Chyba każdy gracz jest przekonany, że Grand Theft Auto 6 powstaje. Co więcej, najprawdopodobniej jest już w fazie produkcji od dłuższego czasu. Gry Rockstar to skomplikowane i szczegółowe światy, których zaprojektowanie wymaga wielu lat pracy.

Potem pozostaje jeszcze wykreowanie przerywników filmowych, nagranie kwestii dialogowych, napisanie i wyreżyserowanie misji oraz przygotowanie wielu innych aspektów.

Niewykluczone, że twórcy planują stworzenie najambitniejszego do tej pory projektu. Nie zapominajmy, że to właśnie Grand Theft Auto, a nie Red Dead Redemption jest główną - i najpopularniejszą - serią studia.

Czym zaskoczy nas Rockstar? Czego możemy się spodziewać od GTA 6, a co już wiemy? Kiedy nastąpi premiera GTA 6? Zebraliśmy wszystkie informacje, domysły, życzenia i ciekawostki w jednym miejscu.

Data premiery GTA 6

Do tej pory nie uzyskaliśmy żadnych informacji na temat premiery GTA 6. Biorąc jednak pod uwagę, że Red Dead Redemption 2 debiutuje w 2018 roku, a Rockstar nie podzielił się żadnymi informacjami na temat kolejnej części gangsterskiego cyklu, można przypuszczać, że grę w akcji zobaczymy najwcześniej w 2019 roku, w momencie ewentualnej zapowiedzi. Możliwe, że Rockstar zdecyduje się wydać grę jesienią 2020 roku, względnie na początku 2021 roku.

To z kolei oznacza, że GTA 6 byłoby kolejną częścią cyklu, która ukazuje się już pod koniec generacji konsol, by potem zostać wydaną na nowy sprzęt - w tym przypadku PlayStation 5 i Xbox Scarlett.

1
Data premiery GTA 6 wciąż jest tajemnicą

Warto nadmienić, że po pierwszej zapowiedzi gry aż do premiery mogą minąć nawet 2 lata. Tak było w przypadku GTA 5 oraz GTA 4.

Możliwe miejsce akcji

Serię GTA umiejscawiano do tej pory w trzech miejscach: Liberty City, Vice City oraz San Andreas/Los Santos. Rockstar może oczywiście powrócić do już raz zaprezentowanych miast, ale może się też zdecydować na bardziej odważny krok i odświeżenie serii.

W sieci można też znaleźć teorie, jakoby Rockstar miał oddać do dyspozycji dwa miasta lub nawet… całe Stany Zjednoczone, tylko w mniejszej skali. Pierwszy pomysł jest oczywiście bardziej prawdopodobny, szczególnie biorąc pod uwagę, że każdy kolejny świat deweloperów jest większy od poprzedniego.

Jeżeli chcecie poznać kolejne ciekawe miejsca, w których Rockstar mógłby osadzić GTA 6, zachęcamy do przeczytania poświęconego temu tematowi tekstu:

Przewidywania i oczekiwania

O GTA 6 wciąż nie wiemy właściwie nic, dlatego w większości musimy się opierać na domysłach i życzeniach. Warto jednak zastanowić się nad kilkoma kluczowymi kwestiami - szczególnie, że wskazówek może nam dostarczyć powstałe po GTA 5 Red Dead Redemption 2.

Jeden bohater czy kilka postaci?

Mechanizm przełączania się pomiędzy bohaterami w dowolnym momencie zwiedzania miasta i w niektórych fragmentach misji, miał swoich zwolenników i przeciwników.

Nie jest wykluczone, że - wzorem Red Dead Redemption 2 - Rockstar zdecyduje się ograniczyć liczbę grywalnych postaci do jednej. Skupiono by się wtedy na kreacji pojedynczego bohatera, zaprezentowania jego historii i znaczenia w wirtualnym świecie.

Z drugiej strony, twórcy mogą kontynuować obrany w GTA 5 kierunek i znów oddać do dyspozycji wachlarz postaci. Możliwe, że pokierujemy również kobietą - pierwszą protagonistką w historii serii. Wiele studiów decyduje się ostatnio oddać w ręce graczy postać damską, dlatego Rockstar może być następny.

2
W gronie bohaterów GTA 6 może znaleźć się kobieta

Warto przypomnieć, że w 2013 roku współzałożyciel Rockstar wypowiedział się o możliwości obsadzenia kobiety w roli głównej postaci.

- Czy w przyszłości moglibyśmy stworzyć grę z kobietą w roli głównej? Oczywiście. Teraz [w trakcie prac nad GTA 5 - przyp. red.] po prostu nie był na to dobry czas, ale to sprawa, o której zawsze myślimy.

- To nie pasowało do tej gry, ale w przyszłości, eksplorując odpowiednie motywy, to może być fantastyczny pomysł - powiedział Dan Houser w rozmowie z The Guardian.

A może edytor postaci? GTA to z jednej strony gangsterska przygoda, ale z drugiej - symulacja życia. Z tego względu rozbudowany kreator bohatera pasowałby do gry, w której staramy się wczuć w otaczający nas - osadzony w obecnych realiach - świat.

Perspektywa FPP

Premiera GTA 5 na konsolach obecnej generacji i PC wprowadziła do nowej wersji gry jedną z najciekawszych zmian - perspektywę FPP. Twórcy nie tylko zmienili umiejscowienie kamery, a przygotowali osobne animacje i udoskonalili wnętrza pojazdów, aby jeszcze bardziej umilić wirtualną przejażdżkę. Zmiana została ciepło przyjęta przez graczy, a część z nich chętnie przechodziła kampanię fabularną ponownie - tym razem z widokiem z oczu bohatera.

Taki sam kierunek obrano przy okazji Red Dead Redemption 2 - ponownie całą grę możemy ukończyć korzystając wyłącznie z widoku FPP (lub płynnie przełączać się między perspektywami).

Jeżeli deweloperzy zdecydowaliby się na taki krok przy okazji GTA 6, to może otrzymalibyśmy serwery online przeznaczone tylko do starć w trybie pierwszoosobowym?

Bardziej żywy świat

Choć twórcy obiecywali, że miasto w GTA 5 będzie żywe, zasiedlono je w większości postaciami, które nie były zbyt interesujące. Większość po prostu przechadzała się chodnikami, okazjonalnie rozmawiając przez telefon lub trzymając kubek z kawą.

GTA 6 mogłoby przejść modernizację, prezentując świat, w którym skupiska i zbiorowości ludzi są na porządku dziennym. Już teraz w nowoczesnych sandboxach przemierzamy światy, w których NPC tańczą, śpiewają, wyprowadzają psy lub skaczą na skakance. Trudno sobie wyobrazić, abyśmy w GTA 6 kolejny raz mieli spotkać samotników wyłącznie reagujących krzykiem, gdy wyciągniemy broń.

8
Miejska dżungla powinna tętnić życiem

Być może Rockstar pójdzie o krok dalej, oferując rozbudowaną interakcję. Możliwość zagadania do każdego przechodnia istnieje już w Red Dead Redemption 2, więc trudno sobie wyobrazić, że mogłoby jej zabraknąć w GTA 6.

Cykl dobowy to już standard w świecie gier, ale deweloperzy z Rockstar mogą spróbować wprowadzić też dynamiczną pogodę, a nawet zmienne pory roku w trybie online. Wprowadziłoby to nieco dynamizmu do wieloosobowych rozgrywek, a także możliwość projektowania niestandardowych misji.

Personalizacja broni

Szeroki wachlarz dostępnych w dowolnym momencie broni i „rakietnica wyciągana z kieszeni” to już znak rozpoznawczy serii. Trudno więc oczekiwać, że Rockstar mógłby ograniczyć liczbę przenoszonego oręża, przykładowo do trzech sztuk. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, by skupić się na personalizacji broni - tak samo jak w Red Dead Redemption 2.

To oczywiście nie tak istotne jak np. w strzelance wojennej, ale wielu graczy na pewno ucieszyłoby się z możliwości instalowania różnych komponentów, które wpływałyby na działanie i wygląd karabinów oraz pistoletów.

Red_Dead_Redemption_2_09
Jedno spojrzenie, aby było wiadomo, czyja to spluwa

Szczególną rolę odegrałyby np. różne celowniki w trybie FPP. Lufy mogłyby wpływać na zasięg pocisków, a chwyty na kontrolę odrzutu.

GTA Online 2.0

Brak nowej wersji komponentu sieciowego wydaje się wręcz niemożliwy. Rockstar po premierze GTA 5 skupił się niemal wyłącznie na trybie wieloosobowym, przez lata dodając nowe możliwości, pojazdy i ubrania do wirtualnego świata. Popularność GTA Online wciąż utrzymuje się na wysokim poziomie, a analitycy z SuperData obliczyli, że wariant sieciowy przyniósł twórcom miliard dolarów dochodu (dane z lipca 2017 roku).

Z pomysłu nie zrezygnowano również w przypadku Red Dead Redemption 2, przenosząc świat Dzikiego Zachodu na wieloosobowe serwery. Być może wraz z GTA 6 otrzymamy lepszy matchmaking i więcej opcji personalizacji postaci oraz broni. Niewykluczone, że zostaną rozwinięte systemy interakcji między graczami - dołączania do gangów, zatrudniania ochroniarzy, itp.

O naszych oczekiwaniach względem GTA możesz przeczytać w osobnym tekście:

Ciekawostki

GTA 6 w GTA Online

W lipcu 2018 roku graczy GTA Online zaskoczyła zagadkowa wiadomość na ekranie. Użytkownicy forów umieszczali zrzuty ekranu prezentujące niewielkie okno nad minimapą. Wiadomość głosiła „GTA 6 zadebiutuje w 2019 roku”.

5
Gracze przeżyli niemałe zaskoczenie. Źródło: Kotaku

Rzekoma informacja od Rockstar (która dodatkowo zachęcała do odwiedzenia strony studia) okazała się jednak oszustwem i sprawką hakerów, którzy zdołali wyświetlić fałszywą wiadomość na ekranie graczy, którzy bawili się w wersji gry na poprzednią generację konsol.

Rockstar wspomina o GTA 6

Do tej pory jedynym pracownikiem studia, który wypowiedział się publicznie o GTA 6, był Leslie Benzies - były szef Rockstar North.

- Nie wiemy czym będzie GTA 6, ale mamy trochę pomysłów. Mamy idee z przestrzeni 45 lat. Wybierzemy właściwe.

- Najważniejsze to wybrać miejsce akcji. To definiuje, jakie zaprojektujemy misje. Inne rzeczy będziemy robić w Los Angeles, a inne w Nowym Jorku czy Miami. Nad mapą i fabułą pracuje się równocześnie. To warstwa, na którą nakładamy misje - powiedział Benzies w rozmowie z MCV.

Reklama

O autorze

Przemysław Wańtuchowicz

Przemysław Wańtuchowicz

Redakcja Eurogamer.pl

Przemek na początku przygotowywał u nas materiały wideo, a obecnie jest autorem w dziale informacyjnym. Jako dziecko marzył, by zawodowo rysować, żonglować lub grać na gitarze - dwie pierwsze czynności wychodzą mu całkiem nieźle.

Więcej artykułów od Przemysław Wańtuchowicz