W Far Cry 5 możemy grać na dwa sposoby. Pierwszy, klasyczny, polega na przejściu kampanii fabularnej w pojedynkę. Drugi natomiast oferuje kooperację. Dzięki niej - wraz ze znajomym - możemy wspólnie rozgrywać dowolne misje, a nawet ukończyć cały wątek główny.

Gra zespołowa jest ciekawsza, gdyż stwarza więcej możliwości taktycznych dzięki przydzieleniu odpowiednich ról. Na przykład podczas zdobywania posterunku, gdy jedno z nas będzie snajperem, zabijająć z oddali wrogów, drugi może po cichu zakraść się do obozu, by zneutralizować alarmy.

Ale co jeżeli nie możemy zagrać w trybie kooperacyjnym? Twórcy zaimplementowali w grze namiastkę tego trybu w postaci specjalistów i wojowników do wynajęcia. Możemy zatrudnić towarzysza, który wesprze nas podczas walk, dzięki czemu możemy uzyskać przewagę na polu bitwy. Co więcej, kompan - gdy polegniemy - może nas przywrócić do życia.

Wojownicy (żołnierze) a Spluwy i kły do wynajęcia (specjaliści)

Wojowników (1) - w odróżnieniu od specjalistów - możemy zwerbować, gdy tylko się z nimi spotkamy. Pierwszą do tego okazją jest misja Spluwy do wynajęcia. Żołnierze charakteryzują się podobnym stylem działania, uzbrojeniem i wytrzymałością, choć każdy z nich posiada indywidualne umiejętności (3), co ich odróżnia. Ich zdolności sprawdzimy w zakładce Lista w menu grze. Niektóre z tych talentów należy odblokować - poprzez dokonanie przez danego wojownika określonej liczby zabójstw.

Wędrując po Hope County, wojowników spotkamy w różnych miejscach. Choć każdy z nich posiada imię i nazwisko, to w danej lokalizacji może przebywać inna osoba (żołnierze generowani są przez grę losowo).

Natomiast specjalistów (2), których jest łącznie dziewięciu, spotkamy zawsze w tym samym miejscu, gdyż są oni z daną lokacją związani fabularnie. Na przykład Nick Rye, pilot samolotu, przebywa w Rye & Sons Avation. Aby odblokować spluwę lub kła do wynajęcia, należy udać się do danej lokalizacji i wykonać misję fabularną związaną z tą postacią. Dopiero wówczas będziemy mogli korzystać z usług towarzysza-specjalisty.

119

Trzech z dziewięciu specjalistów to zwierzęta - niedźwiedź grizzly, puma i pies, dlatego noszą nazwę: kły do wynajęcia. Pozostałe sześć postaci to ludzie, czyli spluwy do wynajęcia.

Spluwy i kły do wynajęcia posiadają bardziej zaawansowane umiejętności od zwykłych najemników. Jeden z nich potrafi latać samolotem, a inny helikopterem i z powietrza przeprowadzać atak. Pies Boomer oznacza przeciwników, a Hurk Drubman Junior korzysta z rakietnicy. Każdy z nich posiada zdolności, które znacząco odróżniają go od pozostałych. Dzięki temu można dobrać towarzysza, który uzupełni element walki, w którym nie czujemy się najlepiej.

Lista specjalistów dostępnych po odblokowaniu:

Specjalista Region Lokalizacja Umiejętność
Boomer (zwiadowca) Dolina Holland Dyniowa farma Rae-Rae oznacza pobliskich wrogów,
po ataku czasami aportuje broń
Nick Rye
(pilot)
Dolina Holland Rye & Sons Avation bombardowanie z samolotu,
ostrzał z samolotu
Grace Armstrong (snajper) Dolina Holland Kościół Baranka Bożego strzały z karabinu wyborowego wystraszą wrogów,
celownik laserowy łatwiej dostrzec
Cheeseburger (ciężki) Góry Whitetail Ośrodek Kieł korzysta z prawa do ataku,
ściąga na siebie uwagę
Hurk Drubman Junior (RPG) Góry Whitetail Fort Drubman śledzi pojazdy i maszyny latające,
RPG skuteczniej rażą pojazdy
Jess Black
(łowca)
Góry Whitetail Tartak Baronów trudną ją wykryć wrogom,
dzikie zwierzęta nie atakują jej
Sharky Boshaw (podpalacz) Rzeka Henbane Kemping Moonflower ataki będą bardziej zapalczywe,
odporny na większość wybuchów i uderzeń
Peaches
(skradanie)
Rzeka Henbane Taksydermia Peaches skrycie eliminuje wrogów,
ukrywa się w trawie
Adelaide Drubman (pilot) Rzeka Henbane Marina Drubmanów zapewnia wsparcie powietrzne z helikoptera,
jej broń posiada dużo więcej nabojów

Werbowanie specjalistów i wojowników

Jak zatrudniać najemników? To bardzo proste! W przypadku wojowników wystarczy podejść do takiej osoby i nacisnąć odpowiedni przycisk, by go zatrudnić. W ten sposób pojawi się na Liście (trzecia zakładka od lewej w menu gry). Maksymalnie można przyjąć trzech żołnierzy. Gdy chcemy skorzystać z usług innego towarzysza, a lista wojowników zapełniła się, musimy najpierw usunąć któregoś z listy. Żołnierzy najczęściej spotkamy w dużych lokalizacjach i fortach, choć czasem natrafimy na nich podczas eksploracji świata gry.

Jeśli chcemy natomiast skorzystać z usług specjalisty, najpierw należy go odblokować, czyli wykonać misję z nim związaną. W powyższej tabeli podano miejsce, gdzie spotkamy spluwy i kły do wynajęcia.

Gdy zwerbowaliśmy specjalistę lub żołnierza, musimy go wywołać poprzez przypisanie go do odpowiedniego przycisku na padzie lub klawisza. Naciskając go pojedynczo, sprawimy, że towarzysz pojawi się obok nas i ruszy za nami.

120

Wydawanie komend specjalistom i wojownikom

Naszemu towarzyszowi możemy wydawać polecenia. Możemy kazać mu przemieścić się we wskazane miejsce, gdy pojedynczo naciśniemy przycisk odpowiedzialny za jego wywołanie. Gdy tę samą akcję wykonamy na przeciwniku, wówczas nakażemy kompanowi zaatakowanie tego konkretnego oponenta.

Dzięki temu możemy podejść do walki w sposób bardziej taktyczny, gdyż - na przykład - grupę wrogów nadjeżdzających samochodem można zlikwidować dzięki atakowi rakietnicą Hurka, a przeciwników, którzy stoją w oddali ostrzelać z helikoptera Adelaide Drubman.

Warto wiedzieć, że nasi towarzysze będą zachowywali się tak samo, jak my. Jeśli kucniemy, aby przekraść się niezauważenie na tyły wroga, kompan zrobi to samo. Nie ma więc obaw, że zdradzi naszą pozycję głupim i niepotrzebnym ruchem.

121

Domyślnie może nas wspierać tylko jeden towarzysz. Jednak inwestując sześć punktów talentów w umiejętność: Zdolności przywódcze sprawimy, że razem z nami w szranki stanie aż dwóch pomocników. Jeśli często korzystamy z usług kompanów, warto zastanowić się nad wykupieniem tego talentu. Tym bardziej, że zdolność ta nie jest obarczona wysokim kosztem.

Jeśli twój kompan polegnie, będziesz miał kilka chwil, aby go reanimować. Podbiegnij do niego i za pomocą odpowiedniego przycisku pomóż mu wstać. Po chwili towarzysz będzie gotów do walki. Ta funkcja działa również w drugą stronę. Jeśli my odniesiemy rany niepozwalające nam kontynuować rozgrywkę, najemnik zreanimuje nas, gdy chwilę poczekamy, zanim do nas podbiegnie.

Reklama

O autorze

Marcin Dolata

Marcin Dolata

Redakcja Eurogamer.pl

Marcin zajmuje się w Eurogamer.pl tworzeniem poradników. Pierwsze gry uruchamiał spod DOS-a na monochromatycznym monitorze. Świetnie bawi się grając zarówno na PC, jak i konsoli.

Więcej artykułów od Marcin Dolata

Komentarze (0)

Ukryj komentarze z niską oceną
Sortuj:
Wątki z odpowiedziami

Powiązane materiały

RekomendacjaFar Cry 5 - Recenzja

Po prostu dobra zabawa.

Far Cry 5 - Ekowojownicy

Misja główna: niszczymy zapasy narkotyków.

Far Cry 5 - Przyjazne niebo

Misja główna: odzyskujemy helikopter Adelaide Drubman.

Powstanie kolejna powieść o wiedźminie

Andrzej Sapkowski pracuje nad nową książką.

Valve przejęło twórców Firewatch

Nowa gra studia Campo Santo wciąż powstaje.

Najnowsze

Powstanie kolejna powieść o wiedźminie

Andrzej Sapkowski pracuje nad nową książką.

Valve przejęło twórców Firewatch

Nowa gra studia Campo Santo wciąż powstaje.

Games with Gold maj 2018 - pełna oferta

Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain, Vanquish i inne.

God of War - Znaczniki informacji: Alfheim

Poznaj lokalizacje miejsc, gdzie możesz zdobyć wiadomości o świecie elfów.

Reklama