Skip to main content
Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Wybuchające beczki, czyli kultowe mechaniki w grach

Aż krew zalewa.

Gry to niezwykle urozmaicona rozrywka. Choć każdy tytuł reprezentuje konkretny gatunek, to pewne założenia stale się powtarzają.

To mechaniki, które zostały zapoczątkowane przez jedną produkcję, ale przyjęły się tak dobrze, że pozostali twórcy chętnie wykorzystują sprawdzone elementy w autorskich projektach.

Postanowiliśmy zebrać najsłynniejsze mechaniki i przypomnieć, jak wiele z podanych systemów wyznaczyło nowe standardy, określając kierunek rozwoju gatunku.


Wybuchające beczki i samochody

Wybuchające beczki i samochody to ikona wirtualnej rozrywki. Oddanie strzału w charakterystyczny pojemnik z paliwem powoduje wybuch, raniąc wrogów i niszcząc otoczenie. To nie tylko skuteczny, ale i efektowny sposób eliminowania przeciwników.

Zobacz na YouTube

Mechanika jest na tyle popularna, że obecnie występuje niemal w każdej grze, w której posługujemy się bronią palną, np. Call of Duty, GTA czy słynące z licznych eksplozji Just Cause.

A co jeśli w pobliżu nie ma pojemnika z paliwem? Warto rozejrzeć się i poszukać samochodu. Choć w rzeczywistym świecie tak potraktowane auta nie wybuchają, a co najwyżej stają w płomieniach, to w grach jest zupełnie inaczej. Oddanie kilku celnych strzałów gwarantuje satysfakcjonującą eksplozję.


Czerwony „oddech”

Czerwony oddech to stosunkowo młoda mechanika, która szybko przyjęła się do kanonu gier za sprawą serii Call of Duty. Otrzymywanie obrażeń zmienia barwy ekranu na czerwony, informując nas o niskim stanie życia. Chwila oddechu w schronieniu gwarantuje powrót do zdrowia i gotowość do akcji.

Teraz masz pewność, że zostałeś trafiony

Mechanika bardzo szybko przypadła do gustu graczom, potęgując dynamikę i tempo rozgrywki. Obecnie jednak twórcy znaleźli kompromis pomiędzy czerwonym oddechem a standardowym paskiem zdrowia, łącząc oba.

Coraz więcej gier regeneruje życie tylko do pewnego stopnia, po czym musimy szukać apteczek, jak w najnowszych odsłonach Wolfenstein.


Podwójny skok

Możliwość wykonania drugiego skoku w powietrzu to nieodłączny element niemal każdej platformówki i gry zręcznościowej. Niezależnie czy bohater posiada taką umiejętność nabytą, wrodzoną czy z pomocą specjalnych gadżetów - odruchowo chcemy wznieść się wyżej, wciskając podwójnie przypisany klawisz.

A co to za oszukiwanie?

Prócz niewątpliwej swobody przemieszczania się, mechanika podwójnego skoku daje wiele możliwości projektantom poziomów. Lokacje mogą być bardziej pionowe, gwarantując większą różnorodność poruszania się i nowe przeszkody do uniknięcia.

Nie tylko gry zręcznościowe korzystały z podwójnego skoku. Tak naprawdę aspekt ten z powodzeniem wykorzystywano również w sieciowych - choć nie tylko - strzelaninach.


Aktywna pauza

Aktywna pauza to możliwość zatrzymania akcji gry, w celu zaplanowania kolejnych kroków. Wykorzystywana jest najczęściej w walce lub trudnych sytuacjach.

Zobacz na YouTube

Wspomniana mechanika wykorzystywana była najczęściej na przełomie XX i XXI-wieku dzięki kultowej produkcji Baldur's Gate. Obecnie odeszła już w niepamięć ze względu na gatunek gier, w których wykorzystywano system zatrzymania czasu, czyli RPG w rzucie izometrycznym.

Aktywna pauza jednak do dzisiaj występuje w różnych produkcjach, a najlepszym przykładem jest duchowy spadkobierca Baldur's Gate, czyli Pillars of Eternity. Taki rodzaj ułatwienia stosowano także w niektórych strategiach.


Przyklejanie do ścian i osłony

Kiedy Epic Games wydało w 2006 roku Gears of War, nikt jeszcze nie wiedział, że właśnie wyznaczono nowe standardy strzelanek TPP i skradanek. Dające schronienie chowanie się przy ścianie i możliwość poruszania się wzdłuż osłony - to prawdziwy przełom w grach akcji.

Mechanika przyjęła się na tyle dobrze, że gracze uznają teraz chowanie się za osłonami za coś naturalnego.

Zobacz na YouTube

System ukrywania się wykorzystywany jest obecnie w skradankach jak Hitman, grach akcji - Uncharted, a nawet w niektórych grach FPP, np. Deus Ex.


Bullet time

Bullet time to spowolnienie czasu na krótki moment, dające możliwość precyzyjnego oddania strzałów do przeciwników. Stworzona przez studio Remedy Entertainment gra Max Payne wprawiła w zachwyt graczy, głównie dzięki temu nowatorskiemu rozwiązaniu.

Zobacz na YouTube

Choć współcześnie system wciąż jest wykorzystywany, to ewoluował na tyle mocno, że często w znaczny sposób odbiega od pierwowzoru. Jedną z takich wariacji jest polska gra Superhot, gdzie czas domyślnie jest spowolniony, a wraca do właściwego tempa przy poruszaniu się.


Automatyczny zapis gry

Choć nie jest dosłownie mechaniką gry, to ma tak kolosalne znaczenie, że nie sposób pominąć opcji auto-save w naszym zestawieniu.

Dziś brak automatycznego zapisu gry jest trudne do wyobrażenia, a przecież jeszcze niedawno zapamiętywaliśmy stan gry ręcznie. Przed każdą ważną walką, przed każdym wyjściem z gry, musieliśmy pamiętać o żmudnej czynności, aby nie stracić osiągniętego progresu.

Automatyczny zapis uratował niejedno istnienie

Obecnie system jest niemal obligatoryjnym rozwiązaniem każdej produkcji. Na bieżąco informuje, kiedy następuje zapisywanie rozgrywki, aby w tym czasie nie wyłączać konsoli i nie narazić się na utratę zapisu.

Read this next