Skip to main content
Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Pizza Connection 3 - poradnik na start

10 cennych porad: personel, gusta klientów, składniki, reklama i badania.

Rozkręcenie własnego biznesu z pizzą w roli głównej nie jest taką prostą sprawą. Zwłaszcza na początku, gdy z nieznanych przyczyn pięknie przystrojona pizzeria z najlepszymi kucharzami i personelem oraz wymyślnymi plackami zaczyna z dnia na dzień przynosić straty, zamiast spodziewanych zysków.

Jeśli na początku przygody borykasz się z podobnymi problemami, to zachęcamy do zapoznania się z kilkoma poradami, które powinny ułatwić start w bezlitosnym świecie kulinarnych wojen.


Krok 1 - Zacznij od kampanii fabularnej

Pizza Connection 3 oferuje dwa główne tryby rozgrywki. Pierwszy to kampania fabularna składająca się z ciągu następujących po sobie misji, a drugi to gra swobodna. Warto zacząć od tej pierwszej opcji, ponieważ stopniowo będzie zapoznawać gracza z kolejnymi mechanizmami gry.

Podczas kampanii poznasz miasta występujące w grze. A są to: Rzym, Paryż, Londyn, Berlin, Madryt, Sydney oraz Waszyngton.

Każda misja rozgrywa się w innym mieście i kładzie nacisk na różne elementy. Początkowe zadania są trywialne i krok po kroku pokazują między innymi, jak: wynająć lokal, wystroić go, zatrudnić personel, stworzyć pizze czy ułożyć menu. Z czasem misje stają się coraz bardziej wymagające i polegają już na większej samodzielności. Dopiero po nabraniu podstaw znanych z kampanii warto uruchomić grę swobodną.


Krok 2 - Bazuj na swoich obserwacjach

Kiedy klikniesz na jakikolwiek budynek w mieście, w tym na własną pizzerię, to z prawej strony zobaczysz wykres jakich osób i w jakich godzinach możesz się spodziewać. Przykładowo, jeśli otworzysz lokal przy szkole, to prawdopodobnie najczęstszymi gośćmi będą nastolatki przychodzące między 8 a 17. Przy firmach możesz spodziewać się robotników, a przy atrakcyjnych miejscach turystów.

W podpowiedziach (2) głównie nastolatkowie, a na sali (1) studenci i staruszkowie.

Warto jednak dodać, że wykresy są jedynie orientacyjne, a analizę dobrze przeprowadzić samemu. Po prostu otwórz pizzerię i zanotuj sobie, w jakich porach jest największy ruch i kto jest głównym gościem. Często bowiem rzeczywistość dość mocno różni się od podawanych przez grę statystyk. Czasami bywa tak, że teoretycznie największe natężenie ruchu powinno być między godziną 3 a 6 rano, a tymczasem wszyscy przychodzą o godzinie 18. Dlatego warto obserwować gości i nie polegać ślepo na wskazówkach gry.


Krok 3 - Przygotuj się na otwarcie

Po wstępnej analizie rynku i okolicy czas na podjęcie pierwszych kroków. Niektóre misje zaczynasz z gotowymi pizzeriami, inne musisz założyć sam. Jak to uczynić? Wystarczy wykonać kilka kroków.

Do otwarcia pizzerii niezbędne są trzy rzeczy: odpowiednie pomieszczenia (1), menu z pizzą (2) oraz personel (3).

  • Opracuj rozkład pomieszczeń - początkowo dobrze sprawdza się podział na trzy pomieszczenia - kuchnię, spiżarnię i pomieszczenie dla gości. Niezbędnymi elementami są: stoliki i krzesła w pomieszczeniu jadalnym oraz piec w kuchni. Początkowo możesz zainwestować w tanie meble, z czasem warto jednak dobrać je pod gusta klientów, na których najbardziej nam zależy. Pamiętaj też, że meble i sprzęty niszczą się w trakcie eksploatacji i należy je naprawiać.
  • Stwórz menu - na początek stwórz kilka pizz pod rodzaj klienta, który w zamyśle ma najczęściej odwiedzać pizzerię. Następnie weryfikuj przepisy patrząc w opcjach finansowych, które placki sprzedają się najlepiej, a które najgorzej. Same pizze staraj się robić z w miarę podobnych składników - im większa ich różnorodność, tym trudniej będzie dostarczyć odpowiednie składniki.
  • Zatrudnij personel - zawsze trzeba zainwestować w kucharzy, kelnerów oraz dostarczycieli towarów. Im większy ruch, tym więcej osób należy ustawić na danych zmianach. Jeśli gości nie ma, to możesz zamknąć lokal w danych godzinach lub trzymać niewielki personel. Z czasem możesz też zatrudniać dostawców pizz.

Krok 4 - Odpowiednio dobierz i ustaw personel

Najważniejsze jest dobre ułożenie grafiku. W godzinach, kiedy nic się nie dzieje możesz restaurację po prostu zamknąć albo zatrudnić minimalną ilość personelu. Jednak w godzinach szczytu warto mieć więcej ludzi w pizzerii. Poniżej podajemy przykładowe zmiany w rozwijających się pizzeriach (z miejscami na ok. 20 gości).

Każdy z pracowników jest opisany przez jakość pracy (1), szybkość (2) jej wykonywania oraz pobieraną codziennie pensję (3). Po dobraniu odpowiednich ludzi kluczowe jest dobre ustawienie ich w grafiku (4).

  • Godziny zamknięcia - można zatrudnić dostarczyciela lub dostarczycieli, aby uzupełnili zapasy przed otwarciem.
  • Godziny luźne - z małą ilością klientów. Na początek wystarczy jeden kucharz, jeden kelner i jeden dostarczyciel.
  • Godziny szczytu - jeśli jeden kucharz nie daje rady, to warto dokupić piec i zatrudnić drugiego. Na sali powinno być 2-3 kelnerów, a towary może dostarczać nawet 3-4 dostarczycieli.

Oczywiście powyższe rozwiązanie to tylko przykład. Należy zobaczyć, jak sprawdza się dane ustawienie, czy nie ma przestojów oraz jakie elementy są najsłabsze. Ważne jest, żeby dobrze ustawić grafik, a praca szła płynnie. W innym przypadku stracimy sporo pieniędzy na pensje, a wpływy będą niewielkie.

Kiedy pizzeria się rozwinie dobrze jest pomyśleć o wymianie tańszych pracowników na droższych, którzy będą posiadali lepsze parametry obsługi i szybkości.


Krok 5 - Poznaj gusta klientów i stwórz dobrą pizzę

Przygotowywanie własnej pizzy to jeden z fajniejszych aspektów zabawy w Pizza Connection 3. Tworzenie placków wypełnionych robakami, mrówkami i dżdżownicami zapewnia sporo frajdy, ale należy przy tym pamiętać o gustach klientów. Pomimo początkowych wskazówek na początku gry jest to nieco strzelanie w ciemno.

Dlatego wraz z odkrywaniem ulubionych składników kolejnych grup warto na bieżąco modyfikować pizze i wprowadzać je do menu, a usuwać z niego te, które się nie sprzedają. Warto też pamiętać, że poszczególne grupy klientów różnią się w zależności od miasta, w którym prowadzimy biznes.

Oprócz ogólnych preferencji poszczególnych grup (1), wystarczy kliknąć na znak zapytania (2), żeby poznać bardziej szczegółowe dane kulinarne (3). Dodatkową pomocą mogą być informacje (4) pojawiające się podczas tworzenia pizzy. Jeśli nie masz pomysłu na pizzę, to za opłatą możesz skorzystać z pomysłu szefa kuchni (5), który przygotuje pizzę dla wybranej grupy klientów.

W celu stworzenia dobrej pizzy warto brać pod uwagę kilka elementów:

  • Ogólne preferencje składników - za pomocą buziek można łatwo wywnioskować jakie składniki lubi dana grupa osób. Przykładowo warzywa są uwielbiane przez grube ryby, lubiane przez studentów i turystów, ale znienawidzone przez pracowników. Wystarczy kliknąć na dany rodzaj produktów, aby od razu sprawdzić, które grupy je lubią lub nie.
  • Szczegółowe preferencje składników - po kliknięciu na znak zapytania pojawią się dokładne dane każdej z grup klientów. Im więcej składników spróbują konsumenci, tym lepiej będziesz wiedział, jakie konkretnie rzeczy smakują danym osobom.
  • Pojedyncze informacje - jest to natychmiastowy odzew w formie smsów, które pojawiają się na komórce z lewej strony, kiedy kładziesz składniki na pizzy. Pokazują one czy dana grupa klientów lubi wybrane składniki, czy jest ich za mało czy za dużo, a także czy cena pizzy jest w porządku.
  • Przepis szefa kuchni - jeśli nie masz pomysłu na pizzę, to w lewym dolnym narożniku (w telefonie komórkowym) jest wyświetlony na zielono numer do szefa kuchni. Możesz z niego skorzystać, jeśli chcesz, aby kucharz stworzył gotowy przepis dla wybranej grupy klientów. W tym celu należy podać zaangażowanie kucharza (im wyższe, tym lepsza pizza, ale wyższa cena), a następnie wpisać nazwę placka i zapłacić za usługę.

Warto tu wspomnieć, że klienci mają upodobania nie tylko do pizzy, ale także innych elementów, na przykład wystroju i obsługi. Są one wyświetlane w tym samym miejscu, gdzie szczegółowe preferencje kulinarne.

W trakcie tworzenia pizzy pojawi się informacja na jej temat, w tym z ceną i marżą. Postaraj się dobrać marżę odpowiednio do klientów i nie bój się tu narzucać jej w granicach 200, a nawet 300%. Pamiętaj tylko, że każda grupa ma inny budżet. Przykładowo dla studenta sporym wydatkiem będzie pizza za 20$, natomiast grubą rybę spokojnie będzie stać na wydatek rzędu 40$.


Krok 6 - Zadbaj o szybkie dostawy towarów

Kluczem do sukcesu w dobrze działającej pizzerii jest pełna spiżarnia. Jeśli cały czas będzie świecić pustkami, to kucharze nie będą mieli z czego przyrządzać placków. Jak przyspieszyć proces dostawy?

Kupuj magazyny (2) znajdujące się blisko własnych pizzerii. Kiedy je połączysz (3), dostawy będą znacznie szybsze. Pamiętaj też o dostawcach (4) oferujących różną jakość i ceny.

  • Wynajmij pobliski magazyn - dzięki temu dostawcy nie będą tracić masy czasu na jeżdżenie po całym mieście za składnikami. Zatrudnij odpowiednią ilość dostarczycieli - w godzinach szczytu na jednej zmianie może być ich 2, 3, a nawet więcej. Wszystko w zależności od potrzeb. Czasami warto też zatrudniać ich poza godzinami pracy restauracji, aby na spokojnie mogli uzupełnić zapasy przed nowym dniem.
  • Rozbuduj spiżarnię i magazyn - zwłaszcza gdy postanowisz powiększyć pizzerię. Wtedy dobrze jest pomyśleć o rozbudowie magazynu i spiżarni, dzięki czemu płynność przepływu towaru wzrośnie.
  • Nie przesadzaj z różnorodnością składników w pizzach - im jest ich więcej, tym większe prawdopodobieństwo, że nie będzie ich gdzie trzymać i powstaną przestoje. O zbyt dużej liczbie składników informuje wykrzyknik pojawiający się w menu pizz.
  • Pamiętaj o jakości dostaw - domyślnie w magazynach ustawiony jest najgorszy, ale i najtańszy sort dostaw. Z czasem warto zainwestować w droższych, ale lepszych dostawców, żeby goście byli bardziej zadowoleni.

Krok 7 - Sprawdzaj raporty

Każdego dnia o północy na ekranie automatycznie wyświetla się raport z różnymi danymi na temat każdej pizzerii, której właścicielem jesteś (dane te są dostępne również po kliknięciu ikony „Zarządzanie"). Warto poświęcić nieco czasu na ich przeczytanie, zwłaszcza, kiedy coś zaczyna szwankować (tendencja spadkowa oznaczona czerwonymi liczbami).

W zakładkach Zarządzanie oraz Finanse (1) znajdziesz raporty (2) z danymi, na podstawie których możesz planować kolejne działania.

Informacje dotyczą różnych dziedzin, np. dostaw czy zadowolenia gości. Wystarczy rozwinąć dane pole, aby poznać bardziej szczegółowe informacje. Może się na przykład okazać, że klienci są zadowoleni z szybkości obsługi, ale mają problemy, aby znaleźć wolne miejsce - trzeba wtedy pomyśleć o rozbudowie pizzerii. Gra sama podpowiada, jakie kroki można podjąć, żeby rozwiązać dany problem i często warto się z tymi opiniami zapoznać.

Z zakładce „Zarządzanie" znajdziesz również szczegółowe statystyki związane z finansami pizzerii. Dowiesz się z nich, co generuje straty, a co przynosi największe zyski. W ten sposób będziesz mógł świadomie podjąć kolejne kroki.


Krok 8 - Zainwestuj w reklamę i badania

W początkowej fazie gry pizzerią będą zainteresowane jedynie osoby przechodzące w jej pobliżu. Jeśli wejdą w zielony okrąg, to być może skuszą się na odwiedzenie lokalu. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, żeby zainwestować nieco pieniędzy w reklamę.

W zakładce Marketing (1) znajdują się wszystkie ważne informacje związane z reklamą lokalną (2) oraz globalną (3).

Te dzielą się na trzy główne kategorie:

  • Słupy ogłoszeniowe - wystarczy zaznaczyć słup i wynająć go, płacąc codziennie zaznaczoną sumę. Słupy są reklamami statycznymi o małym zasięgu oddziaływania, ale po odłożeniu pewnej sumy warto w nie zainwestować w pobliżu pizzerii.
  • Maskotki - droższe od słupów ogłoszeniowych, ale za to mobilne. Po wynajęciu maskotki zaznaczamy czas jej pracy, a potem w bezpośrednio sposób wskazujemy miejsce na mapie, do którego ma się udać.
  • Globalne - dostępne z poziomu menu o nazwie Marketing (ikona globu z lewej strony). Wpływają na całą mapę. Można w nich określi, na jakim elemencie biznesu chcemy się skupić, a także w jakich mediach (telewizja, radio, prasa) zamierzamy ją umieścić. Elementy te wpływają na to, do kogo i w jakim stopniu reklama trafi (np. starsi ludzie czytają prasę, a młodzież ogląda głównie telewizję). Zasięg takiej reklamy jest największy, ale są to działania zdecydowanie najdroższe, przeznaczone głównie dla lepiej rozwiniętych lokali.

Początkowo najlepiej skupić się na samej pizzerii. Dopiero, gdy zacznie przynosić stałe zyski warto pomyśleć o inwestowaniu w kolejne elementy związane z marketingiem.

Im wyższy poziom (1,2), tym ich efekty są lepsze. Zakładkę z badaniami pokazuje ikona z żarówką (3).

Drugą ważną kwestią w trakcie gry są badania. Za określoną sumę możesz wykupić dostęp do elementów, które mogą przydać się w rozgrywce. Chodzi tu między innymi o:

  • Dostęp do nowych mebli - umożliwią podniesienie prestiżu pizzerii.
  • Możliwość rozwinięcia skuteczności reklamy - dzięki temu marketing zapewni jeszcze lepsze efekty.
  • Udoskonalenie magazynów, w których się zaopatrujemy.
  • Przeprowadzenie badań rynku - dzięki temu lepiej poznamy potrzeby klientów.
  • Rozbudowanie restauracji - możliwość zainwestowanie w nowe elementy, takie jak garaż dla skuterów i dostawców pizzy.
  • Przestępców - możliwość zatrudniania gangsterów oraz opracowywania środków ochrony przed nieuczciwą konkurencją.
  • Priorytety - umożliwiają zwiększenie efektywności wybranych elementów w naszych pizzeriach (np. zwiększają zasięg oddziaływania lokalu).

Badania są podzielone na różne poziomy - od 1 do 4. Aby awansować na wyższy poziom należy odblokować kilka badań z niższego (chyba, że w grze swobodnej od razu zaznaczymy dostęp do badań 4 poziomu). Pamiętaj, aby inwestować w nie z głową i poczekać, aż zostaną przeprowadzone. Dopiero po tym czasie możesz z nich korzystać.


Krok 9 - Rozwijaj biznes

Początkowe kroki mogą wydawać się dość ciężkie, ale jeśli opanujesz podstawy, to szybko dotrzesz do miejsca, gdzie lokale zaczną generować coraz większe zyski. W pewnej chwili mała pizzeria po prostu okaże się miejscem niewystarczającym do zwiększenia przychodów.

Po przejściu w tryb architektoniczny otrzymasz możliwość rozbudowy (1) pizzerii. Wiążą się z tym większe koszty (2), ale zyskasz więcej możliwości.

Co należy zrobić w takiej sytuacji? Istnieje kilka możliwości, oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, żeby je łączyć. Oto one:

  • Zmień rozkład pomieszczeń - może się okazać, że klienci walą drzwiami i oknami, a w lokalu po prostu brakuje dla nich miejsc. Można wtedy tanim kosztem zmienić układ pizzerii tak, aby powiększyć pomieszczenie dla gości i zakupić dodatkowe meble.
  • Rozbuduj pizzerię - jeśli lokal i tak jest za mały, to za opłatą możemy go zwyczajnie rozbudować. Zazwyczaj zaczynamy z małym budynkiem, ale nic nie stoi na przeszkodzie, żeby przekształcić go w średni, a następnie duży. Wprawdzie wiąże się to z nieco większymi kosztami, ale przychody powinny spokojnie pokryć tę stratę.
  • Stwórz możliwość dostawy pizzy - wraz z rozbudową pizzerii i po zainwestowaniu w odpowiednie badania zyskasz możliwość dowozu pizzy, a nie tylko sprzedawania jej w lokalu. Czasami może się okazać, że postawienie jedynie na dowóz może okazać się bardziej opłacalne niż obsługiwanie gości na miejscu.
  • Zakup samochód z pizzą - wprawdzie nie jest to najbardziej efektywna metoda, ponieważ zasięg auta nie jest zbyt duży, ale jeśli ustawisz je w bardzo ruchliwym miejscu, to może okazać się strzałem w dziesiątkę.
  • Skoncentruj się na danych typach klientów i jakości - jeżeli jesteś już pewien, kto odwiedza pizzerię najczęściej i na kim zarabiasz najwięcej, to możesz wyspecjalizować lokal pod dany typ klienta. Zainwestuj w meble zgodne z jego gustem oraz serwuj pizzę, którą dane osoby najbardziej lubią. Pamiętaj też, aby angażować coraz lepszych pracowników, dzięki czemu klienci będą coraz bardziej zadowoleni.

Krok 10 - Bądź jak Ojciec Chrzestny

Podobnie jak w prawdziwym życiu, o spokojnym prowadzeniu i rozkręcaniu własnego biznesu można na ogół tylko pomarzyć. W większości przypadków nasze działania będzie starała się pokrzyżować konkurencja, która rzadko będzie grała fair.

Oczywiście cały czas trzymaj rękę na pulsie. Jeśli zauważysz, że przeciwnik zaczyna się rozrastać, to również inwestuj w nowe lokale i reklamy, aby przyciągnąć, jak najwięcej klientów. Czasami okazuje się, że to jednak za mało. Wtedy można posłużyć się mniej legalnymi środkami.

Po odblokowaniu gangsterów w badaniach wystarczy wybrać ich z menu danej pizzerii (1), a następnie wynająć (2). W trakcie wysyłania ich na misję uważaj, aby unikali terenów patrolowanych przez policję (3).

W zakładce „Badania" możesz zapłacić za dostęp do gangsterów. Im wyższy poziom posiadają, tym są drożsi, ale znacznie skuteczniejsi w swoich działaniach. Po ich odkryciu wystarczy zatrudnić danego gangstera i kliknąć na obiekt (reklamę lub konkretne pomieszczenie w pizzerii) u przeciwnika. Po chwili nasz „wysłannik" uda się na miejsce i je zdewastuje.

W trakcie aktów wandalizmu należy uważać na policję, która patroluje teren. Jeśli zbir znajdzie się w jej zasięgu, to zacznie stopniowo tracić życie, aż w końcu padnie i trzeba będzie wynająć kolejnego.

Oczywiście rywale również mogą stosować nieczyste zagrania. Dlatego warto zawczasu się zabezpieczyć odblokowując dostęp do „Środków zaradczych" i zakupując kamery do naszych pizzerii.

Nie jesteś zalogowany!

Utwórz konto ReedPop, dołącz do naszej społeczności i uzyskaj dostęp do dodatkowych opcji!

W tym artykule

Pizza Connection 3

PC, Mac

Powiązane tematy
O autorze
Awatar Michał Basta

Michał Basta

Senior Guide Writer

Michał pracuje głównie nad poradnikami, ale od czasu do czasu wspiera zespół także innymi tekstami i materiałami.
Komentarze