Skip to main content
Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Sims 4: Witaj w pracy - prowadzenie biznesu

Zobacz, w jaki sposób otworzyć własny sklep i sposoby zarządzania.

Dodatek Witaj w pracy wprowadza nie tylko zawody doktora, detektywa i naukowca, ale pozwala także założyć własny sklep. Warto zastanowić się nad wyborem tej ścieżki, jeśli masz już dosyć klasycznych profesji i wykonywania z góry narzuconych obowiązków. We własnym biznesie sam stajesz się szefem i tylko od twoich poczynań zależy, ile pieniędzy na nim zarobisz.

Otwieranie swojego przedsięwzięcia nie jest szczególnie trudne, chociaż wymaga poświęcenia nieco czasu. Możesz to uczynić na dwa sposoby - tworząc cały lokal od nowa lub inwestując już w jeden z gotowych, które znajdziesz w lokacji Promenada Magnolii.

Aby otworzyć własną działalność kliknij na ikonę Posiadane lokale (#1 na obrazku powyżej) znajdującą się w prawym dolnym narożniku ekranu (na końcu belki z ikonami). Następnie rozwiń belkę Wybierz opcje (#2), po czym kliknij Kup sklep (#3).

Zostaniesz przeniesiony do menu z lokacjami. Wybierz tę, w której chcesz postawić swój lokal. Pamiętaj, że w Promenadzie Magnolii będziesz mógł, za większe pieniądze, zainwestować od razu w sklep z wyposażeniem. Jeśli nie chcesz skorzystać z tej opcji, to po wybraniu lokacji wskaż którąś z niezajętych i niezabudowanych parceli (wokół działek pojawi się zielony kontur).


Transfer pieniędzy i typ sklepu

Po zainwestowaniu w parcelę pojawi się okno związane z przelewem funduszy (#1 na obrazku poniżej). To w tym miejscu określasz jaką sumę z budżetu domowego (#1a) zamierzasz przelać na konto firmy (#1b). Wpisz odpowiednią wartość pieniężną (#1c) w okienku, po czym zatwierdź przelew (#1d).

Są to pieniądze, które od tej pory możesz wydawać w ramach zarządzania biznesem. Jeśli chcesz je przywrócić do budżetu domowego, to wystarczy odwrócić transfer (#1e na obrazku powyżej) ze sklepu na fundusze rodzinne i przelać wybraną przez siebie sumę.

Po dokonaniu przelewu z lewej strony (#2 na obrazku powyżej) zostaną wyświetlone podstawowe informacje na temat parceli (#2a). Na rozwijanym pasku (#2b) zobaczysz wymagania, które musi spełniać sklep, aby go otworzyć. Pierwszym i podstawowym jest posiadanie kasy, do której trafią pieniądze z utargu. Pamiętaj, aby zawsze stawiać ją na ladzie.

Oprócz tego należy ustalić typ (#2c) swojej placówki handlowej. Zdecyduj czy chcesz sprzedawać „mydło i powidło", czyli rzeczy z różnych dziedzin, czy też wolisz wyspecjalizować się na przykład w sprzedaży ubrań lub pieczywa. Po podjęciu decyzji należy jeszcze wznieść budynek i wyposażyć go (#3). Robi się to identycznie, jak w przypadku stawiania domów. Przy projektowaniu sklepu ważne jest inwestowanie w przedmioty podnoszące wskaźnik wystroju pomieszczenia, dzięki czemu klienci chętniej będą robić zakupy.


Prowadzenie działalności

Po wynajęciu lub postawieniu własnego sklepu czas przystąpić do zarządzania nim. Początkowo najlepiej prowadzić go samemu, a dopiero po zapoznaniu się z podstawami pomyśleć o ewentualnym zatrudnieniu dodatkowych pracowników.

Najważniejszym elementem przy prowadzeniu działalności jest panel zarządzania (#1 na obrazku powyżej). Znajdziesz tutaj nazwę sklepu (#1a) oraz szereg opcji służących do jego zarządzania. Możesz tu sprawdzić ogólne finanse (#1b), zatrudnić lub zwolnić pracowników (#1c), dostosować ubrania do typu sklepu (#1d) lub sprzedać sklep (#1e). Ponadto masz na bieżąco podgląd na bilans dnia (#1f) i możliwość regulowania marży (#1g). Pamiętaj, że im wyższa marża, tym więcej zarobisz, ale jeśli przesadzisz, to klienci nie będą kupować zbyt drogich rzeczy.

W tym panelu decydujesz także o otworzeniu bądź zamknięciu sklepu (#1h), transferze gotówki między firmą i domem (#1i) oraz posiadaną liczbę punktów bonusowych (#1j). Zdobywasz je w trakcie zarządzania sklepem, a im więcej ich masz, tym więcej bonusów możesz odblokować.

Same operacje związane ze sprzedażą nie są specjalnie skomplikowane. Wybierz obiekt (#2a na obrazku powyżej), który chcesz sprzedaż i kliknij na niego. Pojawi się menu, z którego wybierz opcję Na sprzedaż (#2b na obrazku powyżej). Od tej pory przychodzący do sklepu klienci będą mogli go zakupić. Oczywiście staraj się wprowadzać klientów (#3) w dobry humor rozmawiając z nimi i zawiązując bliższe relacje. Jest to bardzo ważne i należy robić wszystko, aby zapełnić znajdujący się przy nich niebieski pasek oznaczający chęć zakupu jakiegoś elementu.

Jeśli któremuś z nich spodoba się jakaś rzecz, to zostaniesz o tym powiadomiony komunikatem (#4) w prawym górnym rogu (znajdziesz tam też informacje na temat sklepu od różnych klientów). Jeśli ktoś zdecyduje się na zakup przedmiotu, to podejdź do danej osoby i z rozwijanego menu wybierz opcję Podlicz klienta. Po chwili na koncie sklepu pojawią się pieniądze.

Warto wiedzieć, że klienci będą czekali z pieniędzmi tylko przez pewien okres czasu (ok. 60 minut w grze). Jeżeli do tego momentu ich nie podliczysz (przypomnieniem będzie migająca ikona koszyka nad ich głowami), to odejdą ze sklepu nie płacąc za nic.


Współpracownicy i uzupełnianie towaru

Z czasem, gdy sklep nieco się rozrośnie, a jako właściciel nie będziesz już w stanie w pojedynkę opiekować się klientami, warto rozważyć zatrudnienie współpracownika. Wystarczy przejść do menu współpracowników w prawym dolnym narożniku ekranu i wybrać z listy takiego, który będzie najbardziej ci odpowiadał. Pamiętaj, że im lepsze zdolności będzie posiadał, tym więcej będzie trzeba mu zapłacić.

Ogółem istnieją trzy wskaźniki odnoszące się do współpracowników:

  • Zdolności handlowe - umiejętność obsługi klientów.
  • Zarządzanie sklepem - dbanie o sklep pod kątem czystości oraz uzupełniania towarów.
  • Etyka pracy - stosunek pracy efektywnej, do nic nie robienia.

Wytyczając im konkretne zadania możesz rozwijać ich umiejętności. Pamiętaj jednak, aby nie przekraczać 8-godzinnego dnia pracy, ponieważ zaczną być niezadowoleni. Wraz ze wzrostem zdolności należy liczyć się z podwyżkami dla swoich ludzi. Jeśli ich nie uwzględnisz, to z czasem pracownicy stracą zainteresowanie pracą, a finalnie mogą nawet odejść.

Jeśli chodzi o samą sprzedaż towarów oraz ich uzupełnianie, to wystarczy przejść do trybu budowy, zakupić odpowiednie przedmioty, a potem ustawić je w sklepie. Następnie oznacz je jako Na sprzedaż, a po chwili klienci będą mogli je kupić.


Spis treści: Sims 4 - poradnik i najlepsze porady

Zobacz też:

- Sims 4: Witaj w pracy - zawody: doktor, detektyw, naukowiec

- Sims 4: Witaj w pracy - kosmici i planeta Sixam


Jeśli widzisz, że jakiś towar jest chodliwy i ludzie często po niego sięgają, to po jego sprzedaży najedź na znak (#1 na obrazku powyżej), który pozostał i wybierz opcję Uzupełnij towar (#2). Po wpłacie przedmiot znów pojawi się w trybie na sprzedaż. Jeżeli natomiast nie chcesz, aby dana rzecz pojawiła się znów w sklepie, to zaznacz opcję Usuń znak (#3).

Nie jesteś zalogowany!

Utwórz konto ReedPop, dołącz do naszej społeczności i uzyskaj dostęp do dodatkowych opcji!

W tym artykule

The Sims 4

PS4, Xbox One, PC, Mac

Powiązane tematy
O autorze
Awatar Michał Basta

Michał Basta

Senior Guide Writer

Michał pracuje głównie nad poradnikami, ale od czasu do czasu wspiera zespół także innymi tekstami i materiałami.
Komentarze