Skip to main content
Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Metro Exodus - Morze Kaspijskie: podziemny kompleks, pająki, mapa

Docieramy do bazy, w której znajdują się poszukiwane zdjęcia satelitarne. Damir, fotografia, matka.

Po uratowaniu Giul przed nafciarzami dowiesz się od niej o podziemnej bazie, gdzie mogą znajdować się poszukiwane mapy satelitarne. Podczas przygotowywania się do kolejnej misji wysłuchaj kobiety, odśwież broń, stwórz amunicję i filtry oraz naładuj latarkę.

Kiedy będziesz gotowy wsiądź z nią do łodzi i zjedźcie na dół. Następnie wyrusz za Giul, która doprowadzi bohatera do ruin muru. Znajdziesz tu wejście do wspomnianej bazy - skorzystaj z niego.

Zejdź na dół i skieruj się w lewo. Zobaczysz duże, zamknięte wrota. Na lewo od nich jest pomieszczenie, gdzie przywróć energię elektryczną. Po chwili na dół zejdzie Giul i przy pomocy konsoli z prawej, otworzy przejście.


Zmutowane pająki i droga po mapę

Wejdź do windy i wysłuchaj Giul, która poprosi Artema o odnalezienie zdjęcia jej matki, która pracowała w zakładzie.

Po zjechaniu na dół natkniesz się na zmutowane pająki (1), które będą jedynym przeciwnikiem na tym etapie. Pająki występują tylko w miejscach bez światła, dlatego przygotuj się na częste chodzenie z latarką. Jeśli przytrzymasz na nich dłużej strumień światła, to upadną na plecy.

Możesz wtedy je dobić z daleko lub z bliska albo poczekać, aż snop światła sam je wykończy. Najlepiej zaganiać je do miejsc, z których nie ma ucieczki, chociaż nie zawsze jest to możliwe. A ponieważ często pojawiają się w grupach, dlatego dobrze jest stale się rozglądać. Kiedy tylko to możliwe staraj się na bieżąco ładować latarkę.

Kiedy pierwsze pająki znikną zlokalizuj dziurę (2) z lewej strony, przy napisie 01. Spal pajęczynę, ukucnij i przejdź do kolejnego pomieszczenia. Możesz je przeszukać, a potem udać się w prawo do pokoju 02.

Idąc przez środek dotrzesz do miejsca, gdzie kładka spadnie na ziemię, a Artema zaatakuje pająk. Po jego pokonaniu zejdź na dół schodami z prawej, zestrzel szybę z lewej i przejdź na drugą stronę pomieszczenia. Potem wejdź na górę po schodach z prawej i ruszaj przed siebie.

Przejdź do pomieszczenia z prawej i zlokalizuj dziurę w ziemi przed drzwiami, którą zejdź na niższy poziom. Załóż maskę przeciwgazową i przygotuj się na pojawienie się kilku pająków. Następnie rusz przed siebie w stronę podwójnych, zamkniętych drzwi.

Skręć w lewo, przejdź przez pomieszczenie i udaj się do pokoju z lewej, gdzie znajduje się skrzynka elektryczna (3). Uruchomisz w ten sposób światło i otworzysz podwójne przejście, przez które się przedostań.

Udaj się na klatkę, zejdź nią na dół i poczekaj, aż Damir otworzy podwójne przejście. Z lewej strony będzie winda, którą nieco później uciekniesz. Z prawej duża sala z komputerami. Przejdź przez nią i skieruj się do przejścia po prawym skosie. Przejdź przez łazienkę z pająkami i kontynuuj korytarzem, aż do kolejnych drzwi, które otworzy Damir.

Idąc dalej dotrzesz w pobliże archiwum. Zanim wejdziesz do głównego pomieszczenia z prawej (4) dobrze jest skierować się do zaułka z przodu (5). Jeśli skręcisz w lewo i przejdziesz przez zielone drzwi, to dotrzesz do pokoju z ciałem matki Giul (6), przy którym znajdziesz rodzinne zdjęcie dziewczyny. Teraz wróć do wcześniej mijanego pomieszczenia (4).

Przejdź przez pomieszczenie z maszynami uważając na pająki. Po dotarciu na drugi koniec zbij szybę i ruszaj dalej. W końcu trafisz do szybu wentylacyjnego z licznymi rozwidleniami. Celem jest dotarcie do pomieszczenia z zieloną poświatą (7). Omijaj przejścia z fragmentami kratek (8), bo nie da się przez nie przejść.

Zamiast tego zawsze wybieraj wolne przejścia (9). Po drodze uważaj na pająki, których będzie tu sporo. Po dotarciu do archiwum udaj się na koniec, podejdź do regału (10) z datami od roku 2010 do 2019 i wejdź z nim w interakcję.


Ucieczka z bazy i dotarcie do Anny

Po chwili Artem zacznie przeszukiwać pojemniki z mapami i znajdzie to, po co przybył do bazy. Teraz trzeba będzie się z niej szybko wydostać.

Z archiwum przejdź do pokoju dowódców, znajdującego się za zielonymi drzwiami. Potem skorzystaj z pokrętła z lewej, żeby otworzyć podwójne wrota. Zacznij szybko biec przed siebie, uważając na spore grupy pająków. Możesz próbować je omijać albo zaganiać w miejsca bez wyjścia i eliminować. Celem jest dotarcie do windy (11).

Poczekaj chwilę, odpierając ataki pająków, po czym wsiądź do niej i wyrusz na górę. Spotkasz tu Damira i Giul. Zacznij kierować się z nimi do wyjścia po drodze odpierając w zręcznościowej sekwencji pająka, który zaatakuje Artema.

Po dotarciu do windy i ucieczce pająkom Artem przekaże Giul zdjęcie z dzieciństwa. W zamian otrzyma bukłak, który możesz przekazać Nastii w Aurorze. Udaj się z kompanami do miejsca postoju samochodu i wyrusz nim po drodze na południe.

Mniej więcej w centrum mapy znajdziesz kryjówkę, w której przebywa Anna (12). Wysłuchaj jej, a zdobędziesz nieco informacji o regionie i miejscach wartych sprawdzenia oraz zadań dodatkowych do wykonania. Aby rozpocząć kolejną misję główną należy wrócić do Aurory na południu.


Nie jesteś zalogowany!

Utwórz konto ReedPop, dołącz do naszej społeczności i uzyskaj dostęp do dodatkowych opcji!

W tym artykule

Metro: Exodus

PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S, PC

Powiązane tematy
O autorze
Awatar Michał Basta

Michał Basta

Senior Guide Writer

Michał pracuje głównie nad poradnikami, ale od czasu do czasu wspiera zespół także innymi tekstami i materiałami.
Komentarze