Skip to main content
Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Kingdom Come Deliverance - Zaraza

Zadanie dodatkowe: pomagamy mieszkańcom Merchojedów.

Tę bardzo ważną misję poboczną w Kingdom Come Deliverance odblokujemy wraz z postępem w zadaniu głównym Przesłuchanie. Chociaż zakończyć można je na kilka różnych - pozytywnych lub nie - sposobów, w poniższym opisie proponujemy rozwiązanie najbardziej optymistyczne i korzystne z perspektywy gracza.


Uwaga! W tej misji przyda się umiejętność czytania. Jeśli twoja postać nie posiadła tej umiejętności, wykonaj zadanie poboczne Potężniejsze niż miecz.


Po odblokowaniu zadania, co zrobisz rozmawiając z Maciejem w stajni, w ramach misji Przesłuchanie, udaj się do miejscowego wójta, którego powinieneś znaleźć gdzieś we wschodnich krańcach miejscowości. Melchior, bo tak ma na imię wójt (1), nie będzie chciał, abyś porozmawiał z jeńcem. Poprosi cię za to o pomoc w rozwikłaniu zagadki związanej z zarazą.

Po rozmowie z wójtem (1) porozmawiaj z mieszkańcami w domach oznaczonych białymi krzyżami (2).

Dopytaj więc mężczyznę o wszystkie możliwe szczegóły, dzięki czemu dowiesz się o chorych w najbliższej okolicy. Zanim jednak przystąpisz do działania, musisz zbadać sytuację chorych. W tym celu odwiedź każde domostwo, które na drzwiach ma namalowany wapnem krzyżyk (2). Poniżej znajdziesz mapę z zaznaczonymi domami, do których musisz się udać.

Mapa domów w Merchojedach, gdzie znajdują się mieszkańcy dotknięci zarazą.

Możesz też otworzyć mapę w drugim oknie lub pobrać na dysk.

W wyszczególnionych domach musisz porozmawiać z Wincentym (podczas rozmowy możesz odblokować poboczne zadanie), Słomą (użyj retoryki oraz zbadaj jego żonę w drugiej izbie), Danielem (możesz podać się za jego brata) oraz Henryką. Tej ostatniej możesz pomóc. W tym celu udaj się za dom i wykop grób pod wielkim drzewem, a następnie przenieś do niego ciało zmarłego męża Henryki.

W ten sposób zbadałeś zarazę w Merchojedach i musisz udać się na południowy zachód, gdzie spotkasz się w klasztorze z niejaką Johanką. Udaj się więc do Sazawy, gdzie odnajdziesz kobietę. Porozmawiaj z nią, odblokowując tym samym kolejne zadanie poboczne - na razie jednak nie musisz go wykonywać. Dopytaj za to kobietę o wszystkie możliwe rzeczy, a także poinformuj o zarazie. Wejdź do budynku, gdzie porozmawiasz z bratem Nikodemem (3).

Po rozmowie z Nikodemem przeczytaj księgę.

Uwaga! Zanim pomówisz z bratem Nikodemem o szczegółach zarazy, porozmawiaj z nim o interesach i zaopatrz się w dwie sztuki ostu i sztukę walerianu. Następnie udaj się do kowala na południe od osady i kup od niego węgiel.

Teraz porozmawiaj z bratem Nikodemem i zdradź mu wszystkie szczegóły na temat zarazy. Bardzo ważne jest użycie prawidłowych odpowiedzi w rozmowie:

  • chyba połowa domów (w kontekście chorych)
  • padły wszystkie zwierzęta
  • znam (symptomy choroby).

Na samym końcu musisz powiedzieć, że umiesz czytać, po czym zapoznaj się ze wszystkimi stronami książki (4) widocznej na powyższym obrazku. Po przeczytaniu księgi raz jeszcze porozmawiaj z Nikodemem i powiedz, że wiesz co jest przyczyną zarazy. Udziel odpowiedzi zatrucie wodą, po czym powiedz, że mógłbyś pomóc i przygotować antidodtum. Poproś także o wyleczenie jeńca.

Teraz czas na przygotowanie remedium. Zapisz grę (na wypadek niepowodzenia), a następnie podejdź do stanowiska alchemicznego i podążaj za poniższą instrukcją.

Wazon z wodą ma na sobie napis „Aqua”.

Otwórz książkę na stronie „Remedium z Merchojedów” (5) i wybierz opcję „Zioła”, aby przygotować składniki. Następnie sięgnij po wodę (6), którą znajdziesz po lewej stronie. Po wlaniu wody do kotła sięgnij dwukrotnie po oset (7) - po każdej garści wykonaj interakcję na kociołku. Teraz użyj przycisku odpowiedzialnego za opcję „Miechy” - wykonuj tę czynność tak długo, aż na powierzchni mikstury pojawią się małe płomienie (8).

Przyrządzenie antidotum nie jest trudne, gdy trzymasz się ściśle instrukcji.

Teraz, gdy pod kociołkiem jest jeszcze ogień, dwukrotnie przewróć klepsydrę (9), aby cały piasek w środku mógł się przesypać. Po tej czynności dodaj do kotła jedną garść waleriany (10), po czym raz jeszcze zagotuj miksturę, używając miecha. Przewróć jednokrotnie klepsydrę, a następnie pozwól, aby ogień zupełnie zgasł. Wówczas do kotła dodaj węgiel (na obrazku powyżej wskazany strzałką).

Na samym końcu sięgnij po któreś z małych naczyń znajdujących się pod wazonem z wodą, dzięki czemu „Przygotujesz eliksir”. Jeśli wykonałeś wszystkie czynności prawidłowo, to po interakcji na kociołku otrzymasz informację, że uwarzyłeś pomoc dla Merchojedów. Jeśli nie, wczytaj poprzedni zapis gry i wykonaj wszystko od początku.

Posiadając eliksir wracamy do Merchojedów, gdzie odnajdujemy brata Nikodema, z którym poruszamy wszelkie możliwe tematy. Następnie odwiedzamy tych samych chorych, z którymi mieliśmy do czynienia na początku misji. Po podzieleniu się antidotum, rozmawiamy z Melchiorem, czyli wójtem miejscowości.



Ruszamy za mężczyzną, który doprowadzi nas do pojmanego bandyty. To już jednak część misji głównej Przesłuchanie. Zakończenie tego zadania pobocznego nastąpi po kilku dniach, gdy antidotum zacznie działać. Wróć wówczas do Merchojedów i porozmawiaj z wójtem. Jeśli wszystko poszło tak, jak należy, zostaniesz nagrodzony i uratujesz życie wszystkim mieszkańcom.

Read this next