The Evil Within wzbudziło mieszane uczucia. Są gracze, których dzieło Mikamiego zachwyciło, ale jest też sporo takich, których odrzuciło i kojarzą je głównie z frustracją. To tytuł, w którym przebłyski fantastycznego survival horroru łączą się z nietrafionymi pomysłami twórców, często przesłaniającymi udane i intrygujące aspekty.

Zapowiedziany niedawno sequel może sprawić, że marka będzie mogła stanąć w jednym szeregu z Resident Evil czy Silent Hill. Deweloperzy muszą jednak zaadresować najczęściej pojawiające się zarzuty wycelowane w oryginał, a jednocześnie nie zmienić formuły zbyt drastycznie, by nie zniechęcić odbiorców, którym - mimo wad - gra przypadła do gustu. To trudne zadanie.

Pierwsza część często zmuszała gracza do pozostawania niewykrytym. Skradanie się bywało przyjemne, ale potrafiło też zniechęcić i zdenerwować. Choćby dlatego, że nigdy nie wiedzieliśmy, kiedy wróg - którego akurat nie obserwowaliśmy - zaczynał nas dostrzegać. Co więcej, bohater nigdy nie stawał się lepszy w przemykaniu w cieniach. System rozwoju postaci zupełnie ignorował ten aspekt zabawy.

tewscr
Perspektywa przy celowaniu będzie nieco mniej klaustrofobiczna

Twórcy oferowali etapy zaprojektowane z myślą o skradaniu, a także misje, w których częściej trzeba było sięgnąć po broń. Sequel powinien zaoferować nieco więcej swobody w wyborze stylu rozgrywki. Można oczywiście sugerować graczowi, że powinien w danym momencie wyciągnąć strzelbę i rozprawić się z grupą wrogów, ale dlaczego nie pozostawić też ścieżki, która pozwoli pozostać w ukryciu?

System strzelania w The Evil Within jest całkiem udany, nawet pomimo faktu, że podstawowy wróg umiera dopiero po trzech strzałach w głowę. W najlepszych fragmentach z bronią palną można poczuć napięcie i stres godny doskonałego survival horroru. Duży wpływ na taki stan rzeczy ma konieczność zarządzania zapasem amunicji.

Denerwujące okazały się jednak niektóre walki z bossami, ponieważ często w żaden sposób nie naprowadzają na to, co powinniśmy robić. Dochodzi do sytuacji, gdy marnujemy cenne naboje, gdy w praktyce należy wykonać konkretną czynność, by zakończyć starcie.

Nie chodzi o wskazówki pisane wielkimi literami na ekranie czy ogromne ikony naprowadzające na cel. Podpowiedzi można przecież subtelnie zawrzeć w elementach otoczenia, czy nawet w wypowiedziach bohatera - a z tym mamy do czynienia zbyt rzadko.

Przesadą wydają się też w wielu sytuacjach zgony po jednym uderzeniu. Pasek życia często jest właściwie zbędny, a spotkania z różnymi poważniejszymi monstrami nie raz stają się po prostu irytujące. Wrogowie przestają budzić respekt i zaczynają wywoływać zmęczenie i zniechęcenie.

W cieszeniu się grą przeszkadzały też drobnostki - zwłok nie można podpalić pochodnią, pułapki z czujnikami ruchu reagują tylko na Sebastiana, sterowanie nawet po aktualizacjach wciąż wymaga dopracowania. Słaba jest też walka wręcz, bo nawet zwykłego zombie nie powalimy pięściami na ziemię.

Zobacz: The Evil Within 2 - Poradnik, Solucja

Pomimo wszelkich wad, The Evil Within wciąż potrafiło zachwycić miłośników gatunku. Choć narracja nie zawsze stoi na najwyższym poziomie, to sama fabuła jest wyjątkowo intrygująca - łącznie z nieprzedstawionymi wprost historiami niektórych kreatur, które spotykamy. Gra oferuje też fenomenalną momentami atmosferę i projekty lokacji.

Świetnie, że Bethesda dała drugą szansę twórcom z Tango Gameworks, którzy mieli odpowiednio dużo czasu, by lepiej przelać swoją wizję do wirtualnego świata. The Evil Within 2 nie musi już oferować tylko przebłysków świetności, ponieważ może być niezapomnianą przygodą, o ile projektanci podołają wyzwaniu. W końcu pozbycie się wszelkich wad pierwszej części bez naruszania zalet to ciężki orzech do zgryzienia.

Reklama

O autorze

Mateusz Zdanowicz

Mateusz Zdanowicz

Redakcja Eurogamer.pl

Mateusz dołączył do zespołu w 2013 roku. Jest z-cą redaktora naczelnego, opiekuje się naszym kanałem YouTube, przygotowuje artykuły i recenzje, a czasami także poradniki. Człowiek orkiestra i miłośnik gier niezależnych.

Więcej artykułów od Mateusz Zdanowicz

Komentarze (2)

Ukryj komentarze z niską oceną
Sortuj:
Wątki z odpowiedziami

Powiązane materiały