Najciekawsze nowości w Shadow of the Tomb Raider

Bardziej wymagające zagadki to nie wszystko.

Pierwsza odsłona Tomb Raidera pojawiła się w 1996 roku. Od tamtej pory wydano kilkadziesiąt kontynuacji i dodatków, jednak prawdziwe odświeżenie serii nastąpiło w 2013 roku, kiedy słynna pani archeolog wystartowała z nową trylogią.

Shadow of the Tomb Raider, który trafi do sprzedaży 14 września, trzy lata po premierze Rise of the Tomb Raider, bynajmniej nie stanowi rewolucji. Nadal będziemy mieli do czynienia z trzecioosobową grą akcji, łączącą elementy eksploracji, walki i rozwiązywania zagadek wymagających pomyślunku, spostrzegawczości i refleksu.

W najnowszej odsłonie serii pojawi się kilka interesujących nowości, dzięki którym tytuł może okazać się lepszy od poprzedników. Nie chodzi tu tylko o nową fabułę oraz krajobraz, ale zmiany wpływające również na rozgrywkę.

Nowe miejsce przygody

Wydany w 2013 roku Tomb Raider przenosił gracza na wyspę Yamatai, leżącą u wybrzeży Japonii. Kontynuacja rozgrywała się w kilku lokacjach, w tym na mroźnej Syberii i w gorącej Syrii. Shadow of the Tomb Raider przeniesie nas do jeszcze innej strefy klimatycznej, a konkretnie do Ameryki Południowej.

Cechą charakterystyczną nowej miejscówki będzie gęsta dżungla. Bujna roślinność będzie stanowić nie tylko miłe dla oka urozmaicenie, ale zwiększy też możliwości Lary do ukrywania się przed przeciwnikami i atakowania ich z zaskoczenia. W grze ważną rolę odegra też legendarne miasto Inków Paititi.

tombraider1

Paiti ma być największą tego typu lokacją w całej dotychczasowej serii Tomb Raider. Miasto zostanie podzielone na kilka regionów, takich jak rynek, targ rybacki, dystrykt religijny czy dzielnica mieszkalna. Podczas pobytu w Paiti będzie można rozmawiać z napotkanymi mieszkańcami, a także kupować i sprzedawać przedmioty oraz broń czy wypełniać zadania zlecane przez tubylców.

Tryb immersji i instynkt przetrwania

Podczas przygody Lara będzie nie tylko odwiedzać opustoszałą dżunglę i grobowce, ale trafi również do miejsc z różnymi postaciami niezależnymi. Najlepszym tego przykładem jest wspomniane wyżej, rozbudowane miasto Patiti.

Aby jeszcze lepiej wczuć się w klimat gry, autorzy wprowadzą opcję tak zwanego „trybu immersji". Dzięki niemu możliwe będzie podjęcie decyzji czy gracz woli, aby napotkane postacie mówiły w domyślnym języku czy też w języku maya.

tombraider2

Instynkt przetrwania jest z kolei związany bezpośrednio z samą rozgrywką. Po jego aktywowaniu na ekranie wyświetli się znacznik celu, a ponadto podświetlone zostaną obiekty, z którymi możemy wejść w interakcję. Opcja ta nie będzie dostępna na wyższych poziomach trudności, a na niższych będzie można ją włączyć lub wyłączyć w opcjach w dowolnej chwili.

Stopniowanie trudności

W Shadow of the Tomb Raider twórcy postanowili wprowadzić cztery pzoiomy trudności (łatwy, normalny, trudny i pragnienie śmierci) związane z trzema elementami: walką, eksploracją i zagadkami. Dzięki temu w nowej odsłonie serii powinni odnaleźć się zarówno nowi gracze, jak i weterani całej serii. Poniżej przedstawiamy najważniejsze różnice występujące na poszczególnych poziomach trudności.

tombraider3
  • Walka - na niższych poziomach trudności wrogowie mają mniej punktów życia, łatwiej ich wypatrzeć, a ponadto nie ma problemów z amunicją i regeneracją zdrowia. Na wyższych rywale będą posiadali więcej życia i staną się skuteczniejsi w walce. Amunicja będzie pojawiać się rzadko, a zdrowie bohaterki nie będzie się odnawiać w trakcie starć.
  • Eksploracja - na niższych poziomach trudności ścieżki i miejsca, z którymi możemy wejść w interakcję zostaną specjalnie oznaczone, podobnie, jak obozy. Na wyższych będziemy zdani tylko na własny wzrok, a na najwyższym zapis gry będzie możliwy tylko w obozach, które trzeba będzie wcześniej rozpalić przy pomocy zdobytych materiałów.
  • Zagadki - na łatwym poziomie trudności będą pojawiać się szczegółowe wskazówki związane z kolejnymi krokami danej łamigłówki, a ważne obiekty zostaną podświetlone. Na normalnym dostępne będą tylko ogólne podpowiedzi, a obiekty mniej widoczne, natomiast na najwyższym poziomie nie będzie można korzystać ze wskazówek, a wszystkie ważne obiekty trzeba będzie wypatrzeć samemu. Wraz ze wzrostem poziomu trudności skracaniu ulegnie też czas w zagadkach czasowych.

Skradanie i kamuflaż

Podobnie jak w poprzednich dwóch odsłonach serii Lara będzie mogła eliminować przeciwników w otwartej walce lub po cichu. Pierwszy sposób może okazać się dość ryzykowny, ponieważ po wszczęciu alarmu bohaterka od razu stanie oko w oko z całą grupą nieprzyjaciół.

tombraider4

Dlatego tym razem twórcy oferują większe możliwości związane z zabijaniem wrogów z ukrycia. Bohaterka będzie mogła od tej pory korzystać z różnych elementów otoczenia, żeby atakować z zaskoczenia. Nic nie będzie stało na przeszkodzie, żeby Lara ukryła się na przykład w gąszczu roślin, pod wodą lub w błocie, i z tych miejsc wyczekiwała na swoje ofiary.

A jeśli nawet cichy plan nie wypali, to zawsze będziemy mogli ratować się ucieczką i ponownym ukryciem. Wprawdzie strażnicy staną się czujniejsi, ale nie będziemy zmuszeni do stoczenia otwartej walki.

Zabójcze pułapki i sekwencje podwodne

Przeszukiwanie jaskiń i grobowców oraz rozwiązywanie zagadek, były jednymi z bardziej wciągających elementów dwóch poprzednich części. Tym razem będzie podobnie, a twórcy postanowili jeszcze bardziej rozwinąć ten element rozgrywki.

Aby przeszukiwanie takich miejsc było bardziej wciągające, autorzy przygotują nie tylko zwyczajne łamigłówki, ale również sporo niebezpiecznych pułapek. Wprowadzi to do zabawy sporo napięcia, a jeśli nie wykażemy się odpowiednią dozą refleksu i spostrzegawczości, to Lara zwyczajnie wyzionie ducha.

tombraider5

Postanowiono też poszerzyć fragmenty gry związane z pływaniem i nurkowaniem. Pod wodą będzie można dotrzeć do wielu interesujących miejsc, ale wszystko będzie odbywać się pod presją czasu związanego z wyczerpującym się powietrzem w płucach głównej bohaterki. Sami będziemy musieli zatem zdecydować czy eksploracja danego miejsca jest warta ryzyka. Tym bardziej że w wodzie mogą pojawić się przeciwnicy, na przykład elektryczne węgorze.

New Game Plus i ścieżki rozwoju

Po ukończeniu kampanii fabularnej gracze będą mogli rozegrać przygodę od nowa, korzystając z opcji New Game Plus. W trakcie ponownego przechodzenia gry, zostaną zachowane rzeczy zdobyte podczas pierwotnej rozgrywki. Chodzi tu konkretnie o odblokowane umiejętności, bronie, stroje, ulepszenia oraz zasoby.

tombraider6

Jednak to nie wszystko, ponieważ tryb ten będzie również związany ze stylem naszej gry. W zależności od podejmowanych decyzji będzie można podążać następującymi ścieżkami:

  • Ścieżka węża - koncentrująca się na cichym eliminowaniu przeciwników, z wykorzystaniem elementów otoczenia oraz narzędzi odwracających uwagę rywali.
  • Ścieżka jaguara - nastawiona przede wszystkim na brutalne rozprawianie się z wrogami w otwartych pojedynkach.
  • Ścieżka orła - skupiająca się głównie na obserwacji, eksploracji i atakowaniu nieprzyjaciół z daleka.

Wybór poszczególnych ścieżek wiąże się z dostępem do nowych umiejętności, a także dodatkowych nagród pokroju broni i strojów charakterystycznych tylko dla danej ścieżki.

Reklama

Skocz do komentarzy (0)

Autor

Michał Basta

Michał Basta

Senior Guide Writer

Michał pracuje głównie nad poradnikami, ale od czasu do czasu wspiera zespół także innymi tekstami i materiałami. Prywatnie kolekcjoner książek, filmów i planszówek.

Powiązane materiały

Na stronie

Komentarze (0)

Komentarze zostały zamknięte.

Ukryj komentarze z niską oceną
Sortuj:
Wątki z odpowiedziami