Umiejętności związane z walką są rozwijane podobnie, jak podstawowe atrybuty, takie jak siła, zręczność czy witalność. Im więcej pojedynków prowadzimy i im więcej danego rodzaju oręża używamy, tym bardziej specjalizujemy się w danej dziedzinie.

Po osiągnięciu odpowiednich poziomów w poszczególnych kategoriach zyskujemy specjalne punkty, za które można wykupić różne ulepszenia, nazywane w grze dodatkami (a w poradniku określane również jako bonusy). Poniżej znajdują się opisy wszystkich umiejętności i dodatków związanych z walką.

Obrona - przedłuża czas perfekcyjnego bloku oraz uniku (wykonanych w odpowiednim momencie podczas walki), a także zwiększa właściwości obronne broni i tarcz. Umiejętność jest rozwijana w trakcie działań defensywnych (uniki, bloki), z których korzystasz podczas starć. Kolejne punkty do odblokowania bonusów pojawiają się co 4 poziomy.

  • Idealny blok - jeśli w odpowiednim momencie (kiedy w środkowej części celownika zaświeci się zielona tarcza) wciśniesz blok, to atak rywala nie zabierze bohaterowi żadnego punktu wytrzymałości. Ponadto będziesz mógł od razu przeprowadzić kontratak. Jest to niezwykle przydatny bonus, z którego warto korzystać podczas starć. Wymaga wprawy, ale niejednokrotnie może nie tylko ułatwić walkę, ale uratować życie bohatera. Wymagany poziom: automatycznie podczas kampanii fabularnej (niedługo po rozpoczęciu właściwej części gry).
  • Niszczyciel broni - jeśli podczas klinczu pokonasz rywala, to stan używalności jego broni spadnie o 15%, przez co będzie zadawała mniejsze obrażenia. Jeżeli w trakcie pojedynków często dochodzi do klinczów, to umiejętność może okazać się pomocna. Wymagany poziom: 4.
  • Pewny chwyt - blokując ciosy oponenta tarczą powodujesz, że traci o 15% więcej wytrzymałości. Jeżeli grasz postacią opierającą się na walce z tarczą, to jest to bardzo przydatny bonus umożliwiający szybsze zmęczenie oponenta. Wymagany poziom: 4.
  • Golem - zbroja będzie o jedną trzecią bardziej przerażająca niż zwykle. Powoduje większe wystraszenie rywala, co może dać dodatkową przewagę na polu walki. Wymagany poziom: 8.
  • Nieźle znoszone - bohater potrafi włożyć zbroję tak, że jest trzykrotnie lżejsza niż wskazuje jej waga w inwentarzu. Bardzo przydatny bonus umożliwiający noszenie cięższych zbroi przy zachowaniu sporej szybkości ruchu, co w walce może okazać się czynnikiem bardzo pomocnym. Wymagany poziom: 12.
  • Rycerz w lśniącej zbroi - powoduje, że podczas rozmów słońce oślepia rozmówców, a ci biorą bohatera za rycerza, dzięki czemu zyskujesz 4 punkty do charyzmy. Bardzo przydatny dodatek, jeśli lubisz rozwiązywać sprawy podczas rozmowy w trakcie dnia. Wymagany poziom: 12.
walka
Walka w Kingdom Come Deliverance może być ostatecznością - nie zawsze musisz sięgać po miecz.

Sztuka walki - umiejętność odnosząca się do prowadzenia walki wręcz lub z wykorzystaniem broni. Sprawia, że bohater wyprowadza szybsze i skuteczniejsze ataki, a broń podczas walki zużywa się znacznie wolniej.

Umiejętność jest rozwijana w trakcie toczenia starć z przeciwnikami i zadawania im ciosów. Kolejne punkty do odblokowania dodatków pojawiają się co 4 poziomy.

  • Omdlenie - odblokowuje możliwość przeprowadzenia zwodu podczas walki. Przydatny bonus, który bardzo przydaje się w starciach. Wymagany poziom: odblokowuje się automatycznie podczas gry (w jednej z początkowych misji).
  • Rdzawa krawędź - jeśli korzystasz z broni pokrytej trucizną, to masz o połowę większe szanse na zadanie ciosu. Gdy nie korzystasz z trucizny, to im bardziej broń jest zniszczona, tym większa szansa na zatrucie rywala. Przydatny bonus zwłaszcza, gdy smarujesz broń trucizną. Wymagany poziom: 4.
  • Żądny krwi - znacznie zwiększa szansę bohatera na zadanie przeciwnikowi krwawiącej rany, co z czasem zacznie odbierać mu zdrowie. Dodatek, jak najbardziej godny polecenia. Wymagany poziom: 4.
  • Furiat - im bohater ma mniej wytrzymałości, tym większa szansa na zadanie rywalowi rany. Bonus przydatny u postaci, które często wyprowadzają serie ataków szybko zmniejszających ich wytrzymałość. Wymagany poziom: 8.
  • Sadysta - gdy rywal krwawi siłą bohatera wzrasta o 1 punkt. Przydatny bonus zwłaszcza, gdy rozwiniemy dodatek Żądny krwi. Wymagany poziom: 8.
  • Na przekór wszystkiemu - gdy bohater walczy z kilkoma przeciwnika naraz jego siła, zręczność, sztuka walki i obrona będą o 20% większe. Bardzo przydatny dodatek, bo nigdy nie wiemy kiedy staniemy do walki z większą ilością rywali. W ten sposób chociaż częściowo możemy ograniczyć ich przewagę. Wymagany poziom: 12.
  • Seryjne uderzenie - każdy cios nieprzerwanej serii uderzeń będzie silniejszy niż poprzednio (efekt anuluje się w momencie przerwania serii). Jeżeli w trakcie walki często bohater często opiera ataki na wyprowadzaniu serii ciosów, to jak najbardziej warto w ten bonus zainwestować. Wymagany poziom: 12.

Buzdygan - zwiększa siłę wyprowadzanych ciosów, jeśli bohater korzysta z buzdyganu. Umiejętność jest rozwijana podczas korzystania z tego rodzaju oręża. Warto rozwijać poniższe bonusy, jeśli korzystasz z takiej broni. Kolejne punkty do rozwijania dodatków pojawiają się co 7 poziomów.

  • Drei Wunder: przedramię - seria ciosów (cztery cięcia - z przodu, z lewej, po skosie z prawej i z lewej), która kończy się atakiem na nadgarstek, co może wytrącić wrogowi broń z ręki. Wymagany poziom: 7.
  • Miażdżący cios - seria ciosów (pchnięcie, cięcie z lewej, cięcie po skosie z prawej) zakończonych uderzeniem wroga tępym końcem buzdygana lub tarczy. Wymagany poziom: 7.
  • Fehler: oślepiający cios - seria ciosów (cięcia z: lewej, prawej, lewego skosu, z prawej) mających za zadanie zmylić przeciwnika, aby w końcu go trafić. Wymagany poziom: 14.

Łuk - umiejętność sprawiająca, że podczas strzelania z łuku będziesz zadawał przeciwnikom coraz większe obrażenia. Do osiągnięcia 5 poziomu doświadczenia w posługiwaniu się tą bronią bohater będzie regularnie uderzał się cięciwą w rękę, co odbije się na jego zdrowiu.

Aby temu przeciwdziałać należy założyć część stroju chroniącą przedramię, dzięki czemu postać straci tylko część wytrzymałości. Umiejętność strzelania z łuku nie posiada żadnych bonusów do odblokowania.

Miecz - lepsze władanie mieczem sprawia, że wraz ze wzrostem mistrzostwa w posługiwaniu się nim będziesz zadawał rywalom mocniejsze obrażenia. Umiejętność jest rozwijana poprzez korzystanie z tego rodzaju broni.

Kolejne punkty do odblokowania bonusów są przyznawane zamiennie, co trzeci i drugi poziom rozwoju umiejętności (poczynając od trzeciego). Poniższe bonusy odnoszą się różnych kombinacji ciosów, do których dostęp uzyskujemy po ich odblokowaniu:

  • Miażdżący cios - wymagany poziom: 3.
  • Zorn ort: wściekły cios - wymagany poziom: 3.
  • Fechler: bliźniarz - wymagany poziom: 5.
  • Podwójne pchnięcie - wymagany poziom: 5.
  • Drei wunder: nadgarstek - wymagany poziom: 8.
  • Fehler: oślepiający cios - wymagany poziom: 8.
  • Durchlaufen: przebiegnięcie - wymagany poziom: 10.
  • Halbschwert: miecz krótki - wymagany poziom: 10.
  • Duplieren: duplikacja - wymagany poziom: 13.

Siekiera - rozwinięcie umiejętności władania siekierą sprawia, że podczas walki tym narzędziem zadajesz przeciwnikom większe obrażenia. Kolejne punkty służące do odblokowania bonusów pojawiają się co siedem poziomów. Są to sekwencje ciosów zwiększających wachlarz uderzeń podczas starć.

  • Drei wunder: przedramię - wymagany poziom: 7.
  • Miażdżący cios - wymagany poziom: 7.
  • Fehler: oślepiający cios - wymagany poziom: 14.

Walka wręcz - wraz z rozwojem tej umiejętności (podnosisz ją poprzez prowadzenie walk na gołe ręce) będziesz zadawał przeciwnikom coraz silniejsze ciosy. Umiejętność ta nie posiada żadnych bonusów do odblokowania.

Reklama

O autorze

Michał Basta

Michał Basta

Redakcja Eurogamer.pl

Michał pracuje głównie nad poradnikami, ale od czasu do czasu wspiera zespół także innymi tekstami i materiałami. Prywatnie kolekcjoner książek, filmów i planszówek.

Więcej artykułów od Michał Basta