Digital Foundry i rozdzielczość 8K w grach na PC

Czy starczą dwa GTX 1080 Ti?

Czy tego chcemy czy nie, technologia wyświetlania obrazu w rozdzielczości 8K debiutuje na rynku i uwzględnia ją nadchodzący standard HDMI 2.1. Jeśli żyjemy w USA i mamy 5 tysięcy dolarów do wydania, Dell oferuje już 32-calowy monitor UP3218K dla miłośników ekstremalnej liczby pikseli. W poniższym artykule zadajemy proste pytanie: czy dwie karty graficzne Asus Strix GTX 1080 Ti w układzie SLI zapewnia komfortową zabawę? Wyniki są całkiem ciekawe i niestabilne - ale także imponujące.

Warto pamiętać że 8K nie jest „podwójnym 4K”, lecz raczej układem czterech takich ekranów w siatce 2 × 2 lub 16 monitorów full HD w układzie 4 × 4, co daje łącznie oszałamiające 7680 × 4320. Aby dodatkowo utrudnić sobie życie, testujemy „pełne” 8K, a więc 8192 × 4320. Urządzenia z taką rozdzielczością natywną nie mamy jednak „pod ręką”, więc korzystamy z dynamicznego DSR od Nvidii, skalując w górę z 4096 × 2160.

Nie byliśmy nastawieni zbyt optymistycznie. Kanał Linus Tech Tips miał problemy z utrzymaniem 30-40 klatek na sekundę na średnich ustawieniach w Crysisie przy użyciu dwóch Titanów X w architekturze Pascal. To logiczne: ta karta potrafi uruchomić gry w 4K60, ale wymaga to modyfikowania opcji graficznych, więc wygenerowanie czterokrotnie wyższej liczby pikseli za pomocą dwóch urządzeń brzmi jak spore wyzwanie. Jednak - jak odkryliśmy - standardowe reguły mają małe znaczenie w 8K, a kluczowa jest liczba generowanych pikseli, więc niektóre ustawienia można nawet podnieść do maksimum.

Crysis 3 dla przykładu utrzymuje 30 klatek na sekundę na bardzo wysokich ustawieniach, po obniżeniu jedynie shaderów i cieniowania. Jeśli ustawimy wszystko na wysokie, skończymy z około 40 FPS. Przepustowość generowania pikseli jest największym problemem: te same ustawienia wysokie przy 7094 × 3741 (3,5 razy 4K) to już 50-60 FPS, a więc mniej więcej poziom 1080 Ti w „zwykłym” 4K.

Okazuje się, że takie 7K wygląda wspaniale także w Battlefield 1. 8K przy ustawieniach ultra to prawdziwie spektakularna prezentacja, ale ze spadkami poniżej 30 klatek na sekundę. Zmniejszenie tylko jednej opcji - efektów postprocessingu - dodaje nagle 20 FPS, podczas gdy mieszanie w innych ustawieniach nie daje żadnych zmian. Ponownie najlepszym rozwiązaniem jest właśnie 7K, gdzie włączymy wymagającą kampanię przy pięknym 60 FPS.

Metal Gear Solid 5, Crysis 3, Battlefield 1, Call of Duty: Infinite Warfare, Rise of the Tomb Raider oraz Forza Horizon 3 w rozdzielczości 8K

Rise of the Tomb Raider ma problemy z utrzymaniem 60 FPS w 4K na jednym GTX 1080 Ti, ale seria strategicznych posunięć w opcjach graficznych pozwala nam osiągnąć 30-35 FPS w 8K bez znacznego pogorszenia oprawy - osiągamy jednak fizyczne limity pamięci VRAM obecnych kart graficznych. Musieliśmy więc postawić na tekstury na poziomie konsolowym, nie te w 4K. 11 GB pamięci z GTX 1080 Ti to po prostu za mało i wydaje się, że idealne - według dzisiejszych gier - byłoby 16 GB. Tak sugeruje przynajmniej wskaźnik wbudowany w Watch Dogs 2. W tym tytule mieliśmy początkowo pewne sukcesy, lecz modyfikowanie w ustawieniach przełożyło się na liczne błędy i awarie.

Ogólna niestabilność była zresztą normą, czy to w postaci artefaktów graficznych, dziwnych spowolnień czy też nagłych powrotów do pulpitu. Metal Gear Solid 5 działa płynnie w 60 FPS przy natywnym 8K na średnio-wysokich opcjach. Do czasu, gdy przeciwnik otworzy ogień, kiedy to wydajność spada nawet do 10 klatek na sekundę. Są też silniki, które po prostu nie radzą sobie z układem SLI, co daje 20-30 FPS w Just Cause 3 i Call of Duty: Infinite Warfare. Duet kart graficznych nie działa także w połączeniu z temporalnym filtrowaniem Watch Dogs 2.

Główne wnioski? Zagęszczenie pikseli na naszym 58-calowym Panasonicu 4K jest tak wysokie, że trudno w ogóle dostrzec ich strukturę. Trudno nawet wyobrazić sobie, jak sytuacja wygląda na wspomnianym, 32-calowym Dellu. W naszej opinii ekran do 8K powinien być absolutnie ogromny, w stylu wyświetlacza na całą ścianę. Potencjalne zastosowanie w wirtualnej rzeczywistości brzmi bardziej praktycznie.

Do GTX 1080 Ti SLI jeszcze wrócimy, lecz - pisząc krótko - otrzymujemy być może spojrzenie na moc GPU następnej generacji. Pojawiają się jednak kolejnej problemy, związane głównie z przetworzeniem tak ogromnej liczby generowanych danych. Również 16 GB pamięci wydaje się być koniecznością, choć optymizmem napawa fakt, że zbliżamy się do 60 FPS w wymagających tytułach, jak 7K w Crysis 3 i Battlefield 1.

Reklama

Skocz do komentarzy (11)

O autorze

Richard Leadbetter

Richard Leadbetter

Technology Editor, Digital Foundry

Rich has been a games journalist since the days of 16-bit and specialises in technical analysis. He's commonly known around Eurogamer as the Blacksmith of the Future.

Powiązane materiały

Na stronie

Komentarze (11)

Komentarze zostały zamknięte.

Ukryj komentarze z niską oceną
Sortuj:
Wątki z odpowiedziami