Skip to main content
Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Far Cry 5 imponuje najbardziej na Xbox One X

Choć robi wrażenie na wszystkich platformach.

Ubisoft czuje się coraz pewniej w tworzeniu gier na cztery konsole obecnej generacji. To urządzenia pod wieloma względami bardzo podobne, jednak każde z nich posiada inny poziom mocy GPU. Far Cry 5 ma bardzo dużo wspólnego z inną grą Ubisoftu - Assassin's Creed Origins - na wszystkich sprzętach. Jeżeli chodzi o oprawę, to dostajemy praktycznie ten sam zestaw opcji i systemów. Jedyną prawdziwą wariacją pomiędzy wersjami jest tu rozdzielczość, a inne różnice są niejako zacierane dzięki temporalnemu anty-aliasingowi. Dodatkowe piksele wciąż mają znaczenie - tu Xbox One X wysuwa się na prowadzenie - ale kluczowym efektem jest to, że każdy dostaje świetną grę.

Origins, by wypełnić lukę pomiędzy konsolami, połączyło TAA z dynamicznym skalowaniem rozdzielczości, ale w Far Cry 5 sprawa ma się nieco inaczej - na wszystkich konsolach została zastosowana stała rozdzielczość. Na końcu stawki znajduje się standardowa wersja Xbox One, która zapewnia wciąż przyzwoite 1440x1080. Skalowanie odbywa się tylko na osi poziomej, a w efekcie otrzymujemy grę, która jest zauważalnie mniej wyraźna niż pozostałe wersje (co możecie zobaczyć w porównaniu poniżej). PlayStation 4 wydaje się być fundamentalną platformą, która dostarcza pełen zestaw funkcji wizualnych Far Cry 5 w standardzie 1080p.

Na ulepszonych modelach konsol celem jest uzyskanie jak najlepszej prezentacji na wyświetlaczach 4K - i to Xbox One X jest tu prawdziwą gwiazdą. Silnik Scorpio zapewnia pełną, natywną prezentację obrazu w 4K - 3840x2160 - przy zachowaniu TAA, które gwarantuje niemal bezbłędną, praktycznie pozbawioną zacięć rozgrywkę. Jest to imponujące osiągnięcie - rozdzielczość w stosunku do standardowej wersji Xbox One została zwiększona aż 5,3-krotnie.

Dla porównania, PlayStation 4 Pro zapewnia rozdzielczość 2880x1620, czyli 2,25-krotnie większą w stosunku do modelu podstawowego, co prawie całkowicie idzie w parze ze zwiększoną ilością mocy obliczeniowej GPU dostępnej dla programistów. Jest to dość imponujące, biorąc pod uwagę, że w nowszym modelu PS4 mamy do czynienia z niewiele większą przepustowością pamięci oraz niewielką ilością dodatkowej pamięci względem starszej wersji PS4.

Zobacz: Far Cry 5 - Poradnik, Solucja

Obydwie wersje dostarczają doskonałą prezentację HDR, choć trochę szkoda, że genialny system HDR z AC Origins - zawierający możliwość dostosowania ustawień papierowej bieli i maksymalnej luminacji - został ograniczony tylko do pierwszej z wymienionych opcji. Dobrą wiadomością jest to, że Ubisoft wdrożył wsparcie dla HDR również na PC, platformie na której wsparcie High Dynamic Range jest często pomijane - ostatnio znalazło się w cudownym Sea of Thieves.

Spojrzenie na Far Cry 5 w 4K na Xbox One X, z porównaniami z innymi wersjamiZobacz na YouTube

Ale jeśli rozdzielczość jest główną różnicą pomiędzy systemami, to do jakiego stopnia ma ona znaczenie? W AC Origins, każdy krok w stronę mocniejszego systemu powodował, że obraz stawał się nieco bardziej klarowny, ale trzeba zaznaczyć, że nie była to gra, która szczególnie mocno opierała się na zawiłych szczegółach, a dynamiczna rozdzielczość skutecznie pomagała w zatarciu różnic pomiędzy wersjami na Pro i X. Stała liczba pikseli dla każdej z konsol oraz styl grafiki w Far Cry 5 zdawała się kierować tytuł w stronę wielu różnic pomiędzy wersjami na poszczególne konsole.

Porównując wersję Xbox One X z PS4 Pro, widzimy, że wyższa rozdzielczość z pewnością pozwala widzowi łatwiej docenić drobne szczegóły obecne w teksturach. Twórcy tekstur i materiałów w Far Cry 5 wykonali kawał dobrej roboty: budynki zawierają bogato teksturowane, drewniane fasady z widocznymi odpryskami i pęknięciami, a kamienne ściany posiadają dodatkowe, geometryczne szczegóły, które poprawiają realizm tekstur na przestrzeni całej ich powierzchni. Tekstury brudu i żwiru natomiast są tak realistyczne, że czasem można je pomylić z prawdziwą fotografią. Far Cry 5 zawiera również dużą gamę „naklejek” poprawiających szczegółowość terenów (terrain displacement decals), które zostały zaprojektowane w celu zapewnienia dodatkowej głębi powierzchniom i sprawują się one znakomicie. Jest to rozwiązanie tańsze od teselacji, a które osiąga podobne wyniki.

Mieszanie terenów wykorzystywane jest również do bardziej realistycznego rozmieszczenia drzew w świecie gry. Korzenie naturalnie łączą się z terenem, co zwiększa realizm na obszarze całej mapy. Mówiąc o drzewach, tekstury użyte w ciężarówkach przewożących drewno również są zaskakująco realistyczne, co pokazuje, jak dobrze wykonane materiały potrafią zwiększyć poczucie immersji. Struktury wykonane przez człowieka są równie dobrze teksturowane, cieniowane i oświetlane - dzięki temu wspaniale wtapiają się w krajobraz.

Xbox One X
PlayStation 4 Pro
PlayStation 4
Xbox One
Ta ulica służy to idealny przykład tego, jak można poprawić prezentację dzięki wyższej rozdzielczości. Poziomy szczegółów we wszystkich czterech wersjach zdają się być podobne, ale większa rozdzielczość pomaga podnieść jakość obrazu.
Xbox One X
PlayStation 4 Pro
PlayStation 4
Xbox One
Filtrowanie tekstur jest słabą stroną oprawy. Pod tym względem wszystkie wersje są równie rozczarowujące. Same tekstury są świetne, ale obserwowanie wielu obiektów pod kątem powoduje utratę niektórych detali.
Xbox One X
PlayStation 4 Pro
PlayStation 4
Xbox One
Drabina na wieży to kolejny dobry przykład dużych korzyści wynikających z wyższej rozdzielczości. W wersji na Xbox One drabina wygląda jak seria unoszących się w powietrzu linii, podczas gdy w wersji na Xbox One X wyświetlany jest jej szczegółowy model.
Xbox One X
PlayStation 4 Pro
PlayStation 4
Xbox One
Dzięki wyższej rozdzielczości zyskuje również listowie. Na PS4 Pro, a szczególnie na Xbox One X, cienkie gałęzie drzew wyglądają ostro i wyraźnie, podczas gdy słabsze konsole w zamian prezentują zauważalne piksele.

Kiedy połączymy wszystkie te elementy: oświetlenie, tekstury, cienie i modele, wyniki potrafią być niezwykłe. Wyższa rozdzielczość, z którą spotykamy się przechodząc z jednej konsoli na następną, pozwala na coraz większe docenienie wcześniej wymienionych aspektów, a dodatkowa przejrzystość pozwala graczowi na dokładniejszą obserwację oddalonych przedmiotów, na czym zyskują zarówno prezentacja, jak i sama rozgrywka. Prawdę mówiąc, biorąc pod uwagę jakość anty-aliasingu, Far Cry 5 może stać się jednym z najlepszych przykładów jakości obrazu 4K na Xbox One X. Nie oznacza to, że wersja Pro wygląda źle - TAA również tu zapewnia świetne efekty - ale są one zauważalnie bardziej rozmyte w porównaniu do sprzętu Microsoftu.

Ale czy rozdzielczość jest naprawdę jedyną różnicą? Przygotowaliśmy serię próbnych screenów, które mają na celu porównanie wszystkich wersji gry i znalezienie równoważnych cech: jakość tekstur jest standardowa dla każdej z czterech maszyn, obiekty pojawiają się w tej samej odległości od gracza, filtrowanie tekstur jest tak samo przeciętne, a szczegóły terenu również pojawiają się w tym samym momencie.

Ubisoft wykonał kawał dobrej roboty przy pracy nad niektórymi, ulepszonymi dla X tytułami, często dostarczając ulepszoną grafikę wraz ze wzrostem rozdzielczości, ale w przypadku Far Cry 5 jest inaczej. Dobrą wiadomością jest fakt, że wersja na Xbox One X jest wzmocniona na inne sposoby, na czele ze znacznie krótszym czasem ładowania zawartości w porównaniu do PS4 Pro, co szczególnie owocuje podczas szybkiej podróży między lokacjami.

Pierwsze spojrzenie na Far Cry 5 w wersji na PS4 ProZobacz na YouTube

Równorzędność między platformami zachodzi również w przypadku wydajności. Ubisoft zapewnia przyzwoitą stabilność rozgrywki przy docelowych 30 klatkach na sekundę. Na PS4 i PS4 Pro sporadycznie mogą się pojawić zerwane klatki czy niewielkie spadki wydajności, ale ogromna większość rozgrywki jest płynna i stabilna. Podstawowy Xbox One również wypada dobrze, jednak niektóre sceny mogą spowodować spadek poniżej 30FPS, wraz z wyraźnym podarciem klatek. Na szczęście większość problemów wiąże się z największymi strzelaninami - eksploracja i lżejsze potyczki zwykle działają bez żadnych problemów.

Wersja na Xbox One to nadal świetna rozrywka, jednak ze względu na mniejszą rozdzielczość oraz mniej stabilną wydajność, wersja ta wędruje na ostatnie miejsce zestawienia. Na szczęście, pomimo 5,3-krotnego zwiększenia rozdzielczości, wersja na Xbox One X oferuje wydajność porównywalną z wersjami PlayStation - choć z jakiegoś powodu ekran mapy dziwnie się rozrywa. Jest to nietypowy przypadek, ale też niezbyt duży problem, ponieważ nigdy nie przeszkadza to w samej rozgrywce (co ciekawe, błąd ten nie dotyczy wersji na standardowego Xbox One).

Ubisoft wykonał dobrą robotę, maksymalizując możliwości każdej z konsol. Pozostaje nam do omówienia tylko wersja PC - pierwsze wrażenia sugerują, że poprawki wizualne względem konsol mogą być ograniczone, oraz że osiągnięcie stabilnych 60 klatek na sekundę nie jest łatwe. O tym będziemy informować niedługo. Na konsolach wszystkie wersje są jednak warte uwagi, ale to właściciele Xbox One X mają dostęp do najlepszej wersji. Wysoka rozdzielczość, stabilna liczba klatek na sekundę i doskonała szczegółowość sprawiają, że gra jest po prostu piękna. Nie oznacza to, że właściciele PS4 Pro pozostają mocno w tyle - gra wygląda równie świetnie na urządzeniu Sony - jednak nie jest to aż tak nieskazitelne doświadczenie, jak na Xbox One X. Okazuje się, że - przynajmniej w przypadku Far Cry 5 - rozdzielczość ma znaczenie.

Nie jesteś zalogowany!

Utwórz konto ReedPop, dołącz do naszej społeczności i uzyskaj dostęp do dodatkowych opcji!

W tym artykule

Far Cry 5

PS4, Xbox One, PC

Powiązane tematy
O autorze
Awatar John Linneman

John Linneman

Senior Staff Writer, Digital Foundry

An American living in Germany, John has been gaming and collecting games since the late 80s. His keen eye for and obsession with high frame-rates have earned him the nickname "The Human FRAPS" in some circles. He’s also responsible for the creation of DF Retro.
Komentarze