Wolfenstein 2: The New Colossus - bronie i ulepszenia

Poznaj wszystkie rodzaje uzbrojenia w grze, a także możliwości ich rozwijania.

Podobnie, jak w poprzednich częściach serii, tak i w Wolfenstein 2: The New Colossus główny bohater, B.J. Blazkowicz, dysponuje całą gamą broni pozwalającej na walkę z zastępami nazistów.

Oprócz podręcznego arsenału możemy też korzystać z broni ciężkich i specjalnych, a także w banalnie łatwy sposób ulepszać uzbrojenie. W jaki sposób? Wystarczy w menu przejść do zakładki Uzbrojenie, wybrać rodzaj oręża, a potem z rozwijanej listy zdecydować, w które ulepszenie chcemy zainwestować.

Ulepszanie broni odbywa się dzięki zestawom ulepszającym, które znajdujemy w różnych miejscach na planszach. Każde ulepszenie to koszt jednego zestawu, dlatego zwłaszcza na początku dobrze jest przemyśleć, w co chcemy zainwestować zdobyte punkty. Poniżej przedstawiamy pełną listę uzbrojenia dostępnego w grze.

Toporek

Tę broń znajdujesz w jednej z początkowych misji. Toporek posiada dwa główne zastosowania. Pierwsze, to możliwość podważania i wyważania różnego rodzaju obiektów, takich jak drzwi czy niektóre przejścia.

Dzięki temu mamy możliwość dotarcia do miejsca, które początkowo były niedostępne. W takich przypadkach wystarczy podejść do odpowiedniego obiektu, a na ekranie pojawi się klawisz, który masz wcisnąć, aby wejść z nim w interakcję.

b000
Toporek.

Druga możliwość, to wykorzystywanie broni do walki. Dzięki niej możesz zakradać się do strażników i po cichu eliminować ich od tyłu. Nic też nie stoi na przeszkodzie, aby na przykład podczas wymiany ognia podbiec do wroga i przeprowadzić brutalną egzekucję od przodu.

Druga możliwość eliminowania rywali, to rzucanie w nich toporkiem - w ten sposób możesz rozprawiać się z nimi po cichu na odległość. Rzucone toporki możesz podnosić z ciał zabitych Niemców oraz ze specjalnych pojemników na ścianach. Toporek nie posiada żadnych ulepszeń.

Pistole

Podstawowa broń przydatna głównie na początku gry w walce na krótkim dystansie z mało opancerzonymi przeciwnikami. W późniejszym okresie może służyć jako środek obronny, gdyby np. skończyły się nam pociski do innych rodzajów oręża.

b001
Pistole.

Dostępne ulepszenia:

  • Magnum - zwiększa siłę rażenia pocisków, ale kosztem większego hałasu i odrzutu przy strzelaniu.
  • Powiększenie magazynka - dwukrotnie zwiększa pojemność magazynka. Przydatne, jeśli często korzystamy z pistoletu.
  • Tłumik dźwięku - pozwala na cichą eliminację rywali. Ulepszenie bardzo przydatne dla graczy preferujących grę w ukryciu zamiast otwartych walk.

Sturmgewehr

Automatyczny karabin, którym można prowadzić ogień w trybie pojedynczym lub ciągłym. Prawdopodobnie najbardziej uniwersalna broń sprawdzająca się zarówno na małych, jak i średnich oraz dużych dystansach. Często wykorzystywana również przez nazistowskich żołnierzy, przez co rzadko bywają problemy z brakiem amunicji.

b002
Sturmgewehr.

Dostępne ulepszenia:

  • Luneta snajperska - umożliwia skuteczniejsze prowadzenie ognia na większych dystansach. Strzelanie z lunetą jest możliwe tylko w trybie ognia pojedynczego. Bardzo przydatne ulepszenie, w które warto zainwestować (lunetę możemy w dowolnym momencie zdjąć i założyć).
  • Przebijanie pancerza - zwiększa siłę pocisków umożliwiając przebijanie płyt pancernych. Bardzo dobre ulepszenie umożliwiające zadawanie większych obrażeń ciężko opancerzonym rywalom.
  • Łączone magazynki - podwaja liczbę pocisków, z których możemy skorzystać przed przeładowaniem. Kolejne ulepszenie, na które warto przeznaczyć punkt rozwoju.

Machinenpistole

Pistolet maszynowy sprawdzający się najlepiej w walce z przeciwnikami na krótkim dystansie. Wszystko za sprawą dużej szybkostrzelności. Należy mieć przy tym na uwadze szybkie pozbywanie się pocisków, a także fakt sporej niecelności na większych dystansach.

b003
Machinenpistole.

Dostępne ulepszenia:

  • Przygważdżanie - sprawia, że pociski są w momencie strzału nagrzewane, co zadaje rywalom większe obrażenia. Odbywa się to kosztem szybkostrzelności, ale i tak warto zainwestować w to ulepszenie.
  • Magazynek bębenkowy - podwaja liczbę pocisków w magazynku. Dobre rozwiązanie, jeśli często korzystamy z tego rodzaju broni.
  • Wbudowany tłumik dźwięku - umożliwia niemal bezgłośne prowadzenie ognia. Ulepszenie głównie dla osób wybierających ciche rozwiązania w trakcie rozgrywki.

Shockhammer

Potężna strzelba zadająca bardzo duże obrażenia na bliskich dystansach. Sprawdza się świetnie w budynkach i ciasnych korytarzach, nawet z grupami przeciwników, którzy stoją blisko siebie. Na średnich i dłuższych dystansach praktycznie bezużyteczna.

b004
Shockhammer.

Dostępne ulepszenia:

  • Wirnik - sprawia, że strzał jest oddawany od razu z trzech luf zamiast jednej. W przypadku częstego korzystania z tej broni, to bardzo dobre ulepszenie, pozwalające błyskawicznie zabijać wrogów. Należy mieć jednak na uwadze dużo szybsze wyczerpywanie amunicji.
  • Powiększenie magazynka - podwaja ilość pocisków w magazynku. Przydatny element, zwłaszcza, gdy zainwestowaliśmy w wirnik.
  • Rykoszetowanie - ulepszenie sprawiające, że wystrzelone pociski odbijają się od różnych powierzchni raniąc wrogów, którzy staną im na drodze. Ulepszenie przydaje się czasami w walkach w ciasnych pomieszczeniach z dużą ilością wrogów.

Kampfpistole

Ciężki pistolet strzelający wybuchowymi pociskami, przez co można traktować go nieco w kategoriach granatnika. Na ogół dość ciężko znaleźć do niego amunicję, ale broń przydaje się w starciach z silnie opancerzonymi przeciwnikami oraz całymi grupami wrogów, których możesz wyeliminować w ciągu kilku chwil.

b005
Kampfpistole.

Dostępne ulepszenia:

  • Rakieta - pociski wystrzeliwane są w linii prostej i wybuchają od razu po trafieniu w cel.
  • Kolba - niemal całkowicie eliminuje odrzut przy strzelaniu, dzięki czemu możemy znacznie precyzyjniej oddawać strzały.
  • Podajnik sprężynowy - dłuższe przytrzymanie spustu umożliwia wystrzelenie nawet do trzech ładunków naraz.

Dieselkraftwerk

Broń wystrzeliwująca małe, wybuchające zbiorniki z paliwem. Po wystrzeleniu przyczepiają się do celu (przeciwników, ścian, podłóg itd.), po czym można je zdetonować. Warto korzystać z tej możliwości nie tylko podczas samej walki, ale też na przykład do przygotowania terenu do obrony przed rywalami. Amunicję do broni uzupełniasz w specjalnych, czerwonych agregatach wiszących na ścianach.

Uwaga - broń ta staje się dostępna tylko wówczas, gdy na początku gry (misja Oblężenie) wybierzesz, aby scenę przeżył Wyatt.

b006x1
Dieselkraftwerk.

Dostępne ulepszenia:

  • Dysza zapalająca - podpala paliwa w momencie, gdy opuszcza ono lufę. W ten sposób możesz dodatkowo ranić wrogów znajdujących się w pobliżu wystrzału z broni.
  • Superwystrzał - dłuższe przytrzymanie spustu sprawi, że od razu wystrzelisz pięć ładunków. Sprawdza się to dobrze w walce z dużą grupą, stojących blisko siebie rywali lub bardzo silnych przeciwników (zwłaszcza robotów).
  • Powiększenie zbiornika - podwaja pojemność na amunicję.

Laserkraftwerk

Ciężka broń wystrzeliwująca wiązkę laserową o ogromnej mocy, zdolnej dosłownie spopielić przeciwników czy wybrane obiekty (np. drzwi). Oręż świetny zwłaszcza do walki z ciężko opancerzonymi przeciwnikami pokroju robotów. Broń ładuje się w specjalnych stacjach wiszących na ścianach.

Uwaga - broń ta staje się dostępna tylko wówczas, gdy na początku gry (misja Oblężenie) wybierzesz, aby scenę przeżył Fergus.

b006x2
Laserkraftwerk.

Dostępne ulepszenia:

  • Luneta - umożliwia lepsze wycelowanie w bardziej oddalone cele. Przydatne, jeśli chcemy wyeliminować niebezpiecznych wrogów z dużej odległości.
  • Ulepszenie akumulatora - podwaja ilość ładunków, które można wystrzelić z broni.
  • Superwystrzał - przytrzymanie spustu powoduje naładowanie wiązki laserowej o znacznie większej mocy.

Handgranate

Klasyczny granat przydający się zwłaszcza, gdy przeciwnicy ukrywają się za różnego rodzaju przeszkodami lub stoją w większych grupach. Podczas rzucania należy zachować ostrożność, aby ładunek nie odbił się i nie wrócił pod nogi głównego bohatera.

b007
Handgranate.

Dostępne ulepszenia:

  • Fragmentacja - przy eksplozji dochodzi do wyrzucenia dużej ilości odłamków, które ranią okolicznych wrogów.
  • Olej napędowy - podczas eksplozji dochodzi do wylania łatwopalnej substancji, która podpala każdego w zasięgu wybuchu. Przydatne ulepszenie zwiększające walory bojowe granatu.
  • Impuls elektromagnetyczny - w trakcie wybuchu wyzwala impuls chwilowo wyłączający pobliskie urządzenia elektryczne. Przydatna rzecz zwłaszcza, gdy naszymi przeciwnikami są roboty.

Lasergewehr

Jedna z trzech broni ciężkich, na którą natkniesz się w trakcie gry. Najczęściej jest używana przez ciężko opancerzonych żołnierzy, ale czasami stoi też na specjalnych stojakach. Emituje potężną i nieprzerwaną wiązkę laserową, którą można spopielić wrogów oraz niektóre obiekty. Bardzo dobra broń zarówno do walki ze zwykłymi, jak i ciężkimi przeciwnikami.

b008
Lasergewehre.

Należy pamiętać, że przed wystrzałem trzeba przytrzymać mechanizm, który rozgrzeje broń, co zabiera kilka chwil. Dlatego najlepiej cały czas trzymać mechanizm w gotowości do wystrzału.

Uwaga - podobnie, jak inne bronie ciężkie Lasergewehr nie posiada żadnych ulepszeń. Można korzystać z niego na specjalnych stojakach (ograniczone pole celowania, ale nieskończona amunicja) lub przenosić go w rękach (niższe tempo poruszania głównego bohatera).

Dieselgewehr

Druga z trzech broni ciężkich, którą także można znaleźć u ciężko opancerzonych żołnierzy lub na specjalnych stojakach. Wystrzeliwuje kilka ogniowych pocisków, które po trafieniu w cel eksplodują podpalając okolicznych wrogów. Bardzo potężna broń sprawdzają się świetnie niemal w każdym przypadku i na każdym dystansie.

b009
Dieselgewehre.

Oprócz zwykłego trybu, można też skorzystać z alternatywnego wystrzału, który przypomina nieco miotacz ognia. Wydaje się jednak, że podstawowy strzał jest bardziej uniwersalny.

Uwaga - podobnie, jak inne bronie ciężkie Dieselgewehr nie posiada żadnych ulepszeń. Można korzystać z niego na specjalnych stojakach (ograniczone pole celowania, ale nieskończona amunicja) lub przenosić go w rękach (niższe tempo poruszania głównego bohatera).

Hammergewehr

Kolejna z ciężkich broni dostępnych w grze. Jest to bardzo potężna, czterolufowa strzela zdolna błyskawicznie wypluwać z siebie kolejne serie pocisków. W kilka chwil możesz na bliskim dystansie wyeliminować nawet największych i najgroźniejszych wrogów. Podobnie, jak poprzednie bronie, znajdziesz ją na wyposażeniu ciężko opancerzonych żołnierzy oraz na specjalnych stojakach.

b010
Hammergewehr.

Hammergewehr posiada też alternatywny tryb prowadzenia ognia, w którym wystrzeliwuje pojedyncze pociski. Broń zaczyna wtedy nieco przypominać mini guna i pozwala razić nieco bardziej oddalonych wrogów, ale odrzut i tak jest na tyle spory, że najlepiej posługiwać się bronią na bliskim dystansie.

Uwaga - podobnie, jak inne bronie ciężkie Hammergewehr nie posiada żadnych ulepszeń. Można korzystać z niego na specjalnych stojakach (ograniczone pole celowania, ale nieskończona amunicja) lub przenosić go w rękach (niższe tempo poruszania głównego bohatera).

Ubergewehr

Ostatnia z ciężkich broni dostępnych w grze. Możesz ją znaleźć tylko w niektórych misji pod koniec gry - występuje między innymi na Wenus oraz na statku Ausmerzer, gdzie możesz ją zdobyć przed walką z dwójką wielkich robotów.

naładowaniu broń wystrzeliwuje kulę energii, która po trafieniu w cel zatrzymuje się i po kilku chwilach eksploduje z ogromną siłą niszcząc wszystkich wrogów w pobliżu. Jest to bodaj najsilniejszy oręż w grze, ale należy pamiętać, że strzelanie z niego odbywa się dość wolno.

b011
Ubergewehr.

Uwaga - podobnie, jak inne bronie ciężkie Hammergewehr nie posiada żadnych ulepszeń i podobnie, jak inne bronie ciężkie spowalnia bohatera podczas przemieszczenia się.