Skip to main content
Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Specyfikacja HDMI 2.1 dodaje wideo w 8K/10K, zmienne odświeżanie

I nowy tryb dla gier.

Grupa HDMI Forum ogłosiła pełną specyfikację standardu HDMI 2.1 na targach CES w Las Vegas, ujawniając wsparcie dla wideo w 4K, 8K, a nawet 10K - w 120 FPS. Wyższe rozdzielczości będą wymagały nowych kabli 48G (48 Gbps i wbudowany Ethernet), kompatybilnych wstecz z obecnymi urządzeniami.

Jest też mowa o obsłudze „dynamicznego HDR”, które ma zapewnić, że „każdy moment materiału wideo jest wyświetlany z idealnymi wartościami głębi, detali, jasności, kontrastu i palety barw - scena po scenie i klatka po klatce”.

Kable. HDMI.

Z naszego punktu widzenia najbardziej interesująca jest jednak opcja o nazwie „Game Mode VRR”. Funkcja przypomina rozwiązania G-Sync i FreeSync z dzisiejszych monitorów do gier, oferując zmienne częstotliwości odświeżania obrazu. W ten sposób osiągana jest lepsza płynność, bez zacinania czy tearingu. HDMI Forum zapewnia, że nowość zadziała na PC i konsolach.

Game Mode VRR może - w teorii - oznaczać kompletne wyeliminowanie tearingu z konsol, bez wprowadzania pewnego zacinania, związanego z tradycyjną synchronizacją pionową. Jednocześnie twórcy będą mogli celować w dowolne wartości FPS, nie tylko 30 czy 60 (ale tego raczej się nie spodziewamy - na rynku będzie przecież mnóstwo starszych telewizorów).

HDMI 2.1 to oczywiście specyfikacja „nowej generacji”, wybiegająca daleko w przyszłość technologii wyświetlania obrazu. Ile z listy nowości trafi wkrótce do „standardowych” użytkowników paneli 4K - tego jeszcze nie wiemy.

HDMI Forum to grupa 83 producentów z całego świata, dbających o rozwój specyfikacji HDMI, które stało się na dobrą sprawę standardem w dzisiejszych urządzeniach audio/video.

Nie jesteś zalogowany!

Utwórz konto ReedPop, dołącz do naszej społeczności i uzyskaj dostęp do dodatkowych opcji!

Powiązane tematy
O autorze
Awatar Daniel Kłosiński

Daniel Kłosiński

News Editor

Daniel współpracuje z Eurogamer.pl od początku istnienia serwisu. Obecnie zajmuje się głównie wiadomościami i tłumaczeniami Digital Foundry.
Komentarze