Po poznaniu podstawowych mechanizmów związanych z otworzeniem i prowadzeniem kliniki oraz leczeniem zwierząt, dobrze jest także wiedzieć, jak zarządzać prowadzonym biznesem.

Na szczęście nie jest to proces szczególnie skomplikowany. Ogranicza się do podjęcia kilku decyzji, a następnie sprawdzenia ich efektu. Jeśli wszystko się sprawdza, to znaczy, że podjęte decyzje były dobre. Jeśli natomiast zadowolenie klientów spada, a zyski maleją lub wręcz klinika zaczyna przynosić straty, to dobrze jest pomyśleć o wprowadzeniu pewnych zmian.

Jak zarządzać kliniką?

Poniżej przedstawiamy opis wszystkich opcji, mających wpływ na prowadzenie kliniki wterynaryjnej. Dobrze jest się z nimi zapoznać, aby podejmować świadome decyzje.

010
Sposób zarządzania kliniką.

Ustawienia kliniki weterynaryjnej (A na obrazku powyżej) - w tym miejscu podejmujesz najważniejsze decyzje związane z kliniką:

  • Marża (A1) - im jest ona większa, tym więcej zarobisz na pacjentach. Należy pamiętać, że każde badanie i leki generują pewne koszta, które należy ponieść i odjąć je od zysku kliniki. Im marża jest wyższa, tym więcej zarobisz. Ale pamiętaj, aby początkowo ustalić ją niezbyt dużym poziomie. Dopiero, gdy rozwiniesz klinikę pomyśl o podwyższeniu cen, ponieważ im są one wyższe, tym lepiej musi być przeprowadzona usługa. W przeciwnym razie klienci będą wystawiać negatywne oceny.
  • Reklama (A2) - jeśli stwierdzisz, że do kliniki przychodzi zbyt mało pacjentów, to możesz zainwestować w jedną z form reklamy. Pamiętaj jednak, że pochłania to sporo funduszy, więc najpierw przetestuj przez pewien okres czy reklama okaże się opłacalna.
  • Jakość zaopatrzenia (A3) - przy pomocy bonusowych punktów możesz odblokować lepszą jakość zaopatrzenia. Pozwala to skuteczniej leczyć zwierzęta, co przekłada się na większe zadowolenia klientów. Należy jednak pamiętać, że im lepsze zaopatrzenie, tym jest ono droższe, przez co rosną ponoszone przez klinikę koszta. W początkowym stadium lepiej jest korzystać ze standardowego zaopatrzenia.
  • Ustawienia pracowników (A4) - w tym miejscu możesz wybrać rodzaj stroju, w jakim mają chodzić pracownicy.
  • Sprzedaż lokalu (A5) - tutaj możesz sprzedać klinikę, jeśli nie chcesz już jej prowadzić. Jest to możliwe tylko wtedy, gdy klinika jest zamknięta.

Ocena kliniki (B na obrazku powyżej) - tutaj możesz sprawdzić, w jaki sposób klinikę i jej usługi oceniają pacjenci. Służy do tego system gwiazdek (im więcej zadowolonych klientów, tym będzie ich więcej) oraz raport o nazwie Podsumowanie zmiany.

  • Ocena (B1) - tutaj pokazuje się ogólna ocena kliniki wraz podsumowaniem ostatniej zmiany (ilość klientów i liczba godzin otwarcia).
  • Raport finansowy (B2) - możesz tu szybko sprawdzić finanse ostatniej zmiany. Ile klinika zarobiła (leczenie), ile zapłaciła pracownikom (należne wynagrodzenie - tylko, jeśli zatrudniasz dodatkowy personel), czy poniosła koszty związane reklamą (marketing) i jaki jest ogólny bilans (zysk netto), czyli czy na danej zmianie zarobiliśmy czy też straciliśmy. Jeśli generowane koszta są zbyt duże i notorycznie klinika przynosi straty, to może warto pomyśleć o oszczędnościach np. zrezygnowaniu z reklamy lub dodatkowego personelu.
  • Oceny klientów (B3) - w tym miejscu możesz zobaczyć mocne strony kliniki oraz możliwości jej rozwoju. Ważne są zwłaszcza te drugie. Najeżdżając na ikonę pojawi się opis sugerujący, co można w klinice zmienić. W naszym przykładzie jest to większe zwrócenie uwagi na obniżenie stresu zwierzaków przy badaniu oraz udekorowanie wnętrza kliniki. Wprowadzanie tych zmian powoduje większe zadowolenie wśród klientów i wystawianie przez nich wyższych ocen.
  • Raport pracowniczy (B4) - podsumowanie rozwoju i zadowolenia z pracy pracowników zatrudnionych w klinice.

Zarządzanie pracownikami (C na obrazku powyżej) - w tym miejscu podejmujesz wszelkiego rodzaju decyzje związane z zatrudnianiem i zwalnianiem pracowników. Warto w nich zainwestować, kiedy biznes się rozwija, a właściciel nie jest w stanie obsłużyć szybko i dobrze wszystkich klientów.

  • Ekran zatrudnienia (C1) - w tym miejscu możesz zatrudniać i zwalniać pracowników. Początkowo możesz zainwestować tylko w jednego weterynarza. Aby odblokować kolejne miejsca trzeba skorzystać z punktów bonusowych (Dodatkowy weterynarz nr 1 i Dodatkowy weterynarz nr 2).
  • Ekran potencjalnych pracowników (C2) - w tym miejscu możesz zaznajomić się z osobami, które mogą otrzymać pracę w klinice. Pod ich zdjęciami znajduje się godzinowa stawka oraz ich umiejętności: majsterkowanie (konserwacja sprzętu klinicznego), weterynaria (skuteczność diagnozy i leczenia) oraz charyzma (podejście do klienta).

Bonusy weterynaryjne

Za wykonywane usługi i leczenie zwierząt będziesz otrzymywał nie tylko pieniądze, ale także punkty bonusowe.

011
Punkty bonusowe.

Ich ilość, symbolizowaną przez ikoną koszyka, możesz w każdej chwili sprawdzić w zakładce zarządzania kliniką w prawym dolnym narożniku (A na obrazku powyżej). Poniżej przedstawiamy, jakie bonusy możesz za nie wykupić.

  • Dodatkowy weterynarz nr 1 (1 na obrazku powyżej) - odblokowuje możliwość zatrudnienia dodatkowego weterynarza w oknie zarządzania pracownikami. Koszt: 350 punktów bonusowych.
  • Godziny szczytu w klinice weterynaryjnej (2) - czasowo zwiększa liczbę pacjentów przybywających do kliniki. Dobre rozwiązanie, kiedy chcemy mieć więcej klientów, a nie chcemy wydawać funduszy na reklamę. Koszt: 500 punktów bonusowych.
  • Odblokuj jakość zaopatrzenia (3) - ten bonus umożliwia zaopatrywanie kliniki w zaopatrzenie o lepszej jakości (w menu zarządzania kliniką). Pamiętaj, że jest ono lepsze, ale i droższe. Koszt: 500 punktów bonusowych.
  • Cierpliwi pacjenci (4) - sprawia, że pacjenci wolniej się frustrują, kiedy ich zwierzęta są leczone. Koszt: 600 punktów bonusowych.
  • Dodatkowy weterynarz nr 2 (5) - odblokowuje możliwość zatrudnienia dodatkowego weterynarza w oknie zarządzania pracownikami. Koszt: 900 punktów bonusowych.
  • Inspirująca przemowa (6) - odblokowuje opcję dialogową o takiej nazwie, dzięki której możesz czasowo podnieść efektywność pracy pracowników. Przydatne zwłaszcza, gdy w klinice zaczyna panować spory ruch. Koszt: 900 punktów bonusowych.
  • Niższe koszty szkolenia pracowników (7) - dzięki temu bonusowi wydajesz mniej pieniędzy na rozwój kadry. Koszt: 1500 punktów bonusowych.
  • Dobre zarządzanie (8) - zmniejsza możliwość zaistnienia niekorzystnych wydarzeń, kiedy sim nie przebywa w klinice. Bonus przydatny zwłaszcza wtedy, gdy mamy rozwinięty zakład, w którym pracują głównie zatrudnieni przez nas weterynarze. Koszt: 4500 punktów bonusowych.
  • Obniżony stres u zwierzaków (9) - zapewnia zmniejszenie stresu u badanych zwierzaków. Skraca to koszt badania, dzięki czemu w ciągu dnia możemy przyjąć więcej pacjentów. Bonus warty zainwestowania. Koszt: 5000 punktów bonusowych.
  • Weterynaryjny kitel (10) - odblokowuje nowy strój weterynarza dla sima i personelu kliniki. Koszt: 5000 punktów bonusowych.

Poznanie powyższych opcji związanych z zarządzaniem, zatrudnianiem personelu, a także punktami bonusowymi znacznie ułatwia kierowanie kliniką. Warto poświęcić nieco czasu na zdobycie tych informacji, dzięki czemu łatwiej będzie podejmować właściwe decyzje.

Reklama

O autorze

Michał Basta

Michał Basta

Redakcja Eurogamer.pl

Michał pracuje głównie nad poradnikami, ale od czasu do czasu wspiera zespół także innymi tekstami i materiałami. Prywatnie kolekcjoner książek, filmów i planszówek.

Więcej artykułów od Michał Basta

Komentarze (0)

Ukryj komentarze z niską oceną
Sortuj:
Wątki z odpowiedziami

Powiązane materiały

Sims 4: Psy i Koty - poradnik i najlepsze wskazówki

Wszystko o czworonogach i zawodzie weterynarza.

Sims 4: Psy i koty - otworzenie kliniki, weterynarz

Przelewamy pieniądze na klinikę weterynaryjną. Otwieramy przychodnię dla zwierząt i uczymy się, jak leczyć pacjentów.

Sims 4: Psy i koty - Brindleton Bay

Poznaj ważne miejsca w nowej lokacji.