Wracając pamięcią do debiutu Xbox One w 2013 roku, startowe zestawienie gier na nową konsolę Microsoftu wyróżniało się kilkoma większymi tytułami, z Killer Instinct włącznie. Otrzymywaliśmy oczekiwany powrót zasłużonej serii, przygotowany z wykorzystaniem najnowszych technologii. Każdy cios generował wybuch cząsteczek i efektów przezroczystości, a wszystko to w 60 klatkach na sekundę. Produkcja prezentowała możliwości, ale przy sporym minusie w postaci rozdzielczości 720p.

Później twórcom udało się dotrzeć do 900p, ale wtedy - na początku generacji - widzieliśmy pierwsze problemy z wyższymi rozdzielczościami, których Xbox One już nigdy nie rozwiąże. Podobnie było na przykład z Battlefield 4, także w 720p. Fani szukający większej liczby pikseli w Killer Instinct musieli czekać na odsłonę PC. Teraz dochodzi jeszcze wersja Xbox One X.

Co interesujące, wraz z debiutem nowego urządzenia, Killer Instinct stanie się pierwszą bijatyką działającą na konsoli w natywnym 4K. Microsoft w końcu może zapomnieć o krytyce jakości obrazu w tej grze - produkcja wygląda świetnie, zwłaszcza w porównaniu z 900p na standardowym modelu. Obserwujemy pełne 3840 × 2160, podczas gdy PS4 Pro zatrzymuje się na 1440p w Injustice 2 czy King of Fighters 14.

Porównanie Killer Instinct na PC, Xbox One i Xbox One

Pomaga oczywiście fakt, że Killer Instinct to gra pochodząca z 2013 roku. Może i obfituje w efekty cząsteczkowe, lecz takie Injustice 2 zdążyło znacznie rozwinąć oprawę, detale, animacje i tekstury. W przypadku pozycji Microsoftu przejście z 900p do natywnego 4K nadal jest jednak imponującym osiągnięciem. Liczba pikseli rośni 5,76-krotnie, podczas gdy układ graficzny Xbox One X jest „tylko” 4,6 razy mocniejszy od GPU ze standardowego Xbox One.

Rezultatem jest znacznie ostrzejsza oprawa, prezentująca się świetnie w ruchu. Są jednak pewne problemy, których łatka na Xbox One X nie rozwiązuje, ponieważ otrzymujemy prosty port, bez specjalnych modyfikacji (jak choćby w Forzie Motorsport 7). W Killer Instinct wszystkie elementy poza rozdzielczością pozostają bez żadnych zmian, z wyjątkiem filtrowania tekstur, które rośnie naturalnie wraz z większą liczbą pikseli do próbkowania. Nie jest to chyba zaskoczenie, ponieważ na PC też otrzymaliśmy mało rozbudowaną konwersję.

Jeśli o komputerach osobistych mowa, to port na pewno jest dobrze zoptymalizowany. Procesor i3 z kartą graficzną klasy R7 370 pozwala włączyć wysokie ustawienia graficzne w 1080p60, więc uzyskanie 4K na Xbox One X nie powinno dziwić. Na konsoli obserwujemy 60 klatek na sekundę przez 99 procent czasu, z synchronizacją pionową w ramach bonusu. Nie jest perfekcyjnie i obfite efekty przezroczystości przy ciosach specjalnych wprowadzają spadki, lecz średnia wynosi 60 FPS.

Xbox One XXbox One
Xbox One X zapewnia obiecywane, natywne 4K.
Xbox One XXbox One
Xbox One X nie zmienia za to shaderów czy tekstur.
Xbox One XXbox One
Rośnie filtrowanie tekstur, dzięki większej liczbie pikseli.
Xbox One XXbox One
Kilka dziwnych zmian na Xbox One X, jak zmiana barwy w tej scenie.
Xbox One XXbox One
Nie zmieniają się efekty cząsteczkowe czy rozmycie obrazu.
Xbox One XXbox One
Detale postaci wyglądają tak samo, a z tyłu widać małą zmianę w odbiciach.
Xbox One XPC
Porównanie 4K na PC i Xbox One X potwierdza identyczną jakość.
Xbox One XPC
Porównanie 4K na PC i Xbox One X potwierdza identyczną jakość.

Jest więc miejsce na poprawę, lecz spadki do 50-60 FPS na pewno nie rujnują zabawy, zwłaszcza podczas animacji ciosów specjalnych, gdy i tak nie mamy już kontroli. Na PC uzyskanie rozdzielczości 4K zawsze wchodziło w grę na kartach graficznych klasy Xbox One X, jak RX 580. Na tym GPU otrzymamy jeszcze lepszą wydajność działania, bez wspomnianych spadków. Warto dodać, że elementy HUD-u nadal generowane są w 1080p, co wypadałoby poprawić.

Podsumowując, deweloperzy postawili na podniesienie Killer Instinct z 900p do 4K i taki cel w pełni realizują. Konwersja nie jest zbyt zaawansowana, ale na pewno realizuje obietnicę ultra HD na nowej konsoli. Rzadkie spadki nie wpływają negatywnie na zabawę, a twórcy mają jeszcze nieco czasu, by się nimi zająć. Wyższa rozdzielczość to dobry pretekst do powrotu do bijatyki, a teraz - po trzecim sezonie - otrzymujemy szeroki zakres postaci.

Czy to najładniejsza bijatyka na konsoli? Na pewno pod względem ostrości obrazu na telewizorze 4K. Biorąc pod uwagę popularność 1440p na PS4 Pro, ciekawie będzie spojrzeć w przyszłości na Injustice 2 na sprzęcie Microsoftu, o Tekken 7 nie wspominając (zaledwie 1080p na PS4 Pro). Obecnie Killer Instinct to świetna demonstracja możliwości Xbox One X pod względem oprawy, nawet jeśli na rynku są lepsze bijatyki pod względem rozgrywki.

Reklama

O autorze

Thomas Morgan

Thomas Morgan

Senior Staff Writer, Digital Foundry

32-bit era nostalgic and gadget enthusiast Tom has been writing for Eurogamer and Digital Foundry since 2011. His favourite games include Gitaroo Man, F-Zero GX and StarCraft 2.

Więcej artykułów od Thomas Morgan

Komentarze (0)

Ukryj komentarze z niską oceną
Sortuj:
Wątki z odpowiedziami

Powiązane materiały