odsłony The Elder Scrolls, rzecz jasna z wykorzystaniem błędów w grze. Chód po przekątnej sprawia, że postać porusza się szybciej, a gdzieniegdzie można pokonać bariery lokacji.

Niezbędnym elementem speedruna jest między innymi zabranie trzech Zwojów Lotu Ikara, które umożliwią błyskawiczne przemieszczenie się w odpowiednie rejony wyspy. Nie można zapomnieć także o specjalnych miksturach, które należy zakupić w Balmorze. Gracz Volvulus podjął się także przejścia gry w trybie any% bez wykorzystania istotnych glitchy, osiągając wynik 4 minut i 56 sekund. W sieci bez problemu znajdziemy poradnik speedrunningu Morrowinda.

Mirror's Edge

  • Gatunek: przygodowa gra akcji
  • Platforma: PC
  • Typ: 100%
  • Czas: 37:09

Opanowanie do perfekcji sterowania postacią, a także znajomość błędów gry umożliwia przejście Mirror's Edge w mniej niż godzinę. Speedrun 100% w tym przypadku polega na zebraniu 30 ukrytych toreb, umieszczonych w różnych zakątkach plansz. Najlepszy wynik do tej pory uzyskał Phillotrax, któremu ukończenie gry w ten sposób zajęło 37 minut i 9 sekund.

Od oglądania materiału zdecydowanie może zakręcić się w głowie. Ten sam gracz podjął się speedruna any%, wykręcając w ten sposób wynik 28 minut, 20 sekund i 100 milisekund. Sprawa zupełnie inaczej ma się w przypadku Mirror's Edge Catalyst, drugiej części serii, gdzie speedrun any% najlepszemu użytkownikowi (MazkuD) zajął godzinę, 15 minut i 22 sekundy bez wliczania ekranów ładowania.

Hotline Miami

  • Gatunek: akcja
  • Platforma: PC
  • Typ: wszystkie poziomy
  • Czas: 22:55

Hotline Miami to tytuł, który nie umknął uwadze speedrunnerom. W kategorii „NG+ All Levels”, czyli w trybie nowej gry z zaliczeniem wszystkich poziomów w grze, najszybszy czas osiągnął gracz Jackintoshh. Jego wynik to 22 minuty i 55 sekund, zgodnie z rankingiem na stronie speedrun.com.

Warunkiem tego wyzwania było między innymi zobaczenie wszystkich komunikatów „Stage Cleared / Level Cleared”, informujących o oczyszczeniu danej lokacji z wszystkich przeciwników. Warto zwrócić uwagę na ruchy postaci - bohater przemieszcza się wzdłuż ścian lub diagonalnie. W ten sposób gracz niweluje do minimum straty czasu wynikłe z przemieszczania się protagonisty.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild

  • Gatunek: przygodowa gra akcji
  • Platforma: WiiU
  • Typ: 100%
  • Czas: 23:29:14

Mniej niż doba - tyle zajęło użytkownikowi SpecsNStats przejście Legend of Zelda: Breath of the Wild na 100%. W wytycznych tego speedruna znajdziemy między innymi informację, że w trakcie gry można dokonać dwóch przerw, które jednakże nie mogą trwać dłużej niż 9 godzin.

SpecsNStats umieścił speedrun w dwóch częściach w serwisie Youtube, a na jego kanale znajdziemy poprzednie próby przekroczenia granicy 24 godzin. O tym, jak świat Breath of the Wild jest wielki, świadczą różnice wyników pomiędzy kategoriami. Najlepsze czasy w rankingu speedrun.com Any% wynoszą mniej niż 30 minut.

Portal

  • Gatunek: logiczno-platformowa
  • Platforma: PC
  • Typ: glitchless
  • Czas: 15:43 i 420 milisekund

Seria Portal to jedna z najpopularnych gier wśród speedrunnerów. Ranking graczy mówi sam za siebie - różnice czasów wynoszą sekundy. W kategorii Glitchless, czyli w tej, w której nie można korzystać z szeregu błędów w grze, pierwsze miejsce zajmuje użytkownik Shizzal. Gracz przeszedł grę w nieco ponad kwadrans. Drugi wynik z kolei jest tylko (a może aż?) o 3 sekundy gorszy.

W mniej niż 10 minut grę zakończyli speedrunnerzy w trybie Out of Bounds, czyli z wykorzystaniem przestrzeni poza dedykowanymi lokacjami. Często wykorzystywanym błędem w grze jest tak zwany the edge glitch. Polega on na przekroczeniu portalu w taki sposób, aby przeszła przez niego broń postaci, ale nie kamera. W ten sposób gracz zyskuje możliwość stworzenia portali w niemal dowolnym miejscu. Niektórzy speedrunerzy tłumaczą wykorzystywane techniki, co pozwala na lepsze zrozumienie tego, co widzimy na ekranie.

Bonus: Clue (1998)

  • Gatunek: strategiczna
  • Platforma: PC
  • Czas: 00:00 i 633 milisekund

Wydane w 1998 roku Clue to gra oparta na planszowym wzorcu. W obu przypadkach zadaniem gracza jest wytypowanie sprawcy morderstwa. W sieci znajdziemy kilka materiałów wideo, w których widzimy, jak grę zakończono w mniej niż sekundę.

W Clue nic nie stoi na przeszkodzie, aby spróbować zgadnąć już na samym początku gry, kto stoi za zbrodnią w grze. W tym przypadku istotnym czynnikiem jest szczęście, czy faktycznie tym razem podejrzany jest winny. Jedyne, co gracz w tym przypadku musiał opanować, to szybkie poruszanie się po interfejsie gry.

Reklama

Skocz do komentarzy (2)

O autorze

Laura Jaszowska

Laura Jaszowska

Staff Writer

Laura wspiera zespół redakcyjny w obszarze publicystyki oraz poradników. W wolnym czasie jeździ rekreacyjnie na rowerze, a od czasu do czasu eksploruje Tamriel.

Powiązane materiały

Na stronie

Komentarze (2)

Komentarze zostały zamknięte.

Ukryj komentarze z niską oceną
Sortuj:
Wątki z odpowiedziami