Unreal - marka, która kształtowała gatunek FPS

Wyjątkowe dzieło Epic Games.

Unreal Tournament, pierwsza część kultowej serii strzelanin sieciowych, kończy właśnie 18 lat. Warto z tej okazji prześledzić historię serii Unreal, w której ważne są nie tylko poszczególne odsłony, ale też ogromny wpływ napędzającego te gry silnika na całą branżę.

Wszystko zaczęło się od wyścigu technologicznego: gdy pojawił się Quake, który grafikę renderowaną dzięki technice Ray Casting zamienił na robiące wrażenie środowisko 3D, na arenie pojawiło się studio Epic MegaGames (dzisiejsze Epic Games). Przez 3 lata deweloperzy pracowali nad silnikiem graficznym, którego możliwości wyprzedziłyby konkurencję.

Efektem tych starań była gra Unreal, która ukazała się 1998 roku. Stworzony przez Tima Sweeneya silnik o tej samej nazwie dał początek niezliczonej liczbie kultowych serii. Na jego kolejnych wersjach tworzone były takie produkcje jak Deus Ex, seria Bioshock, Batman: Arkham, Dishonored, czy Mass Effect. Nie sposób opisać, jak ogromny wpływ miało to na branżę.

Sama gra była strzelanką dla pojedynczego gracza, która wraz z innymi podobnymi tytułami pokazała, jak należy tworzyć FPS-y i jak ubogacić je w odpowiedni klimat. Epic MegaGames zadowolone z sukcesu stworzyło sieciowy dodatek skupiający się na potyczkach na arenach, jednak finalna wersja była na tyle nowatorska, że została wydana jako osobny produkt.

Tak narodził się Unreal Tournament. Konkurent Quake'a 3 doskonale łączył wysokie tempo rozgrywki z niespotykaną dotąd inteligencją przeciwników sterowanych przez sztuczną inteligencję. Bronie były różnorodne, a każda z nich miała alternatywny tryb strzału. Nowatorski był też tryb gry Assault, który polegał na osiąganiu kolejnych celów. Warto też wspomnieć o udostępnieniu społeczności Unreal Editora, który pozwalał na tworzenie własnej zawartości. To właśnie dzięki środowiskom moderskim, każda odsłona serii miała długie życie.

Warto prześledzić całą historię Unreal, którą omawiamy w materiale. Wygląda na to, że gra nie będzie żyła jedynie w naszych wspomnieniach - a to dzięki najnowszej części, w którą można już pograć za darmo. Czy jednak zdobycie odpowiedniej bazy stałych graczy jest dziś jeszcze możliwe?

Reklama

Powiązane materiały

Na stronie

Komentarze (0)

Komentarze zostały zamknięte.

Ukryj komentarze z niską oceną
Sortuj:
Wątki z odpowiedziami