Sam rozwój postaci w grze i dbanie o umiejętności to nie wszystko. Jeszcze ważniejsze, a może nawet najważniejsze, jest kontrolowanie codziennych potrzeb i stanu zdrowia. Nasz bohater musi się więc wysypiać, regularnie spożywać posiłki (uwaga na zepsute jedzenie!), a także dbać o leczenie.

Zdrowie - ma stałą maksymalną wartość ustaloną na poziomie 100, której nie można rozwinąć podczas gry. Poziom zdrowia spada w momencie, gdy zostaniemy zranieni, spadniemy z wysokości albo zostaniemy otruci lub sami spożyjemy niezdrowy pokarm. Również nadmierny głód z czasem może doprowadzić do utraty zdrowia, a nawet życia.

Aby przywrócić bohaterowi punkty zdrowia należy zjeść odpowiedni posiłek, skorzystać z mikstury uzdrawiającej lub przespać się. W przypadku większych ran należy je także zabandażować w celu wyleczenia. Pamiętaj, że podczas walki praktycznie nie ma szans na uzupełnienie zdrowia (poza rozwinięciem kilku dodatków).

Wytrzymałość - jest związana z różnymi czynnościami wykonywanymi przez bohatera. Jeśli biegnie, skacze lub walczy, to stopniowo traci wytrzymałość, co objawia się między innymi specjalnym filtrem nałożonym na obraz, spowolnieniem ruchów i zadyszką. Aby zregenerować wytrzymałość należy na chwilę się zatrzymać (szybsze tempo regeneracji) lub przejść do marszu (wolniejsze tempo regeneracji).

wytrzymalosc
Wytrzymałość spada, gdy walczysz, biegniesz, a nawet długo naciągasz cięciwę łuku.

Na wytrzymałość wpływ mają również: poziom zdrowia (im go mniej tym mniej jesteśmy wytrzymali), zmęczenie (im bardziej bohater zmęczony, tym mniej wytrzymały się staje) oraz głód (im głodniejszy, za bardzo przejedzony lub przepity, tym bardziej osłabiony) i zatrucie. Poziom wytrzymałości można stopniowo podnosić poprzez rozwijanie witalności (głównie przez bieganie i walczenie).

Energia - wskazuje poziom zmęczenia bohatera. Maksymalny poziom wynosi 100 i wraz z podejmowanymi przez postać akcjami (chodzenie, bieganie, walczenie itd.) stopniowo spada. Jeśli dojdzie do zbyt niskiego poziomu, to odbije się to między innymi na zmniejszonej wytrzymałości bohatera, a z czasem również na zaburzeniach percepcji, a nawet zemdleniu. Aby odnowić energię należy się wyspać. Na krótką metę można się też wspomagać alkoholem, jednak należy uważać, żeby nie osłabić bohatera przez przepicie.

Strawa - inaczej poziom głodu postaci. Należy mieć na uwadze, aby utrzymywać ten wskaźnik w okolicach 100. Jego maksymalny poziom wynosi 120, ale zjedzenie zbyt dłużej ilości pokarmów może doprowadzić do przejedzenia, co odbije się między innymi na ociężałych ruchach i zmniejszeniu wytrzymałości.

Podobnie jest w przypadku niedojedzenia, co również ma odbicie w zmniejszonej wytrzymałości, a z czasem może doprowadzić do problemów z percepcją, negatywnymi skutkami w stanie zdrowie, a nawet do śmierci głodowej.

Dlatego ważne jest, aby w inwentarzu zawsze posiadać coś do zjedzenia, bo zaspokojenie głodu na szlaku może okazać się problematyczne. Należy przy tym pamiętać o jakości jedzenia (zbyt niski doprowadzi do zatrucia) i terminie jego przydatności (w dłuższe podróże lepiej zabierać produkty, które nie zepsują się po kilku godzinach).

Reklama

O autorze

Michał Basta

Michał Basta

Redakcja Eurogamer.pl

Michał pracuje głównie nad poradnikami, ale od czasu do czasu wspiera zespół także innymi tekstami i materiałami. Prywatnie kolekcjoner książek, filmów i planszówek.

Więcej artykułów od Michał Basta