Dokładnie dziesięć lat temu, 26 października 2007 roku, mało znane poza Polską studio CD Projekt Red wydało grę pod tytułem Wiedźmin, znaną także jako The Witcher.

Za projektowanie gry odpowiadali Michał Madej (po sześciu latach w Ubisofcie wrócił do CD Projekt Red w 2015 roku) i Jacek Brzeziński (dziś w ‎Strange New Things).

1
To były prostsze czasy

Głównym artystą był Adam Badowski (dziś szef CD Projekt Red), scenarzystą Artur Ganszyniec (dziś w 11 bit studios), a kompozytorami dobrze znany Adam Skorupa i Paweł Błaszczak.

Bohaterem pierwszej części był oczywiście Geralt, który po wydarzeniach z książkowej Sagi o wiedźminie, pozbawiony pamięci, próbuje na nowo odnaleźć się w mrocznej rzeczywistości trudnych wyborów moralnych.

Pierwsze pogłoski na temat prac nad adaptacją uniwersum Sapkowskiego pojawiły się już w 2002 roku. Ogółem budżet gry wyniósł 19,1 miliona złotych, co było ogromną sumą jak na polskie warunki.

W 2009 roku firma przeszła przez spory kryzys, lecz już w 2011 roku CD Projekt wyprodukował sequel - Wiedźmin 2: Zabójcy królów - natomiast w 2015 roku ukazała się trzecia, zamykająca trylogię część, zatytułowana Wiedźmin 3: Dziki Gon.

Wydaje się, że dopiero ta ostatnia odsłona wyniosła polskie studio „na salony”, uczyniła z firmy markę rozpoznawalną na całym świecie i skłoniła nawet Netflix do zainteresowania się produkcją serialu o wiedźminie.

Historia mogła potoczyć się zdecydowanie inaczej, ponieważ pierwszym projektem przeniesienia twórczości Andrzeja Sapkowskiego na potrzeby gier wideo były próby studia Metropolis Software, już w 1997 roku.

Na przestrzeni lat wielokrotnie zajmowaliśmy się serią. Zapraszamy do zapoznania się z naszymi materiałami:

Dziś CD Projekt zajmuje się głównie Cyberpunk 2077 i pozostaje mieć nadzieję, że futurystyczna produkcja otworzy równie udany rozdział w historii polskiej firmy, na kolejne dziesięć lat.

Reklama