Witamy w solucji i poradniku do God of War, w którym znajdziecie informacje dotyczące wielu różnych aspektów rozgrywki. W naszej publikacji znajdziecie między innymi porady i wskazówki ogólne, ułatwiające zrozumienie zasad gry. Poradnik zawiera również wiadomości związane z mechaniką gry, czyli opis takich elementów, jak interfejs, sterowanie czy rozwój postaci.

Poradnik do God of War zawiera także szczegółowy opis przejścia kampanii fabularnej oraz różnych zadań pobocznych. Nie zabrakło też sposobu rozwiązywania różnych zagadek i opisów miejsc związanych z sekretami i znajdźkami.

Kolejna część God of War ponownie skupia się na przygodach znanego z poprzednich części Kratosa. Po krwawych wyczynach z poprzednich lat postanawia w końcu zaszyć się w zimowej, północnej krainie, gdzie zakłada rodzinę. Przeszłość dopada jednak głównego bohatera, przez co wraz z młodym synem Atreusem, jest zmuszony po raz kolejny stawić czoła wielu niebezpieczeństwo.

Życzymy udanej zabawy i przyjemnej lektury!

God of War: kompletny poradnik

Zachęcamy do zapoznania się z naszym kompletnym przewodnikiem po grze. Znajdziesz w nim opis przejścia wątku głównego, a także zadań dodatkowych. Poradnik zawiera również informacje związane z mechaniką i działaniem gry, w tym rzeczy dotyczące między innymi sterowania, inwentarza, umiejętności czy różnego rodzaju sekretów. Publikacja jest aktualizowana na bieżąco, dlatego zapraszamy do codziennych odwiedzin.

Odnośniki są związane z poszczególnymi działami poradnika. Zanim z nich skorzystasz zachęcamy do zapoznania się ze znajdującymi się poniżej poradami. Pod nimi znajdziesz też informacje dotyczące następujących kwestii:

  • Sterowanie
  • Menu i inwentarz
  • Ulepszanie broni i pancerzy
  • Ataki runiczne
  • Czy można grać dalej po ukończeniu kampanii fabularnej?
  • Jakie światy są dostępne w grze i jak je odblokowywać?
  • Czy w grze istnieje system szybkiej podróży?
  • Czy istnieje ręczny zapis stanu gry?
  • Czy Kratos i Atreus mogą zginąć?

Mechanika gry

God of War jest tytułem oferującym graczowi sporo możliwości związanych między innymi z umiejętnościami i rozwojem dwójki bohaterów. Poniżej przedstawiamy ważne dla rozgrywki elementy.

Misje główne i poboczne

Poniżej znajdują się odnośniki prowadzące do poszczególnych misji głównych, które należy ukończyć w ramach kampanii fabularnej. Każdy opis jest wzbogacony o obrazki z gry.

Sekrety

W God of War znajduje się wiele różnego elementów do odkrycia. Od różnego rodzaju skrzyń (Norn i legendarnych), zawierających cenne przedmioty i ulepszenia głównego bohatera, poprzez artefakty, kończąc na różnych pracach do wykonania. Poniżej znajdują się odnośniki do poszczególnych stron ze sekretami i znajdźkami.

Aktualizacja wkrótce.

Porady ogólne do God of War

- Dużo eksploruj - staraj się nie tylko podążać główną ścieżką prowadzącą prosto do celu, ale poświęć nieco czasu na eksplorację. Z reguły wokół głównych przejść znajduje się sporo pobocznych prowadzących do interesujących lokacji. Na ogół znajdziesz w nich dodatkowych wrogów, ale także sporo srebra i innych przedmiotów (np. artefakty).

- Nie eksploruj na siłę - w trakcie przechodzenia kampanii może się okazać, że nie możesz odblokować jakiegoś przejścia lub dojść np. do cennej skrzyni. Jeśli po kilku próbach sztuka ta się nie uda, to kontynuuj wątek fabularny. Wraz z nim zyskujesz bowiem dostęp do wielu nowych lokacji i miejsc, które początkowo są niedostępne. Warto też dodać, że podczas gry natkniesz się m.in. na charakterystyczne, czerwone oraz niebieskie rośliny, które blokują przejścia i dostęp do niektórych skrzyń. Nie przejmuj się nimi, ponieważ w trakcie postępów w grze zdobędziesz możliwości ich niszczenia.

- Słuchaj wskazówek syna - młodzieniec może okazać się pomocny w wielu sytuacjach. Syn Kratosa będzie informował ojca między innymi o zagrożeniach w trakcie walki (np. o tym, że ktoś zachodzi go z tyłu), ale również podczas eksploracji. Czasami wystarczy poprzebywać nieco w jednym miejscu, aby od spostrzegawczego młodzieńca usłyszeć np. podpowiedź związaną z trudno dostrzegalnym skarbem.

- Korzystaj z bestariusza - znajdziesz w nim nie tylko opisy napotkanych wrogów, dzięki którym m.in. możesz poznać ich historię, ale przede wszystkim mocne i słabe punkty. Warto się z nimi zapoznać zwłaszcza w momencie, gdy masz problemy z pokonaniem jakiegoś wroga.

- Zwracaj uwagę na wskaźniki zagrożenia - są to specjalne oznaczenia pojawiające się wokół bohatera (poza polem widzenia Kratosa) w trakcie walki. Informują one o różnych niebezpieczeństwach związanych z przeciwnikami:

  • Wskaźnik biały/złoty - informuje o zbliżającym się wrogu (bądź gotowy do obrony lub uniku).
  • Wskaźnik czerwony - znajdujący się blisko przeciwnik wyprowadza atak (wykonaj unik lub blok).
  • Wskaźnik fioletowy - mówi o nadlatującym pocisku lub innym ataku dystansowym (najlepiej wykonać w tym momencie unik).

- Pamiętaj o poziomach trudności - chociaż o wyborze poziomu trudności decydujesz przed rozpoczęciem zabawy, to nie ma żadnego problemu, aby zmienić go w trakcie samej gry. Może się to okazać szczególnie przydatne, gdy rozgrywka okaże się zwyczajnie za trudna i nie będziemy dawali sobie z nią rady. Aby zmienić poziom trudności należy udać się do menu (klawisz Options, a potem trójkąt), wybrać Ustawienia, Rozgrywkę, a potem zmienić poziom trudności (wiąże się to z wczytaniem ostatniego punktu kontrolnego).

- Regeneruj zdrowie - pamiętaj, że w God of War poziom zdrowia Kratosa nie odnawia się samoczynnie. Aby to uczynić należy skorzystać ze specjalnych, świecących na zielono punktów lub specjalnych przedmiotów, które można zdobyć podczas przygody. Poziom zdrowia jest szczególnie ważny podczas walk - jeśli masz go za mało, to pojedynek można łatwo przegrać. Zwróć przy tym uwagę, że odnawianie zdrowia przy zielonych punktach zabiera trochę czasu, kiedy rywale mogą zadać Kratosowi dodatkowe obrażenia. Poziom życia symbolizuje zielony pasek w lewym górnym narożniku ekranu.

- Rozwijaj bohaterów - staraj się regularnie inwestować w nowe ulepszenia sprzętu oraz umiejętności. Jeśli nie będziesz tego robił, to w pewnej chwili okaże się, że statystyki postaci są zbyt słabe i będziesz miał duże problemy praktycznie w każdym kolejnym starciu. Jeśli będziesz dbał o awansowanie na kolejne poziomy, to przeciwnicy nie będą, aż tak wielkim zagrożeniem. Ponadto rozwój sprzętu i inwestowanie w nowe pancerze sprawiają, że zwiększają się współczynniki Kratosa, dzięki czemu bohater awansuje na coraz wyższe poziomy doświadczenia.

- Wykonuj zadania dodatkowe, prace oraz szukaj sekretów - są to najlepsze sposoby na szybkie zdobywanie punktów doświadczenia oraz srebra, które są niezbędne do rozwoju Kratosa i Atreusa. Dlatego często warto nieco zatrzymać się podczas kampanii fabularnej i na przykład poświęcić nieco czasu na wykonanie misji pobocznych lub odszukania różnego rodzaju znajdziek. Na pewno zaprocentuje to w przyszłości.

Więcej informacji na temat gry znajdziesz na oficjalnej stronie produkcji - God of War (PS4).

Sterowanie

Sterowanie w trzeciej części cyklu God of War nie odbiega od podobnych gier akcji. W każdej chwili możemy je sprawdzić. W tym celu wystarczy w menu wybrać Opcje, a następnie skorzystać z ostatniej pozycji z listy, czyli Wyświetl sterowanie.

Poniżej znajduje opis poszczególnych klawiszy przy ich domyślnym ustawieniu. Pamiętaj, że w każdej chwili możesz zmienić to ustawienie. Aby to zrobić wystarczy w menu Opcje przejść do zakładki Rozgrywka. Następnie zdecyduj czy chcesz korzystać z ustawień domyślnych czy też odwróconych.

sterowanie

Oto sterowanie w trybie domyślnym:

  • Ruch bohatera - lewy analog
  • Bieg - wciśnięcie lewego analogu
  • Ruch kamery - prawy analog
  • Namierzanie kamerą - wciśnięcie prawego analogu
  • Unik - X
  • Interakcja - O
  • Wezwanie topora - ∆
  • Działanie syna - □
  • Sięgnij/Odłóż - D-Pad (strzałka w prawo)
  • Celowanie - L2
  • Blok/Parowanie - L1
  • Mocny atak - R2
  • Lekki atak - R1
  • Mapa - Touch Pad
  • Menu Pauzy - Options

Menu i inwentarz

W menu (inwentarzu) znajdziesz wszystkie ważne informacje pogrupowane na wiele różnych elementów. Znajdujące się tu wiadomości są związane między innymi z bronią, rozwojem bohaterów, ale także nawigacją i opisami misji. Aby otworzyć menu wystarczy wcisnąć na padzie klawisz Options.

menu

Poniżej znajduje się opis elementów dostępnych w menu. Warto pamiętać, że pomiędzy poszczególnymi zakładkami przełączamy się korzystając z przycisków L1 i R1. W obrębie konkretnej zakładki nawigacja odbywa się za pomocą strzałek.

  • Broń (1) - zakładka związana z orężem Kratosa i Atreusa. W przypadku pierwszego jest to topór Lewiatan i informacje na jego temat, a także miejsca na wszelkie ulepszenia, które możesz na nim użyć. Druga zakładka odnosi się do Szpona, czyli łuku, z którego korzysta syn głównego bohatera. Tu także możesz podejrzeć informacje na jego temat oraz sprawdzić, z jakich run przywoławczych może korzystać.
  • Pancerz (2) - to samo, co w przypadku broni, ale tym razem związane z defensywą, a zatem wszelkiego rodzaju elementami pancerza, z których mogą korzystać bohaterowie. Należy pamiętać, że stroje ochronne dzielą się u Kratosa na kilka części związanych z tułowiem, rękami i biodrami. U Atreusa sytuacja jest prostsza, ponieważ chłopak korzysta tylko z jednoczęściowego stroju ochronnego.
  • Umiejętności (3) - zakładka, w której można sprawdzić wszystkie informacje związane z posiadanymi oraz jeszcze nierozwiniętymi zdolnościami Kratosa i Atreusa. Więcej informacji na ich temat znajdziesz w osobnym dziale poradnika o nazwie Umiejętności.
  • Mapa (4) - pokazuje odwiedzone krainy oraz ważne miejsca i obecną lokalizację bohaterów. Są tu również zaznaczone statystyki sekretów. Mapę można również uruchomić bezpośrednio z poziomu gry, poprzez dotknięcie touch-pada.
  • Cele (5) - znajdziesz tu informacje związane z misjami głównymi i dodatkowymi, a także różnego rodzaju znajdźkami, takimi jak artefakty.
  • Kodeks (6) - miejsce, w którym gromadzone są informacje na temat świata gry, które zdobywasz podczas rozgrywki. Dotyczą różnych dziedzin, takich jak informacje o potworach i ich słabych punktach (bestiariusz) czy wiadomości dotyczące zamierzchłej historii, które znajdujesz na znacznikach informacyjnych.
  • Zasoby (7) - w tym miejscu możesz szybko sprawdzić zdobyte surowce i cenne przedmioty. Są one potrzebne do tworzenia i kupowania nowych elementów uzbrojenia u kupców.
  • Punkty doświadczenia (8) - nazywane w skrócie XP (Experience Points). Są niezbędne do odblokowywania nowych umiejętności i rozwijania dzięki temu bohaterów. Zdobywasz je poprzez wykonywania misji głównych i dodatkowych, odnajdywanie sekretów i branie udziału w walkach.
  • Srebro (9) - jest to główna waluta w grze, potrzebna między innymi do dokonywania ulepszeń broni czy zakupu nowych rzeczy u kupców. Zdobywasz ją podczas eksploracji świata gry. Srebro najczęściej znajduje się w różnych skrzyniach oraz przy ciałach poległych, ale możesz je także otrzymać za wykonywanie różnych zadań.
  • Szybkie menu (10) - ikony pokazują, gdzie można się dzięki nim dostać. Mapę uruchomisz wciskając touch-pada, do menu głównego (z którego możesz wyjść z gry, ale także gdzie możesz zapisać bieżącą rozgrywkę lub zmienić poziom trudności) dotrzesz wciskając trójkąt, a inwentarz opuścisz poprzez wciśnięcie kółka.

Ulepszanie broni i pancerzy

Podczas wędrówki będziesz natykał się na różne przedmioty i surowce, pozwalające ulepszyć zarówno broń Kratosa i Atreusa oraz ich elementy obronne, które zostały podzielone na kilka części (m.in. tułów, ręce, nogi itd.).

Broń i ekwipunek można ulepszać w sklepach krasnoludów, które spotkasz w trakcie przygody. Jeśli posiadasz wymaganą ilość surowców i gotówki, to wystarczy wybrać dane ulepszenie i z niego skorzystać.

bron1

Zanim to uczynisz warto dokładnie zapoznać się z tym, co dana modyfikacja oferuje. Te wpływają bowiem na wiele różnych czynników, które zostały opisane poniżej.

  • Siła (1 na obrazku powyżej) - atrybut zwiększający obrażenia zadawane w trakcie wyprowadzania standardowych ataków.
  • Runy (2) - zwiększają obrażenia ataków runicznych oraz żywiołów.
  • Obrona (3) - zmniejsza obrażenia zadawane przez przeciwników.
  • Witalność (4) - zwiększa maksymalną wartość zdrowia oraz redukuje obrażenia zadawane przez wrogów.
  • Szczęści (5) - zwiększa szanse na aktywowanie atutów (specjalnych bonusów związanych z bronią i ekwipunkiem) oraz zdobycia większej ilości punktów doświadczenia i srebra.
  • Czas odnowienia (6) - skraca czas odnowienia runicznych ataków, przywołań oraz czas regeneracji talizmanów.

Ataki runiczne

Podczas eksploracji świata gry będziesz znajdował klejnoty runiczne (głównie w legendarnych skrzyniach). Umożliwiają one wzmocnienie broni, poprzez dodawanie różnego rodzaju ataków. Pierwszy z nich znajdziesz w jednej ze skrzyń na początku przygody i będzie to Dotyk Hel.

Aby wybrać runiczny atak przejdź do zakładki Broń (1 na obrazku poniżej). Następnie wybierz Lewiatana (topór Kratosa - 2) lub Szpona (łuk Atreusa - 3). Z lewej strony pojawi się miniatura broni, a pod nią gniazda (4). Najedź na dane gniazdo i zaznacz je klawisz X. Następnie wybierz z menu runiczny atak, którym jesteś zainteresowany.

Zauważ, że każdy z ataków jest dokładnie opisany (5). Oprócz wyjaśnienia słownego oraz kombinacji klawiszy niezbędnych do jego aktywowania, znajdziesz tu również informacje o zadawanych przez niego obrażeniach, zamrożeniu, ogłuszeniu oraz czasie odnowienia.

bron2

Jeśli dysponujesz odpowiednią ilością punktów doświadczenia, to ataki runiczne możesz ulepszać - więcej informacji na temat ich ulepszania znajduje się w tabelce z prawej strony ekranu. Znajdziesz tam informacje o tym, co dane ulepszenie zapewnia oraz jaki jest jego koszt.

Wraz z postępami w grze będziesz zdobywał kolejne ataki runiczne (dlatego warto dokładnie eksplorować odwiedzane krainy i miejsca). Jednocześnie możesz korzystać z dwóch ataków tego typu, dlatego zawsze wybieraj te, które najbardziej odpowiadają twojemu stylowi gry lub, które najlepiej sprawdzą się w danej walce.

Czy można grać dalej po ukończeniu kampanii fabularnej?

Tak. Po zakończeniu zabawy z głównym wątkiem nic nie będzie stało na przeszkodzie, aby dalej kontynuować zabawę w celu odnalezienia wszystkich sekretów i znajdziek czy też ukończenia zadań dodatkowych.

Jakie światy są dostępne w grze i jak je odblokowywać?

Rozgrywkę w God of War rozpoczynasz w największym ze światów - Midgardzie. Jest to zarazem największa lokacja podzielona na kilka sporych regionów. Do pozostałych światów dostęp będziesz zyskiwał stopniowo. Niektóre odblokujesz w trakcie kampanii fabularnej, inne będą dostępne po wykonaniu specjalnych zadań, a pozostałych nie da się niestety odwiedzić (być może staną się dostępne w dodatkach lub kontynuacji gry).

Oto zestawienie światów i sposoby ich odblokowania:

  • Midgard - dostępny od samego początku gry.
  • Alfheim, Helheim, Jotunheim - te światy staną się dostępne wraz z postępami w kampanii fabularnej.
  • Muspelheim, Nilfheim - aby je odblokować należy wcześniej wykonać zadania dodatkowe, polegające na odnajdywaniu fragmentów specjalnych dysków (każdy dysk składa się z czterech części). Po ich odnalezieniu światy staną się dostępne.
  • Asgard, Vanaheim oraz Svartalfheim - są to światy obecnie niedostępne.

Czy w grze istnieje system szybkiej podróży?

Tak. Jest oparty na tak zwanych mistycznych bramach, do których dostęp uzyskujesz po raz pierwszy po pewnej części gry. Wraz z postępami w krainach będzie pojawiać się coraz więcej mistycznych bram. Wchodząc z nimi w interakcję będziesz je aktywował, co umożliwi przeprowadzanie szybkiej podróży z jednej bramy do drugiej. Początkowo ich ilość jest dość mała, a podróż może odbywać się jedynie w kierunku świątyni Tyra. Jednak z czasem ich ilość się zwiększy i odblokuje się opcja szybkiej podróży między wszystkimi odkrytymi mistycznymi bramami.

Czy istnieje ręczny zapis stanu gry?

Tak. God of War korzysta z dwóch rodzajów sposobu zapisywania gry - automatycznego oraz ręcznego. Pierwszy występuje dość często i w wielu miejscach, na przykład po dotarciu do określonej lokacji, odkryciu nowej miejscówki lub po zakończeniu starcia.

Jeśli jednak chcesz skorzystać z ręcznego sposobu zapisu gry, to przejdź do menu postaci (klawisz Options), potem do menu głównego (trójkąt), a tutaj wybierz opcję Zapisz grę. Wybierz miejsce i zatwierdź je klawiszem X. Pamiętaj, że ilość slotów jest ograniczona i po zapełnieniu wszystkich trzeba będzie nadpisywać bieżące.

Czy Kratos i Atreus mogą zginąć?

Jeśli podczas walki przeciwnicy doprowadzą pasek Kratosa do zera, to bohater ginie, a gra automatycznie się kończy. Można wtedy skorzystać z przywrócenia ostatniego zapisu gry lub skorzystać z ręcznego. Istnieje też specjalny przedmiot, kamień wskrzeszenia, w który można zaopatrzyć się u kupców. Skorzystanie z niego po "śmierci" Kratosa umożliwi Atreusowi przywrócenie ojca do życia z małą ilością zdrowia w celu kontynuowana starcia.

Jeśli chodzi o Atreusa, to chłopak nie może zginąć podczas walki. Należy jednak pamiętać, że wrogowie mogą go ogłuszyć i na pewien czas wyeliminować ze starcia. Czasami dopadają chłopaka i na przykład zaczynają go dusić. Jeśli pomożesz mu wywinąć się z tarapatów i rozprawisz się z rywalem, który próbuje wyeliminować Atreusa, to uchronisz go przed omdleniem.

Komentarze (5)

RekomendacjaGod of War - Recenzja

Fantastyczna i ekscytująca przygoda.

God of War - Walkirie

Jak walczyć z Eir, Geirdriful, Gondul, Gunnr, Hildr, Kara, Olrun, Rota, Sigrun.

God of War - Uwolnij smoki

Niewola Otra, Ogień Reginna, Ucieczka Fafnira.