Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Grid - premiera i najważniejsze informacje

Rozgrywka, samochody, zmiany - co warto wiedzieć.

Po pięcioletniej przerwie powraca Grid. Czwarta odsłona serii ukaże się 11 października 2019 na trzech platformach: PC, PlayStation 4 oraz Xbox One. Nowy Grid (2019) jest skierowany zarówno do graczy casualowych, jak i fanów simracingu.

W momencie premiery gra zaoferuje 60 pojazdów. Nowością w serii jest tryb Nemezis, który sprawia, że rywale próbują utrudnić graczowi przejazd na różne sposoby. Aby zwyciężyć w trybie kariery, musimy wygrać około 60% wszystkich wyścigów. To istotna zmiana w stosunku do poprzednika, czyli Grid Autosport.

Twórcy chcą, aby w tegorocznej odsłonie znalazły się elementy, których zabrakło w dwóch poprzednich częściach. Jest to dostępność - możliwość dostosowania gry do własnych potrzeb oraz różnorodność dostępnych typów pojazdów i kategorii wyścigów. Grid oferuje zarówno kampanię dla pojedynczego gracza, jak i tryb wieloosobowy.

W procesie produkcji zaproszono do współpracy Fernando Alonso, utytułowanego kierowcę Formuły 1. Nad projektem czuwa Christopher Smith, główny projektant Forzy Horizon 4.

  • Premiera: 11 października 2019
  • Platforma: PC, PlayStation 4, Xbox One
  • Wersja językowa: polska (napisy)
  • Producent: Codemasters
  • Wydawca: Codemasters
  • Wydawca PL: Koch Media

Data premiery

Grid ukaże się 11 października 2019 roku na trzech platformach: PC, PS4 oraz XONE. Twórcy planują wzbogacać grę o nowe treści po premierze - w przyszłości pojawią się płatne rozszerzenia z nowymi wyzwaniami w trybie kariery, a także darmowe aktualizacje z nowymi trasami.

Cover image for YouTube videoGRID | Play #LikeNoOther at gamescom 2019

Obecnie bonusy do wersji przedsprzedażowych Grid czekają na ostateczne potwierdzenie. Na ten moment grę zakupimy w wersji standardowej, przedsprzedażowej Launch Edition oraz przedsprzedażowej Ultimate. Edycja Launch Edition w wersji przedpremierowej zawiera premię do doświadczenia oraz jeden dodatkowy pojazd, Aston Martin Vantage GT4.

Jeśli przed datą premiery kupimy edycję Ultimate, otrzymamy wcześniejszy o trzy dni dostęp do gry względem daty premiery, a także: trzy kolejne przepustki sezonowe, pięć pojazdów, karty i banery gracza, unikalne stroje oraz status VIP w grze.

Pojazdy edycji Grid, które otrzymamy w ramach przedsprzedażowego wariantu Ultimate, to: Aston Martin Vantage GT4, zmodyfikowany Pontiac Firebird, Chevrolet Corvette C7.R, Mitsubishi Lancer Evolution VI Time Attack oraz Renault R26.


Lokacje, trasy i pojazdy

W Grid (2019) sprawdzimy się na torach wyścigowych, w tym torach owalnych, oraz na ulicach wybranych miast. W trakcie zawodów przeniesiemy się do Barcelony, Hawany, San Francisco oraz Szanghaju.

Zapoznamy się także z torami: brytyjskimi Brands Hatch oraz Silverstone, fikcyjnymi Crescent Valley, Okutama GP oraz Okutama Spring, amerykańskim w Indianapolis, malezyjskim Sepang International Circuit, australijskim Sydney Motorsport Park oraz chińskim Zhejiang Circuit.

Każdy z 60 pojazdów dostępnych w grze należy do jednej z sześciu kategorii: GT, turystycznej (ang. Touring), wyścigowej (ang. Stock), tuningowej (ang. Tuner), o otwartym nadwoziu (ang. open-wheel) lub prototypów. Wśród aut GT znajdziemy do wyboru: Astona Martina Vantage GTE, Lancię Stratos czy Porsche 911 Carrerę RSR 3.0.

Auta z kategorii Touring to między innymi: Chevrolet Camaro Super Tourer, Ford Sierra RS500 Cosworth czy Audi RS 3 LMS. Pojazdy typu Stock to zmodyfikowany Ford Mustang Mach 1, zmodyfikowany Pontiac Firebird, a także Chevrolet Camaro SSX Concept.

Wśród aut typu Tuner znajdziemy: Nissana Skyline GT-R R32 Auto Gallery czy Mitsubishi Lancer Evolution IX Time Attack. Przedostatni rodzaj, czyli auta o otwartym nadwoziu, to pojazdy takie jak JEDI F1000 - SPEC czy Renault R26. Prototypy dostępne w grze to Porsche 917/30 i McLaren M8D.


Tryby gry

Tytuł od Codemasters zawiera kampanię dla pojedynczego gracza oraz tryb wieloosobowy. W kampanii startujemy w kolejnych wyścigach w ramach sześciu głównych ścieżek-dyscyplin. Zmierzymy się także z Jamie Chadwick, mistrzynią W Series, oraz Fernando Alonso, który usiądzie za kierownicą swojego mistrzowskiego Renault R26.

Cover image for YouTube videoGRID // FERNANDO ALONSO | Race Consultant Diary #1 | Compete #LikeNoOther [ESP]

Weźmiemy udział w próbach czasowych, tradycyjnych wyścigach, pojedynkach oraz w tak zwanych hot-laps. Wiadomo, że w grze nie pojawią się Demolition Derby. Za to mamy do dyspozycji tryb Free Play, w ramach którego pojedziemy dowolnym autem na dowolnej trasie. W trybie kariery kupimy auta za pomocą waluty dostępnej w grze.

  • Ścieżki kariery dzielą się na: turystyczną (ang. Touring), wyścigową (ang. Stock), tuningową (ang. Tuner), GT, FA Racing (Fernando Alonso Racing) oraz Invitational.
  • Wszystkie prowadzą do finału zwanego Showdown.
  • Każda z pięciu pierwszych kategorii składa się z 13 etapów o różnej długości.
  • Kategoria Invitational, w ramach której pokierujemy często egzotycznymi autami, zawiera już 26 etapów.

Co ważne, każdy etap ma swój cel, który po zrealizowaniu odblokowuje kolejne zawody. Nie zawsze celem jest wygrana wyścigu - niekiedy wystarczy zająć odpowiednią pozycję, żeby rozwijać się dalej.

Aby wygrać w trybie kariery, trzeba ukończyć 60% wszystkich wyścigów. To istotna różnica pomiędzy poprzednikiem, Grid Autosport, który wymagał stuprocentowego ogrania tytułu. Dla graczy, którzy lubią zajmować zawsze pierwszą lokatę, twórcy przygotowali szereg osiągnięć.

Finał Showdown składa się z wyścigów, w których razem z partnerem z zespołu mierzymy się z dwójką przedstawicieli przeciwnej drużyny. Ten tryb sprawdzi umiejętności kierowania pojazdem oraz naszą współpracę z członkiem teamu. Należy wygrać cztery z sześciu Showdown, żeby dotrzeć do ostatniego etapu trybu kariery, czyli Grid World Series.

W ostatnim trybie zmierzymy się z najlepszymi z najlepszych, także z drużyną Ravenwest Motorsport. W międzyczasie stworzymy własną ekipę, nadamy jej nazwę oraz barwy. W trakcie gry odblokujemy, zatrudnimy i zwolnimy członków zespołu.

W trybie wieloosobowym nie zabraknie turniejów oraz wyścigów, w które włączymy się od razu. Alternatywnie stworzymy swoje zawody, podobnie jak w trybie dla pojedynczego gracza. Zmodyfikujemy także auta do własnych potrzeb, a gra dobierze sieciowych rywali o podobnym poziomie do naszego. Wiadomo także, że po premierze twórcy planują wprowadzić tryb podzielonego ekranu.


Technikalia rozgrywki

Twórcy Grid położyli nacisk na stworzenie optymalnego modelu prowadzenia pojazdów. Ma być spójny dla wszystkich samochodów, ale w szczegółach odda charakterystykę klasy danego auta. Zadbano także o odpowiednie wsparcie kierownicy oraz padów do gry.

Grid umożliwi zaawansowane dostosowanie gry do naszych potrzeb. Łatwy poziom umożliwi szybsze przejście trybu kariery, a brak wspomagaczy utrudni przejazdy, ale zaowocuje lepszymi nagrodami. Dzięki temu, zdaniem twórców, gra sprosta oczekiwaniom szerokiego grona odbiorców.

  • W grze zaimplementowano model destrukcji pojazdów.
  • W trakcie kolizyjnych przejazdów auta nabiorą wgnieceń, otarć i zabrudzeń.
  • Przykładowo, uszkodzona maska auta może w najmniej spodziewanym momencie odpaść.
  • Zniszczenia mogą doprowadzić do poważnych usterek pojazdu, prowadząc finalnie do odpadnięcia z wyścigu.

Kolizje z pojazdami rywali wpływają na poziom agresji konkurentów. Każdy z nich cechuje się inną osobowością - twórcy chwalą się, że na potrzeby gry przygotowano 400 wariantów sztucznej inteligencji kierowców. Rywale cechują się indywidualnym stopniem agresji oraz umiejętnością kierowania pojazdów. To wpływa na to, kiedy i w jaki sposób hamują pojazdem czy w jaki sposób wchodzą w zakręty.

Zetknięcie się z pojazdem konkurenta może wywołać w nim Nemezis. Jest to stan, w którym rywal nie cofnie się przed niczym, aby utrudnić graczowi przejazd, zajeżdżając mu drogę czy wjeżdżając w jego pojazd. W tym miejscu warto skorzystać ze wsparcia członków drużyny, którzy w trakcie wyścigów mogą atakować konkurentów lub chronić nasz pojazd.

Nie zawsze jednak współpraca z kolegą z zespołu będzie owocna. Podobnie jak konkurenci, członkowie naszej drużyny mają różny temperament, który wpływa na wolę współpracy w trakcie wyścigu oraz na styl jazdy. Zdaniem tworców powyższe mechanizmy sprawią, że każdy przejazd będzie niepowtarzalny i emocjonalny.

Nie jesteś zalogowany!

Utwórz konto ReedPop, dołącz do naszej społeczności i uzyskaj dostęp do dodatkowych opcji!

W tym artykule

GRID

PS4, Xbox One, PC, Nintendo DS

Powiązane tematy
O autorze
Komentarze