Na przestrzeni lat mogliśmy zaobserwować wzrost jakości zwiastunów gier wideo. Premiera większości tytułów poprzedzona jest wypuszczeniem filmu, który nie tylko prezentuje rozgrywkę, lecz także przybliża otoczkę świata przedstawionego i sylwetki bohaterów gry.

Zwiastuny są jednak przede wszystkim elementem promocji danej produkcji, który ma zachęcić do zakupu danego tytułu. Mają budzić emocje i wyróżniać się z szerokiego grona trailerów, zwłaszcza w dobie social media. Zwiastuny potęgują zainteresowanie tytułem, co ma finalnie przełożyć się na sukces sprzedażowy reklamowanej gry.

Dobrze wykonany zwiastun przeniesie odbiorcę w sam środek walki z żywymi trupami czy sprawi, że widz nawiąże więź z wyrazistymi bohaterami i zaaprobuje ich działania. Poniżej przedstawiamy wybór 12 zwiastunów, które zwracają uwagę jakością wykonania lub motywem przewodnim, często dotykającym poważnej problematyki.

Overkill's The Walking Dead - Grant

  • Gatunek: FPS
  • Data premiery: 6 listopada 2018
  • Data publikacji zwiastuna: 10 maja 2018

Apokalipsa zombie zmienia świat nieodwracalnie, ale nie wypleni do końca ludzkich odruchów w ponurej rzeczywistości. W jednym z zwiastunów do Overkill's The Walking Dead poznajemy Granta, podstarzałego mężczyznę posługującego się bronią wyborową. Bohater namierza na zniszczonej drodze samochód, w którym skrywa się przed deszczem.

W schowku samochodu Grant odnajduje zdjęcie dziecka, które wprawia go w nostalgiczny nastrój. Dzieli się wspomnieniami o wnuczce ze… szwędaczem, który utknął na miejscu kierowcy i prawdopodobnie był spokrewniony z dziewczynką ze zdjęcia. Monolog Granta nie trwa zbyt długo - szwędacz, kimkolwiek by nie był przed przemianą, jest teraz tylko rozkładającym się drapieżnikiem i nie stać go na konwersacyjną wzajemność.

The Division 2 - Rysunek oraz Dobry człowiek

  • Gatunek: TPP
  • Data premiery: 15 marca 2019
  • Data publikacji zwiastuna: 18 lutego 2019, 6 marca 2019

Ludzkość w The Division 2 przeżyła śmiertelną pandemię, która pogrążyła świat w chaosie. Zwiastuny aktorskie „Rysunek” oraz „Dobry człowiek” uwydatniają sens walki w trudnych czasach. Pierwszy z nich skupia się na dziecięcym rysunku, który - jak się okazuje - prawdopodobnie jest jedynym, co trzyma bohatera przy życiu. Pomimo beznadziei dookoła, mężczyzna musi walczyć, ponieważ nadał sobie cel, jakim jest powrót rzeczywistości uwiecznionej na obrazku.

W „Dobrym człowieku” ponownie widzimy tego samego mężczyznę. Walki na ulicach zniszczonego miasta obserwujemy z poziomu oczu bohatera. Mężczyzna - który jest również narratorem - zadaje sobie pytanie, kim byli wcześniej jego przeciwnicy i co sprawiło, że weszli na ścieżkę zła. W dalszej części materiału narrator przyznaje jednak, że we wszystkim nie chodzi o osobiste motywy walczących, tylko o sens walki samej w sobie.

Nawet jeśli mężczyzna był „dobrym człowiekiem”, a przecież odbiera życie przeciwnikom, którzy są tak samo jak on z krwi i kości, to czas pokaże, czy zasłużył na miano bohatera. Być może za tymi słowami kryje się odniesienie do powiedzenia „Historię piszą zwycięzcy”. Ci, którzy zwyciężą, mogą zmienić percepcję faktów historycznych na swoją korzyść, nadając odpowiednim osobom miano zdrajców lub bohaterów.

Shadows of The Tomb Rider - Początek końca

  • Gatunek: przygodowa gra akcji
  • Data premiery: 14 września 2018
  • Data publikacji zwiastuna: 27 kwietnia 2018

Zwiastun kolejnych przygód Lary Croft porusza zbliżoną tematykę do tej, którą znajdziemy w trailerach aktorskich do The Division 2. Tym razem bohaterka odkrywa tajemnice w ojczyźnie Majów, doprowadzając nieumyślnie do startu apokalipsy. W zwiastunie widzimy dwa wątki. Pierwszym z nich jest krwawy rytuał złożenia człowieka w ofierze.

Drugi wątek skupia się na bohaterce i trudach, które musi pokonać w drodze do nieznanego nam jeszcze celu. Pokonuje kolejne ograniczenia ludzkiego ciała, a w samym sercu dżungli posuwa się do morderstwa członków uzbrojonej grupy, która tak jak ona poszukuje tajemnic. Oba wątki zwiastuna łączą się pod koniec materiału - bohaterce udaje się przerwać rytuał Majów. Dokonuje morderstwa człowieka, który miał złożyć ludzką ofiarę.

Po tym wszystkim, co poświęciłam, trudno się nie zastanawiać, czym się stanę. Ostatnią część zdania Lara - która jest również narratorką zwiatuna - wypowiada po odebraniu życia komuś innemu. Przy czym warto zwrócić uwagę na użycie formy zaimka „co”, a nie „kto". Czy metoda „po trupach do celu”, stosowana czy to dosłownie, czy w przenośni, sprawia, że można stać się „czymś”? Na to pytanie Lara ze zwiastuna nie odpowie.

Uncharted 4: A Thief's End - Man Behind the Treasure

  • Gatunek: przygodowa gra akcji
  • Data premiery: 10 maja 2016
  • Data publikacji zwiastuna: 21 grudnia 2015

Bardzo krótki materiał prezentuje sylwetkę Nathana Drake'a w zwolnionym tempie. Twórcy zastosowali trik, który sprawia, że myślimy w taki sposób, jaki oczekują. Najpierw widzimy Nathana, który jest także narratorem, rzucającego się w kierunku monety. Bohater określa siebie mianem skończonego rabusia, ryzykującego wszystko dla skarbów.

Kamera od początku materiału jest w ruchu. Po Nathanie widzimy spadający dach i w końcu zapadającą się podłogę budynku, do której wpada nie tylko moneta, lecz także Samuel Drake, starzy brat bohatera. To po niego rzuca się Nathan, który - jak się okazuje - nie jest taki, jak wszyscy sądzą. Zwiastun dopełnia klimatyczny cover hitu od The Pixies „Where is My Mind” pod tytułem „Nathan's Brain” w wydaniu The Hit House.

Wiedźmin 3: Dziki Gon - Zabijając potwory

  • Gatunek: RPG
  • Data premiery: 19 maja 2015
  • Data publikacji zwiastuna: 14 sierpnia 2013

Niemal sześcioletni zwiastun produkcji CD Projekt Red wciąż trzyma fason. W materiale widzimy jak Geralt kończy zlecenie na potwora. Zleceniodawcy - Nilfgaardczycy - w tym czasie rozpoczęli wykonywanie wyroku przez powieszenie na kobiecie, która została skazana za zabijanie rannych, kradzież i ludożerstwo. Wiedźmin nie powinien mieszać się w takie sprawy, ponieważ pełni inną funkcję w społeczeństwie.

Kiedy sprawy przybierają brutalny obrót, Geralt podejmuje decyzję o interwencji. Efekty w postaci szybkiej i bolesnej eliminacji przeciwników widzimy na ekranie. Akcję kończy powieszenie dowódcy grupy, poprzedzone stwierdzeniem Geralta „Zabijam potwory”. Płynność definicji potwora to temat przewodni zwiastuna i ważny aspekt fabularny całej gry, w której Geralt niejednokrotnie dokonuje trudnych wyborów.

Detroit: Become Human - zwiastun z targów E3

  • Gatunek: przygodowa
  • Data premiery: 25 maja 2018
  • Data publikacji zwiastuna: 15 czerwca 2016

W świecie Detroit: Become Human obecność androidów w życiu człowieka jest codziennością, a w zwiastunie gry widzimy jednego z nich w akcji. Connor pełni funkcję policyjnego negocjatora. Tym razem sytuacja jest napięta - zbuntowany android wziął nieletnią zakładniczkę i grozi odebraniem życia dziewczynce. Wiadomo, że człowiek-robot wcześniej był własnością jej rodziny.

Zwiastun prezentuje, jak mogą potoczyć się negocjacje w zależności od wyborów Connora. Równie interesująca jest otoczka świata - matka dziewczynki histerycznie reaguje na wieść, że do akcji wkracza android, a nie „żywy człowiek”. Z kolei dowódca akcji nazywa pogardliwie zbuntowanego androida „blaszakiem”.

Motywy Daniela - bo tak ma na imię porywacz - to przede wszystkim bunt przeciwko człowiekowi. Android, który w ramach błędu zyskał możliwość odczuwania emocji, nie zgadza się ze swoim przeznaczeniem, nazywając je niewolnictwem i byciem zabawką. Connor oponuje - w końcu ten błąd go nie dotyczy - że jako robot ma służyć ludziom. I nic ponadto.

Bunt inteligentnych maszyn, zwłaszcza tych do złudzenia przypominających człowieka, to kwestia, która porusza cały czas opinię publiczną. Odczuwanie uczuć i świadomość braku godności - w końcu blaszak brzmi pejoratywnie - w Detroid: Become Human popychają zbuntowane maszyny do tak karygodnych czynów. To, czy takie działania są odpowiednim zadośćuczynieniem za znoszenie instrumentalnego zachowania, musimy sami ocenić.

Deus Ex: Mankind Divided - The Mechanical Apartheid

  • Gatunek: RPG
  • Data premiery: 23 sierpnia 2016
  • Data publikacji zwiastuna: 26 maja 2016

Zwiastun Deux Ex: Mankind Divided prezentuje ponurą wizję przyszłości cywilizacji, choć początkowo wszystko wygląda optymistycznie. Życie wielu ludzi zmieniły specjalne biowszczepy, odpowiedniki protez. Dzięki nim są silniejsi, szybsi, lepsi. Sceptycy i przeciwnicy tak silnej ingerencji w ludzkie ciało zadają jednak pytanie, co się stanie, gdy technologię protez ktoś wykorzysta do niecnych celów.

Ich obawy spełniają się - pewnego dnia dochodzi o awarii biowszczepów, a ich właściciele atakują ludzi, często członków swojej rodziny. Zwiastun skupia się przede wszystkim na losach pary, mężczyzny i jego „ulepszonej” partnerki. Tak poważna usterka - niezależna od woli posiadających biowszczepy - sprawia, że w społeczeństwie narasta niechęć do „lepszych”. Wkrótce pojawia się idea odseparowania ich od zwykłych ludzi.

Dalsza część zwiastuna prezentuje nieuniknione. Ludzie z biowszczepami mają osobne kolejki bezpieczeństwa, a media prezentują publiczności każdy ich niebezpieczny wybryk. W końcu ucisk prowadzi do ataku terrorystycznego, który jest ostatecznym pretekstem do odseparowania odszczepieńców.

Sytuacja przedstawiona w zwiastunie jest przykładem dylematu bioetycznego przyszłości. W Deux Ed: Mankind Divided dochodzi do segregacji ludzi z modyfikacjami, którzy nie mieli wpływu na swoje zachowanie. Trudno jednak wyobrazić sobie, aby zwykli ludzie przyjęli z otwartymi ramionami z wygnania (getta) odmieńców, gdy wszystko wróciłoby pod kontrolę.

Dead Space 2 - Your Mom Hates Dead Space 2 (Twoja mama nienawidzi Dead Space 2)

  • Gatunek: akcja
  • Data premiery: 25 stycznia 2011
  • Data publikacji zwiastuna: 15 stycznia 2011

Dead Space 2 to następca popularnej gry akcji z dużą domieszką horroru. W ramach kampanii reklamowej wydawca gry, EA, wypuścił dwa materiały wideo, w których widzimy kobiety i ich reakcje na fragmenty rozgrywki produkcji. Panie, które zgodnie z sugestią tytułu były również matkami, miały być członkiniami grupy respondentów, a nie aktorkami, którym twórcy prezentują aktualny wygląd gry.

Reakcje uczestniczek badania są do przewidzenia. Wyraźnie widzimy, że oglądanie materiału sprawia respondentkom dyskomfort. Kobiety odchylają głowę i zamykają oczy, żeby tylko nie widzieć obrazu, a na ich twarzy maluje się przerażenie lub wstręt. Narrator podsumowuje Dead Space 2 słowami: jest odrażające, jest brutalne, jest wszystkim, co kochasz w grze, a twoja mama je znienawidzi. Wcześniej słyszymy pytanie poruszonej kobiety, dlaczego w ogóle tworzyć takie coś.

W drugim materiale z kolei słyszymy wypowiedzi tylko jednej respondentki. Kobieta po obejrzeniu materiału stwierdziła, że nic dziwnego, że społeczeństwo jest tak zepsute i absolutnie Dead Space 2 nigdy nie powinno pojawić się w sprzedaży. Mamy tutaj bez wątpienia negatywną postawę wobec gier wideo, które jedynie potrafią degenerować ludzkie umysły.

Docelowi odbiorcy materiału reklamowego, czyli gracze, złapali się na marketingową przynętę. Wytykali kobietom ignorancję, przesadność reakcji i wskazywali, że zbrodnie popełniano na długo przed powstaniem pierwszej grą wideo. Zważywszy na średnią wieku uczestniczących pań, większość z nich mogła zakazywać gier swoim wnukom, w opozycji od tytułu obu materiałów. Warto również pamiętać, że Dead Space 2 sprzedawano z oznaczeniem najwyższej kategorii wiekowej, czyli z przeznaczeniem dla dorosłych.

Assassin's Creed Revelations

  • Gatunek: przygodowa gra akcji
  • Data premiery: 15 listopada 2011
  • Data publikacji zwiastuna: 6 czerwca 2011

Harmonia obrazu i dźwięku - tak krótko można podsumować zwiastun do Assassin's Creed Revelations, produkcji wieńczącej dzieło życia Ezio Auditore. Wideo węgierskiego studia animacji DIGIC Picutres zdobyło kilka nagród, w tym tytuł zwiastuna roku według GameTrailers.com. W tej kategorii pokonał między innymi odwrotny zwiastun Dead Island.

W Assassin's Creed Revelations Ezio Auditore już nie jest zawadiackim młodzieniaszkiem, lecz dojrzałym mężczyzną. Sprawy najwyższej wagi prowadzą go na Bliski Wschód. W zwiastunie widzimy jak asasyn przeprawia się przez Morze Marmara oraz pokonuje górskie pustkowia i pozostałości starożytnych miast. W końcu dociera do Masjaf, dawnej siedziby zakonu asasynów.

Twierdza obecnie jest w rękach odwiecznych przeciwników, czyli templariuszy. Ci ochoczo stają do walki z samotnym Ezio. Warto w tym miejscu zwrócić uwagę na grację ruchów asasyna i doskonałe spasowanie podkładu muzycznego z sekwencjami walki. O tym, w jaki sposób templariusze postanawiają rozprawić się z Ezio, najlepiej przekonać się oglądając zwiastun-pomnik florentczyka.

Dead Island

  • Gatunek: akcja
  • Data premiery: 6 września 2011
  • Data publikacji zwiastuna: 16 lutego 2011

Zwiastun zombie apokalipsy w wydaniu wrocławskiego studia Techland pojawia się na większości list najlepszych lub najciekawszych zwiastunów gier. Trudno przejść obojętnie obok trzyminutowego materiału w technice slow-motion. Zwiastun nie przedstawia rozgrywki, lecz prezentuje tragedię trzyosobowej rodziny, której pech polegał jedynie na tym, że wybrali się na wakacje na wyspę Banoi.

Zwiastun dzieli się na dwie części, które przenikają się wzajemnie. Obie dotyczą dziewczynki, która w pierwszych scenach materiału leży twarzą do ziemi. Domyślamy się, że nie żyje. Twórcy postanowili pokazać chronologicznie odwrotnie, w jaki sposób dziecko spadło na trawnik z wysokości. Widzimy zatem jej powrót na piętro budynku oraz walkę o przetrwanie, poprzedzające śmierć.

Sposób kreacji Dead Island zwiastuna okazał się reklamowym strzałem w dziesiątkę. Przedstawienie śmierci dziecka okazało się najbardziej kontrowersyjnym elementem zwiastuna, który zdaniem niektórych znalazł się poza granicą dobrego smaku.

Trudno jednak zarzucić twórcom ze studia Axis Animation, że podeszli do tematu w sposób niepoważny. Dzięki emocjom w zwiastunie widz czuje, że apokalipsa zombie to nie tylko walka ponad siły z niestrudzonym przeciwnikiem, ale również pogodzenie się z utratą bliskich.

Reklama

O autorze

Laura Jaszowska

Laura Jaszowska

Redakcja Eurogamer.pl

Laura wspiera zespół redakcyjny w obszarze publicystyki oraz poradników. W wolnym czasie jeździ rekreacyjnie na rowerze, a od czasu do czasu eksploruje Tamriel.