Skip to main content
Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Digital Foundry kontra Batman: Return to Arkham w wersji 1.02 na PS4

Dobre i złe wieści.

Mamy dobre i złe wieści związane z kolekcją Batman: Return to Arkham w wersji 1.02 na PS4. Z jednej strony widać spore wysiłki na polu optymalizacji, zbliżające tytuł do poziomu, jaki powinniśmy zobaczyć w dniu premiery. Posiadacze standardowego PlayStation 4 otrzymują teraz solidną rozgrywkę, z pomniejszymi problemami. Z drugiej strony, wsparcie PS4 Pro (oficjalnie dostępne dopiero w tej łatce) to nadal kompletna sprzeczność z założeniami platformy. Wydaje się, że jest nawet gorzej niż w przypadku dotychczasowej, „nieoficjalnej” obsługi nowej konsoli.

Return to Arkham to dwa tytuły i oba mają własne problemy, ale zacznijmy od tego bardziej kłopotliwego - Arkham City. Pierwsze spojrzenie na bazowym PS4 ujawniło spore wahania płynność, w zakresie 30-40 klatek na sekundę, ale ze spadkami nawet do 20 FPS. Teraz jest lepiej, z idealną synchronizacją w 30 FPS. Udało się też wyeliminować większość miejsc, w których wydajność spadała. Ogólnie otrzymujemy poziom zgodny z poprzednią generacją konsol, ale z wszystkimi plusami związanymi z przejściem na Unreal Engine 4. Tracimy kilka nadprogramowych klatek na sekundę na rzecz spójności - i jest dużo lepiej.

Prace nad optymalizacją nie wpłynęły na dynamiczne skalowanie rozdzielczości. Przeprowadziliśmy kilka nowych testów w wersji 1.02, a najniższy notowany punkt na standardowym PS4 to 1344 × 1080, ale zazwyczaj obserwujemy 1920 × 1080. System nadal więc działa, a gdy liczba pikseli ulega zmniejszeniu, obraz przypomina ten z poprzedniej wersji, przed ostatnią łatką.

Wszystkie poprawki znajdują zastosowanie także na PS4 Pro, ale to oznacza także blokadę 30 FPS. W odsłonie 1.01 brak blokady oznaczał niekiedy 10-15 klatek na sekundę więcej, a nawet 20 w określonych scenach. Otrzymywaliśmy całe sekcje w niemal 60 klatkach na sekundę. Osobiście preferujemy stają wartość od tego typu wahań, ale wiele osób może być rozczarowanych, że moc PS4 Pro nie jest wykorzystywana.

Analiza Batman: Return to Arkham w wersji 1.02 na PS4Zobacz na YouTube

Nadal wydaje się, że wsparcie dla PS4 Pro w Batman: Return to Arkham to po prostu zmiana jednej wartości z 0 na 1, a nie rzeczywiste prace nad obsługą możliwości nowego sprzętu. Wprowadzenie limitu 30 FPS oznacza, że zapas mocy układu graficznego zostaje niewykorzystany, ponieważ deweloperzy z chińskiego Virtuos nie przygotowali żadnych zmian w rozdzielczości. Na domiar złego, minimalna zanotowana wartość - to nie pomyłka - wynosi 1344 × 1080, jak na bazowym PS4. To sugeruje także, że dynamiczne skalowanie nie jest wcale dynamiczne, skoro nie reaguje na obciążenia GPU, lecz na inne - nieznane - czynniki.

Co więcej, wytyczne Sony dla twórców na PS4 Pro zakładają, że rozdzielczość gry na tej konsoli nie może być niższa od 1080p. Możliwe, że mowa tylko o liczbie pikseli w pionie, ale wydaje się, że wydawca chciał w ten sposób wykluczyć właśnie wartości poniżej pełnego HD. Gdyby wszystkie studia podchodziły podobnie do wsparcia na nowym sprzęcie, istnienie mocniejszej konsoli nie miałoby sensu.

Obecnie jedyne zalety Batman: Return to Arkham na PS4 Pro to ściślejsze trzymanie się limitu 30 klatek na sekundę. W przyszłości twórcy powinni pokusić się chociaż o wyłączenie „dynamicznego” skalowania, jeśli nie o ogólnie wyższą rozdzielczość. Na liście zmian i poprawek mowa też o „usprawnieniach w oprawie” na Pro, ale nic podobnego nie zauważyliśmy.

Analiza poprzedniego, „nieoficjalnego” wsparcia PS4 Pro, z większą liczbą klatek na sekundęZobacz na YouTube

Warto pamiętać, że w zestawie są dwie gry. Arkham Asylum, które od samego początku zablokowano do 30 klatek na sekundę, pokazuje poprawę na 1.02. Przed łatką nie brakowało problemów z synchronizacją klatek, ale teraz nie ma już podobnych kłopotów i nawet przy doczytywaniu danych nie pojawiają się zacięcia. Jest też więcej efektów, jak dynamiczne cienie podczas pierwszej walki - na bazowym PS4, jak i na PS4 Pro.

Mamy więc mieszane odczucia na temat łatki 1.02. Bazowe PS4 zyskuje dzięki blokadzie 30 FPS w Arkham City, a plusem na obu urządzeniach jest lepsza synchronizacja klatek i dodatkowe cienie w drugiej grze. Jedyną zaletą na PS4 Pro w Arkham Asylum jest brak spadków w okolice 25 FPS.

Nowe urządzenie Sony oferuje więc najlepszy sposób na sprawdzenie Arkham City na konsoli, ale musimy zadać pytanie: czy takie „poprawki” to wystarczająco dużo, by zadowolić posiadaczy sprzętu? Czy standard godnej zaakceptowania konwersji na Pro rzeczywiście jest tak niski? Pod względem oprawy oba modele konsoli nie wyróżnia absolutnie nic, z podobnymi spadkami poniżej 1080p włącznie. Zapas mocy PS4 Pro powinien zostać lepiej wykorzystany.

Nie jesteś zalogowany!

Utwórz konto ReedPop, dołącz do naszej społeczności i uzyskaj dostęp do dodatkowych opcji!

W tym artykule

Batman: Arkham Asylum

PS4, Xbox One, PS3, Xbox 360, PC

Batman: Arkham City

PS4, Xbox One, PS3, Xbox 360, PC

Powiązane tematy
O autorze
Awatar Thomas Morgan

Thomas Morgan

Senior Staff Writer, Digital Foundry

32-bit era nostalgic and gadget enthusiast Tom has been writing for Eurogamer and Digital Foundry since 2011. His favourite games include Gitaroo Man, F-Zero GX and StarCraft 2.
Komentarze