Skip to main content
Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Aion - Bojownik: gra w zwarciu

Gdy nie trzeba finezji.

Zaczynając swoją przygodę z Aionem warto wziąć pod uwagę klasę Bojownika, czyli fachowca od walki w zwarciu. Klasa ta koncentruje się na korzystaniu z dobrodziejstw broni białej, ma do dyspozycji klika egzemplarzy jednoręcznych, jak i dwuręcznych. Do 10 poziomu będziemy uczyli się różnic pomiędzy zdolnościami ofensywnymi, a defensywnymi. Dzięki temu, przy wyborze specjalizacji, spokojnie powinniśmy znać rozbieżności pomiędzy jedną z przyszłych ról w grze. Na poziomie 10 nasza postać otrzyma możliwość wyboru o awans na jedną z dwóch specjalizacji: Gladiator lub Templariusz.


Machamy dwuręcznym mieczem, czyli Gladiator w akcji

Gladiator to klasa walcząca przede wszystkim w zwarciu. Posługuje się głównie broniami dwuręcznymi, przy czym do dyspozycji ma miecz lub włócznie. Spór pomiędzy jednym, a drugim dotyczy kwestii różnicy w statystykach. Miecze zapewniają pewniejsze, bardziej jednolite obrażenia. Włócznie z kolei koncentrują się na niepewnych, ale za to mocnych atakach w krótkim czasie. W Aionie PvP jest niezwykle dynamiczne, dlatego o wiele częściej gracze decydują się na taką formę walki - nie ma tutaj czasu na wymienianie ciosami, wygrywa ten, kto w krótkim ułamku sekundy jest w stanie uderzyć mocniej. Z tego powodu większość Gladiatorów decyduje się na włócznie.

To jednak nie jedyna możliwość, jaką posiadają Gladiatorzy. Do swojej dyspozycji mają również opcję trzymania dwóch broni jednoręcznych. Rezygnują wtedy z większości zdolności obszarowych, na rzecz zwiększonej siły ataku w jeden cel. Różnica jest na tyle wyraźna, że posiadanie dwóch broni (dualwield, w skrócie DW) zabiera kilka kluczowych mechanik tej klasie. Z tego powodu DW używa się przede wszystkim w walce PvE, czyli na instancjach. Taki Gladiator zapewnia drużynie duże obrażenia skoncentrowane na pojedynczym obiekcie, co jest przydatne w walce z bossami. Niestety, DW wypada słabo podczas walk z innymi graczami, z tego powodu należy tę opcję traktować bardziej jako dodatek.

Warto również wspomnieć o różnych broniach, jakie zapewnia DW. Ze względu na cechy charakterystyczne i bonusy, większość Gladiatorów preferuje w jednej ręce sztylet, a w drugiej obuch, ewentualnie miecz. Oczywiście, każdy może zdecydować się na własne zestawienie, bardziej odpowiadające indywidualnym preferencjom. Niemniej taki standard został zwyczajnie przyjęty.

Czym większa broń, tym mocniejsze ataki?

Gladiator dźwiga najcięższy rodzaj zbroi, czyli płytową. Współdzieli ją z Templariuszem, przez co należy zwracać uwagę na bonusy setowe. Mało który Gladiator przejmuje rolę kolegi Templariusza i decyduje się na tankowanie z tarczą, dlatego statystyka od blokowania będzie zwyczajnie się marnowała. Co jednak ciekawe, warto wyposażyć się podczas zabawy w łuk. Przyda się w walkach PvP do gonienia za przeciwnikiem. Ta klasa specjalizuje się w zwarciu i nie ma umiejętności ofensywnych zwiększających możliwości łuku. Niemniej ten rodzaj broni przyda się, gdy przeciwnik biegnie w naszą stronę (zawsze go poranimy), lub gdy ucieka, a my musimy go dobić.

Jeżeli chodzi o Manastones, powinien koncentrować się na precyzji, szansie na trafienie krytyczne, oraz (na końcu) sile ataku. To są jednak jedynie ogólne charakterystyki, które ulegają zmianie wraz z sytuacją. Dlaczego? Niektóre instancje wymagają bowiem konkretnego rodzaju zbroi, z wymaksowanymi, danymi statystykami. Z tego powodu warto gromadzić zróżnicowany oręż, potrzebny w różnych sytuacjach. Na początku przygody warto zdobywać BronzeCoins, potem Silver Coins i Platinum Coins. Wymieniamy je na zbroje dla Gladiatora, które zdecydowanie przyśpieszą wbijanie kolejnych poziomów i ułatwią zabawę. Do 65 poziomu powinniśmy zdobywać ekwipunek z misji Kampanii oraz za podboje PvP w Abyss. Od 65 do 75 poziomu zaczyna się prawdziwa udręka w rozwijaniu naszej postaci, dlatego będziemy mieli wystarczająco dużo czasu na zwiedzanie instancji i zdobywanie końcowych zbroi.


Templariusz, czyli ten, co z tarczą chodził

Decydując się na specjalizację Templariusz, należy liczyć się z pewnymi ograniczeniami. Inaczej bowiem niż Gladiator, Templar większość czasu spędza z tarczą oraz bronią jednoręczną. Nie oznacza to, że bez nich jest bezużyteczny. Nie, postać ta może również władać broniami dwuręcznymi, ale zwyczajnie ma mniej zdolności wykorzystujących ten rodzaj ekwipunku.

Z tego powodu, większość naszego żywota spędzimy z bronią jednoręczną. Nie ma tutaj większego znaczenia, czy zdecydujemy się na miecz, czy wybierzemy obuch. Kwestia dotyczy bardziej tego, jaki lepszy oręż wpadnie w nasze ręce. Niemniej na końcowych etapach gry zazwyczaj widuje się Templariuszy z mieczami. Najważniejsza jest tarcza, zapewniająca szansę na blok. Jest to istotna statystyka podczas walki w zwarciu oraz przy tankowaniu. Tym bowiem przede wszystkim zajmuje się ta specjalizacja.

Tankowanie oznacza koncentrowanie uwagi komputerowego przeciwnika na sobie. W głównej mierze to my trzymamy wielkiego bossa, pilnując, by nie zaatakował członków drużyny. Klasa ta ma do tego odpowiednie umiejętności, ale wciąż wymaga współpracy reszty drużyny. W aspekcie PvE dobrze byłoby, gdyby koncentrowała Manastones na ilości dodatkowego życia, czy szansy na blokowanie.

Ta dziewczynka wygląda całkiem niepozornie, a potrafi sporo wytrzymać

Co ciekawe, podczas walki z graczami sytuacja to ulega zupełnej zmianie. Templariusz zaczyna bowiem przypominać Gladiatora i również decyduje się na precyzję, szansę na trafienie krytyczne oraz siłę ataku. Wtedy również może przywdziać broń dwuręczną, chociaż nadal podczas PvP widuje się zestawienie miecza z tarczą. Wszystko dlatego, że taki Templar jest w stanie wytrzymać więcej ciosów wroga. Nie zadaje tak wielkich obrażeń jak inne klasy, ale ma większą szansę na wytrzymanie zmasowanego ataku z wszystkich stron. W końcu na kimś przeciwnik musi się koncentrować.


Spis treści: Aion - poradnik i najlepsze porady

Następnie: Aion - Zwiadowca: łowca i skrytobójca

Zobacz także:

- Aion - Mag: różnice między zaklinaczem a czarodziejem

- Aion - Kapłan: wszystko o pomocnikach

- Aion - Artysta: rola w drużynie oraz zastosowanie

- Aion - Inżynier: pistolety a mech


Problem jednak w tym, że ta klasa musi żonglować swoimi setami. W zależności od instancji, wymagane są różne statystyki, by drużyna mogła sobie skutecznie poradzić. Na niektórych etapach Templariusz musi pełnić funkcję DPS-a, więc nikogo nie powinien dziwić set PvP w takich momentach. Do tego podczas walk z innymi graczami, Templar musi być wyposażony w różnego rodzaju ekwipunek. Nie zawsze statystyka block się przyda - podczas batalii z klasami magicznymi, o wiele lepiej sprawdza się magicsuppresion.

Read this next