Torment: Tides of Numenera - awansowanie postaci, specjalizacje

Zobacz, w jaki sposób zdobywać punkty doświadczenia i rozwijać bohatera.

W trakcie przygody będziesz systematycznie zdobywał punkty doświadczenia (PD), które w każdej chwili możesz sprawdzić w lewym oknie (lewy górny narożnik) w karcie postaci, ekwipunku oraz dzienniku. Po napełnieniu paska, czyli zdobyciu odpowiedniej liczby punktów doświadczenia, twoja postać awansuje na wyższy poziom, co wiąże się z jej rozwojem.

Za co otrzymujemy punkty doświadczenia? Przede wszystkim za wykonywanie misji fabularnych oraz zadań dodatkowych. Za te elementy pula punktów jest największa, ale dostajemy je także między innymi za odkrywanie nowych lokacji, wygrywanie walk, a nawet wykonywanie drobnych czynności (np. udane otworzenie pojemnika, do czego musieliśmy użyć konkretnej umiejętności albo skuteczne zastraszenie kogoś). Chociaż ostatnie czynności przynoszą małe zyski, to ich kumulowanie z czasem może dać pokaźną sumkę. Warto dodać, że punkty doświadczenia zdobywa nie tylko bohater, ale także osoby, które są z nim aktualnie w drużynie.

Jak awansować postać?

Po zdobyciu odpowiedniej ilości punktów doświadczenia otrzymasz komunikat, że dana postać zdobyła wyższy poziom. Można to łatwo rozpoznać po niebieskiej ramce wokół portretu na dołu ekranu oraz znaczka „+", który się przy nim pojawi.

Uwaga - jeśli przypatrzysz się kółku z poziomem doświadczenia, to zobaczysz, że zostało podzielone na cztery obszary. Zdobycie ilości punktów, która zapełni jeden obszar umożliwia rozwinięcie bohatera. Na jeden "prawdziwy" poziom awansu przypada zatem kilka mniejszych, które mają jednak ważny wpływ na ogólny rozwój poszczególnych postaci. W poradniku słowo awans czy zdobycie wyższego poziomu dotyczy ogólnie sytuacji, w której możemy rozdysponować nowe punkty rozwoju - bez względu czy chodzi o "pełnoprawny" awans o cały jeden poziom czy też częściowy.

awans

Teraz należy przejść na kartę postaci, ekwipunku lub dziennika. Z lewej strony na górze zobaczysz podświetlony pasek doświadczenia (1 na obrazku powyżej) oraz świecący się znak plusa (2) na prawo od niego. Wystarczy go kliknąć, aby pojawiło się nowe okno rozwoju postaci (3). Teraz należy wybrać jedną z dostępnych opcji:

  • Zwiększ pulę punktów (4) - możesz rozdysponować dodatkowe punkty między siłę, szybkość oraz intelekt.
  • Zwiększ biegłość (5) - biegłości do siły, szybkości oraz intelektu zapewniają premię do wszystkich akcji i wyzwań wykorzystujących daną pulę. Jeśli podczas akcji wymagającej danej cechy zaczynałeś z jedną kropką, a za drugą musiałeś płacić już punkt danej cechy, to teraz pierwsza kropka będzie bonusowa, a ty będziesz mógł za darmo wybrać od razu drugą. Zwiększa to szansę wykonania danej czynności mniejszym kosztem punktów.
  • Dodatkowy wysiłek (6) - podczas wykonywania akcji dysponujesz większą liczbą punktów wysiłku. Każdy z nich wymaga wydania punktu siły, szybkości lub intelektu, ale w zamian masz większe szanse na odniesienie sukcesu.
  • Umiejętność lub zdolność (7) - w tym miejscu możesz zdecydować o wybraniu nowej lub rozwinięciu już posiadanej umiejętności albo zdolności.

Należy przy tym pamiętać, że nie zawsze wszystkie opcje są dostępne. Czasami pojawi się możliwość rozwinięcia tylko części z nich np. samych zdolności i biegłości.

Specjalizacja

Po wykonaniu jednej z misji fabularnych trafisz w końcu na moment, kiedy będziesz musiał wybrać specjalizację. Jest to dodatkowa umiejętność niezwiązana bezpośrednio z typem bohatera. Dzięki niej możesz zyskać dodatkowe premie dla postaci. Wybranie jednej grupy specjalizacji odblokowuje wszystkie umiejętności wchodzące w jej skład.

specjalizacja

Poniżej znajdują się opisy poszczególnych grup specjalizacji oraz samych umiejętności.

Błyszczy elokwencją (1 na obrazku powyżej) - jeśli zależy nam na przekonywaniu ludzi do naszego zdania.

Umiejętności:

  • Naturalna charyzma - dodaje 1 punkt akcji przy perswazji, oszustwie i zastraszaniu.

Pławi się w mroku (2) - dla postaci działających po cichu i w ukryciu.

Umiejętności:

  • Atak z zaskoczenia - jeśli atakujesz z ukrycia lub cel jest oślepiony, to twój atak zadaje o 3 punkty obrażeń więcej, a ponadto jest silniejszy o 10%.
  • Dziecko nocy - o 5% podnosi zdolności Zwinne ręce, Oszustwo i Percepcja.

Doskonali sztukę obrony (3) - dobry wybór dla bohaterów preferujących w starciach podejście defensywne.

Umiejętności:

  • Kontratak - jeśli w walce przeciwnik chybi, to bohater od razu wykona kontruderzenie.
  • Mistrz tarcz - jeżeli podczas walki w drugiej ręce trzymasz jakiś przedmiot, to zyskujesz 10% do uników (dla tego rodzaju bohatera tarczą może być niemal wszystko).

Spis treści: Torment: Tides of Numenera - Poradnik, Solucja

Zobacz też:

- Torment: Tides of Numenera - interfejs, ekwipunek, karta postaci i dziennik

- Torment: Tides of Numenera - tworzenie postaci

- Torment: Tides of Numenera - przykładowe postacie: wojownik, łotrzyk, mag

Po wyborze specjalizacji odpowiedniej dla danego bohatera wystarczy zatwierdzić ją wciskając przycisk Zatwierdź (4), który znajduje się na dole ekranu. W ten prosty sposób zyskasz nowe premie dla postaci.

Reklama

Skocz do komentarzy (0)

Autor

Michał Basta

Michał Basta

Senior Guide Writer

Michał pracuje głównie nad poradnikami, ale od czasu do czasu wspiera zespół także innymi tekstami i materiałami. Prywatnie kolekcjoner książek, filmów i planszówek.

Powiązane materiały

Na stronie

Komentarze (0)

Ukryj komentarze z niską oceną
Sortuj:
Wątki z odpowiedziami